Switch to full style
Vertel hier over jezelf.
Plaats een reactie

Jan-willem zoekende naar een 997

02 apr 2021 14:44

Hallo allemaal,

Jan-Willem en ik ben opzoek naar een Mooie Porsche 997, handbak. Ik heb al wat kennis vergaard dat een MOD aan de blokken eigenlijk al verplicht is om ze levend te houden.

Wie mij een mooie 997 kan bezorgen is een held.

Ik had gelijk wel een vraag, de automaat auto's zijn in meerderheid maar zijn dat goede snelle automaat bakken? ik ben DSG gewent namelijk.

Re: Jan-willem zoekende naar een 997

02 apr 2021 16:19

Welkom Jan-Willem, succes met de zoektocht.

997 heeft afhankelijk van het jaar een Tiptronic of PDK als automaat, waar qua performance volgens mij best wat verschil in zit, dus je vraag over de snelheid van de automaat is afhankelijk van het modeljaar.

Ik heb zelf een Cayman met PDK en die is heel rap.

Re: Jan-willem zoekende naar een 997

09 apr 2021 12:43

Ik heb onderstaande "kennis" vergaard door veel over de 997 te lezen, filmpjes op YouTube te kijken en door me uitgebreid te laten voorlichten door een Porsche-specialist (Rennsport Breda).

De eerste generatie 997 (2005-2009) is geleverd met verschillende motoren: 3.4 en 3.8 (S), in verschillende uitvoeringen: M96 en M97 (Metzger-blokken van de turbo even buiten beschouwing gelaten). Deze blokken kennen een aantal aandachtspunten, waarbij een risico bestaat dat een evt. reparatie flink in de papieren kan lopen. Er rijden echter genoeg 997's van de eerste generatie rond die geen enkel probleem hebben en al ruim 2 ton gelopen hebben. Je moet dus ook een beetje geluk hebben.

De bekendste "problemen" (ik zou ze meer risico's willen noemen)
1) IMS-lager. Is al ontzettend veel over geschreven en is ook heel veel over de te vinden. Er is slechts een klein percentage dat daadwerkelijk kapot gaat (ik meen iets van 4%), maar als hij gaat, dan moet je hele motor gereviseerd worden. De M96 blokken hebben een IMS-lager dat relatief eenvoudig te vervangen is voor een sterker exemplaar. De latere M97 blokken hebben een groter lager, maar hiervoor moet de motor uit de auto als je die wil laten vervangen. Kenners zeggen dat je een falend lager hoort aankomen, en dat preventief vervangen dus eigenlijk niet nodig is.
2) AOS: Is ook veel over te vinden en relatief eenvoudig (preventief) te fixen. Kost ook niet het einde van de wereld
3) "Bore scoring" (schade aan de cilinderwand) door slechte koeling: dit is eigenlijk het grootste "probleem" (risico) bij de 997-1 en dan vooral bij de 3.8 blokken. Als je een 997-1 wil kopen, is het aan te raden om een compressietest te laten doen en evt. een endoscopie van de cilinders om te kijken of er (al) schade zichtbaar is. Volgens sommigen is het een kwestie van tijd en krijgen alle 997's last van dit probleem. Reparatie is niet eenvoudig en dus kostbaar. Schijnbaar hebben de 3.4 blokken er minder last van. Er is wel een modificatie van de koeling mogelijk, die het risico verkleint.
4) RMS: kan gaan lekken. Is wel te vervangen, maar (want Porsche) niet heel goedkoop.

Wil je al deze risico's niet lopen, spaar dan door voor een 997 van de tweede generatie. Die hebben DFI-blokken die niet alleen zuiniger, maar ook een stuk betrouwbaarder zijn. Nadeel is wel dat dit terug te zien is in de prijzen. Een 997-2 is al gauw 5 tot 10-duizend euro duurder dan een 997-1.

Vwb de Tiptronic automaat. Dit is een conventionele automaat met koppelomvormer (ik geloof van Mercedes). Is niet zo snel als een DCT (of Porsches eigen PDK), maar ook niet super-langzaam. Voor dagelijks gebruik voldoet het prima. Wil je echt het sportauto-gevoel, dan zou ik de Tiptronic laten staan en voor een handbak kiezen. overigens werd de tiptronic ook geleverd in de eerste generatie, 997-1. Vanaf de tweede generatie (997-2) vanaf 2009 werd de automaat een PDK. Niet probleemloos overigens, er zijn storingen bekend, maar wel een stuk sneller dan de tiptronic.

Nogmaals: dit is een samenvatting. Er valt nog heel veel meer over te zeggen, en wat hierboven staat aan problemen/risico's komen echt niet voor bij iedere 997. Er zullen ook vast forumleden zijn die nog veel meer hierover kunnen vertellen.

De belangrijkste tips die ik heb zijn:
1) Heb je een 997 op het oog: ga uitgebreid proefrijden, ook met de tiptronic, en maak je eigen keuze
2) laat ALTIJD een aankoopkeuring (AKK) doen door een onafhankelijke Porsche-specialist of Porsche-dealer. Dit voorkomt een boel teleurstellingen in je portemonnee.

Re: Jan-willem zoekende naar een 997

09 apr 2021 16:07

als je DSG gewend bent en dat je bevalt dan gaat PDK je helemaal bevallen! DSG is vreselijk tov PDK. test it yourself zou ik zeggen

Re: Jan-willem zoekende naar een 997

09 apr 2021 21:27

Kleine correctie: in de 997.1 heb je geen 3.4 wel een 3.6. Succes met de zoektocht.

Re: Jan-willem zoekende naar een 997

09 apr 2021 22:33

@epevadi dank voor de correctie, je hebt uiteraard gelijk. 3.4 ligt in de 996 en Cayman/Boxster S

Re: Jan-willem zoekende naar een 997

20 jun 2021 16:55

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Ik ben inmiddels eigenaar van een 997 zwart met zwart interieur en een handbak voor de ultieme auto beleving. Was overigens nog best een zoektocht om een handbank te vinden maar het is gelukt.
Motor blok is preventief aangepakt dus hoop veel veilige kilometers te maken.

Vroeg mij nog wel wat af ik heb er nu 98 getankt, maar kan 95 ook of wat doen jullie hiermee?

Re: Jan-willem zoekende naar een 997

20 jun 2021 17:13

Die 98 had je toch wel ingecalculeerd hoop ik. :wink:

Re: Jan-willem zoekende naar een 997

20 jun 2021 19:27

Gefeliciteerd. Ik tank altijd 98 met mijn 997.1 3.6.

Re: Jan-willem zoekende naar een 997

21 jun 2021 8:29

102 kan ook nog, zolang je embleem maar naar de N codering op je band wijst :mrgreen:

Gefeliciteerd!!! :cheers:
Durf het bijna niet te vragen maar heb je ook een foto?

Re: Jan-willem zoekende naar een 997

21 jun 2021 9:51

jan-willem schreef: Vroeg mij nog wel wat af ik heb er nu 98 getankt, maar kan 95 ook of wat doen jullie hiermee?


E5 tanken :popcorn:

Re: Jan-willem zoekende naar een 997

21 jun 2021 16:13

in een 997 kan het allemaal (behalve diesel of LPG) maar ik zou lekker RON98 tanken :thumleft:

Re: Jan-willem zoekende naar een 997

21 jun 2021 23:16

In de handleiding staat:

Your engine is designed to provide optimum performance and fuel economy using unleaded premium fuel with an octane rating of 98 RON
(93 CLC or AKI). Porsche therefore recommends the use of these fuels in your vehicle.
Porsche also recognizes that these fuels may not
always be available. Be assured that your vehicle
will operate properly on unleaded premium fuels
with octane numbers of at least 95 RON
(90 CLC or AKI), since the engine’s “Electronic
Oktane™ knock control” will adapt the ignition timing, if necessary.

Ik tank dus alleen 98 en alleen maar BP Ultimate, omdat die ethanolvrij is..

Re: Jan-willem zoekende naar een 997

22 jun 2021 0:20

Olaf schreef:
jan-willem schreef: Vroeg mij nog wel wat af ik heb er nu 98 getankt, maar kan 95 ook of wat doen jullie hiermee?


E5 tanken :popcorn:


Doe ik ook. In Duitsland hebben ze 95 E5, en dat tank ik daar altijd. In Nederland altijd 98, want 95 E5 wordt in NL bij mijn weten nergens aangeboden :cry:
Plaats een reactie