Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 20 apr 2024 3:04



Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Na 19 jr eindelijk weer een Porsche: Cayenne S 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Cayenne S
ZO-Brabant
Bericht Na 19 jr eindelijk weer een Porsche: Cayenne S
19 jaar geleden kocht ik deze 930, maar na verkoop daarvan was ik "even" Porscheloos. Inmiddels is die tijd voorbij en staat er weer een fraaie Porsche in de garage :ba:. Na drie BMW's X5 toch weer terug naar mijn liefde voor Porsche :cheers:

Een Cayenne of Macan moest het gaan worden gezien de voorwaarde van minimaal 2.500kg trekvermogen (ivm flinke caravan) en 4wd ivm frequent richting de sneeuw gaan. De keuze is reuze, maar onder het motto "nu kan het nog" voordat we straks allemaal in elektrische wagentjes rondkachelen, heb ik mijn liefhebbershart weer eens wat harder laten kloppen.

Een V6 is aardig, maar met een V8 in het assortiment geniet zoiets natuurlijk de voorkeur. Gevolg daarvan is dat je in de reeks t/m 2014 komt want daarna zijn het 6 cylinders die de klok slaan muv de Turbo. Een Turbo vond ik wat overkill en het geluid daarvan vond ik ook niet denderend. Blijven er uiteindelijk dus een Cayenne S en de sportiever georiënteerde GTS over. Kennis van me heeft zo’n GTS, maar da’s voor mij al wel op het randje qua uitbundigheid met zijn enorme Turbo-stijl-luchtgaten aan de voorzijde en zijn 21” erg groot ogende 5 spaaks velgen. Ik nader inmiddels ook de 50 dus wat sjieker sprak me meer aan dus ook de GTS ging van het lijstje.
Vervolgens een hele waslijst opgesteld aan eisen:
- geen zwarte en geen 5 spaaks “turbo”-velgen
- aantoonbare complete onderhoudshistorie, bij voorkeur dealer onderhouden
- max 100k gelopen
- luchtvering
- schuifdak (geen panorama gezien de kwetsbaarheid daarvan)
- veelvoudig verstelbare stoelen ipv de “standaard” stoelen
- zwart leer
- max 40k€
Sinds begin dit jaar wel wat zoekopdrachten op de bekende autosites uitstaan inclusief Duitsland, maar er kwam eigenlijk niks voorbij wat voldeed aan alle eisen. Tot er vorige week een zilveren Cayenne opdook bij een autobedrijf in Rhenen die “spot-on” leek te zijn. Hij voldeed aan alle eisen en met een nieuwprijs van 145k€ is hij ook rijkelijk voorzien van wat extra’s.

Direct een mail gestuurd inclusief wat gegevens en foto’s van de in te ruilen X5 en vrij snel kreeg ik al een reactie inclusief een realistisch bod op de X5. Mooi bedrijf (Otto de Gooijer) met een aanbod en de staat van auto’s dat liefhebberij uitstraalt. Vorige week vrijdag even naar Rhenen en de Cayenne stond al klaar dus kopje koffie gedaan, rondje om de auto heen en stuk rijden. Eigenlijk was ik na de start al verkocht :). Wat een heerlijke sound produceert zo’n apparaat bij de start. Dat wordt een brede grijns op mijn gezicht iedere keer als ik hem thuis de garage uitrij.

Ook van buiten ziet hij er perfect uit zonder deuken, krasjes etc. De Cayenne reed geweldig en gaat er ondanks zijn gewicht van 2.000kg met dank aan de 400 paardjes toch wel rap vandoor. Vervolgens was ik een kwartier kwijt om alle 300 knopjes in het interieur te testen op functioneren :shock:.

Met de lakdiktemeter een rondje gedaan waaruit bleek dat geen enkele deel ooit gespoten is wat ook wel bijzonder is op die leeftijd. Interieur zag er ook zeer netjes uit: geen krassen op het dashboard en deurpanelen (beiden met leer bekleed) of de stoelen en zelfs het stuur is na zoveel jaar nog netjes. Met 94k heeft de Cayenne ook nog niet zo heel veel km gelopen. De trekhaak is nog nooit gebruikt en de auto is volledig dealer onderhouden (Leusden en daarna Heteren) waarbij de laatste grote beurt op 29 november is uitgevoerd :shock:. Best bijzonder om vervolgens enkele dagen daarna de Cayenne in te ruilen. De Cayenne is samen met een Macan ingeruild want de vorige eigenaar wilde terug van 2 naar 1 auto aangezien ze 80% van de tijd op vakantie zijn in het buitenland en als ze dan eens thuis zijn stond er altijd één Porsche stil. Na de proefrit snel zaken kunnen doen en overeengekomen dat de restyler de drie minimale deukje (ben een mierenn....er) er nog uit zou halen.

Afgelopen donderdag aan het begin van de middag heb ik hem opgehaald en met een smile van oor tot oor heb ik hem naar huis gestuurd. Een wat uitgebreider rijverslag volgt nog wel, want deze lap tekst is al gigantisch. Over 90 dagen ga ik hem bij de Porsche-dealer in Heteren onderbrengen in de Porsche Approved waardoor ik me de komende twee jaar geen zorgen hoef te maken over grote kosten. Het kost dan weliswaar 1.200€ per jaar maar bijvoorbeld een verdeelbak vervangen (bekend issue) kost het 5-voudige dus het is toch wel top dat Porsche dat aanbiedt en het geeft mij een gerust gevoel.

Na heel die lap tekst uiteraard wat fotootjes van mijn aanwinst:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Echte fauteuils die als gegoten zitten:
Afbeelding

Met weinig toeren in zijn 8 op de cruise-control huiswaarts, dakje open, stoel- en stuurverwarming aan en genieten maar :df:
Afbeelding

Denk niet dat hij ooit zuiinger gaat worden :wink:
Afbeelding

The real stuff ipv al dat saaie elektrische / 3 cylinder gebeuren:
Afbeelding

Ik heb nog wat te lezen de komende dagen:
Afbeelding

Volledig dealer onderhouden:
Afbeelding

Veilig thuis in de inpandige garage:
Afbeelding


26 dec 2022 13:04
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S
Bericht Re: Na 19 jr eindelijk weer een Porsche: Cayenne S
Een mooi stukje tekst voor een hele mooie auto.
Heel veel plezier gewenst.
_________________________________________
Mvg,

René


26 dec 2022 13:26
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Na 19 jr eindelijk weer een Porsche: Cayenne S
Goed verhaal. Goed gedaan. Veel plezier ermee!
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


26 dec 2022 14:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Na 19 jr eindelijk weer een Porsche: Cayenne S
Veel plezier ermee Paskal!

Ga je nog iets aanvangen met dé NL-talige referentie website voor Ring-bezoekers www.ring-world.nl, ik vond het altijd leuk de verslagen te lezen van je trackdays en de beschrijvingen van je wagenpark (heb je de MX-5 trouwens nog?).
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


26 dec 2022 15:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Cayenne S
ZO-Brabant
Bericht Re: Na 19 jr eindelijk weer een Porsche: Cayenne S
Sinds ik niet meer frequent op de Ring kom is de site wat in ruste. De Cayenne is een mooi stimulans om er weer eens wat werk van te maken. De MX-5 staat er (naast een 118i) nog steeds en hebben we inmiddels meer dan 10 jaar in bezit. Voorzie niet dat die nog ooit weg gaat.


26 dec 2022 17:20
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 986 2.7
Utrecht
Bericht Re: Na 19 jr eindelijk weer een Porsche: Cayenne S
Hey Paskal,

Volgens mij kennen wij elkaar van de Peugeot GTI club. Ik reed een blauwe 106 XSI en later een groene 205 CTI. Maar dat is inmiddels wel 20 jaar geleden :-)

Jeroen.
_________________________________________
https://pa1jrn.jouwweb.nl/porsche

Insta:
jeroen.flatsix
jeroen.sv650x


12 jan 2023 14:41
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
M140i
Bericht Re: Na 19 jr eindelijk weer een Porsche: Cayenne S
Prachtige auto en mooie uitvoering!

Ik zie overigens op de Porsche website dat de Porsche Approved garantie voor 2 jaar bij het nieuw afsluiten van die garantie 3.354 euro kost (inclusief 225 euro voor de 111-puntencheck). Bij verlenging van de garantie, dus als er nu al Approved garantie op je auto zit, krijg je een korting van 300 euro.
_________________________________________
In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas


12 jan 2023 14:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Na 19 jr eindelijk weer een Porsche: Cayenne S
Welkom terug :thumleft:
Waarom ben je gestopt met Ringen?
Te druk? Aansprakelijkheid?
Vond je verslagen altijd leuk om te lezen.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


12 jan 2023 15:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Cayenne S
ZO-Brabant
Bericht Re: Na 19 jr eindelijk weer een Porsche: Cayenne S
@Jeroen: das war einmal inderdaad :thumleft: Hier zijn in al die jaren ook de nodige 205 GTi-tjes voorbij gekomen. Jaar of 7 geleden heb ik mijn laatste 205 GTi (16v in circuit-trim) van de hand gedaan aangezien ik twee circuitauto's wat overkill vond.

erwin996 schreef:
Prachtige auto en mooie uitvoering!

Ik zie overigens op de Porsche website dat de Porsche Approved garantie voor 2 jaar bij het nieuw afsluiten van die garantie 3.354 euro kost (inclusief 225 euro voor de 111-puntencheck). Bij verlenging van de garantie, dus als er nu al Approved garantie op je auto zit, krijg je een korting van 300 euro.

Gelukkig is het geen 3.354€, maar wat minder. Mijn Cayenne is de laatste jaren onderhouden bij PCG dus daar gaat hij nu ook in de Approved. Ze hadden eind vorig jaar een actie met 250€ korting die voor mij ook gaat gelden (ondanks afsluiting maart 2023). Tevens heeft men de 300€ voor het afsluiten van een nieuwe Approved ook bewust achterwege gelaten. Zodoende kom ik 2.445€ voor 24 mnd waarbij eenmalig de 111-punten-check er nog wel bij komt. Voor mij een no-brainer gezien de financiële risico's die ik daarmee afdek.

@CSV: mijn afweging om te stoppen met Ringen is wat uitgebreider te lezen onderaan in dit verslag. Met name de drukte op de Ring en de wachtrijen om de baan op en af te komen begonnen me steeds meer tegen te staan. Tegenwoordig is het vrij normaal als je meer dan een half uur nodig hebt om de baan op te gaan en ook weer een half uur om er vanaf te komen. Ik ben wat dat betreft ook wel verpest in de afgleopen 20+ jaar dat ik daar kwam met een jaarkaart: je kon er bij Breidscheid altijd snel op en af, maar nu dat afgesloten is zit je vast aan de hoofdingang "boven". Ook het volk wat er tegenwoordig op af komt is heel anders dan de liefhebbers die voorheen de boventoon voerden. De "McDonalds-meetings" hebben zich verplaatst naar de Ring met allerlei discutabele capriolen op en rondom de baan tot gevolg... Straatraces om 3.00u door Adenau met ongelukken tot gevolg, vluchtende bestuurders etc... Nee, voor mij was de lol er wel een beetje vanaf inmiddels. Daarnaast zijn we tegenwoordig een wk of 8 per jaar in Oostenrijk op vakantie en ook nog eens een weekend of 10 in de Benelux op pad met onderstaand gevaaarte waardoor het qua tijd ook steeds lastiger inpasbaar werd.

Afbeelding


12 jan 2023 18:49
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Na 19 jr eindelijk weer een Porsche: Cayenne S
Mooi verhaal. Klinkt als een hele goede...
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


12 jan 2023 19:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Na 19 jr eindelijk weer een Porsche: Cayenne S
Pfoe, ik denk dat je hier een vrachtwagen rijbewijs nodig hebt voor deze combinatie @>3.500 kg?
Maar het ziet er wel cool uit :thumleft:
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


12 jan 2023 20:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Cayenne S
ZO-Brabant
Bericht Re: Na 19 jr eindelijk weer een Porsche: Cayenne S
@2.2Vtec: haha nee hoor, mag gewoon met E-rijbewijs. E is uiteraard wel nodig want maximale totale massa zit uiteraard boven de 3.500 kg. Caravan zit op 2.500 kg dus dat gaat met gemak met een trekker ervoor met 500 Nm (voorheen X5 nu dus de Cayenne). Waarom zo'n mega apparaat? We kamperen het hele seizoen rond en dan vertoef je meer binnen dan wanneer je alleen in de zomer kampeert dus dan is wat meer ruimte wel lekker :D

Zie trouwens dat je MX-5-liehebber bent. Hier ook, heb onze NA inmiddels ook al meer dan 10 jaar in bezit. Heerlijk lichtvoetig karretje :drive:


12 jan 2023 22:50
Profiel WWW Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.