Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 apr 2024 7:38



Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Gegroet, nieuwe gebruiker 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Gegroet, nieuwe gebruiker
Hallo Forummers, ik wil me even voorstellen. Mijn naam is Patrick en ik ben woonachtig te Amsterdam. Ik heb nog geen Porsche, rij reeds 11 jaar in een Impreza WRX, maar ben actief aan het rondkijken om te 'upgraden'. Niet omdat ik de WRX zat ben (doe hem liever niet weg, maar 2 auto's houden in Amsterdam Centrum is niet echt een optie), maar hoe cliché ook; omdat een Porsche toch altijd al een jongensdroom is geweest en er voor mij niks mooier en tijdlozer is dan een 911.

Niks te doen, zin om te lezen: neem een kijkje in mijn hoofd en mijn psychische problemen :mrgreen: Mijn zoekveld is groots. Liefst een 993 (4)S, maar qua budget en het ontbreken van een eigen oprit e.d. net buiten bereik. Ook vanwege leeftijd zou ik een 993 liever als 2e auto willen hebben en 2 auto's is zoals eerder genoemd geen optie. Ook al hingen er vroeger posters van een 996 Turbo en GT2 aan de muur van mijn dakkapel, skip ik deze en ga ik liever voor een wat modernere 997. Zowel de 997.1 als de 997.2 (S of 4S; ik ga toch liever voor het iets bredere kontje) zijn opties. Echter de spoeling 997.2 is dun. Zijsprong: het spookt ook wel eens door m'n hoofd om even door te sparen (wacht immers toch al zo lang) en een 991 uit 2013/14 te kopen. Die kont vind ik echt fan-tas-tisch. Dan het eeuwige dilemma handbak of PDK. M'n gevoel zegt handbak, want ik denk dat PDK leuk is voor een week, maar dan gaat vervelen. Je bent met een pookie toch lekker bezig. Ik heb nu een 4 wiel aandrijving en twijfel ook nog of ik dat op de Porsche wil. Je hebt meer tractie (fijn met meer PK's), maar er kan ook meer stuk gaan, meer gewicht en is de Porschebeleving niet juist achterwielaandrijving... nahja daar ben ik dus ook nog niet over uit. Daar komt bij dat m'n voorkeur uitgaat naar een zilveren/grijze exterieur met een beige interieur. Is sport chrono en PASM een must? Tel alles bij elkaar op en het wordt redelijk onmogelijk mijn droomconfiguratie te vinden. Ergens zal ik concessies moeten doen. Maarja, wat vindt je dan belangrijk? Om het verhaal nog gekker te maken kijk ik ook naar Caymannetjes. Voor minder geld koop je een nieuwere auto die als je alle verhalen moet geloven een betere prijs/kwaliteit verhouding heeft dan de 911 vanwege de middenmotor. En 'ja maar het is geen 911' vind ik echt een dooddoener, dus daar heb ik geen last van. Waar kijken we dan naar: de 981 S. De 987 kan het kontje me niet bekoren en een 2.0 liter 4 cilinder boxer motor heb ik nu al (niet dat ik die 1 op 1 vergelijk met die van Porsche, maar je snapt vast wel wat ik bedoel), dus de 718 skippen we. Probleem met de Cayman is alleen dat het wel lijkt alsof iedereen hem met PDK (wtf?) heeft besteld en bijna alleen (de voor mij te dure) GTS en GT4 pookies hebben.

Enfin, ik ben nog wel even zoet met mijn zoektocht. Mocht je n.a.v. mijn verhaal tips en/of ervaringen hebben die me kunnen helpen knopen door te hakken, dan lees ik die graag hieronder.


15 feb 2023 16:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987.2 Cayman S PDK
Bericht Re: Gegroet, nieuwe gebruiker
Ga proefritten maken met auto's binnen je budget en kijk wat je het lekkerst vindt rijden.
Ik was op zoek naar een Cayman automaat (wegens slechte knie) en qua budget zat ik eigenlijk naar 987.1 met tip te kijken maar ik mocht wat spaargeld van mijn vrouw inzetten (inmiddels terugbetaald hoor ;) ) en is het een 987.2 met PDK geworden.

Als ik zou hebben getwijfeld over verschillende modellen zou ik meerdere proefritten hebben gemaakt, maar de 1e Cayman waar ik een proefrit in heb gemaakt is em meteen geworden dus het kan ook snel gaan :)

EDIT: Oeps vergeten: En van harte welkom natuurlijk :mrgreen:


15 feb 2023 16:37
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Gegroet, nieuwe gebruiker
Hoi Patrick, welkom. Leuke zoektocht. Lijkt erg op de mijne die zo'n drie jaar geleden startte. Met het grote verschil dat ik wél per se PDK wilde (en daar heb ik nog geen moment spijt van). Ik zal je niet vermoeien met mijn overwegingen, die kun je (als je de zoekfunctie gebruikt) ongetwijfeld vinden. Maar ik ben uiteindelijk op een Porsche Cayman 981 (non-S) uitgekomen. Voor mij de perfecte Porsche, ook al is het geen 911 en niet eens een -S :?

Veel succes met je zoektocht en ik sluit me aan bij Novastorm: probeer proef te rijden, daar leer je meer van dan van meningen van anderen op een forum. Voor mij was het een openbaring om in een 981 Cayman S te rijden. Viel eigenlijk zo tegen dat ik de meerprijs van €8-10K voor mezelf niet kon goedpraten. En in NL rij je sowieso voor je het weet illegale snelheden, ook in een instappertje
:popcorn:
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


15 feb 2023 17:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Carrera S coupe handbak
Bericht Re: Gegroet, nieuwe gebruiker
UPP schreef:
Ik heb nu een 4 wiel aandrijving en twijfel ook nog of ik dat op de Porsche wil. Je hebt meer tractie (fijn met meer PK's), maar er kan ook meer stuk gaan, meer gewicht en is de Porschebeleving niet juist achterwielaandrijving... nahja daar ben ik dus ook nog niet over uit.

Met een 911 zal je m.i. niet snel tractie tekort komen bij achterwielaandrijving, ivm het gewicht op de achteras.
Citaat:

Is sport chrono en PASM een must?

Het veel gehoorde antwoord zal nee zijn, maar mijn antwoord is op beiden ja! want:
1. Sport chrono biedt je de gasrespons die je wil voor een beetje sportief rijden. Daar zijn ook aftermarket oplossingen voor te vinden, maar het is wel een grote plus. Ook laat de PSM dan wat meer speelsheid toe.
2. PASM is standaard niet zo bijzonder geweldig, maar biedt je wel de mogelijkheid te upgraden naar een DSC controller.
[/quote]
Citaat:
Om het verhaal nog gekker te maken kijk ik ook naar Caymannetjes. Voor minder geld koop je een nieuwere auto die als je alle verhalen moet geloven een betere prijs/kwaliteit verhouding heeft dan de 911 vanwege de middenmotor. En 'ja maar het is geen 911' vind ik echt een dooddoener, dus daar heb ik geen last van.

Goede instelling. Lijken mij ook top wagens. Kijk gewoon wat je bevalt.

Citaat:
Enfin, ik ben nog wel even zoet met mijn zoektocht. Mocht je n.a.v. mijn verhaal tips en/of ervaringen hebben die me kunnen helpen knopen door te hakken, dan lees ik die graag hieronder.

Laat altijd een aankoopkeuring doen en lees je goed in in de technische zwakke punten van het model waar je voor gaat. Dan kun je daar gericht naar kijken en een miskoop/kosten tot op zekere hoogte voorkomen.
_________________________________________
https://www.instagram.com/997midnightblues/


15 feb 2023 18:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 Carrera S Coupe PDK
Bericht Re: Gegroet, nieuwe gebruiker
Sportchrono is icm PDK een must. Anders geen sportief schakelen. Met een handbak kan je dat zelf beinvloeden. Dan ook is sportchrono fijn vanwege de eerder genoemde directere gasrespons, maar als je de PDK neemt is geen sportchrono echt een gemis.


15 feb 2023 20:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: Gegroet, nieuwe gebruiker
Als algemene tip, ga voor hetgeen je droom is/was. Ik lees hierboven dat de 911 altijd jouw droom auto is, dan zou ik daar ook voor gaan. Anders krijg je altijd dat ‘had ik nou maar’ gevoel, en dat is zonde. Ik kan uit ervaring spreken, ooit een afslag genomen naar een Cayenne GTS, heel gaaf maar het is geen 911. In ieder geval proefrijden in meerdere modellen kan nooit kwaad, en zoals hierboven al gezegd, altijd een aankoopkeuring doen.

Succes!


15 feb 2023 21:44
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Gegroet, nieuwe gebruiker
disciple schreef:
Sportchrono is icm PDK een must. Anders geen sportief schakelen.

Is dat echt zo? Het verschil tussen "normaal" en Sport is al gigantisch. Sport plus zal (naast launch control) eea nog een klein tikkie sneller maken, maar "Anders geen sportief schakelen" lijkt me bijzonder overdreven. Het is geen Tiptronic hé!
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


15 feb 2023 22:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 Carrera S Coupe PDK
Bericht Re: Gegroet, nieuwe gebruiker
Zonder sportchrono geen sport of sport plus


16 feb 2023 0:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987.2 Cayman S PDK
Bericht Re: Gegroet, nieuwe gebruiker
Is dat zo? Las dit op een Engelstalig forum over PDK launch zonder launch control:
'Finally had an opportunity to try this "undocumented" launch control on my PDK 992 Carrera w/o sport chrono. I had the car in D, sport mode selected and didn't touch PSM.'


16 feb 2023 8:32
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Gegroet, nieuwe gebruiker
Welkom :!:

Een 993 4S is totaal niet te vergelijken met een 991,pf iets anders van Porsche uit die tijd.

Ga inderdaad proef rijden …. en bepaal dan wat je wel of niet wilt.

Vlak een handgeschakelde Boxster niet uit :!:
Je hebt iets minder ruimte voor bagage/kleine passagiers - maar het is zeker erg leuk en goed rijden :idea:


16 feb 2023 9:08
Profiel WWW Facebook 
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Gegroet, nieuwe gebruiker
Polydeukes schreef:
disciple schreef:
Sportchrono is icm PDK een must. Anders geen sportief schakelen.

Is dat echt zo? Het verschil tussen "normaal" en Sport is al gigantisch. Sport plus zal (naast launch control) eea nog een klein tikkie sneller maken, maar "Anders geen sportief schakelen" lijkt me bijzonder overdreven. Het is geen Tiptronic hé!


Dat hangt een beetje van het model af. De 981 en 991.1 schokt best veel met schakelen in sport+ zo erg zelf dat het voelt alsof de motorsteunen kapot is. De 718 en 991.2 en 992 doen dat niet meer. Mijn Panamera 971 daarentegen schokt ook in sport+ maar niet zo erg als de rest.

@UPP gaan vooral met alles rijden, een cayman en 911 heeft allebei sublieme wegligging. De ene is niet beter dan de andere maar ze hebben wel degelijk andere karakters. Rijd niet alleen over snelwegen en provincialewegen maar pak ook een bos en dijkwegen. Maak dan je keuze want je droomauto kan in het praktijk best tegenvallen. Zorg ervoor dat je met goed onderhouden auto's op pad gaan want een auto met versleten ophanging rijd TOTAAL anders dan een auto met een frisse onderstel.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


16 feb 2023 9:29
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Hoeksche Waard
Bericht Re: Gegroet, nieuwe gebruiker
Eens Olaf!

En wat vindt je mooi (binnen en buiten) en hoeveel aan onderhoud wil je jaarlijks kwijt. Een jongere Porsche behoeft in theorie nou eenmaal minder onderhoud. Daarnaast is het weggedrag tussen een 911 en een Cayman/Boxster totaal anders.


16 feb 2023 9:36
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Gegroet, nieuwe gebruiker
disciple schreef:
Zonder sportchrono geen sport of sport plus

Sorry, maar dat is gewoon niet waar. Ten eerste heb ik het gewoon, dus ik weet waar ik het over heb.
En voor de ongelovigen: foto uit een 981 met PDK zónder Sportchrono:
Afbeelding
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


16 feb 2023 10:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987.2 Cayman S PDK
Bericht Re: Gegroet, nieuwe gebruiker
Olaf schreef:
Vlak een handgeschakelde Boxster niet uit :!:


Maar dan heb je zo'n lelijk stoffen dak :sick:
:tongue:


16 feb 2023 10:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Carrera S coupe handbak
Bericht Re: Gegroet, nieuwe gebruiker
Dak open en probleem opgelost. :mrgreen:
_________________________________________
https://www.instagram.com/997midnightblues/


16 feb 2023 12:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Carrera S coupe handbak
Bericht Re: Gegroet, nieuwe gebruiker
Polydeukes schreef:
disciple schreef:
Zonder sportchrono geen sport of sport plus

Sorry, maar dat is gewoon niet waar. Ten eerste heb ik het gewoon, dus ik weet waar ik het over heb.
En voor de ongelovigen: foto uit een 981 met PDK zónder Sportchrono:
Afbeelding


Misschien komt de verwarring voort uit het feit dat de vraag werd gesteld in het 997-gedeelte van het verhaal. Dan heb je wel sport chrono nodig voor de sport knop en sport-plus (997.2 PDK), bij mijn weten. Ik heb 'm zelf altijd in Sport stand met PASM in de 'normale' stand.

Aanvullend voordeel van PASM is overigens de 10mm verlaging, voor wie dat mooi vindt. M.i. nog steeds vrij hoog op de poten.
_________________________________________
https://www.instagram.com/997midnightblues/


16 feb 2023 13:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 Carrera S Coupe PDK
Bericht Re: Gegroet, nieuwe gebruiker
Inderdaad.


16 feb 2023 13:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: Gegroet, nieuwe gebruiker
Spastblast schreef:
Polydeukes schreef:
disciple schreef:
Zonder sportchrono geen sport of sport plus

Sorry, maar dat is gewoon niet waar. Ten eerste heb ik het gewoon, dus ik weet waar ik het over heb.
En voor de ongelovigen: foto uit een 981 met PDK zónder Sportchrono:
Afbeelding


Misschien komt de verwarring voort uit het feit dat de vraag werd gesteld in het 997-gedeelte van het verhaal. Dan heb je wel sport chrono nodig voor de sport knop en sport-plus (997.2 PDK), bij mijn weten. Ik heb 'm zelf altijd in Sport stand met PASM in de 'normale' stand.

Aanvullend voordeel van PASM is overigens de 10mm verlaging, voor wie dat mooi vindt. M.i. nog steeds vrij hoog op de poten.


Voor dat laatste is er de m030 optie, dan staat ie nog lager en ziet het er wel mooi uit, maar is maar ene mening natuurlijk. Rij je wel meer in een kart, kan ik je zeggen..:)


16 feb 2023 13:38
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht Re: Gegroet, nieuwe gebruiker
Ten eerste een hartelijk warm welkom geheten hierzo UPP,

Er is in principe weinig toe te voegen aan alle antwoorden hierboven al gegeven. Wat Olaf in zekere zin al benadrukte een 993 vs. een 991... wil ik aan toeveoegen dat alleen maar naar de 911's gekeken, ze eigenlijk alleen de daklijn als overeenkomst hebben. Onderling rijden de modellen zo erg verschillend. Daarmee komt het er wederom op neer dat het rijden rijden en rijden alleen maar de juiste keuze kan geven. Persoonlijk vond ik de looks van een 993 ook helemaal the bomb en toen deze destijds eenmaal in mijn budget kwam ben ik ervoor gegaan, hiervoor heb ik een HELE goede 3.2 voor laten gaan... Na een tijd kwam ik erachter dat, ondanks het een hele goede auto was, dat voor mij persoonlijk de 3.2/SC de ultieme porsche's zijn... (Nog niet eens gesproken over een uitstap naar een 997)... Wat Johann aangeeft is ook een heel goed punt, zelfs modellen die hetzelfde zijn zullen onderling ook weer van elkaar verschillen in rijgedrag, puur hoe zijn ze bereden/onderhouden.

Verder heel veel plezier gewenst met de zoektocht
_________________________________________
Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe


16 feb 2023 14:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Gegroet, nieuwe gebruiker
Zow, hoop antwoorden al meteen in 1 daggie. Dank allemaal! Zitten zeker een aantal zaken tussen waar ik nog niet bij stilgestaan heb.

Kleine reactie op een aantal zaken:

Ik vergelijk niet een 993 1 op 1 met een 991. Ik vind alleen de 993 het mooiste model (oke op een 959 na, maar laten we effe realistisch blijven, haha). Ik zeg alleen maar dat als ik de middelen had er 100% een 993 gekomen zou zijn en dan boeit het me niet eens hoe die stuurt. Dus die 993 kun je buiten beschouwing laten in m'n zoektocht.

Vanzelfsprekend ga ik testritten doen, maar ik probeer eerst zoveel als mogelijk m'n opties te beperken. Ik zit er niet op te wachten tientallen testritten te doen. Ook wil ik met zoveel mogelijk achtergrondinformatie in m'n achterhoofd op pad.

Een Boxster is geen optie want ik hekel cabrio's. Het ontbreken van de daklijn doet afbreuk in mijn ogen aan de ziel van het ontwerp van de auto.


16 feb 2023 17:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 981 2.7 Handbak
Bericht Re: Gegroet, nieuwe gebruiker
Van impreza naar boxster is ook wel erg ver uit elkaar, die stap is nog groter als van 911 naar cayman zelfs.. :mrgreen:

Eigenlijk is de volgende stap een RS4 toch ? Rijdt weer wat beter en 4WD .. :drive:



de gemaakte pluspunten van een boxster kan ik wel bevestigen na 2 jaar, zeker als handbakkie , koopje voor de performance en beleving die je mag ervaren..


16 feb 2023 19:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: Gegroet, nieuwe gebruiker
Nog niet ter sprake gekomen, maar wel belangrijk, hoeveel is je budget ongeveer? Want dan wordt het waarschijnlijk een stuk duidelijker wat voor advies we je zouden geven.
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


16 feb 2023 20:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Gegroet, nieuwe gebruiker
outletvalve schreef:
Nog niet ter sprake gekomen, maar wel belangrijk, hoeveel is je budget ongeveer? Want dan wordt het waarschijnlijk een stuk duidelijker wat voor advies we je zouden geven.

50 tot 70, als in liever 50 dan 70, maar ik ben bereid 70 uit te geven voor iets waar ik heel blij van wordt. Gemiddeld vind ik goede 997.1 tegen de 60K, maar voor ‘slechts’ 10K meer heb je een 991. Ik begrijp dat kleine verschil nog niet helemaal.

Over de RS4 opmerking: misschien als ik ooit oud en saai wordt :-P


16 feb 2023 20:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 981 2.7 Handbak
Bericht Re: Gegroet, nieuwe gebruiker
Dan gok ik toch maar alvast beter doorsparen neer een GT4 ... impreza is best snelle auto met super wegligging .. Wordt vast lastig dan wellicht ....


16 feb 2023 21:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: Gegroet, nieuwe gebruiker
UPP schreef:
outletvalve schreef:
Nog niet ter sprake gekomen, maar wel belangrijk, hoeveel is je budget ongeveer? Want dan wordt het waarschijnlijk een stuk duidelijker wat voor advies we je zouden geven.

50 tot 70, als in liever 50 dan 70, maar ik ben bereid 70 uit te geven voor iets waar ik heel blij van wordt. Gemiddeld vind ik goede 997.1 tegen de 60K, maar voor ‘slechts’ 10K meer heb je een 991. Ik begrijp dat kleine verschil nog niet helemaal.



Voor wat betreft dat laatste, de Duitse dealer vertelde mij toentertijd dat ze daar zagen dat de 997 meer geliefd was dan de latere modellen, 991 etc, vanwege de meer old school 997 versie, minder elektronische hulpmiddelen en het gevoel dat de 991 en verder nog meer massa productie is. Verder geen onderbouwing voor gevonden maar kan verklaren waarom de 997 zo dicht tegen de 991 aanzit qua prijzen. Staat hier op het forum onder snoepjes een gele 997 met de juiste opties voor een rijdersauto (geel, handbak, m030 onderstel, pccb, schaalstoelen en zelfs WLS), ik zou het wel weten maar ben ook bevooroordeeld met eenzelfde gele..:)


16 feb 2023 22:15
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.