14 jul 2008 23:36
Tom80 schreef:Saxo betekent in het Japans 'laten we schijten', heb ik me laten vertellen.
14 jul 2008 23:42
14 jul 2008 23:44
15 jul 2008 0:32
15 jul 2008 0:52
15 jul 2008 8:07
zuugnap schreef:nou als je dan loi hebt gedaan lydia ... wat betekent PORSCHE dan??? staat u van te kijken!
15 jul 2008 14:04
Mijn ex schreef:Honda jazz was to be named Honda Fitta in Norway with as slogan:
"Honda Fitta er liten utenpå, men stor nær man kommer inn."
=
"Small on the outside but large on the inside"
15 jul 2008 14:08
Lydia schreef:Ik heb geen LOI gedaan, Napske ...
15 jul 2008 14:10
15 jul 2008 19:07
15 jul 2008 21:36
zuugnap schreef:Porsche is een Engelse meisjesnaam!
16 jul 2008 7:51
16 jul 2008 8:19
Double G schreef:Da's toch Portia?
horn schreef:en Porsche Lynn dan...
16 jul 2008 9:23
Tom80 schreef:Mercedes was de naam van de dochter van de Franse importeur van Daimler-automobielen. De auto kreeg die naam omdat-ie dan beter zou verkopen dan een Duits klinkende Daimler. Grappig, tegenwoordig denken we dat Mercedes een Duitse naam is...
Emil Jellinek (later Emil Jellinek-Mercedes) (6 april 1853 in Leipzig - 21 januari 1918 in Genève) was een Oostenrijks-Hongaarse consul.
Emil kwam voort uit een familie van notabelen. Zijn vader Adolf Jellinek was een rabbijn, zijn oom George Jellinek was hoogleraar internationaal recht in Heidelberg, zijn andere oom Max Jellinek doceerde filologie en een derde oom Moritz Jellinek was een econoom die de trammaatschappij van Boedapest had opgericht.
Jellinek zelf echter wou niks doen en leek voor galg en rad op te groeien. Hij kwam in Tanger terecht en begon een tabakszaak en kwam in dienst bij een Franse verzekeringsmaatschappij. Hij opende voor de firma een filiaal in Wenen. Na zijn Afrikaanse avontuur vond hij Wenen in de winter te koud en vestigde zich in de wintermaanden in Nice.
De zaken gingen goed en hij kocht een fiets. Hij was onder de indruk en verwierf een licentie voor de verkoop door heel Europa. Van fietsen was het een kleine stap naar motorfietsen en auto's.
in 1889 werd zijn eerste dochter geboren, die de namen Maria de las Mercedes, Adrienne, Mauela, Ramona kreeg. Toen hij in 1896 een advertentie van Daimler zag besloot hij naar Cannstatt af te reizen. de auto's uit die tijd konden 25 km/u. Jellinek eiste dat zijn auto 40 kon. Hij bestelde in een keer 36 auto's voor het onvoorstelbare bedrag van 550000 mark in 1900, op voorwaarde dat de auto's Mercedes zouden heten. In 1907 was Maybach vertrokken en Daimler gestorven. Jellinek kreeg geen gehoor van zijn eisen en hij stopte met bemoeienissen in autobouw. Toen de Eerste Wereldoorlog naderde werd Jellinek van spionage verdacht. Hij moest vluchten naar Oostenrijk. Daar liep hij tegen hetzelfde aan, zijn Franse vrouw was nu verdacht en men ging naar Zwitserland. Zijn bezittingen werden in beslag genomen en niet veel later stierf Jellinek.
Op 22 december 1900 leverde de Daimler-Motoren-Gesellschaft het eerste exemplaar met de nieuwe motor aan Jellinek, een racewagen van 35 pk. Deze eerste "Mercedes", ontwikkeld door Wilhelm Maybach, de hoofdconstructeur van de DMG, maakte in het begin van de eeuw furore. Met zijn laag zwaartepunt, zijn chassis van geperst staal, de lichte en krachtige motor en de radiateur met honingraatvormig koelblok wordt hij nu als de eerste moderne auto beschouwd.
De "Week van Nice" in maart 1901, waarin de Mercedes-deelnemers in vrijwel alle disciplines onklopbaar waren, bezorgde Jellinek en zijn auto's buitengewone bekendheid. In maart en augustus 1901 verschenen de zustermodellen 12/16 pk en 8/11 pk. Dankzij de verdere bestellingen van Jellinek draaide de productie van de Daimler-fabriek in Cannstatt op volle toeren.
Op 23 juni 1902 werd de naam "Mercedes" als handelsmerk geregistreerd en op 26 september wettelijk beschermd. Emil Jellinek kreeg in juni 1903 de toestemming om zich voortaan Jellinek-Mercedes te noemen. "Dit is de eerste keer dat de vader de naam van zijn dochter draagt", was het commentaar van Jellinek.
17 jul 2008 1:01