Pagina 1 van 1
Electrisch karretje vs Ferrari vs Porsche Carrera GT
Geplaatst: 18 sep 2006 22:45
door MarcoB
Leuk om
hier eens te kijken...
Geplaatst: 18 sep 2006 23:01
door mr.burns993
holly f**

Geplaatst: 18 sep 2006 23:41
door horn
nou,
dat is toevallig. die kom ik net tegen en wilde ik net posten...
bizar hè?

Geplaatst: 18 sep 2006 23:55
door Jort
http://wrightspeed.com/news.html
236 electrische pk's in een Ariel Atom body, da's inderdaad erg snel. Wel jammer dat het apparaat op slicks stond voor de dragrace...
Geplaatst: 19 sep 2006 0:15
door MarcoB
horn schreef:nou,
dat is toevallig. die kom ik net tegen en wilde ik net posten...
bizar hè?

Kijk, en daar herken je een moderator aan: ik zou 'm dus gewoon geplaatst hebben met het idee dat ik iets unieks had gevonden.

Geplaatst: 19 sep 2006 6:11
door 928GTS
hoezo snel......

Geplaatst: 19 sep 2006 12:29
door 911-lover
11.1 sec op de kwart mijl
WOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOW
Geplaatst: 19 sep 2006 15:23
door craze
Geplaatst: 19 sep 2006 15:32
door 911-lover
De benzineversie was
HIER al geen onbekende

Geplaatst: 19 sep 2006 15:35
door Jort
Grote voordeel is dat je niet hoeft te schakelen. Win je al aardig wat mee.

Geplaatst: 19 sep 2006 16:04
door mr.burns993
Geplaatst: 19 sep 2006 16:18
door Jort
Geplaatst: 19 sep 2006 16:37
door mr.burns993
omdat de dubbele kick down niet altijd gebruikt wordt

Geplaatst: 19 sep 2006 17:11
door horn
Geplaatst: 19 sep 2006 17:25
door mr.burns993
Geplaatst: 19 sep 2006 20:07
door Gerco
Ik kwam deze versie van de Atom recent ook tegen toen ik wat info op zocht over elektrische aandrijvingen voor mijn project. Is inderdaad erg indrukwekkend en laat zien dat er met elektro aandrijvingen niet te spotten valt !
Punt is, de power van elektromotoren is niet het probleem. Een elektromotor van vergelijkbaar vermogen als een verbrandingsmotor is VELE malen lichter.
Voor mijn surfplank project bv gebruik ik een motor die 1.5 kg weegt maar wel 15 PK leverd !
Ter vergelijking, dat zou betekenen dat de motor van mijn turbo met 408 PK maar ong 45 kg zou wegen !!
Het "probleem" zit hem in de accu's, die hebben nog niet de capaciteit om elektrische auto's een grote actieradius te geven. Deze "Wrightspeed Atom" gebruikt de laatste generatie accu's, Lithium Ion, en kan daarmee een actieradius halen van 300 mijl wat best netjes is. Maar dan heb je wel een accupakket van $40.000 !!! Wat dus nog niet haalbaar is voor enige "normale" auto.
Hybride auto's worden steeds populairder omdat deze de efficiency van elektro motoren combineren met "het gemak aan de pomp" van normale auto's en dus geen actie radius beperking hebben.
Tot zover de uitleg over elektro aandrijvingen

Geplaatst: 19 sep 2006 23:34
door Erick
Geplaatst: 19 sep 2006 23:37
door MarcoB
Zo zie je maar, je wordt er niet knapper op als je electro gaat rijden

Geplaatst: 19 sep 2006 23:41
door MichM3
Marc' Oh Oh... schreef:Zo zie je maar, je wordt er niet knapper op als je electro gaat rijden

Tja...lijkt wel of ie een "kortsluiting" voelt...

Geplaatst: 20 sep 2006 0:04
door Gerco
Voor de volledigheid, hier rijd Jeremy wel in de Atom, maar niet in de versie met elektro aandrijving !
De versie met elektro aandrijving heeft een top van 112 mph, de Atom zelf, ik heb zo geen idee...
Maar vast wel iets rapper.
Geplaatst: 20 sep 2006 0:17
door ER
Gerco schreef:De versie met elektro aandrijving heeft een top van 112 mph, de Atom zelf, ik heb zo geen idee...
Maar vast wel iets rapper.
Zoiets...
Year: 2004
Price: $35000
Horse Power @ RPM: 220@8200
Curb Weight: 1200 lbs.
0-100 time: 10.88 sec.
0-60 time: 3.7 sec.
Top Speed: 160 mph
Displacement: 1998 Cc
Torque @ RPM: 6100
Transmission: 6-Speed Close Ratio
Geplaatst: 20 sep 2006 0:22
door Gerco
Ja zoiets ja !
overigens is de topspeed van de "elektro Atom" voor nu wel "electronically limited"
Geplaatst: 20 sep 2006 0:29
door Jort
Gerco schreef:Het "probleem" zit hem in de accu's, die hebben nog niet de capaciteit om elektrische auto's een grote actieradius te geven. Deze "Wrightspeed Atom" gebruikt de laatste generatie accu's, Lithium Ion, en kan daarmee een actieradius halen van 300 mijl wat best netjes is. Maar dan heb je wel een accupakket van $40.000 !!! Wat dus nog niet haalbaar is voor enige "normale" auto.
Ik quote nog even de site die ik hierboven al plaatste:
Wright, a 50-year-old entrepreneur from New Zealand, thinks his electric car, the X1, can soon be made into a small-production roadster that car fanatics and weekend warriors will happily take home for about $100,000 - a quarter ton of batteries included.
He claims the X1 will go from 0 to 60 miles per hour in under 4 seconds and drive for up to 160 miles at 70 mph on one charge.
Range >100 miles in urban use
Geplaatst: 20 sep 2006 9:24
door FROST
Tja de electro car...is nu ook een film over gemaakt, de trailer kunnen jullie vinden op apple.com/trailers. heel erg interressant dat het beestje toen zomaar verdween voor het publiek terwijl het de indeale manier zou kunnen gaan worden zuinig te worden met de natuur. Zouden de olie en benzine maatschappijen hier iets mee te maken hebben want uiteindelijk hebben zij natuurlijk verlies..

Geplaatst: 20 sep 2006 14:21
door Gerco
Jort schreef:Gerco schreef:Het "probleem" zit hem in de accu's, die hebben nog niet de capaciteit om elektrische auto's een grote actieradius te geven. Deze "Wrightspeed Atom" gebruikt de laatste generatie accu's, Lithium Ion, en kan daarmee een actieradius halen van 300 mijl wat best netjes is. Maar dan heb je wel een accupakket van $40.000 !!! Wat dus nog niet haalbaar is voor enige "normale" auto.
Ik quote nog even de site die ik hierboven al plaatste:
Wright, a 50-year-old entrepreneur from New Zealand, thinks his electric car, the X1, can soon be made into a small-production roadster that car fanatics and weekend warriors will happily take home for about $100,000 - a quarter ton of batteries included.
He claims the X1 will go from 0 to 60 miles per hour in under 4 seconds and drive for up to 160 miles at 70 mph on one charge.
Range >100 miles in urban use
Quote van
http://wrightspeed.com/faq.htmlWhy aren’t you building a car that a broader audience would be interested in or could afford buying?
* While we would like to do that, the problem is that batteries are still expensive, and gasoline is still cheap by world standards. The X1 prototype has $40,000 worth of batteries in it…
Ik denk dus dat die "quarter ton of batteries" slaat op het gewicht...
Naar mijn weten heeft het engels ook geen referentie van "ton" naar valuta en moet dit dus wel slaan op het gewicht.
300 miles range heb ik ook ergens gelezen. Maar dat zal dan waarschijnlijk het theoretische maximaal haalbare zijn, en niet in de prakijk...