| Auteur | Bericht | 
        
			| Marcel B. 
					ex 996 4S Cabrio; ex 996 4S; ex 930 (2x); ex 3.0 cabrio   |   911 evolutie in PK en koppelOverzicht van de modellen tot en met 1997:
http://www.autozine.org/911/911_8.htm
 
 | 
		
			| 12 nov 2007 22:52 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| drknauf 
					___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ 
   ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________   | _________________________________________wat is het reken sommetje van van lbft/torque naar newton metahs    wel dope al die data  WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
 
 _____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
 
 
 | 
		
			| 12 nov 2007 22:59 | 
					
					         | 
	
	
		|  | 
	
			| barolo 
					3.2S010   | _________________________________________Mooi overzicht, thankx Marcel  That's thirty minutes away. I'll be there in ten.
 
 
 | 
		
			| 12 nov 2007 23:49 | 
					
					       | 
	
	
		|  | 
	
			| wolf 
					ex-Carrera 85 Swiss.0031   | Ja kun je uitrekenen of je die Astra kan hebben  
 
 | 
		
			| 12 nov 2007 23:52 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| Lydia 
					
				   | Óf dat stomme Golf-petje!   
 
 | 
		
			| 12 nov 2007 23:55 | 
					
					   | 
	
	
		|  | 
	
			| barolo 
					3.2S010   | _________________________________________Hebben jullie nog doorgeklikt naar de Ferrari <=> Porsche vergelijking?    That's thirty minutes away. I'll be there in ten.
 
 
 | 
		
			| 12 nov 2007 23:58 | 
					
					       | 
	
	
		|  | 
	
			| WdePundert 
					Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht   | Interessant lijstje, Marcel. Thx._________________________________________ Verba volant, scripta manent.
 
 
 | 
		
			| 13 nov 2007 17:31 | 
					
					       | 
	
	
		|  | 
	
			| dreamer 
					Nissan 370Z roadster
Ex-BWM Z4 3.0
Ex-350Z 313pk grijs
Ex-350z in 't zwart (kort)
Ex-944, 1984 
Ex-968 targa
ex-944 S2 CabrioKrimpen aan den IJssel   | Thanx Marcel B.
 Mooie site, heb met veel plezier gelezen  
 
 | 
		
			| 13 nov 2007 19:10 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| Lydia 
					
				   | Erg leuk. Maar ik heb dat met dat koppel (trekkracht?) nooit goed begrepen. Maar ik voel aan m'n water dat iemand dat nu uit gaat leggen   
 
 | 
		
			| 13 nov 2007 19:28 | 
					
					   | 
	
	
		|  | 
	
			| Marco 
					Carrera 3.2,
996 Cabrio, 
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492   | _________________________________________ Got coffee?
 
 
 | 
		
			| 14 nov 2007 11:48 | 
					
					         | 
	
	
		|  | 
	
			| drknauf 
					___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ 
   ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________   | 
_________________________________________das hetzelfde als buitenspel lydia     WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
 
 _____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
 
 
 | 
		
			| 14 nov 2007 11:51 | 
					
					         | 
	
	
		|  | 
	
			| Jort 
					Groningen   | _________________________________________Dodge Viper RT/10 (eerste type) 
 Gewicht: 1542 kg 
 Vermogen: 450 pk 
 Trekkracht: 610 Nm 
 0-100: 4,7 sec 
 Ferrari 360 Modena Spider 
 Gewicht: 1460 kg 
 Vermogen: 400 pk 
 Trekkracht: 372 Nm 
 0-100: 4,6 sec 
 Viper ietsjes zwaarder, ook ietsjes meer vermogen, maar 64%(!!!) hoger maximum koppel. Echter geen streep sneller.
 Vermogen en (maximum motor-) koppel in een notendop.  Tjolk.
 
 
 | 
		
			| 14 nov 2007 13:14 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| WdePundert 
					Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht   | Daarvoor zul je de koppelkromme moeten zien. Daaruit kun je dan concluderen bij welk toerental het maximum koppel afgegeven wordt._________________________________________ Verba volant, scripta manent.
 
 
 | 
		
			| 16 nov 2007 18:08 | 
					
					       | 
	
	
		|  | 
	
			| Jort 
					Groningen   | Kort gezegd is het inderdaad interessant te weten hoe de koppelkromme loopt, de maximum waarde als getal (fabrieksopgave = aan de krukas gemeten) zegt doorgaans niets. 
_________________________________________
 Bij de Ferrari ligt het maximum toerental veel hoger en is de powerband veel breder dan bij de Dodge (vergelijkbaar met een diesel).
 Voordeel daarvan is dat de overbrengingsverhoudingen korter gemaakt kunnen worden om eenzelfde snelheid te behalen in een bepaalde versnelling. Diezelfde overbrengingsverhoudingen resulteren in een bepaalde trekkracht aan de wielen (daar draait het om). Hoe korter de overbrengingsverhouding, hoe hoger de trekkracht aan de wielen... etc.
 Tjolk.
 
 
 | 
		
			| 16 nov 2007 18:37 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| Lydia 
					
				   | Het zal er wel aan liggen dat ik geen piemel heb, maar ik snap er nu helemaal niets meer van. Pfff ...        Ik ga zondag op de Autobahn gewoon maar lekker genieten van mijn koppel, zonder dat ik het snap!   
 
 | 
		
			| 16 nov 2007 21:34 | 
					
					   | 
	
	
		|  | 
	
			| aleh 
					ex-993 cabrio
ex-996 cabrio
ex-996 turbo
ex-Cayenne S 
ex-Panamera S
993 cabrio
Haarlem   | Lydia, ken je dat gevoel dat je hebt als je in een snel Jappanertje aan het gassen bent? Janken en racen? Dat zijn pk's
_________________________________________
 En ken je het gevoel dat je in je 911je het asfalt aan het opstropen bent en zoveel kracht op je achterwielen zet dat je auto kreunt? Dat is koppel.
 
 Ok testje nou:
 
 Schaatsers:
 Falko Zandstra: Vermogen of koppel
 
 Rintje Ritsma: Vermogen of koppel[/img]
 http://www.autodisk.nl
 
 
 | 
		
			| 18 nov 2007 1:46 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| Jeroen914 
					foxtrot / oscar   | 
_________________________________________Andersom...
 In een auto met een brede 'powerband' kun je makkelijk langere overbrengingsverhoudingen hebben
 Juist als je een smalle 'powerband' hebt, heb je kortere versnellingen nodig om 'm in het juiste toeren gebied te kunnen houden
 Simpel gezegd is koppel de "oempf" als je het gaspedaal in trapt
 De hierboven genoemde Japannertjes (kleine motortjes die veel toeren maken) hebben dat niet of nauwelijks. Als je wilt dat er wat gebeurt zal je in zo'n auto 1 of 2 versnellingen terug moeten schakelen of anders veel geduld moeten hebben... W W W . 9 G E A R . N L
 
 
 | 
		
			| 18 nov 2007 3:50 | 
					
					       | 
	
	
		|  | 
	
			| Jort 
					Groningen   | 
_________________________________________Maar de gear ratios van de eerder genoemde Viper zijn veel langer dan die bij de Ferrari.
 Hmmm..    Door de langere gear ratio's spreid je de trekkracht van de auto met relatief kleine powerband maar veel koppel meer uit en andersom, toch?
 Verschillen in prestaties (in ideale versnelling) worden daardoor genivelleerd, karakters blijven tot op zekere hoogte behouden. Tjolk.
 
 
 | 
		
			| 18 nov 2007 19:17 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| Lydia 
					
				   | 
Euhhhhh ...     1. vermogen
 2. koppel (omdat-ie zo lekker met Sanex onder de douche staat    geintjuh!)
 Ik snap het nu toch goed, of ben ik nou blond?   
 
 | 
		
			| 18 nov 2007 21:07 | 
					
					   | 
	
	
		|  | 
	
			| LouisXIV 
					964 C2 coupe schiefer grau
ex 993 C4 vesuvio '97
ex 964 C2C zwart metallic '91Meerssen Zuid Limburg   | _________________________________________Voor de wiskunde nerds: vermogen is het oppervlak onder de koppelgrafiek..  Its about as fast as you can go without having to eat airline food!
 
 
 | 
		
			| 18 nov 2007 21:16 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| Lydia 
					
				   | Ah, zeg dat dan éérder, nú snap ik het dus niet ...  
 
 | 
		
			| 18 nov 2007 21:31 | 
					
					   | 
	
	
		|  | 
	
			| drknauf 
					___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ 
   ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________   | _________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
 
 _____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
 
 
 | 
		
			| 18 nov 2007 21:50 | 
					
					         | 
	
	
		|  | 
	
			| LouisXIV 
					964 C2 coupe schiefer grau
ex 993 C4 vesuvio '97
ex 964 C2C zwart metallic '91Meerssen Zuid Limburg   | 
_________________________________________oftewel vermogen is koppel maal tijdseenheid! Maar ja ik ben dan ook raketgeleerde van huis uit..   Its about as fast as you can go without having to eat airline food!
 
 
 | 
		
			| 18 nov 2007 21:59 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| Lydia 
					
				   | 
HIER:
   waren we een leuk koppel, maar das weer wat anders, hè?
 On Topic dan maar:
 @LouisXIV: dank je voor de uitleg. Ik heb andere talenten, hoop ik dan maar! 
 Zonder gekheid, ik snap het wel een béétje, maar ik wil het eigenlijk precies weten. Bij een volgenhd evenement leg je me het gewoon eens haarfijn uit! 
 
 | 
		
			| 18 nov 2007 22:02 | 
					
					   | 
	
	
		|  | 
	
			| drknauf 
					___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ 
   ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________   | _________________________________________louis xiv:
 vandaar je zoektocht naar een 965 nu      over een berg koppel gesproken    yo lydia nooit wat van gemerkt dat wij een koppel waren      en ja thnx ik ben veilig thuis gekomen tut zoals je vroeg inje smsje  WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
 
 _____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
 
 
 | 
		
			| 18 nov 2007 22:18 | 
					
					         | 
	
	
		|  |