Wordt er niet beter op................
Geplaatst: 05 okt 2015 20:16
Wie zijn nieuwe Porsche 991 GT3 RS op tempo over de Nordschleife stuurt schijnt van een koude kermis thuis te komen. Meerdere eigenaren melden forse schade door voorwielen die tegen de kasten slaan.
Dat de extreemste sportwagens met minimale toleranties en marges worden gefabriceerd is algemeen bekend. Immers, wat is het punt van een sportief topmodel maken als je hem niet technisch aan alle kanten uitwringt?
Met de nieuwe 911 GT3 RS is Porsche echter uit de bocht gevlogen, aldus meerdere eigenaren. De voorwielen klappen (onder standaard instellingen) bij veerbewegingen tegen de wielkasten, waarbij flinke schade ontstaat, tot de behuizing van knipperlichten aan toe: op fora lezen we onder andere: Alles durchgeschliffen bis auf das Blinkergehäuse und das bei Serieneinstellung.
De gemelde problemen concentreren zich aan de voorkant, achter lijkt er veel minder aan de hand. Vooral de bekleding in de wielkasten en de luchtroosters in de voorschermen moeten het ontgelden: in de ergste gevallen zijn de complete luchtroosters doorgeslepen, aldus de eigenaren, die echter tot dusver verzuimen foto’s van hun schade te posten. Het hele design van de GT3 RS is erop gericht veel downforce te genereren, en wie er we eens naast een nieuw exemplaar heeft gestaan ziet hoe verrekte weinig wheelgap de banden (265/35 ZR 20 voor, en 325/30 ZR 21 – rechtstreeks van de 918 Spyder – op de achteras) hebben. Maar Porsche heeft dit allemaal berekend en de nodige testkilometers gemaakt, vooral op de Nordschleife, dus in standaardtrim zou deze schade gewoon niet mogen optreden.
Dat een zeer lage auto zijn spoilerlip op bepaalde punten van de Groene Hel over het asfalt schraapt lijkt overigens onvermijdelijk, maar dat zijn hier de klachten dan ook niet. Wat wij ons afvragen is hoe Porsche zijn Ringtijd van 7:20 heeft neergezet, een (voralsnog niet gepubliceerde) video zou uitkomst bieden.
De 911 GT3 RS wordt in diverse tests overigens ronduit gelauwerd (hoewel je er bij sommige Britse reviewers een WC-eend gevoel aan overhoudt), en de 500 pk sterke extreme Elf gaat tweedehands al voor meer dan 400.000 euro weg. Een heet item is het dus zeker.
Dat de extreemste sportwagens met minimale toleranties en marges worden gefabriceerd is algemeen bekend. Immers, wat is het punt van een sportief topmodel maken als je hem niet technisch aan alle kanten uitwringt?
Met de nieuwe 911 GT3 RS is Porsche echter uit de bocht gevlogen, aldus meerdere eigenaren. De voorwielen klappen (onder standaard instellingen) bij veerbewegingen tegen de wielkasten, waarbij flinke schade ontstaat, tot de behuizing van knipperlichten aan toe: op fora lezen we onder andere: Alles durchgeschliffen bis auf das Blinkergehäuse und das bei Serieneinstellung.
De gemelde problemen concentreren zich aan de voorkant, achter lijkt er veel minder aan de hand. Vooral de bekleding in de wielkasten en de luchtroosters in de voorschermen moeten het ontgelden: in de ergste gevallen zijn de complete luchtroosters doorgeslepen, aldus de eigenaren, die echter tot dusver verzuimen foto’s van hun schade te posten. Het hele design van de GT3 RS is erop gericht veel downforce te genereren, en wie er we eens naast een nieuw exemplaar heeft gestaan ziet hoe verrekte weinig wheelgap de banden (265/35 ZR 20 voor, en 325/30 ZR 21 – rechtstreeks van de 918 Spyder – op de achteras) hebben. Maar Porsche heeft dit allemaal berekend en de nodige testkilometers gemaakt, vooral op de Nordschleife, dus in standaardtrim zou deze schade gewoon niet mogen optreden.
Dat een zeer lage auto zijn spoilerlip op bepaalde punten van de Groene Hel over het asfalt schraapt lijkt overigens onvermijdelijk, maar dat zijn hier de klachten dan ook niet. Wat wij ons afvragen is hoe Porsche zijn Ringtijd van 7:20 heeft neergezet, een (voralsnog niet gepubliceerde) video zou uitkomst bieden.
De 911 GT3 RS wordt in diverse tests overigens ronduit gelauwerd (hoewel je er bij sommige Britse reviewers een WC-eend gevoel aan overhoudt), en de 500 pk sterke extreme Elf gaat tweedehands al voor meer dan 400.000 euro weg. Een heet item is het dus zeker.

