Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 16:49



Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Exit 718 Boxster en Cayman 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5
Berkel en Rodenrijs
Bericht Exit 718 Boxster en Cayman
1 juli valt het doek voor de Non-RS Boxster en Cayman. Net als bij de Macan, gaat de 718 generatie bijna volledig uit het Europese leveringsprogramma. Per 1 juli kunnen ze niet meer op kenteken worden gezet. Alleen de Spyder en GT4 RS slippen nog door de nieuwe eisen voor datasecurity. Dat schrijft Motor1.
Afbeelding
https://www.motor1.com/news/713634/porsche-718-boxster-cayman-discontinued-europe/


25 maart 2024 20:39
Profiel Facebook  Twitter 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 911 3.2 1987 987.1 S 3.2 2005
's-Hertogenbosch
Bericht Re: Exit 718 Boxster en Cayman
Echt…wat zijn we toch aan ‘t doen.
_________________________________________
Wim


25 maart 2024 20:52
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5
Berkel en Rodenrijs
Bericht Re: Exit 718 Boxster en Cayman
Op zich waren de modellen ook wel aan hun uiterste houdbaarheidsdatum. Meer duiding bij Autoweek: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/einde-verhaal-voor-porsche-718-boxster-en-cayman/?kl=1175&ku=1247861&utm_source=SIM&utm_medium=email&utm_campaign=20240325_Autoweek_Nieuwsbrief_1615&utm_content=&utm_term=a_123595


25 maart 2024 21:06
Profiel Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'05 Porsche 997 Carrera S cab, '03 Supercharged BMW Z4 3.0i cab en de '14 gezinspukkel.
Op de boerderie (bij Den Bosch)
Bericht Re: Exit 718 Boxster en Cayman
De strekking blijft hetzelfde: geen nieuwe 718's in de EU meer op een paar uitzonderingen na, maar ik verbaasde me over de achtergrond.

Motor 1 heeft het over "new cybersecurity laws". Ik zag de relatie met cybersecurity niet direct en kom na wat Googlen op de Europese "Vehicle General Security Regulation". Die schrijft extra veiligheidssystemen ("Intelligente snelheidsondersteuning, achteruitrijdetectie met camera of sensoren, waarschuwingen in geval van slaperigheid of afleiding van de bestuurder, gegevensrecorders voor gebeurtenissen, cyberbeveiliging en een noodstopsignaal") voor in auto's waarvan de typegoedkeuring na juli 2022 is en voor auto's met een eerdere typegoedkeuring, voor zover die na 6 juli 2024 op kenteken zouden worden gezet.

Ofwel: als je een typegoedkeuring van voor juli 2022 hebt, kun je je auto's vanaf 6 juli 2024 niet meer op kenteken zetten, tenzij je daarvoor die typegoedkeuring laat vernieuwen nadat je de benodigde veiligheidssystemen standaard hebt gemaakt en dat vraagt wat veel moeite en kosten voor zulke oude modellen. In ieder geval de Spyder RS heeft een veel nieuwere typegoedkeuring dan van juli 2022.

Ik denk dus dat iemand bij Motor 1 een slechte vertaling heeft gebruikt, of zich maar op een aspect heeft gericht. :idea:

EDIT: ik had het Autoweek bericht nog niet gezien dat Binko hierboven quote. Die focussen zich ook op cybersecurity. Lijkt me dat er meer speelt en dat het gaat om een heel pakket van veiligheidssystemen voor de auto gericht op verhogen van de verkeersveiligheid.

EDIT 2: zoals ze dat in Dexter zeiden: "well, f*ck me in both ears." De bredere EU regeling valt samen met een UN regeling voor cybersecurity in de automotive. Zie hier en hier. Beide regelingen gelden voor typegoedkeuringen vanaf 2022 en nieuw te kentekenen auto's met oudere typegoedkeuring vanaf juli 2024. Het totaal zal het dus wel extra kostbaar maken.


Laatst bijgewerkt door Stiruam op 25 maart 2024 21:37, in totaal 4 keer bewerkt.



25 maart 2024 21:17
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 911 3.2 1987 987.1 S 3.2 2005
's-Hertogenbosch
Bericht Re: Exit 718 Boxster en Cayman
Oftewel: een zittend gat, verzint altijd wat!

De overgrote meerderheid van de bestuurders zet de overvloed aan ADAS systemen uit en/of wordt er dusdanig gestrest van, dat er brokken van komen.

De volgende stap is logisch: je kunt de systemen niet meer uitzetten. Daarna: snelheidsbegrenzers. Gevolg: men blijft langer in oudere auto’s rijden.
_________________________________________
Wim


25 maart 2024 21:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'05 Porsche 997 Carrera S cab, '03 Supercharged BMW Z4 3.0i cab en de '14 gezinspukkel.
Op de boerderie (bij Den Bosch)
Bericht Re: Exit 718 Boxster en Cayman
Wimpie67 schreef:
een zittend gat, verzint altijd wat!


:lol: Die kende ik nog niet. In aanvulling op wat jij al zegt: met de auto's die vanaf juli nieuw geleverd worden, wordt het ongetwijfeld uitleesbaar of je de systemen uit of aan had staan en daar vindt je verzekering dan ook weer wat van ...


25 maart 2024 21:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Exit 718 Boxster en Cayman
De "ramp" is ook niet zo heel groot want de Macan is al gepresenteerd als EV en de 718B&C wordt binnen niet al te lange tijd als EV gepresenteerd.

Blijft wel jammer dat ze niet meer als ICE geleverd kunnen worden (op de 718 RS-en na).
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


25 maart 2024 22:09
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 911 3.2 1987 987.1 S 3.2 2005
's-Hertogenbosch
Bericht Re: Exit 718 Boxster en Cayman
Echt jammer, een groot deel van de lol zit ‘m in dat heerlijke geluid als ik in m’n Boxster rijd.
_________________________________________
Wim


25 maart 2024 22:18
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5
Berkel en Rodenrijs
Bericht Re: Exit 718 Boxster en Cayman
Het 'geluid' van de nieuwe Boxster generatie spreekt absoluut minder tot de verbeelding... :mrgreen: https://www.youtube.com/watch?v=yW67Sv1kIas


25 maart 2024 22:33
Profiel Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
718 cayman 2022
Bericht Re: Exit 718 Boxster en Cayman
Ik had hem nog staan op mijn lijst van mogelijke opvolgers. Die lijst is een stukje kleiner geworden zo. :(


25 maart 2024 22:37
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Exit 718 Boxster en Cayman
Stiruam schreef:
In aanvulling op wat jij al zegt: met de auto's die vanaf juli nieuw geleverd worden, wordt het ongetwijfeld uitleesbaar of je de systemen uit of aan had staan en daar vindt je verzekering dan ook weer wat van ...

Dat kan nu ook al met moderne auto's, die hebben gewoon een 'zwarte doos' en die wordt uitgelezen na een (ernstig) ongeval om de oorzaak (en schuldvraag) helder te krijgen.

Ik denk dat Porsche geen Porsches meer gaat kunnen verkopen als er allemaal beperkende "veiligheids"systemen in zitten die niet uitgezet kunnen worden. Maar om het zonnig in te zien: waarschijnlijk worden onze Porsches allemaal meer waard :mrgreen:
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


26 maart 2024 10:48
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Boxster60, dunnerudy


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.