Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 1:12



Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 
website Algemene Verkeersdienst Rijkspolitie Driebergen 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht website Algemene Verkeersdienst Rijkspolitie Driebergen
Voor degenen die het nog niet wisten of er toevallig op gestuit waren.
Er is een website: http://www.rijkspolitie.nl waarin het archief van de vroegere Algemene Verkeersdienst Rijkspolitie Driebergen (AVD) wordt ontsloten.
Het is een particulier initiatief waar ik als AVD'er heel veel ondersteuning aan verleen. We beschikken over een enorme hoeveelheid beeldmateriaal en documentatie over deze dienst. Deze grote hoeveelheid is er ook de oorzaak van dat de website nog lang niet helemaal gevuld is. Stukje bij beetje wordt de site aangevuld met beeldmateriaal.
De prachtige foto's op de website zijn veelal afkomstig van vroegere medewerkers van de AVD. Ook heeft de oud-commandant van de AVD, Kees Vogel zijn volledige persoonlijke archief aan ons beschikbaar gesteld.
Alle beschikbaar gestelde foto's worden gescand en opgewaardeerd voordat ze op de site komen. Voor zover we de informatie hebben, worden ook de bijzonderheden bij de foto's vermeld. Het resultaat begint inmiddels zichtbaar te worden.
Er is niet alleen aandacht voor de Porsches, maar ook voor de Range Rovers, BMW's, Mercedessen, Volkswagens Passat (ja echt!) en de onopvallende surveillanceauto's, motoren en andere voertuigen die bij de AVD in gebruik zijn geweest. Allemaal voertuigen die in dienst zijn geweest bij de AVD. Je reinste nostalgie.
(Voorlopig) nog geen aandacht voor de Volvo's dus, want toen was de dienst inmiddels opgegaan in de verkeerspolitie het KLPD.

Kortom wil je nog eens genieten van een stukje nostalgie op het gebied van de Porsches die vanuit Driebergen vertrokken, kijk dan eens op de site.
Veel kijkplezier.


26 nov 2017 16:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Macan S
Bergambacht
Bericht Re: website Algemene Verkeersdienst Rijkspolitie Driebergen
Leuk om doorheen te grasduinen :thumleft:


26 nov 2017 16:59
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: website Algemene Verkeersdienst Rijkspolitie Driebergen
Smullen! :cheers:
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


27 nov 2017 7:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: website Algemene Verkeersdienst Rijkspolitie Driebergen
Heerlijk leesvoer, en aan die 05-53-UU heb ik als twintiger eind ‘70 aan gesleuteld....en aantal jaren geleden is hij gesrestaureerd door Erwin. Was trouwens een 914-6.
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


27 nov 2017 9:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: website Algemene Verkeersdienst Rijkspolitie Driebergen
Die mannen in die Elfkes hebben wel een heeeeeeeeel mooi beroep gehad!! :drive:
_________________________________________
'Life is what you make it!'


27 nov 2017 11:31
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
2e prijs Jubileumrit 2013
Bericht Re: website Algemene Verkeersdienst Rijkspolitie Driebergen
Afbeelding

Leuk! Benieuwd of er foto's van mijn ex Alex 1229 in actie worden geplaatst. :thumleft:


27 nov 2017 11:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: website Algemene Verkeersdienst Rijkspolitie Driebergen
16129

Onder de site staat de linkse targa, de 19-SL-88.
We kochten hem in 1983 in Nieuwegein.
Op de foto staan we voor de fabriek, ik sta naast de lichtblauwe 911 en mijn 911 staat in de midden.
Vroeghar :evil:
(Foto van 1984)
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


27 nov 2017 13:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996C2 cabrio, ex-911 SC, Volvo V70
Zeist
Bericht Re: website Algemene Verkeersdienst Rijkspolitie Driebergen
Leuke website. Jammer (maar wel begrijpelijk) dat de foto's zijn gewatermerkt.
_________________________________________
I read a report that said the typical symptoms of stress were eating too much, drinking too much, impulse buying, and driving too fast. Who are they kidding? That's my idea of a perfect day.


27 nov 2017 14:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: website Algemene Verkeersdienst Rijkspolitie Driebergen
molen934 schreef:
16129

Onder de site staat de linkse targa, de 19-SL-88.
We kochten hem in 1983 in Nieuwegein.
Op de foto staan we voor de fabriek, ik sta naast de lichtblauwe 911 en mijn 911 staat in de midden.
Vroeghar :evil:
(Foto van 1984)

De cookie cutter velgen staan eigenlijk ook wel mooi!
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


27 nov 2017 15:04
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: website Algemene Verkeersdienst Rijkspolitie Driebergen
Even een wat ouder onderwerp weer wat onder de aandacht brengen. Er zijn inmiddels weer heel wat nieuwe forummers bij gekomen die deze website nog niet kennen.

Op de website www.rijkspolitie.nl staat een grote verzameling foto's van Porsches maar ook andere voertuigen die dienst hebben gedaan bij de Algemene Verkeersdienst Rijkspolitie (AVD) Driebergen.
Regelmatig komen er weer nieuwe foto's bij. Het vergt behoorlijk wat tijd, om de meer dan 1000 en meer foto's te sorteren en archiveren. Daarnaast worden de uiteraard soms hele oude foto's zoveel als mogelijk opgewaardeerd zodat het er goed uit ziet. Daar gaat veel tijd in zitten. Met name dat laatste is de reden, dat er helaas watermerken worden aangebracht.
Lang nog niet alle foto's zijn geplaatst op de website, maar we gaan gestaag door. Heb je vragen over de AVD, dan hoor ik het graag. Ik heb er 45 jaar gewerkt en vertel er graag over.
Veel kijkplezier.


04 jun 2020 16:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Regio Utrecht
Bericht Re: website Algemene Verkeersdienst Rijkspolitie Driebergen
Kende de site niet. Erg leuk om te bekijken al die oude foto's!
_________________________________________
993 S


04 jun 2020 17:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 4S cabrio ex 964 cabrio 92 midnight blue
Bericht Re: website Algemene Verkeersdienst Rijkspolitie Driebergen
Super leuk :thumleft:
_________________________________________
don't drive faster than your guardian angel can fly


04 jun 2020 17:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: website Algemene Verkeersdienst Rijkspolitie Driebergen
ter info: Hier staan ook nog een hoop foto's van politievoertuigen (helaas maar twee 911jes).
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


04 jun 2020 18:05
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: website Algemene Verkeersdienst Rijkspolitie Driebergen
Www.rijkspolitie.nl gaat uitsluitend over de Algemene Verkeersdienst, de Porschegroep dus.


04 jun 2020 19:09
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: website Algemene Verkeersdienst Rijkspolitie Driebergen
PaulW schreef:
Kende de site niet. Erg leuk om te bekijken al die oude foto's!


Daarom dus even opnieuw onder de aandacht gebracht :salut:


04 jun 2020 19:10
Profiel
PorscheForum Rookie
Geleen
Bericht Re: website Algemene Verkeersdienst Rijkspolitie Driebergen
Leuk om een keer doorheen te bladeren. Ook de verhalen bij de foto's zijn het lezen waard.

Vraag ik mij alleen af, vanwaar hebben alle voertuigen de naam Alex 12**??


08 aug 2020 21:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: website Algemene Verkeersdienst Rijkspolitie Driebergen
De naam is Alex is afgeleid van de Alexanderkazerne in Den Haag waar de Rijkspolitie is ontstaan. Het Alex netwerk is een voorloper van het C2000 systeem, een communicatienetwerk. Destijds was het een netwerk voor voornamelijk de Rijkspolitie waaronder dus ook alle Porsches vielen.


08 aug 2020 21:57
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: website Algemene Verkeersdienst Rijkspolitie Driebergen
De roepnaam van de auto's van de AVD was inderdaad Alex en, zoals Tampie al verwoordde een verwijzing naar de Alexanderkazerne in Den Haag waar de latere AVD als Sectie Bijzondere Verkeerstaken in 1962 begon.

Eerst heel kleinschalig rondom Den Haag. De Porsches hadden een eigen verbindingsweg, los van de gemeentepolitiekorpsen en de districten van de rijkspolitie, die allemaal hun eigen net hadden.
De roepnamen van de rijkspolitie districten waren vernoemd naar de naam van de plaats waar de meldkamer was gevestigd. De roepnamen
van de gemeentepolitiekorpsen werden gevormd door de letters HB, hoofdbureau al dan niet gevolgd door de plaatsnaam.

Het surveillancegebied van de AVD werd steeds groter en het verbindingsnetwerk van de AVD ook. Overal werden steunzenders geplaatst. Doordat al die zenders aan elkaar geknoopt werden, waren de auto's van de AVD als enige in staat om altijd en overal contact met alle auto's te leggen. Zo konden de mensen in Limburg rechtstreeks praten met de mensen in Alkmaar. Dat was voor die tijd heel modern. In geval van bijzondere omstandigheden kon de meldkamer in Driebergen de zaak zo aan elkaar knopen dat we konden communiceren met de lokale politie. Maar dat was slechts uitzondering.
Naast het Alex kanaal was er ook nog het Peter kanaal. Een soort uitwijkkanaal in gevallen van calamiteiten of bij speciale acties.
Denk niet dat het een stabiel netwerk was. Er waren heel veel blinde vlekken. Dan brachten soms de praatpalen uitkomst. Echt waar!

Het oude systeem werd vervangen door C1000. Alleen voor de AVD. Maar omdat we landelijk werkten, was het ook noodzakelijk om te communiceren met de andere politiekorpsen. We kregen er nog een mobilofoon bij. Daardoor zie je in vele AVD auto's die twee mobilofoons.

Uiteindelijk is dat C1000 systeem dus de voorloper van C2000, het huidige communicatienetwerk.

Wat betreft de roepnummers.
Niet alle voertuigen heetten Alex 12##.
De eerste twee cijfers stonden voor het type voertuig. De rest was een volgnummer.

De 11- serie: de boodschappenauto's en auto's van stafleden. (Toen nog maar een stuk of 3.....)
De 12- serie: de snelle surveillance auto's zoals de Porsches, BMW's 323i, Mercedes 190 en de Volvo's.
De 14-series: de Range Rovers en later de VW Passat's Variant.
De 15-series: de onopvallende surveillance auto's.
De 16-series: de motoren.
De 17-series: de radarauto's.
De 18-series: de voertuigen van het team milieu en transport controles (TMC), door ons kortweg "zwaar vervoer" genoemd.


10 aug 2020 10:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: website Algemene Verkeersdienst Rijkspolitie Driebergen
Heerlijk ff doorgekeken en kwam de targa tegen die we in 1983 kochten, Alex 1252 de 19-SL-88.
Valt mij op dat er ook vele Porsche’s in elkaar werden gereden, met ook fikse schade’s.
Was wel een mooie tijd met die Porsche’s, denk dat de opheffing ook niet soepeltjes verliep :oops:
Kennis van me Thijs v/d Wel ging op kantoor werken dacht in Zoetermeer.
Je zal er maar komen werken en je krijgt een 912 mee met 90 pk, of nog erger een 914 :!:
Sorry voor de liefhebbers, maar heb nix met de 4 cilinders :scratch:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


10 aug 2020 12:35
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: website Algemene Verkeersdienst Rijkspolitie Driebergen
Ha, weet zeker dat ik nog met Thijs in de auto heb gezeten. Ook een geweldige auto (Porsche) liefhebber. Zo waren er heel veel bij de AVD. Die opheffing of liever gezegd, de afschaffing van de Porsches ging onder veel protest, maar uiteindelijk heel geleidelijk. Normaal had je per koppel een eigen auto. Maar toen werd begonnen met het afvoeren van de Porsches die niet meer werden vervangen. De resterende auto's werden op een hoop geveegd en door iedereen gebruikt. Dat was wel een keerpunt in de wijze waarop er met het materiaal werd omgesprongen...
Dan komt er in de jaren '80 een vloot BMW's 323i . Nou lees maar op de site wat die te verduren hebben gehad. Ook nog wat VW Passat's. En toen, na de introductie van de Mercedessen 190 ging het hard. Ik heb zelf in oktober 1996 de laatste surveillancerit gemaakt met de laatste 964 cabrio die we vanuit het steunpunt Wolfheze gebruikten. Wie uiteindelijk overall de laatste rit met een 911 heeft gemaakt weet ik niet. De rest is geschiedenis.


10 aug 2020 13:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: website Algemene Verkeersdienst Rijkspolitie Driebergen
Hoorde van collega’s dat ten tijde van de zoektocht naar een vervanger van de 911 de 323i’s langdurig achteruitrijdend werden getest. Daar konden ze, in tegenstelling tot de 911, niet tegen. Was uiteindelijk geen doorslaggevend argument. :mrgreen:
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


15 aug 2020 18:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: website Algemene Verkeersdienst Rijkspolitie Driebergen
https://youtu.be/zoh8i0jfpTo
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


15 aug 2020 21:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: website Algemene Verkeersdienst Rijkspolitie Driebergen
Verschrikkelijk, dat programma. Heeft heel veel Dafjes gekost... :bang:
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


16 aug 2020 15:08
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: website Algemene Verkeersdienst Rijkspolitie Driebergen
Anne 2.7 schreef:
Hoorde van collega’s dat ten tijde van de zoektocht naar een vervanger van de 911 de 323i’s langdurig achteruitrijdend werden getest. Daar konden ze, in tegenstelling tot de 911, niet tegen. Was uiteindelijk geen doorslaggevend argument. :mrgreen:


Ja dat was een dingetje dat achteruit rijden. Er was bij de BMW's een tweede (electrische) ventilator gemonteerd voor de radiateur, die aansloeg wanneer de achteruit versnelling werd ingeschakeld. Maar het was nog niet altijd een succes.
Overigens waren die BMW's ook voorzien van een olietankje onder de motorkap in verband met het verwachtte hoge olieverbruik. Dat tankje had de vorm van het ruitensproeier reservoir. De olie werd bij een te laag peil met een pompje via de opening van de oliepeilstok in de motor gepompt.

Elke auto die naast de Porsche werd getest had problemen met achteruitrijden. De Fiat Abarths, de Alfa Spiders. Alles stond in het rood.
Maar dan was je flink haastig onderweg geweest naar een ongeval, even kijken, de lokale politie noteerde het ongeval en jij ging met je maatje weer als een speer achteruit over de vluchtstrook naar de staart van de file. Dat er dan een warmteprobleem ontstond was niet zo raar. Alleen die verrekte Porsches konden daar tegen.

De Mercedessen hadden nauwelijks temperatuur problemen. Motorisch dan, door hun electrische ventilator. De remmen hadden het echter bij de eerste serie heel zwaar te verduren. Een 190 was natuurlijk ook niet gemaakt voor het gebruik als surveillanceauto op autosnelwegen.


16 aug 2020 21:20
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 24 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.