Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 12:16



Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Je haalt het einde van de week niet, vervloekte Porsche 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
996 Carrera 4S MK2 Ex 964 Carrera 2 en 993 Targa
Bericht Je haalt het einde van de week niet, vervloekte Porsche
Bizar om dit verhaal over James Dean zijn Porsche te lezen:

De jonge, succesvolle acteur James Dean heeft een passie voor snelle auto’s en geregeld waagt hij zich met zijn vierwielers op één of ander circuit. Vooral dat laatste zint filmproducent Warner Brothers niet en men verbiedt James Dean te gaan racen zolang de opnames van hun film ‘Giant’ lopen.

Wanneer die opnames erop zitten, is de acteur blij dat hij zich opnieuw aan een race mag wagen. Hij verkoopt zijn Porsche 356 Speedster en schaft zich een bloedsnelle 550 Spyder aan. Twee dagen na zijn aankoop, op 23 september 1955, showt James Dean apetrots zijn nieuwste aanwinst aan de Britse acteur Alec Guinness. Koude rillingen lopen over Alecs rug, wanneer hij de wagen bekijkt. “Als jij achter het stuur van die auto kruipt, haal je het einde van de week niet”, zegt hij. James Dean moet daar eens goed mee lachen./


Afbeelding

Afspraak met de dood

James haalt het einde van die week wel. Straffer nog: hij kijkt al uit naar het einde van de daaropvolgende week. Op zondag 2 oktober zal hij met zijn nieuwe bolide namelijk deelnemen aan een race op het circuit van Salinas, zo’n honderd kilometer ten zuiden van San Francisco.

Op vrijdag 30 september vertrekt James al vanuit Los Angeles, een trip van zo’n 480 kilometer. Meestal wordt een racewagen op een trailer naar het circuit gereden. James’ monteur, Rolf Wütherich, vindt het echter beter de 550 Spyder gewoon naar ginder te rijden. Zo wordt de gloednieuwe Porsche nog een beetje ingereden vooraleer-ie full speed over het circuit mag scheuren. Zo gezegd, zo gedaan: Dean kruipt achter het stuur van de Porsche, Wütherich vlijt zich neer op de passagiersstoel. De beste vriend van James Dean, de stuntman Bill Hickman, rijdt met zijn Ford Country Squire met aangepikte trailer achterna om de Porsche na de race weer thuis te brengen.

Die zonnige vrijdagmiddag rijdt het gezelschap over de Route 99, om nabij Bakersfield links de Route 166 te kiezen. Via de Route 33 gaat het verder op de Route 466. Bij Blackwells Corner wordt er halt gehouden voor een koffie en een sigaretje. De rit die daarop volgt, van Blackwells Corner naar Salinas, zal meteen de acteur zijn laatste rit worden…

Afbeelding

Hij mag dan in een interview enkele weken tevoren wel verteld hebben dat-ie op de openbare weg een voorbeeldig chauffeur is en enkel op circuit zijn auto’s de sporen geeft, toch houdt James er zich die dag niet aan. Iets voor zes uur ‘s avonds nadert hij de splitsing met Route 41. Vanuit de andere richting komt een 23-jarige student, Donald Turnpseed, in zijn Ford Tudor aangereden. Die draait linksaf om naar Fresno te gaan en ziet de Porsche Spyder, die tegen zo’n 140 km/u aangestormd komt, niet op tijd. De zware Ford knalt frontaal op de lichte Porsche, die door de lucht vliegt, enkele malen rondtolt en meters verder weer op zijn wielen terechtkomt. Wütherich wordt uit de sportwagen geslingerd, wat zijn geluk zal blijken. James Dean blijft echter met zijn voet klem zitten tussen de pedalen en krijgt het zwaar te verduren. Beiden worden in één ambulance naar het ziekenhuis van Paso Robles gebracht, maar James heeft zijn laatste adem al uitgeblazen vooraleer dat hospitaal bereikt is.


07 nov 2018 14:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 sc coupe 82' chiffon weiss
Haarlem
Bericht Re: Je haalt het einde van de week niet, vervloekte Porsche
als je dit leest, wordt je toch even stil van....
en ik realiseer me wel als ik dit zo lees, dat James Dean niet heel verstandig omging met zijn leven. Ik kan me de gedachte van Warner Brothers wel enigszins voorstellen...


07 nov 2018 15:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S
Bericht Re: Je haalt het einde van de week niet, vervloekte Porsche
Hij was 24.
_________________________________________
Mvg,

René


07 nov 2018 19:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: Je haalt het einde van de week niet, vervloekte Porsche
Beetje opgeklopt verhaal lijkt me.... lijkt me stug dat als je met 140km/uur verongelukt je het wrak niet verlaat door de klap omdat je voet achter een pedaal blijft hangen...

Een Belg met wat fanatasie heeft een opgeklopt Televaag stukje geschreven. :roll:
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


07 nov 2018 19:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Je haalt het einde van de week niet, vervloekte Porsche
Nou misschien is hij er net niet snel genoeg uitgevlogen maar een salto later.


07 nov 2018 20:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 914-6 Nu Boxster 986.
Tolbert. Groningen.
Bericht Re: Je haalt het einde van de week niet, vervloekte Porsche
Hij heeft in maar 3 films de hoofdrol gespeeld. Persoonlijk vond ik rebel without a cause de mooiste.


07 nov 2018 20:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Je haalt het einde van de week niet, vervloekte Porsche
Als je jong bent, voel je je onsterfelijk. Dat zal hij wrs ook gedacht hebben. Onsterfelijk is ie na dit wel geworden, hij zal niet snel vergeten worden
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


07 nov 2018 22:44
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.