Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 apr 2024 13:01



Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Mark Rutte snap jij het zelf? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera Coupe
Spaarndam
Bericht Mark Rutte snap jij het zelf?
Daar staan ze dan, de Tesla model S van 7 december 2013 en de X5 - 4.4i V8 uit mei 2000. Van de twee prima bijtellingstarieven (0% voor een volledig elektrische auto en 35% van de DAGWAARDE van een minimaal 15 jaar oude "Youngtimer"), heeft de meest vervuilende, de veldslag in het oerwoud van bijtellingen overleefd.

3 jaar geleden vond ik het financieel verantwoord om een tweedehands Tesla aan te schaffen, waar op dat moment een bijtelling voor gold van 0% t/m 31-12-2018 en daarna 5 jaar 4%. Een Tesla Model S, niet veel meer dan een BMW 3-serie maar dan HEEEEEEL snel op de eerste meters. Fantastisch voor een maand of twee maar dan is daar de lol echt wel van af. Nee, een Tesla koop je niet voor het zitcomfort (zeker de eersten niet…). Een gemiddelde rug patiënt verkiest de stoelen van een Volvo of BMW boven die van een Model S. Kosteloos “tanken” is absoluut een voordeel maar met een rijbereik van 350 km is het aantal verplichte stops tijdens lange ritten toch best vervelend. De gemiddelde Teslarijder (die ook vaak ondernemer is), neemt het allemaal op de koop toe, in het kader van de lage bijtelling en de “groene gedachte”.

Nu Mark, zie ik toch een vorm van onderschatting bij jouw discipelen in Den Haag want de gunstige voorwaarden en die lage bijtelling zijn de reden waarom vele ondernemers de afgelopen jaren in de (veeeeeeel te dure) Model S zijn gestapt.

1 januari 2019 veranderde het klimaat, onder aanvoering van de traditionele autowereld (…want het is toch belachelijk dat die Tesla’s middels subsidie de weg op komen?) moest toch wel besloten worden dat de Euro’s toch echt belangrijker zijn dan de groene blaadjes aan de bomen. Maar hey! Ik kan de televisie of radio niet aanzetten of het gaat over Milieutop hier en CO2-afspraken daar. Kabouter Nederland gaat wel even de CO2 in de wereld reduceren...

Terug naar de werkelijkheid; op 31 december van het afgelopen jaar heb ik een rittenregistratiemodule in mijn tesla laten inbouwen en rijd vanaf 1 januari mijn Tesla slechts zakelijk en voor mijn privékilometers tour ik als een vorst rond in de 4.4i V8 BMW X5, want reken even mee:

4% over eerste €50.000 = €2.000,00 en 22% over de volgende €70.000 = € 15.400,00 levert mij een netto bijtelling op van €755,00 per MAAND voor de Model S. De X5, daarentegen, stuurt met een dagwaarde van €5.500,00 en een bijtelling van 35% vrolijk in de rondte voor € 83,00 in de maand.

Ik begreep dat de koopkracht er voor iedereen op vooruit zou gaan (als je tenminste tot ver achter de komma kunt rekenen) maar wij hoeven geen hogere wiskunde te hebben gestudeerd om uit te rekenen dat ik voor een verschil van €672,00 per maand (ruim € 8.000 per jaar) mijn gezin op een mooie vakantie kan BLIJVEN trakteren.

Mark, jij wist ooit te melden dat IEDERE werkende Nederlander in Nederland wel met €3.000,00 in de maand thuiskomt. Je zult wellicht ook ten onrechte denken dat IEDERE ondernemer in Nederland in een vrijstaande villa woont met een 6 nullen tellende bankrekening.

Deze ondernemer denkt slechts aan zijn gezin en laat de Tesla lachend staan.

Resultaat: ca. 15.000 elektrische kilometers zakelijk en een slordige 20.000 km per jaar tegen 1 op 6, want als ik moet betalen..... dan wil ik er van genieten ook!

Proficiat Mark en de groeten aan jouw rekenwonders in Den Haag!

bron: https://www.linkedin.com/pulse/mark-rut ... oudenberg/ Jan-Willem Woudenberg


07 jan 2019 16:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Mark Rutte snap jij het zelf?
Er is een speciale bijtellingsregeling voor EV's.
Die wordt langzaam minder gunstig, uiteindelijk zal die gelijk worden aan de bijtellingsregeling voor "gewone " auto's.
Vindt iedereen logisch.
Er is een speciale bijtellingsregeling voor youngtimers.
Vindt iedereen logisch, een 15 jaar oude auto belasten naar cataloguswaarde is niet redelijk.
En toch lopen janken...
_________________________________________
GREEN IS GOOD


07 jan 2019 16:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera Coupe
Spaarndam
Bericht Re: Mark Rutte snap jij het zelf?
bijtelling in het algemeen is niet redelijk...


07 jan 2019 16:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Abarth 124 Spider 2017 Ex.Boxster 2.7 2008 Ex 924 1979 Ex.911 SC targa 1982
Beverwijk
Bericht Re: Mark Rutte snap jij het zelf?
flash911 schreef:
Nu Mark, zie ik toch een vorm van onderschatting bij jouw discipelen in Den Haag want de gunstige voorwaarden en die lage bijtelling zijn de reden waarom vele ondernemers de afgelopen jaren in de (veeeeeeel te dure) Model S zijn gestapt.


Wat een huilie huilie zeg, volgens mij was het vanaf het begin duidelijk dat de bijtellingsvoordelen voor 5 jaar golden.

Daarnaast nog een superregeling (MIA) kunnen gebruiken, dus genoeg korting gehad lijkt me...

Wel heeeeel zielig van die stoelen voor deze meneer :ass:


07 jan 2019 16:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Mark Rutte snap jij het zelf?
Als particulier en geen beroep voor lease-auto kan ik sowieso nooit degelijke nieuwe auto’s rijden vandaar al dat oude meuk hier.....een mini uit 2002 waar ik zelf aan sleutel......en......

Als je zulke auto’s kunt rijden dan heb je een aardige salaris.....dus wat valt dan te klagen....:salut:
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


07 jan 2019 16:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex Panamera Hybrid 2015 991.1 4S cabrio 2013 Ex Macan S 2019
Bericht Re: Mark Rutte snap jij het zelf?
Ik snap WEL wat er bedoelt wordt en dat is geen huilie huilie...
_________________________________________
I work for peanuts just for the fun of it


07 jan 2019 17:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Abarth 124 Spider 2017 Ex.Boxster 2.7 2008 Ex 924 1979 Ex.911 SC targa 1982
Beverwijk
Bericht Re: Mark Rutte snap jij het zelf?
AWW schreef:
Ik snap WEL wat er bedoelt wordt en dat is geen huilie huilie...


Leg eens uit dan?


07 jan 2019 17:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex Panamera Hybrid 2015 991.1 4S cabrio 2013 Ex Macan S 2019
Bericht Re: Mark Rutte snap jij het zelf?
we moeten allemaal naar een schoner milieu van het gas af thuis, zonnepanelen plaatsen elektrisch gaan rijden etc etc
en dan wordt het op deze manier om zakelijk te gaan rijden weer ontmoedigd
_________________________________________
I work for peanuts just for the fun of it


07 jan 2019 17:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Abarth 124 Spider 2017 Ex.Boxster 2.7 2008 Ex 924 1979 Ex.911 SC targa 1982
Beverwijk
Bericht Re: Mark Rutte snap jij het zelf?
Het zit volgens mij toch iets anders in elkaar....

Als je in 2016 een tweedehands Tesla koopt heb je de zekerheid van 0% bijtelling tot 2018. Je neemt dan een gok op wat er daarna gebeurt... in dit geval dus niet zo gunstig als gehoopt. gegokt en verloren dus (Vandaar "Huilie Huilie). De autobrief 2 was al gepubliceerd toen hij de auto kocht.

Dat gepiep over de stoelen etc, van de Tesla maakt het allemaal ook nog een beetje snobistisch.

Overigens was inruilen voor een nieuwe EV (Kona?) met alle nieuwe voordelen (en MIA) voor deze ondernemer een goede optie geweest (mits te betalen). Dat is ook wat er met de regeling gestimuleerd wordt,

Bijkomend voordeel voor het milieu: weer een extra Tesla op de weg, de tweedehands naar een particulier: waar het zeker een gunstig aanbod voor is.


07 jan 2019 18:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, 991.1 GT3, ex Cayman GT4, Macan S diesel, 944, ex Cayman 981 GTS, ex 997, ex 911 3.2
Bericht Re: Mark Rutte snap jij het zelf?
Ik lees gewoon een onlogische tegenstrijdigheid in het beleid van de overheid.
Kern van zijn verhaal is dat door aanpassing van de belastingmaatregelen (los van of ze wel/niet terecht zijn ,daar kan/mag iedereen wat van vinden) en het feit dat dit kabinet net een klimaatakkoord heeft waarbij reductie CO2 het doel is, het kennelijk financieel veel aantrekkelijker is om in een youngtimer te rijden dan in een CO2 schone Tesla. Eigenlijk vergelijkbaar in de tijd toen iedereen ineens een oude (wegenbelastingvrije en bijtellingsvrije) diesel ging rijden omdat dat goedkoper was. Volgens mij de aanleiding om de oldtimer regeling aan te passen aan wat ie nu is, nu is dus de youngtimer regeling aantrekkelijker...niet goed voor de CO2 maar wel voor je maandelijkse lasten en daar kijkt toch iedereen naar ...
Daar maakt Flas911 gebruik van en naar mijn mening volkomen logisch :thumleft:


07 jan 2019 18:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.2 4S Cabriolet PDK Sport Chrono PSE
Gemert
Bericht Re: Mark Rutte snap jij het zelf?
flash911 schreef:
bijtelling in het algemeen is niet redelijk...


Een zakelijke auto, prive rijden is niet redelijk. Je hoeft niet bij te tellen. Gewoon prive een auto kopen zoals iedereen. Geen huilie, huilie


07 jan 2019 18:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht Re: Mark Rutte snap jij het zelf?
Zolang het grootste deel van de elektriciteit niet op een schone manier geproduceerd wordt is een Tesla helemaal geen grote aanwinst voor het milieu. Bij een gebruikte Tesla is de vraag hoelang het accupakket nog meegaat.


07 jan 2019 18:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Mark Rutte snap jij het zelf?
@ Flash: Los van het feit dat tegenstrijdigheden meestal onlogisch zijn; wat hadden ze beter kunnen doen dan?
_________________________________________
GREEN IS GOOD


07 jan 2019 18:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Mark Rutte snap jij het zelf?
Ewout schreef:
Zolang het grootste deel van de elektriciteit niet op een schone manier geproduceerd wordt is een Tesla helemaal geen grote aanwinst voor het milieu. Bij een gebruikte Tesla is de vraag hoelang het accupakket nog meegaat.

Zit 8 jaar garantie op. Krijg jij niet op je gevoelige IMS Lager.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


07 jan 2019 18:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht Re: Mark Rutte snap jij het zelf?
Dus de tweede eigenaar moet hem na drie jaar gauw wegdoen anders krijgt hij die forse onkostenpost ook nog eens voor zijn kiezen.

Mijn Porsche heeft een compleet gereviseerde motor inclusief modificaties, die ploft niet meer. :mrgreen:


07 jan 2019 18:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht Re: Mark Rutte snap jij het zelf?
Voorlopig ben jij nog blij met je Tesla, dat is goed om te horen :thumleft: :wink:


07 jan 2019 18:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Mark Rutte snap jij het zelf?
Waarom kocht men dan een Tesla: goed voor het milieu of dat het goedkoop rijden was..... :scratch:
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


07 jan 2019 18:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Mark Rutte snap jij het zelf?
Ewout schreef:
Dus de tweede eigenaar moet hem na drie jaar gauw wegdoen anders krijgt hij die forse onkostenpost ook nog eens voor zijn kiezen.

Mijn Porsche heeft een compleet gereviseerde motor inclusief modificaties, die ploft niet meer. :mrgreen:


Ik geloof dat ze garanderen dat de capaciteit na 8 jaar nog groter is dan 80%.
Denk niet dat de capaciteit daarna meteen naar 0% zakt.
Zal wel enigszins lineair verlopen, dus na 10 jaar nog iets van 70-75%.

edit: is in de praktijk nog beter;
https://www.groen7.nl/wat-is-de-levensd ... een-tesla/
200.000km, daar kan een gevoelige IMS Lager alleen maar van dromen...
_________________________________________
GREEN IS GOOD


07 jan 2019 18:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht Re: Mark Rutte snap jij het zelf?
Wedden om een kratje bier dat mijn Porsche over 200K km nog steeds dezelfde motor heeft en jij het accupakket van je Tesla dan al eens vervangen hebt?!


07 jan 2019 18:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Abarth 124 Spider 2017 Ex.Boxster 2.7 2008 Ex 924 1979 Ex.911 SC targa 1982
Beverwijk
Bericht Re: Mark Rutte snap jij het zelf?
Flash schreef:
Ik lees gewoon een onlogische tegenstrijdigheid in het beleid van de overheid.
Kern van zijn el voor je maandelijkse lasten en daar kijktaar maakt Flas911 gebruik van en naar mijn mening volkomen logisch :thumleft:


Inderdaad is dat zijn goed recht. (Of eigenlijk: van die Jan-Willem Woudenberg) Het is zeker een aantrekkelijke regeling., als een 15 jaar oude auto je ding is. Maar waarom dan zo piepen over de Tesla?

De vraag is hoe lang de youngtimer regeling nog stand houdt, dat zou echt een klap zijn voor veel kleine ondernemers met Volvo V70’s op LPG die echt geen kona of Tesla kunnen betalen,


07 jan 2019 19:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera Coupe
Spaarndam
Bericht Re: Mark Rutte snap jij het zelf?
Flash schreef:
Daar maakt Flas911 gebruik van en naar mijn mening volkomen logisch :thumleft:


Voor de duidelijkheid, ik ben niet de auteur van de tekst, alleen gepost hier op de forum!


Laatst bijgewerkt door flash911 op 07 jan 2019 20:07, in totaal 1 keer bewerkt.



07 jan 2019 19:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Turbo
Bericht Re: Mark Rutte snap jij het zelf?
Die regeling ging toen der tijd uit fiscaal oogpunt natuurlijk nergens over, als DGA kon je voor bijna niks een Tesla aanschaffen. Grote run op Tesla's en BV Nederland kon het hele zooitje financieren. Gevolg was een stoot nieuwe EVs waarmee veel mee CO2 werd geproduceerd tijdens de fabricage van de auto dan als je in je huidige auto 5 jaar bleef doorrijden.

De rekenkamer was/is ook niet zo enthousiast over de maatregelen destijds: https://youtu.be/g4fnWZv298U?t=107


07 jan 2019 19:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht Re: Mark Rutte snap jij het zelf?
Denk er nu echt iemand ( behalve Cazzo ) dat men graag over wil stappen naar elektrisch rijden ivm milieu?
Nee, dat doen ze alleen maar ivm subsidies en dan gewoon benzine erin pleuren...


07 jan 2019 19:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
Bericht Re: Mark Rutte snap jij het zelf?
En dat lukt nou niet echt met een Tesla. Tenzij je een jerrycan op de achterbank zet :mrgreen:
_________________________________________
Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan


07 jan 2019 19:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.2 4S Cabriolet PDK Sport Chrono PSE
Gemert
Bericht Re: Mark Rutte snap jij het zelf?
alvin01 schreef:
Denk er nu echt iemand ( behalve Cazzo ) dat men graag over wil stappen naar elektrisch rijden ivm milieu?
Nee, dat doen ze alleen maar ivm subsidies en dan gewoon benzine erin pleuren...


Met elektrisch rijden ben je een hoer van de belastingdienst. :-)

Overigens wat helemaal dubieus is, is een tweede auto (X5) zakelijk aanschaffen naast de eerste zakelijke (tesla). En deze eigenlijk praktische geheel prive te rijden. Ruikt naar fraude


07 jan 2019 20:08
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.