4 daagse Alpen rit - foto's en verslag
Geplaatst: 21 jun 2019 16:27
Zo, terug thuis van 4-daagse Alpen rit. Tijd om het avontuur voor jullie uit te schrijven. Het plan was om met drie personen (en drie cabrio’s) in 5 dagen 23 alpen passen te gaan rijden maar vanwege privé omstandigheden zijn het enkel een kennis van mij en ik zelf geworden. En vanwege het weer is de rit beperkt gebleven tot 4 dagen. Kennis reed in BMW 420d cabrio en ik in de Boxster. Weerverwachting en pas openingen de dagen voor vertrek scherp in de gaten gehouden en een last minute besluit genomen om te vertrekken. Boxster goed voorbereid, nieuw setje banden en remblokken gegeven voordat we vertrokken.
Dag 1 – Klausenpasshohe – Sustenpas – Grimselpas – Furkapas – Gotthartpas
Overnacht ten zuidoosten van Zürich omdat we de Klausenpas vanuit het oosten wilden beginnen. Nadat we door het wat saaie begin van de weg richting de pas doorgekomen waren begon het feest. Ik heb al veel passen gereden maar deze is nu één van mijn favorieten, een goed begin van de tocht. Hierna een stukje (kostte uiteindelijk bijna drie kwartier) om moeten tijden omdat de Sustenpas nog gesloten was, uiteindelijk hebben we de Sustenpas vanuit het westen kunnen bereiden tot aan hotel Steingletscher en daar dus noodgedwongen om moeten keren. Voordeel hiervan was wel dat de weg heerlijk rustig was en je lekker kon doorrijden. Vervolgens de Grimselpas opgezocht en genoten van de sneeuw. Prachtig zoveel sneeuw en het stuwmeer lag er nog deels bevroren bij. Indrukwekkend. Na deze pas was het oorspronkelijke plan om de Nuefenenpas te rijden maar deze was nog gesloten. Gelukkig hadden we op zwitserse informatie sites al gezien dat deze dag de Furka om 16:00 open zou gaan en dat bleek te kloppen. Dus via de Furka weer terug richting het oosten, want we willen terug naar de A2 snelweg om af te kunnen zakken naar het zuiden. Furka ook nog veel sneeuw en net zoals de Grimsel veel smeltwater op de weg. Onze zorgvuldig gepoetste auto’s aan begin van de tocht waren na de eerste dag al direct behoorlijk smerig. Uiteindelijk via de Gotthart terug naar de A2. Na al het moois van de eerder deze dag gereden passen viel deze een beetje tegen. Vanwege de tijd en we het rijden wel even zat waren een hotel direct aan zuidzijde tunnel opgezocht.






Dag 2 – San Bernardino – Julierpas – Albulapass
De receptie van het overnachting hotel kon ons goed vertellen waar we onze auto’s konden wassen, dus na een ontbijt en wasbeurt gingen we met schone auto’s op pad. Eerst stukje A2 afzakken omdat San Bernardino op het programma stond. Mooie pas, weinig verkeer, heerlijk gelunched in Hotel Bodenhaus in Splügen (aanrader). Op het programma stond de Splügen pas maar die was vanwege een landverschuiving gesloten. Dus doorrijden en bij Thusis rechtsaf om uiteindelijk de Julierpas op te gaan zoeken. Op zich is het interessante deel van deze pas een vrij kort stuk maar de haarspeldbochten zijn lekker ruim en kunnen snel genomen worden, ook wel eens lekker. Even getwijfeld of we de Maloja op en neer zouden tijden maar we moesten nog een stukje doorrijden (hotel reservering in Davos) dus niet gedaan. Richting Davos via de Albula pas. Op zich niet bijzonder en door een tweetal weg opbrekingen ook nog eens bijzonder vervelend rijden. Los van de regen die de wegen weer nat maakte en daardoor de auto’s weer vies werden. Dat hebben we de rest van de dagen maar zo gelaten. 5-sterren hotel (Grandhotel Belvédère) in Davos gepakt (blijkbaar erg goedkoop in de zomer), op zich mooi maar heb wel eens beter gezien.



Dag 1 – Klausenpasshohe – Sustenpas – Grimselpas – Furkapas – Gotthartpas
Overnacht ten zuidoosten van Zürich omdat we de Klausenpas vanuit het oosten wilden beginnen. Nadat we door het wat saaie begin van de weg richting de pas doorgekomen waren begon het feest. Ik heb al veel passen gereden maar deze is nu één van mijn favorieten, een goed begin van de tocht. Hierna een stukje (kostte uiteindelijk bijna drie kwartier) om moeten tijden omdat de Sustenpas nog gesloten was, uiteindelijk hebben we de Sustenpas vanuit het westen kunnen bereiden tot aan hotel Steingletscher en daar dus noodgedwongen om moeten keren. Voordeel hiervan was wel dat de weg heerlijk rustig was en je lekker kon doorrijden. Vervolgens de Grimselpas opgezocht en genoten van de sneeuw. Prachtig zoveel sneeuw en het stuwmeer lag er nog deels bevroren bij. Indrukwekkend. Na deze pas was het oorspronkelijke plan om de Nuefenenpas te rijden maar deze was nog gesloten. Gelukkig hadden we op zwitserse informatie sites al gezien dat deze dag de Furka om 16:00 open zou gaan en dat bleek te kloppen. Dus via de Furka weer terug richting het oosten, want we willen terug naar de A2 snelweg om af te kunnen zakken naar het zuiden. Furka ook nog veel sneeuw en net zoals de Grimsel veel smeltwater op de weg. Onze zorgvuldig gepoetste auto’s aan begin van de tocht waren na de eerste dag al direct behoorlijk smerig. Uiteindelijk via de Gotthart terug naar de A2. Na al het moois van de eerder deze dag gereden passen viel deze een beetje tegen. Vanwege de tijd en we het rijden wel even zat waren een hotel direct aan zuidzijde tunnel opgezocht.
Dag 2 – San Bernardino – Julierpas – Albulapass
De receptie van het overnachting hotel kon ons goed vertellen waar we onze auto’s konden wassen, dus na een ontbijt en wasbeurt gingen we met schone auto’s op pad. Eerst stukje A2 afzakken omdat San Bernardino op het programma stond. Mooie pas, weinig verkeer, heerlijk gelunched in Hotel Bodenhaus in Splügen (aanrader). Op het programma stond de Splügen pas maar die was vanwege een landverschuiving gesloten. Dus doorrijden en bij Thusis rechtsaf om uiteindelijk de Julierpas op te gaan zoeken. Op zich is het interessante deel van deze pas een vrij kort stuk maar de haarspeldbochten zijn lekker ruim en kunnen snel genomen worden, ook wel eens lekker. Even getwijfeld of we de Maloja op en neer zouden tijden maar we moesten nog een stukje doorrijden (hotel reservering in Davos) dus niet gedaan. Richting Davos via de Albula pas. Op zich niet bijzonder en door een tweetal weg opbrekingen ook nog eens bijzonder vervelend rijden. Los van de regen die de wegen weer nat maakte en daardoor de auto’s weer vies werden. Dat hebben we de rest van de dagen maar zo gelaten. 5-sterren hotel (Grandhotel Belvédère) in Davos gepakt (blijkbaar erg goedkoop in de zomer), op zich mooi maar heb wel eens beter gezien.