Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 22:36



Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
As zondag: Gijs van Lennep met 911 RSR bij RTL7 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht Re: As zondag: Gijs van Lennep met 911 RSR bij RTL7
Super filmpje! :thumleft:
Maar, de presentator maakt het verhaal een beetje smeuiger dan het werkelijk was hoor. :roll:

911.360.0588 of 'R6' (Gijs zat er dicht bij met '0088') werd als M491 van de productielijn gehaald en werd in Werks 1 omgebouwd tot fabrieksracer voor het groep 5 merken kampioenshap in 1973, nadat de 917 in 1971 'ge-outlawed' werd.
De auto reed verschillende races in 1973 (Le Mans en Targa Florio onder andere) voor het Porsche fabrieks team en werd na het eerste deel van het seizoen verkocht aan Roger Penske, die de auto in Watkins Glen inzette en daarmee 6e werd met Donahue & Folmer als coureurs. (in blauw/gele Sunoco sponsoring).

Meteen na deze race heeft Mexicaanse racer ‘Roberto Quintanilla’ R6 gekocht van Penske, naar het schijnt met een koffer vol cash, waarna hij de auto gebruikt heeft voor de rest van het seizoen 1973 & 1974 met andere coureur John McClelland.
Maar, omdat R6 niet legaal was (als groep 5 prototype) voor IMSA races, zijn er een hoop onderdelen (trailing arms, titanium coil springs, centre lock 917 style wheels) verwisseld met RSR 0705.
Quintanilla stopte me racen in 1976 en R6 eindigde (volgens mijn bronnen, redelijk beschadigd destijds) samen met 0705 in McClelland garage/farm in Kansas City. Begin 1978 verkocht McClelland 0705 to Bob Johnson, eigenaar van Autoworks en zelf ook een redelijke coureur in de 'TransAm' klasse.
Toen Johnson aankwam om 0705 op te halen, zou McClelland hem overtuigd hebben om ook R6/0588 mee te nemen.
Dit is wat genoemd wordt als de periode waar ie jaren gestald heeft gestaan als 'een oude ex-race auto').

Ik heb niet kunnen vinden wat er precies hierna is gebeurd, maar in 1992 heeft ene Peter Kitchak (ook een Amerikaan) de auto gekocht, die 'm heeft laten restaureren in de Mary Stuart Martini uitvoering zoals ie in Le Mans heeft gereden.

In 2010 werd R6 verkocht aan iemand in Europa, in 2014 aan iemand in Engeland (Maxted Page?) waarna ie uiteindelijk weer werd gerestaureerd naar Targa Florio uitvoering door Maxted-Page.
R6 werd vervolgens voor het '70 years of Porsche' feestje in 2018 in Goodwood vertoond.

Saillant detail: Bij de eerste Rensport Reunion in Laguna Seca (2004?) werd Porsche's museum auto voor de foto naar voren gereden, waarna er een discussie onstond tussen de Porsche bobo's en Peter Kitchak. Vervolgens werd de echte R6 naar voren gezet en de museum auto (waarvan we inmiddelse zeker weten dat het 911.360.0020 is, de #9 van de Targa Florio die 3e werd - maar destijds nog in de verkeerde Martini striping met #8) terug naar achteren gezet. Genant voor Porsche!


30 maart 2020 23:48
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Utrecht
Bericht Re: As zondag: Gijs van Lennep met 911 RSR bij RTL7
Mooi verhaal, leuk om te lezen. Bedankt :salut:


31 maart 2020 6:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: As zondag: Gijs van Lennep met 911 RSR bij RTL7
patrick911 schreef:
Super filmpje! :thumleft:
Maar, de presentator maakt het verhaal een beetje smeuiger dan het werkelijk was hoor. :roll:

Gelukkig, ik ben niet de enige. Laat ik zeggen dat ik betere autojournalisten (hij is er eentje neem ik aan) heb gezien. Vond ook de beelden (los van wat er op staat) niet allemaal even super. Mij dunkt dat er uit deze fantastische reünie veel meer te halen moet zijn geweest.
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


31 maart 2020 6:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht Re: As zondag: Gijs van Lennep met 911 RSR bij RTL7
Wel geinig dat de huidige eigenaar van R6 ook de bijpassende helm heeft weten te bemachtigen; De verbazing op 't gezicht van Gijs! :D
Persoonlijk vond ik de hereniging met Ciccio in de schoenwinkel en Gijs' enthusiasme in het Targa museum het leukst.
....en het galmen van dat RSR geluid op het einde door de bergen.... kippenvel!


01 apr 2020 5:02
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sandman


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.