| www.porscheforum.nl |
https://www.porscheforum.nl/

Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers
https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=24&t=56623
Pagina 3 van 3

Auteur:  MY00 [ 14 aug 2022 10:25 ]
Berichttitel:  Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers

Probeer iets te regelen met Erwin zou ik zeggen.
Ook als is het 200 kilometer verder op.

Auteur:  Lionhunter [ 14 aug 2022 10:32 ]
Berichttitel:  Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers

Als de stage voor een paar weken geweest zou zijn, had hij wel een caravan kunnen regelen. Het gaat echter om een volledig schooljaar.

Auteur:  Cazzo Super Veloce [ 14 aug 2022 14:39 ]
Berichttitel:  Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers

Eerlijk gezegd heel vreemd dat hij niet bij PCE terecht kan. Die hebben echt wel capaciteit om zon jongen te begeleiden. Ik snap zulke bedrijven niet.
Dat dat voor een specialist, meestal éénpitter, moeilijk is snap ik wel.

Auteur:  Lionhunter [ 14 aug 2022 15:18 ]
Berichttitel:  Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers

Michiel (mijn zoon) heeft een sterke voorkeur voor de klassieke Porsches. Bij PCE is de garage voor de klassiekers niet groot. Hij had bij PCE wel terecht gekund als stagiair bij de moderne Porsches zoals de 991, 992 en de Cayenne en Macan etc., maar dan werkt hij net zo lief bij de universeel garage in de buurt. Dan kan hij op de fiets ipv minimaal een half uur op eigen kosten met de auto naar PCE en dan moeten ze nog verhuizen (wat nog eens 25 minuten extra reistijd geeft).
N.B. Had hij bij PCE wel bij de klassiekers stage kunnen lopen, dan had hij het reizen met eigen vervoer er graag voor over gehad.

Auteur:  Erwin [ 15 aug 2022 8:37 ]
Berichttitel:  Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers

Lionhunter schreef:
Hij had bij PCE wel terecht gekund als stagiair bij de moderne Porsches zoals de 991, 992 en de Cayenne en Macan etc., maar dan werkt hij net zo lief bij de universeel garage in de buurt.



Om klassiekermonteur te worden zou ik juist eerst een paar jaar bij een grote merkdealer gaan werken. Niet te veel eisen stellen en werken. Liefst bij een merk als bijvoorbeeld Landrover en indien mogelijk ook een dealer waar ook een schade afdeling bij zit. Dat klinkt gek, maar je hebt een doel en om dit doel als toekomstig klassieker monteur te halen moet je zoveel mogelijk verschillende vaardigheden eigen maken. Bij Toyota gaan stagelopen heeft weinig zin. Daar gaat minder kapot. Bij de Duitse merken is het grotendeels onderhoud, elektronica en werken volgens bepaalde regels van de importeur wat betreft hoe te werken/ urenverantwoording etc. Dat maakt het wat mij betreft niet leuker bij de Porsche dealer bijvoorbeeld.

Werken bij een dealer heeft het voordeel dat er meer verschillende collega's zijn waar je bij meeloopt en je eerder zelfstandig klussen mag doen. Als je na een tijdje zelf veel onderhoudsbeurten gaat uitvoeren maak je een systeem van werken / volgorde eigen waar je daarna altijd gemak van hebt. Je leert meer bij de dealer dan je denkt. Alleen al leren denken en werken. Sleutelvaardigheid krijgen doe je beter bij gewone auto's en thuis tijdens het restaureren van je eigen auto. Thuis kokerbalkje vervangen, plamuren, spuiten, allemaal eerst hobbywerk wat je zelf naast je werk moet leren. En hopelijk kun je bij de dealer soms ook de plaatwerkerij in om te schuren of lassen.

Voor een klein bedrijf is een stageloper vaak een kostenpost. Zeker voor een klassiekerbedrijf. Je kunt een stageloper die nauwelijks ervaring heeft niet zomaar aan een door de eigenaar vertroetelde klassieker zetten. Dus kun je een stageloper die tegenwoordig ook nog eisen stelt nauwelijks zichzelf laten terugverdienen het eerste jaar. Het tweede jaar gaat vaak beter, het derde jaar zijn ze meestal weer vertrokken. Tegenwoordig ook vaak omdat ze wéér van richting/ opleiding switchen.

Auteur:  Olaf [ 15 aug 2022 10:21 ]
Berichttitel:  Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers

Zoon van een vriend van ons ging om een stageplek bij Porsche vragen (dealer) …. het antwoord was NEE - stapte bij de buren naar binnen (Bentley) en werd meteen gevraagd wanneer hij kon beginnen ….

:?

Auteur:  Erwin [ 15 aug 2022 10:32 ]
Berichttitel:  Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers

Dat zegt natuurlijk niks zonder de situaties te weten.




Voor het afgelopen schooljaar kwam er een jongen met oortjes nog in en een telefoon in zijn handen de werkplaats in lopen.
Toen hij mij zag zei hij meteen: Ik hoop dat u wél een stage plek heeft want ik ben echt overal al geweest en niemand heeft een stageplek. :shock:


Tja, als ze zo beginnen wordt ik ook minder enthousiast.

Auteur:  Jazzy [ 15 aug 2022 12:56 ]
Berichttitel:  Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers

Erwin schreef:
Zelf zou ik niet alleen de boring vergroten van een 1.7 om een 1900 te maken maar meteen een 2.0 L nemen omdat je dan makkelijker grote stappen maakt en meer koppel hebt. Het verschil in vermogen tussen 1700 en 1900 is niet zo groot in combinatie met het beperkende 1.7 inlaatsysteem. En als je het wel wilt, gewoon bouwen en rijden met het originele systeem en kijken wat de uitlaatgassamenstelling is. Misschien kan het gewoon. Je kunt dan daarna nog de injectoren en regelapparaat van een 2.0 nemen als de motor te arm blijkt te lopen bij vol gas en hoge toeren. Maar dat kan wel eens meevallen omdat de motor niet onbeperkt lucht kan aanzuigen door de smalle inlaatbuizen die bij een 2.0 groter in diameter zijn.


Dat klopt niet helemaal, de inlaatbuizen van de 1.7 en 2.0 zijn hetzelfde. Misschien ben je in de war met de koppen, daar zit wel verschil in. De inlaatkleppen zijn relatief klein, wat volgens de kenners niet direct een probleem is omdat je door de hogere doorvoersnelheid juist meer koppel ontwikkelt wat een hele fijne motor kan opleveren. Maakt voor mij niet uit, ik heb al 2.0 koppen liggen.

Regelapparaat voor '73 is ook identiek voor de 1.7 en 2.0. Het onderdeel wat bijgesteld moet worden is de MPS, door de curve op te schuiven krijg je een rijker mengsel onder deel- en vollast.

Citaat:
waarvan je niet weet hoeveel uitzoek en probeer werk er in gaat zitten.


Deze twee dingen onderstrepen precies mijn punt. Het is tegenwoordig onmogelijk om iemand te vinden die comfortabel werkt met deze systemen en genoeg parate kennis en ervaring heeft om zo'n relatief simpele klus aan te pakken. Wat dat betreft had je niet per sé hoeven "happen" want nu wordt het een beetje een discussie en dat was niet mijn bedoeling. Dit is gewoon een probleem in de industrie en precies het onderwerp van dit topic.

Om daar op terug te komen, voor mij betekent dit dat ik meer dingen zelf doe dan ik normaal gesproken zou doen. Op dit moment bijvoorbeeld bezig met het vervangen van de stokoude bekabeling voor de injectie en ontsteking. Voor de lange termijn zal ik zeker eens zelf het blok laten zakken om grotere klussen aan te kunnen pakken. Dit is heel goed beschreven (o.a. https://www.pelicanparts.com/techarticl ... e_drop.htm) en met wat ervaring in 2 tot 4 uur te doen. Een bedrijf in Nederland, met kennis van deze motoren, rekent 24 uur voor het in- en uitbouwen en dat voor een uurtarief rond de 100 euro.

Voor de oudere auto's kan dit voor ons ook gewoon een kans zijn. Denk dat het op termijn veel ingewikkelder wordt voor auto's vanaf de jaren '80 waar steeds meer elektronica in zit. Elektronica heeft niet het eeuwige leven en als het het al kunt troubleshooten dan is het nog maar de vraag of vervangende onderdelen überhaupt nog te leveren zijn.

Auteur:  Olaf [ 15 aug 2022 14:12 ]
Berichttitel:  Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers

Erwin schreef:
Dat zegt natuurlijk niks zonder de situaties te weten.


Dát klopt zeker. Maar 100% garantie dat’ie niet met oortjes in binnen kwam lopen - en in plaats van z’n telefoon had’ie z’n CV in z’n hand :)

Ik ben blij voor ‘m dat’ie bij Bentley terecht kan ;)

Auteur:  Brulaap [ 15 aug 2022 21:57 ]
Berichttitel:  Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers

Doen ze goed bij Bentley; stagiair en kleine vergoeding geven en de hoofdprijs aan de klant berekenen :mrgreen:

Auteur:  Ewout [ 16 aug 2022 15:15 ]
Berichttitel:  Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers

Bij Bentley hebben ze ook veel monteurs nodig omdat ze vaak stuk gaan. :mrgreen:

Auteur:  MY00 [ 16 aug 2022 17:08 ]
Berichttitel:  Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers

Brulaap schreef:
Doen ze goed bij Bentley; stagiair en kleine vergoeding geven en de hoofdprijs aan de klant berekenen :mrgreen:


Dat maakt denk ik 99% van de klanten geen biet uit.
Verder staat hier ook geschreven dat een stagiair ook echt wel geld/investering van tijd kost.

Auteur:  2.2VTEC [ 16 aug 2022 18:06 ]
Berichttitel:  Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers

MY00 schreef:
Dat maakt denk ik 99% van de klanten geen biet uit.
.


Voor mijn lease wagen niet nee. Daar klooien ze maar mee wat ze willen.

Voor mijn privé autos wel en daar doe ik het kleine en grote ODH dan ook al 8 jaar+ zoveel als mogelijk zelf van. Ik doe dit sowieso minder snel dan een merkgarage die tegen scherpe tijden moet werken, maar ben ervan overtuigd dat mijn werk (mijn tijd kost “niks”) beter is. Ben ook gemotiveerd om het goed te doen ipv de zoveelste bandwerk job van die week.
En dat er de olie, filters, bougies and what not ingaan die OEM zijn, want daar stel ik me soms ook vragen bij.

Succes met het vinden van een leerrijke en aangename stageplek voor je zoon Sylvia!

Auteur:  Wimpie67 [ 16 aug 2022 22:10 ]
Berichttitel:  Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers

Tip: ga voor een universele garage, daar leert je zoon het meest. Als hij meteen voor de hoofdprijs gaat (Porsche Classic), dan denk ik dat ‘ie vooral de vervelende klusjes mag doen en dat het echte werk ver weg blijft omdat je daarvoor gewoon meer vlieguren moet hebben.

Op een oude fiets moet je ‘t leren is ook hier van toepassing.

Auteur:  EriC4C [ 26 aug 2022 14:12 ]
Berichttitel:  Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers

Bijlage:
FBF7C449-F7D0-4913-BB52-E5CB9F00C3B2.jpeg
FBF7C449-F7D0-4913-BB52-E5CB9F00C3B2.jpeg [ 1.47 MiB | 2021 keer bekeken ]

Auteur:  Steady Eddy [ 26 aug 2022 20:35 ]
Berichttitel:  Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers

Voor de tijd dat ik nog op deze planeet vertoef, als echte liefhebber, ikzelf

Pagina 3 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/