Terug naar de echte F1, de regels veranderen weer vanaf 2023, hier de dingen die veranderd zijn vanaf dit seizoen:
=== Technisch reglement ===
==== Porpoising ====
Nadat er gedurende het seizoen 2022 vaak porpoising-problemen zijn voorgekomen, stelt de FIA voor om wijzigingen in het reglement aan te brengen om excessieve porpoising / stuiteren te beperken. De vloerhoogte boven het wegdek wordt 15 mm hoger en de achterzijde van de diffuser wordt ook verhoogd, met een nog te bepalen verandering in hoogte. De stijfheid van de diffuserrand wordt verhoogd en een extra sensor wordt verplicht gesteld om het fenomeen porpoising beter in de gaten te houden. De zijdelingse vloerafbuigingstesten zullen ook strenger worden.
==== Rolbeugel ====
Naar aanleiding van het ongeluk van Zhou Guanyu tijdens de Grand Prix Formule 1 van Groot-Brittannië 2022, zal er nu een afgeronde bovenkant op de rolbeugel vereist zijn, waardoor de kans kleiner wordt dat deze tijdens een ongeval in de grond graaft; er zal een wijziging worden doorgevoerd om te zorgen voor een minimale hoogte voor het aangrijpingspunt van de homologatietest; er komt een nieuwe fysieke homologatietest waarbij de belasting de rolbeugel in voorwaartse richting duwt; er komt een definitie van nieuwe tests, uit te voeren door berekening.
==== Gewicht ====
In 2022 was het maximum gewicht van de wagen gesteld op 798 kilogram (brandstof niet meegerekend). Voor 2023 wordt dit verlaagd met twee 2 kg tot 796 kg, wat betekent dat de ontwerpers voor een extra uitdaging staan om het gewicht te verminderen.
==== Spiegels ====
In een poging om het zicht van de coureur te verbeteren, worden de achteruitkijkspiegels van de Formule 1-auto's met de 2023-specificatie gewijzigd: de breedte van het reflecterende oppervlak wordt met 50 mm vergroot van 150 tot 200 mm.
==== Gekoelde brandstof ====
Teneinde betere prestaties van de motor te bewerkstelligen wordt er al langere tijd gebruik gemaakt van gekoelde brandstof. Vanaf 2023 mag de brandstof in de auto op het moment wanneer de auto de pitbox verlaat niet kouder zijn dan de laagste van 10 graden Celsius ofwel 10 graden Celsius onder de omgevingstemperatuur.
=== Sportief reglement===
Teams zijn gewoonlijk vrij om te kiezen met welke bandensamenstelling ze rijden tijdens de kwalificatie. Echter - met de bedoeling het bandengebruik in de toekomst duurzamer te maken - zal de Formule 1 bij twee races in 2023 een proef doen met een vermindering van het aantal toegewezen bandensets van 13 naar 11. Bij die kwalificaties wordt ook een bepaald type band verplicht gesteld: de harde band in Q1, de medium in Q2 en de zachte band in Q3, ervan uitgaande dat het droog weer is tijdens de kwalificatie.
==== Gridstraffen ====
Er is een verduidelijking van de toepassing van gridstraffen: coureurs die meer dan 15 cumulatieve gridpositiestraffen hebben opgelopen, of die zijn gestraft om achteraan op de grid te starten, starten achter elke andere geclassificeerde coureur. Hun relatieve positie wordt bepaald in overeenstemming met het kwalificatieklassement.
=== Sprint ===
Het sprintformat zal vanaf dit seizoen bij zes Grands Prix (Azerbeidzjan, Oostenrijk, België, Qatar, Verenigde Staten en São Paulo) worden verreden, tegenover drie in 2022. Deze weekenden bevatten op vrijdag een vrije training van 60 minuten en een volledige kwalificatie. De uitslag van de kwalificatie bepaalt welke coureur de term "poleposition" toegekend krijgt en bepaalt de startopstelling van de sprint. Op zaterdag is er nog een vrije training van 60 minuten voordat de sprint van 100 kilometer verreden wordt. De eerste acht coureurs verdienen punten: Er zijn 8 punten voor de winnaar, 7 punten voor de nummer twee en zo door tot 1 punt voor nummer acht. Op zondag wordt de hoofdrace gereden, de startopstelling hiervan wordt bepaald door de uitslag van de sprint.
Bron:
https://www.formula1.com/en/latest/article.from-cutting-curfews-to-grid-penalties-10-rule-changes-you-need-to-know.5EN5ENd23oOqFDnw8fD0rp.html