911 type aanduidingen
Geplaatst: 02 apr 2006 9:32
Op de site van het blad Autovisie vond ik de volgende, voor mij interessante informatie. Deze wilde ik jullie niet onthouden.
"Porsche 911 is de typenaam die gebruikt wordt in externe communicatie.
Omdat van deze auto’s meerdere generaties onder dezelfde naam zijn gevoerd, wordt vaak teruggegrepen naar de officiële fabrieksaanduiding voor het specifieke model.
Het eerste model 911 werd nog ‘Typ 901’ genoemd, een naam die Porsche ook voor de consument wilde gebruiken, ware het niet dat Peugeot het alleenrecht had op driecijfercombinaties met een nul in het midden. Zo werd het dus ‘Typ 911’, de naam die we allemaal kennen en die Porsche naar de buitenwereld nog steeds gebruikt.
Het tweede model, dat in 1974 op de markt kwam, heette intern 911 G, de Turbo-uitvoering daarvan 930. Van 1989 tot 1994 was het de beurt aan de 964 (965 voor de Turbo), van 1994 tot 1998 de 993 en vervolgens de 996, om te belanden bij de 997 zoals we die nu kennen.
In principe is de modelnaam gelijk aan de typenaam, zoals het geval is bij bijvoorbeeld de 924, 928 of 959.
Er zijn nog veel meer interne Porsche-codes in omloop, maar die worden bijna uitsluitend intern of door liefhebbers (bijvoorbeeld op Porsche-forums op internet) gebruikt. Porsches met een naam in plaats van een cijfercombinatie hebben ook een interne code, zoals de Cayenne (955), Carrera GT (980), de Boxster I (986) en de Boxster II/Cayman (987). Sommige typen met meerdere uitvoeringen hebben ook uiteenlopende codes: de types 931 en 937 zijn respectievelijk de Porsche 924 Turbo en de 924 Carrera GT. De Porsche 944 zit nog verwarrender in elkaar. ‘Typ 944’ is een gewone 944, ‘Typ 945’ is een rechtsgestuurde 944, ‘Typ 951/952’ is een 944 Turbo (stuur links/rechts), ‘Typ 941/942’ is een 944 Cabrio (idem) en ‘Typ 953’ tenslotte is een Turbo Cabrio".
"Porsche 911 is de typenaam die gebruikt wordt in externe communicatie.
Omdat van deze auto’s meerdere generaties onder dezelfde naam zijn gevoerd, wordt vaak teruggegrepen naar de officiële fabrieksaanduiding voor het specifieke model.
Het eerste model 911 werd nog ‘Typ 901’ genoemd, een naam die Porsche ook voor de consument wilde gebruiken, ware het niet dat Peugeot het alleenrecht had op driecijfercombinaties met een nul in het midden. Zo werd het dus ‘Typ 911’, de naam die we allemaal kennen en die Porsche naar de buitenwereld nog steeds gebruikt.
Het tweede model, dat in 1974 op de markt kwam, heette intern 911 G, de Turbo-uitvoering daarvan 930. Van 1989 tot 1994 was het de beurt aan de 964 (965 voor de Turbo), van 1994 tot 1998 de 993 en vervolgens de 996, om te belanden bij de 997 zoals we die nu kennen.
In principe is de modelnaam gelijk aan de typenaam, zoals het geval is bij bijvoorbeeld de 924, 928 of 959.
Er zijn nog veel meer interne Porsche-codes in omloop, maar die worden bijna uitsluitend intern of door liefhebbers (bijvoorbeeld op Porsche-forums op internet) gebruikt. Porsches met een naam in plaats van een cijfercombinatie hebben ook een interne code, zoals de Cayenne (955), Carrera GT (980), de Boxster I (986) en de Boxster II/Cayman (987). Sommige typen met meerdere uitvoeringen hebben ook uiteenlopende codes: de types 931 en 937 zijn respectievelijk de Porsche 924 Turbo en de 924 Carrera GT. De Porsche 944 zit nog verwarrender in elkaar. ‘Typ 944’ is een gewone 944, ‘Typ 945’ is een rechtsgestuurde 944, ‘Typ 951/952’ is een 944 Turbo (stuur links/rechts), ‘Typ 941/942’ is een 944 Cabrio (idem) en ‘Typ 953’ tenslotte is een Turbo Cabrio".