Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 23:35



Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 
964 RS - Lightweight/Touring/N-GT/America/3.8/Cup 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 964 RS - Lightweight/Touring/N-GT/America/3.8/Cup
Porsche 964RS en al z'n varianten...geen makkelijke materie...hier even een overzichtje :wink:

De 964RS is er gekomen in januari 1992 en er zijn uiteindelijk 2447 exemplaren van aan de man gebracht (de Cup versies niet meegerekend)...zowat alle RS'jes zijn gebouwd in datzelfde 1992, al zijn er ook nog vele pas in 1993 ingeschreven.

De 964RS werd van bij aanvang met groot jolijt verwelkomd...het was immers van 1973 geleden (met de Carrera RS 2.7) dat er nog es een uiterst sportieve variant was uitgekomen...OK, er was in 1989 wel de Carrera 3.2 Club Sport op de markt verschenen, maar die werd nooit voor "vol" aanzien omwille van niet ver genoeg doorgedreven veranderingen tov de standaard Carrera 3.2. Het Porsche publiek zat dus vol ongeduld te wachten op de opvolger van de Carrera 2.7RS.

Nu, 15 jaar later geniet de 964RS nog stees veel aanzien in Porsche middens...terwijl de oer-RS uit '73 te waardevol en te zeldzaam is geworden om te gebruiken, is er nog steeds een horde Porschisten die zich in de vorm van de 964RS uitleeft op circuits over heel West-Europa. Ook al wordt deze harde kern elk jaar kleiner en duiken ze meer en meer op in privé-collecties, toch zitten z'n prestaties nog vers genoeg in het geheugen om 'm als vaste waarde te laten terugkeren in zowat ieder Porschist z'n verlanglijstje.

Aan reclame heeft het dit model niet gemankeerd...de Porsche Carrra Cup genoot begin jaren '90 hoogdagen als voorprogramma van de Formule1 (anekdote: Mika Hakkinen zette in 1991 in Monaco alle vaste Cup piloten een hak door met 2 vingers in de neus pole en overwinning weg te kapen in de guest-car :lol: )

Gedurende de produktiejaren van de 964RS, zijn er maar liefst 6 verschillende uitvoeringen op de markt verschenen...uiteraard zijn deze allemaal gebaseerd op de reguliere 964 Carrera2 (3600cc, 250pk).

RS Lightweight of (L/W) (code M001)
De "gewone" 964RS (door de Britten aangeduid als L/W => Lightweight) is de meest bekende variant en de populairste...er zijn er ook de meeste van geproduceerd: 1204 exemplaren.

Verschillen tov 964 C2:

- dunnere ruiten
- naadgelaste body ipv puntlas (stijver geheel)
- beperkt gebruik van isolatiemateriaal
- alu kofferdeksel
- andere achterbumper zoals de 965
- geen schuifdak
- geen stuurbekrachtiging
- geen achterbank
- geen airco
- geen centrale vergrendeling
- deuren vanbinnen te openen met lintjes ipv klinken
- Recaro stoelen, niks electrisch
- geen electrische spiegels
- geen electrische ruiten
- geen radio, wel de pre radio uitrusting met 2 boxen in het dashboard
- ophanging regelbaar in hoogte
- remmen vooraan van 965, klauwen in lichtmetaal
- remmen achter zoals 965, maar klauwen aangepast aan de smallere Cup schijven
- elektrische rembekrachtiger (zoals op C4, gezoem bij omdraaien contactsleutel)
- sportiever afgestelde ABS
- sperdifferentieel variabel 20-100%
- magnesium wielen cup design in 7.5" vooraan en 9" achteraan
- lichtjes gerolde wielbogen voor meer bewegingsvrijheid van de wielen
- geen anti-roest coating onderaan omwille van gewicht
- single-mass vliegwiel
- de beste motoren van de band werden uitgekozen en kregen een gewijzigde chip => 260 pk
- massa-schakelaar in koffer
- kleinere en minder krachtige accu (36Ah ipv 72Ah)
- aangepaste versnellingsbak (hardere rubbers, sterkere synchromeshen, 1e en 2de langer, schakelwegen korter)
- hardere ophangingsrubbers voor motor
- andere draagarmen achter
- verstelbare antirollbar voor en achter
- 40mm/40mm verlaagd, maar ophanging is ietwat regelbaar in hoogte
- kleinere ruitensproeierreservoir (1l ipv 7l)
- geen achterruitverwarming (wel aanwezig maar niet aangesloten :lol: )
- geen alarm
- geen gasveren voor open houden koffer
- dunner vloerkleed
- uitgebreid kleurenpakket bovenop bestaand kleurenaanbod
(Maritime Blue, Rubystone Red, Mint Green, Signal Green, Ferrari Yellow, Speed Yellow, Amethyst)

- chassisnr begint met WPOZZZ96ZNS49...
- bij motornr moet 4de character een "8" zijn, bijvoorbeeld 62N81707

=> op die manier komt men aan 130 kg gewichtsbesparing...niet niks!!!

Opmerking:

Met de meeste Lightweights is wel op circuit gereden en zeer velen zijn dan ook uitgerust met

- Heigo rolkooi (niet standaard!!!)
- 6-punts gordels
- luchtinlaten voor remkoeling (niet standaard!!!)

Heel populair op de 964RS'jes is ook volgende motortuning die 285-290pk brengt en een fenomenale brul:

- cat bypass
- cup rohr
- luchtmassameter met hittefilm en K&N cone filter
- chip


RS Touring (code M002)

De Touring is de meest zeldzame 964RS, maar jammer genoeg ook degene met de minste waarde (de RS America buiten beschouwing gelaten)...slechts 76 exemplaren van gebouwd, prijs ligt al gauw 10k euro onder die van de Lightweight!

De RS Touring is minder radicaal en is iets meer op comfort gericht dan de gewone 964RS.

- stuurbekrachtiging
- elektrische ruiten
- normale leder sportzetels
- schuifdak
- minder harde vering, ondanks ook de 50/40mm verlaging
- eenvoudige radio
- airco mogelijk op aanvraag
- behandeling tegen roest
- alarm en afstandsbediening

RS America

Specifiek voor Amerikaanse markt. Deze wordt niet aanschouwd als een echte RS door de Europeanen...in 1992-1993 zijn 701 RS America's geproduceerd.

Eigenlijk leunen ze eerder aan bij een gewone Carrera2 maar dan:

- geen stuurbekrachtiging
- geen achterbank (1994 modellen wel)
- minder isolatie
- airco optie
- elektrisch open dak optie
- basic radio optie
- M030 sport ophanging zoals ook op de gewone Carrera2/4 mogelijk was (echte RS heeft regelbare kit)
- gewone alu wielen ipv magnesiums
- fixed grote spoiler achteraan
- 250pk zoals de gewone C2/C4

Er is geen significante gewichtsbesparing tov de gewone 964 :roll:


RS N-GT (code M003)

De RS N-GT (ook wel Club Sport) versie...dit is de meest extreme variant van de hele serie, de raceversie Cup buiten beschouwing gelaten. 290 wagens van gebouwd.
Je kan dit gerust racewagens voor de openbare weg noemen.

- geen tapijt als bekleding maar blote kas
- gelaste volledige rolkooi
- brandvrije kuipstoelen
- 6-punts gordels
- sperdifferentieel 40%

Omwille van de gelaste kooi waren ze enkel in Groot Brittannie makkelijk op de baan te krijgen...in Duitsland mits speciefieke vermelding op Fahrzeugbrief ook...elders in Europa waren ze minder populair want daar moest aanhanger dienst doen om ze te vervoeren.


RS 3.8

Turbo carrosserie, hoge vleugel en 3.8l van 300pk kenmerken deze "ultieme" 964RS...samen met de RSR 3.8 (een soort van N-GT versie van de RS 3.8) zijn er 90 exemplaren van gebouwd...zeer exclusief materiaal dus!


RS Cup

Vanaf 1989 tot 1992 de wagen voor de Porsche Carrera Cup, gebaseerd op de 964C2

- volledig kaal gestript
- 1 kuipzetel met 6 punts gordel
- matter rolkooi
- 1120kg (235kg minder dan de gewone 964C2!!!)
- vermogen door de jaren gestegen van 265 naar 275pk
_________________________________________
Respekt für die Eltern


Laatst bijgewerkt door MichM3 op 04 dec 2007 14:15, in totaal 3 keer bewerkt.



03 dec 2007 1:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
Effe verduidelijken met wat foto's...

Kleurtjes 8)

Grand-Prix White
Afbeelding

Fly Yellow
Afbeelding

Midnight Blue
Afbeelding

Rubystone Red
Afbeelding

Mint Green
Afbeelding

Maritime Blue
Afbeelding

Guards Red
Afbeelding

Dark Grey
Afbeelding

Ferrari Yellow
Afbeelding

Amethyst
Afbeelding

Signal Green
Afbeelding

Speed Yellow
Afbeelding
_________________________________________
Respekt für die Eltern


Laatst bijgewerkt door MichM3 op 03 dec 2007 13:51, in totaal 2 keer bewerkt.



03 dec 2007 1:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
Interieur 964 RS

Afbeelding

Interieur 964 RS Touring

Afbeelding

RS N-GT

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
_________________________________________
Respekt für die Eltern


03 dec 2007 1:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
RS America

Afbeelding Afbeelding

RS 3.8

Afbeelding Afbeelding

RSR 3.8

Afbeelding

Carrera Cup

Afbeelding
_________________________________________
Respekt für die Eltern


03 dec 2007 1:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2
Bericht 
Heel mooi allemaal, niets te doen gehad?? Of gewoon zomaar :wink:
Erg leuk om te lezen :D


03 dec 2007 1:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
prachtig,


robert
_________________________________________
remmen is angst


03 dec 2007 9:35
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 C2
Bericht 
Man, wat heb je daar een mooi stukje van gemaakt! :res:
_________________________________________
Een Porsche is meer dan de som der (onder)delen


03 dec 2007 10:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
Klasse Mich!


03 dec 2007 10:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: 964 RS - Lightweight/Touring/N-GT/America/3.8/Cup
Mooi overzicht. Bij deze wel even enkele correcties voor de volledigheid:

MichM3 schreef:
- remmen van 965


Hoewel grotendeels hetzelfde in detail niet...

Citaat:
- sperdifferentieel 30/75


20-100% en bij de N/GT 40%

Citaat:
- magnesium wielen cup design in 7.5" vooraan en 8.5" achteraan


Achteraan 9".

Citaat:
- 50mm/40mm verlaagd, maar ophanging is regelbaar in hoogte


40mm. Alle 964's hebben een ophanging die in hoogte verstelbaar is (al is het niet veel).


03 dec 2007 10:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
Erg mooi en uitgebreid overzicht :res:

Ben nog bij de introductie geweest, en diverse NPC leden kochten er één :!:
Weet nog bij een fabrieks bezoek en daarna tochten door Luxemburg, Frankrijk en België :lol:
Enorm veel km's werden er gereden en je moest eens zien hoe de berijders uit die RS 'en kwamen, helemaal bezweet en gebroken :oops:
Enorm stug, geen airco en geen comfort :wink:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


03 dec 2007 14:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
Merci mannen,

graag gedaan hoor...had er al een tijdje zin in om dit es neer te pennen, maar het was er nog niet van gekomen....nu dus wel.

Indien jullie opmerkingen verbeteringen hebben (Devils son), laat gerust weten ik pas ze bij tijd aan

@Molen934 => moet een knappe ervaring geweest zijn destijds met NPC!!...en aan je lidnr te zien ben je er blijkbaar al geruime tijd bij, top! :wink:
_________________________________________
Respekt für die Eltern


03 dec 2007 15:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-993 Targa
Zürich
Bericht 
Super overzicht, bedankt!
_________________________________________
Op zoek naar een 997 (4) S Cabrio


03 dec 2007 19:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
PF #911
België
Bericht Re: 964 RS - Lightweight/Touring/N-GT/America/3.8/Cup
MichM3 schreef:
(anekdote: Mika Hakkinen zette in 1991 in Monaco alle vaste Cup piloten een hak door met 2 vingers in de neus pole en overwinning weg te kapen in de guest-car :lol: )

Tot u service :wink: :
Afbeelding


03 dec 2007 19:49
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
Merci Godspeed...de max dat je die foto hebt gevonden! :wink:
_________________________________________
Respekt für die Eltern


03 dec 2007 20:50
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
MichM3 schreef:
graag gedaan hoor...had er al een tijdje zin in om dit es neer te pennen, maar het was er nog niet van gekomen....


:thumleft: ... super bijdrage aan dit forum ...

En dan naast dit topic ook nog tijd gehad voor 'n topic over de 993/996/997 GT2 en 'n topic over de Porsche 996 GT3 - MKI/MkII & Touring/Club Sport/RS :shock:


03 dec 2007 21:06
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
Vorige week ben ik deze Belgische beauty tegen gekomen. Nog steeds de knapste porsche ooit volgens mij

Afbeelding
Afbeelding


03 dec 2007 23:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
Bericht 
yo mich:

COOOOOLLLLLL dat hele verhaal :wink:
_________________________________________
WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:


03 dec 2007 23:16
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 GT3RS, 964RS, 911R, 934 (project ?), 73RS (op zoek)
Den Haag
Bericht 
Wat hebben we toch een mooi karretje he Mich !! Een mooi overzicht heb je gemaakt. Met betrekking tot de remmen heb ik de volgende correctie : " The Carrera RS variants and Carrera Cup USA have a completely different braking system than the Carrera 2. On these cars, the larger diameter, thicker, cross-drilled front disc and larger calliper of the 964 Turbo are used. In the rear the calliper and disc designed for early Carrera 2 based Carrera Cup cars is used. This calliper body is the same size as the C2/Turbo rear calliper and has four pistons of the same size as the Turbo but it is made to accommodate the thinner, cross-drilled Carrera Cup disc (Turbo discs are 28 mm thick)".

Zelf vind ik http://www.porsche964.co.uk/variants/confusion.htm ook een prima bron met veel details. Verder zijn de Recaro's gemaakt van carbon en gespoten (achterkant) in de kleur van de body). Tevens is het chassis volledig naadgelassen (ipv punt) hetgeen de stijfheid bevordert.

Enne, in het zwart zijn ze toch wel op z'n mooist :mrgreen:


03 dec 2007 23:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997
Rosmalen
Bericht 
Heel erg bedankt Mich!

Een fantastisch compleet overzicht! :thumleft:

Goed te gebruiken voor een eventuele zoektocht naar deze ultieme Renn Sport 911... :wink:


03 dec 2007 23:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
V-8: merci voor de bijdrage, ik probeer het zo goed en zo kwaad mogelijk aan te passen in het overzicht :wink:

Nico_911: waar komen die foto's vandaan? Is dat bij een bepaalde specialist in Belgie? Great stuff! 8)
_________________________________________
Respekt für die Eltern


03 dec 2007 23:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
niet meer....
Bericht 
Blijven toch wel de mooiste, die 964'tjes :!:

Leuke samenvatting.
_________________________________________
Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.


03 dec 2007 23:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
Staat bij een porsche dealer en is zijn eigen wagen. Ik ga eens een afspraak maken om er wat betere fotos van te maken.


04 dec 2007 19:05
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 22 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.