Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 23:02



Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
993/996/997 GT2 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 993/996/997 GT2
De Porsche GT2...voor velen de ultieme Porsche, het monster, zowel op esthetisch als op performance vlak...jammer genoeg ook meestal een onbereikbare droom.
Hier een klein overzichtje van de verschillende types:

993 GT2
De idee GT2, komt voort uit de hiërarchie der GT modellen...de GT1 is de Le Mans wagen vanaf 1996 (winnaar in 1998 en een paar varianten hiervan volgden nog de jaren erop), een 2-wiel aangedreven 993 Turbo voor de racerij was "best of the rest" en werd GT2 gedoopt. De GT2 komt in 1995 op de markt en dient als homologatiemodel...tijdens de 2 jaar produktie werden er 172 exemplaren van verkocht.

De 993 GT2 is een zeer brute verschijning. Hij is gabaseerd op de 993TT maar heeft slechts achterwiel aandrijving, is volledig kaalgeplukt (raceauto), beschikt over ambachtelijk bevestigde spatbordverbreders (klinknagels duidelijk zichtbaar, een echt herkenningspunt) en draagt achteraan de dikke 993 RS Club Sport vleugel.
Op motorisch vlak veranderde er niet zoveel...het was nog de M64/60 motor die achterin de GT2 voor de nodige paarden zorgde, al kreegdie nu het suffix "R" achter z'n aanduiding. Het vermogen steeg 22 pk en kwam op 430.

In Race-uitvoering leverde de GT2 af fabriek 450 en later zelfs 485pk(en 665 Nm), deze versies werden GT2R genoemd.

In 1998 wordt de bouw van de meest krachtige, in serie gebouwde luchtgekoelde Porsche een feit...de GT2 wordt ook in straatuitvoering met 450pk aangeboden. Slechts 21 exemplaren vinden onderdak bij een (rijke) eigenaar. 0-100km/u in 4s, topsnelheid 300km/u...de ultieme 993 voor openbare weg.

GT2 straatversie

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
_________________________________________
Respekt für die Eltern


Laatst bijgewerkt door MichM3 op 03 dec 2007 20:59, in totaal 1 keer bewerkt.



03 dec 2007 1:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
GT2 race uitvoering

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding


GT2 R

Afbeelding
_________________________________________
Respekt für die Eltern


03 dec 2007 1:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
996 GT2

Met de verschijning vande 996 GT2 is er een groot verschil met z'n voorganger. Het gaat niet meer om een homologatiemodel voor de racerij, maar om een meer geciviliserde supercar. Op het eerste zicht lijkt het een opgedreven 996TT met achterwielaandrijving, maar wanneer je iets meer info over de wagen verzamelt, blijkt het toch niet zo'n beschaafd alledaags bruikbaar vervoermiddel te gaan. Eigenlijk is de nieuwe 996 iets tussen een 2 wiel aangedreven turbo en een GT3 met turbo motor. Ook qua gewicht pendelt hij tussen deze 2. Bovendien is dit de eerste Porsche die standaard de keramische remmen gemonteerd krijgt (bij turbo in optie). Een typisch herkenningspunt van de 996 GT2 is de zwarte koelgrill tussen de uitgesproken voorbumper en kofferdeksel. Dit is een item dat vaak wordt omgebouwd op non-GT2's.

De ophanging is nog steeds gebaseerd op uniballs en de vrijheidsgraden van de wielen zijn wijd instelbaar om optimaal camber, caster en sporing in te stellen. Voor de liefhebbers van trackdays is het Club Sport pakket (zoals op de GT3) verkrijgbaar (brandvrije Nomex Recaro's, gevezen rolkooi, massa onderbreker, brandblusser en 4-puntsgordel voor bestuurder bijgeleverd).

Tussen augustus 2000 enapril 2003 worden er 963 exemplaren van de 996GT2 verkocht. De motor - die gelijk is aan die van de turbo, die op zijn beurt net als de GT3 motor nog steeds gebaseerd is op die van de GT1 - levert 462pk (de turbo 420) en 620Nm!! Met een gewicht van 1440kg hetgeen redelijk te noemen is, spurt deze GT2 in 4.1s naar 100km/u en ligt de topsnelheid op 315km/u.

Porsche zou Porsche niet zijn, moesten niet met iets nog specialer op de proppen komen...vanaf april 2003 komt er een verbeterde versie van de GT2...483pk en 640Nm!! Ook worden er stijlelementen van de nieuwe GT3 MkII overgenomen (zoals het wieldesign) en krijgt de GT2 een carbon bovenstuk op de achtervleugel (anders dan GT3). Het gewicht zakt met 20kg en in combinatie met het hogere vermogen zorgt dit voor een 0-100km/u sprint van 3.9s en een top van 319km/u...enorm snel!

Nieuw kostten deze wagens ongeveer 180.000 euro...een jaar terug stonden ze nog ongeveer 90k-100k euro geprijst. Met de komst van de 997 GT2 zijn de prijzen nog maar es gezakt, het is wet van vraag en aanbod...volgens mij kan je voor 75k-80k euro eentje op de kop tikken. "Bezint echter eer ge begint". Een 996 GT2 is nooit een "koopje".

Ten eerste zijn de fusees vooraan de achillespees van deze auto. Ze zijn helemaal niet opgewassen tegen de krachten die erop uitgeoefend worden (vooral trackday cars dan) en kunnen het begeven. Daaraan verbonden is ook het ietwat vage weggedrag van deze auto's, vooral de eerste exemplaren toen Porsche zelf nog niet wist hoe ze best af te regelen af fabriek...bij de latere auto's is dat al veel beter, maar er zijn verhalen van GT2's , spiksplinternieuw, die eigenlijk meer onrust inboezemden dan genot.

Ten tweede is deze auto zo uniek dat alles wat specifiek GT2 is, u enorm veel geld kost. Een GT3 is hiermee vergeleken een "budget car" :lol: ...als ik nog maar denk aan de te betwijfelen reputatie van de keramische remmen op de 996 bijvoorbeeld...

Ten derde, en dat is voor mij de voornaamste reden waarom deze auto me niet zoveel zegt, is het een aardsmoeilijk auto...zeker om elke dag te rijden. Geen Traction control of PSM of je bij te staan...450-500pk op de achterwielen...je moet een grote meneer zijn om uit deze auto uit te halen wat erin zit. 'k Heb al meermaals meegereden met 996TT en de acceleratie van dat ding is al bijna buitenaards...als ik dan die gedachte effe doortrek naar de GT2 dan zie ik dat vlug verkeerd gaan. Neem es een flauwe afrit aan 140 km/u in de regen, ga aan 't eind iets te vroeg op het gas en dat ding komt gezellig dwars zonder dat je erop voorzien bent...tja :oops:


GT2 MkI

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding
_________________________________________
Respekt für die Eltern


03 dec 2007 1:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
GT2 Club Sport interieur

Afbeelding Afbeelding


GT2 MkII

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding
_________________________________________
Respekt für die Eltern


03 dec 2007 1:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
997 GT2

Over de nieuwe GT2 kan ik (nog) niet al teveel zeggen...hij is net uitgekomen, de eerste test staan in de persbladen. Wat mij betreft een voltreffer qua looks en prestaties!! Enorm mooie wagen...'k Ben nooit overtuigd geweestvan de 996 GT2, maar van deze des temeer.

Waarom? Er wordt toch voortgebouwd op hetzelfde concept a la 996 GT2?? Inderdaad, het is opnieuw iets tussen een turbo-geblazen GT3 en een Turbo met enkel achterwielaandrijving. De motor is ook een evolutie van de 997TT motor en levert hier 530pk en 680NM koppel...fenomenaal, natuurlijk is variabele turbo geometrie daar niet vreemd aan, een premiere in auto-land, een eer die de 997TT(480pk) bij z'n debuut te beurt viel.

Hiermee is de GT2 329km/u snel en accelereert naar 100km/u in 3.7s...het officieel de snelste 911 ooit geproduceerd. Remmen zijn wederom keramisch...deze 997 GT2 is zo doeltreffend dat hij de Ring in dezelfde lapt als de Carrera GT...bijna niet te geloven! Het gewicht is minder dan z'n voorganger: 1400kg rond, knap!

Het mooie aan deze GT2 is dat de bruikbaarheid er met een enorme sprong op vooruit gaat.
Ten eerste beschikt hij over een aantal rijhulpjes die gewoonweg horen aanwezig te zijn op zo'n wagen: deze GT2 heeft Traction Control en PSM (Porsche Stability Management). Deze zijn in 2 stappen uitschakelbaar (volledig!) maar laten in waaktoestand ook een zekere vrijheidsgraad van slip toe aan de bestuurder vooraleer in te grijpen=> mooi!
Ten tweede beschikt hij over PASM, de hydraulische vering die sinds de 997 op alle modellen van het gamma wordt aangeboden. Lekker strakke vering, maar toch nog comfortabel genoeg.
Als derde punt komt hij met het gadget "launch control" waarmee bliksemstarts kunnen uitgevoerd worden.

Als je ziet dat de keramische remmen sinds de 997 op punt staan, dat deze GT2 voorzien is van een elektronisch vangnet op gebied van veiligheid, dat het verbruik relatief laag ligt (12.5l) en dat en de prijs marginaal duurder is dan de 996 GT2 dan hoeft het niemand te verbazen dat er zoveel 996 GT2's op de tweedehandsmarkt verschijnen. Deze nieuwe kan zeer veel dagelijks gebruikt worden.

Voor de track-addicts wordt er opnieuw de mogelijkheid aangeboden de wagen als Club Sport te bestellen.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding
_________________________________________
Respekt für die Eltern


03 dec 2007 1:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
zou het niet wat zijn om een speciaal hoofd stuk te maken op het forum waar dit soort uitleg staat.
Omdat het dan makkelijker te vinden is en na te lezen.
Ook zijn er wel in de techniek dingen zo uitvoerig beschreven met foto's.


robert
_________________________________________
remmen is angst


03 dec 2007 9:38
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
Nou begrijp ik het moeilijke opstarten van het forum :!:
Al die fotoooooooooooo's :!: :idea: :roll:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


03 dec 2007 10:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
leuke bijdrage :thumleft:
_________________________________________
Got coffee?


03 dec 2007 10:48
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Westervoort
Bericht 
Waarschuw ons in 't vervolg even als je weer een paar dagen vrij hebt Mitch...dan hoef ik in de kiosk geen autoblad te halen... :wink:


03 dec 2007 15:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 2.2E targa
Goirle, NB
Bericht 
super deze verhalen! :D


03 dec 2007 17:45
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Hier hebben we wat aan.
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


03 dec 2007 17:54
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
klote, hier kan ik de vis niet in verpakken morgen... :mrgreen:





Mich :salut: :thumleft:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


03 dec 2007 18:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Negenhonderdvijfenzestig.
Bericht 
Huh, mis ik iets........... 8) :wink: ?

Mooi stuk Mich, bij de GT3 dacht ik die is zn 964 RS zat en op zoek was. Nu dit gelezen te hebben, snap ik hem.......... :wink:
_________________________________________
Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......


03 dec 2007 19:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
PF #911
België
Bericht 
Puik werk Mich!

Ook mooi dat je de wagens niet spaart, Porsche zou idd een heleboel onderstuur hebben ingebouwd in de 996 GT2 MKI. Zelfs de nieuwe 997 GT2 zou standaard nog niet zo scherp sturen als een GT3. Alhoewel dat natuurlijk allemaal naar eigen smaak en potentieel te verstellen is.

Slechts een kleine opmerking, de 911 GT1 won pas Le Mans in '98 :wink: (daarvoor behaalde hij natuurlijk al wel klasse overwinningen; in '96-'97 in de GT1 klasse)


03 dec 2007 19:21
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
Jaco schreef:
Huh, mis ik iets........... 8) :wink: ?

Mooi stuk Mich, bij de GT3 dacht ik die is zn 964 RS zat en op zoek was. Nu dit gelezen te hebben, snap ik hem.......... :wink:


:lol: :lol: ...da's een goei!

@Godspeed: merci makker, wordt rechtgezet!
_________________________________________
Respekt für die Eltern


03 dec 2007 20:57
Profiel
PorscheForum Rakker
1971 911 S
Antwerpen
Bericht 
rob964.c4 schreef:
zou het niet wat zijn om een speciaal hoofd stuk te maken op het forum waar dit soort uitleg staat.
Omdat het dan makkelijker te vinden is en na te lezen.
Ook zijn er wel in de techniek dingen zo uitvoerig beschreven met foto's.


robert


Dit vind ik een top idee. Ipv " lees Peter Morgan" kunnen we dan roepen "lees het hoekje van Mich" :D

Fantastisch om te lezen! Keep up!
_________________________________________
"Water dient om eieren te koken!"


03 dec 2007 21:16
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Zuid Limburg
Bericht 
Heftig mich! Respect!
_________________________________________
Carrera 2 '90 | Carrera 3.2 '84 | Voorheen: 996.2 GT3 '03 | 986 S '01 | 986 '97 | 996.1 '99 | 993 4S '96


13 dec 2007 0:27
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Godspeed schreef:
Slechts een kleine opmerking, de 911 GT1 won pas Le Mans in '98 :wink: (daarvoor behaalde hij natuurlijk al wel klasse overwinningen; in '96-'97 in de GT1 klasse)


De 911 GT1 had daarentegen wel gewonnen in 97, ware het niet dat porsche een andere auto als fabrieksteam sponsorde: ze hadden nog niet het volle vertrouwen in de GT1.


13 dec 2007 1:39
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 18 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.