Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 22:03



Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Informatie over brandstof 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Informatie over brandstof
In 2000 ging mijn koppeling stuk, kan gebeuren dit was een euveltje bij een 964 :oops:
Ben zelf redelijk handig en haal mijn motor eruit en zet een gehele gemodificeerde nieuwe koppeling met vliegwiel en allerlei asjes er nieuw in :!:
Motor is er toch uit dus gelijk 12 bougies en even kleppen stellen :roll:
Schitterende klus, prachtige motor leek wel een nieuwe :shock:
Monteer alles weer, olie erin stroom erop en starten :evil:
Schrok enorm werd koud en warm tegelijk, had geen enkele compressie en de startmotor vloog in de ronte :cry:
Bellen naar Alpo en hij keek daar van op en dacht aan het verspringen van de timing nokkenas/ketting, leek mij stug want je draait niet tegen de richting in.
Toch alles weer controleren, maar het klopte allemaal :oops:
De monteur die zijn racewagen prepareerde kwam langs en zag ook niets vreemds, maar nog steeds geen compressie :cry:
Er was maar één oplossing de motor er weer uit en koppen eraf :?
Flink adem halen alles er weer uit en hij haalde de koppen eraf en wist werkelijk niet wat hij zag :idea:
Ook Hans van Alpo had dit nog nooit gezien, een enorme koollaag zat in de koppen en op de zuigers en dit liet los deels door het uithalen van de bougies en kleppen stellen :!:
De brokken zaten tussen de klepzittingen in en kon de auto nooit aan de praat krijgen :(
Koppen weggebracht, laten voorzien van nieuwe geleiders en kleppen en natuurlijk laten schoonmaken.
Alles weer gemonteerd en hij liep werkelijk (en nog steeds) super :D
Later nog eens erover gesproken met Hans en volgens hem had de vorige eigenaar (een man van in de 70) er te langzaam mee gereden en vandaar de koolafzetting.
Wie op dit forum heeft dit wel eens meegemaakt :?:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


04 dec 2007 17:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Ja, maar dat was met een Puch. :wink:
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


04 dec 2007 17:40
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
981 Boxster GTS
Bericht 
Vroegah moes je je uitlaht vajje Kreitlar oak ontkohluh.
Mot bekend zein voahr de ahdere ondar ons . . . .
_________________________________________
Trained by GP E L I T E


04 dec 2007 17:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Dat bedoel ik.
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


04 dec 2007 17:53
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-993 cabrio ex-996 cabrio ex-996 turbo ex-Cayenne S ex-Panamera S 993 cabrio Haarlem
Bericht 
Nee
_________________________________________
http://www.autodisk.nl


04 dec 2007 17:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
Met de Solex van mijn opa (geen grap). Mijn broer heeft die nu.

Waarmee toch maar weer bewezen is dat flink doorrijden goed is voor auto's 8)


04 dec 2007 18:11
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Ja, ik heb da verschillende malen op de Amerikaanse forums gelezen, maar niet in deze extreme vorm. Daar adviseren ze altijd, eerst kleppen stellen, daarna de bougie eruit. Wanneer je dat andersom doet kan de bougie kool losmaken wat tussen de kleppen kan gaan zitten. Leek me altijd weer typisch zo'n broodje aap verhaal. Maar als ik dit nu lees.............. dan weet ik zeker dat de amerikanen rijden als oude dametjes (of heren) :D :D


04 dec 2007 19:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht 
Gewoon op z'n tijd beetje gas geven :lol:


04 dec 2007 19:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
Peter 993 schreef:
Ja, ik heb da verschillende malen op de Amerikaanse forums gelezen, maar niet in deze extreme vorm. Daar adviseren ze altijd, eerst kleppen stellen, daarna de bougie eruit. Wanneer je dat andersom doet kan de bougie kool losmaken wat tussen de kleppen kan gaan zitten. Leek me altijd weer typisch zo'n broodje aap verhaal. Maar als ik dit nu lees.............. dan weet ik zeker dat de amerikanen rijden als oude dametjes (of heren) :D :D


Kijk voor het eerst dat ik er iets over hoor :!:
Je kon bij de opening van de bougiegaten dat de plak kool daar losliet :evil:
Echt niemand had dit eerder meegemaakt, maar ik had dit wel :oops:
Kosten vielen uiteindelijk wel mee en hij liep werkelijk super daarna :lol:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


05 dec 2007 0:16
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92
Grootenbosch
Bericht 
Peter 993 schreef:
... dat de amerikanen rijden als oude dametjes (of heren)


Speed limit is 55 mph. Wat moeten ze dan? Niet verder opschakelen dan 3? Of soms in 2 blijven?

Mij klinkt niet op bedrijfstemperatuur komen door veel korte ritjes aannemelijker.
_________________________________________
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Only dead fish go with the flow
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=


05 dec 2007 1:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Varieert tussen 55 (85 kmh) en 75 (120 kmh), is staats afhankelijk. Maar alles minder dan 75 is inderdaad kansloos.
Behalve Montana, daar heerst GEEN snelheidslimiet!! De regel is daar 'reasonable and prudent', oftewel wat verantwoord is.


05 dec 2007 8:33
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Negenhonderdvijfenzestig.
Bericht 
Misschien dan maar eens een flesje "dope shit man" 8) of ander spul door je benzine mengen? Dat is wel meer voor injectors, maar meen gelezen te hebben dat het ook koolafzetting voorkomt. Heb het zelf pas ook gedaan, scheelt echt veel (beter starten als ie warm is dan) :wink:
_________________________________________
Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......


07 dec 2007 21:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Peter 993 schreef:
... dan weet ik zeker dat de amerikanen rijden als oude dametjes (of heren) :D :D

molen934 schreef:
... de vorige eigenaar (een man van in de 70) er te langzaam mee gereden en vandaar de koolafzetting.

Samenvattend is DE vraag natuurlijk Hans... :shock: :lol:



hoe heeft de volgende eigenaar, die jonge god, er mee gereden :?: :roll: :cheesy:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


07 dec 2007 23:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
Peter 993 schreef:


hoe heeft de volgende eigenaar, die jonge god, er mee gereden :?: :roll: :cheesy:


Kreeg van Hans Suwerink wel eens op mijn kop :!: , je moet wel gas geven hoor met dat ding :idea:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


08 dec 2007 7:06
Profiel
Bericht 
Lijkt mij stug dat er dan geen nadien koolbrokken tussen de kleppen kan komen, staan dan toch ook allemaal niet gesloten. :roll:


08 dec 2007 7:30
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 2,2 t TargA en Coupe 1971, EX 944 targa II 1985, boxster in opbouw
Bericht 
heel appart, bij mijn revisie wel een laagje van 1 mm op de zuigers en de kleppen er van afgehaald, maar geen brokken, moest echt moeite doen om het er af te krijgen
_________________________________________
http://www.HVK-hogere-veiligheidskundige.nl


08 dec 2007 10:59
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
Mannen loop zelf ook al heel wat jaartjes mee en heb vroeger ook wel eens mijn brommer "ontkoolt".
Maar dit was echt ongelooflijk zo'n dikke laag kool had ik nog (ook Alpo) nog nooit gezien.
Was een super mooie 911 met weinig km's en denk later dat daar weinig gas mee gegeven is :idea:
En jullie zien dat is ook weer niet goed :!:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


09 dec 2007 12:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII ...nu kappersauto
Bericht 
Ik ga nu meteen even gassen!

Agent: "Meneer u krijgt een proces voor te hard rijden"

Ikke: "Ik ben aan het ontkolen, get out of my way!"

:twisted: :lol:
_________________________________________
www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer
www.mh-schietsport.nl voor sportschutters


10 dec 2007 14:43
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Carrera cabriolet 1987 - ex 911 3.2 Coupé 1986
Zürich
Bericht 
Dit kan!

Heeft te maken met een samenloop van omstandigheden. Slechte brandstofkwaliteit in combinatie met veel korte ritten. Motor kan niet goed warm worden en je krijgt veel afzettingen. 'Boodschappenauto' fenomeen.

Klopt wel met de lage km stand - Als er heel langzaam mee gereden is met een lage brandstofkwaliteit (zonder additieven) en korte stukjes dan komt dit voor.

Heeft te maken met NL verkeersomstandigheden en verkeersgedrag en is ook bevestigd door veel onderzoeken. Gemiddelde autorit in Duitsland - is bijvoorbeeld ruim 70 kilometer. Gemiddelde autorit in Nederland - nog geen 11 kilometer!

Dus als je een motor in Nederland open maakt is die gemiddeld veel viezer dan wanneer je dat in Duitsland doet.

Enige wat je kunt doen om het te voorkomen is A merken tanken. Die gebruiken (al sinds de jaren 80) additieven in brandstoffen die de vorming van afzettingen tegengaan - dus schoon houden. En dan heb je ook nog premium brandstoffen met speciale additieven en die kunnen afzettingen weghalen - schoon maken!

Veel mensen hier tanken Superplus en superplus wordt door veel A merken niet echt meer gevoerd - en wel door anderen die handelskwaliteiten gebruiken waar verder niets bij zit.

Ik ben zelf een groot V-Power fan en ja dat heeft ook met mijn werk te maken maar dit is geen verkoopverhaal - ik zeg dit als Porsche fanaat en niet om een brandstofdiscussie te starten.

Dit voorbeeld is een extreem voorbeeld - maar je kunt veel doen om je motor in goede conditie te houden. Regelmatig lange afstanden rijden, warm laten worden, toeren maken en geen rommel tanken.
_________________________________________
There is no try - just do or do not!


07 apr 2008 20:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993S Vesuvio; 964 RS replica; 964 Turbo 3.6; 964 Alex 1224; project 1965 301xxx; project 1965 300xxx
Bericht 
JorisLoet schreef:

Ik ben zelf een groot V-Power fan .


Hoe zien julie dat bij Shell in Nederland? V-power heeft maar octaangetal 95 ipv 98? Navraag bij de stations levert ook geen goed beeld op: 'is eigenlijk wel 98, is 97+, weet ik ook niet, maakt niet uit'
Momenteel tank ik daarom nooit bij Shell met de P.


07 apr 2008 21:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
V-power is 97 in NL
_________________________________________
Got coffee?


07 apr 2008 21:35
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
discussie is vaker gevoerd, gebruik ook de zoekfunctie. v-power staat wel als 95 op de pomp bij Shell, viel me deze week op. Dacht ook 97 en in Dtsld zelfs 100.

Tank zelf 95 en 98 om en om.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


07 apr 2008 22:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Tankstations mogen niet elk willekeurig RON getal vermelden, maar slechts een zeer beperkte serie: 95 en 98 (en ...?).

Als een benzine nu bijv. 97 RON heeft (Shell V in NL) dan moet de eerst lagere toegestane waarde worden vermeld, dus 95.
Zo ook voor 100 (V-power in D.) moet 98 worden vermeld :idea: 8)
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


07 apr 2008 22:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Carrera cabriolet 1987 - ex 911 3.2 Coupé 1986
Zürich
Bericht 
Oké - here goes. Ik had me voorgenomen om dit niet te doen - Ik ben hier nadrukkelijk als privé persoon, maar ik beschik ook over veel brandstoffenkennis en ik hoop hier wat toe te kunnen voegen.

V-Power heeft een octaangetal van minimaal 97 - kan in de praktijk zelfs hoger. Je kunt aan de pomp volgens regelgeving alleen 95 of 98 aangeven – dus daarom staat er bij V-Power 95 op de pomp. Er is gekozen voor 97 omdat dit in combinatie met de andere eigenschappen de beste combinatie was voor de Nederlandse markt. V-Power is in de plaats gekomen voor Superplus omdat er zoveel veranderd is aan brandstoffentechnologie waarbij het gaat om veel meer dan octaangetal alleen.

Brandstofkwaliteit is te sturen en te optimaliseren langs verschillende wegen en dat moet ook. Autofabrikanten moeten meer vermogen halen uit kleinere motoren die zwaardere auto's moeten voortbewegen met een lager verbruik en een lagere uitstoot - en brandstof speelt daarin een cruciale rol. Er wordt in dat kader ook wel gesproken over 'enabling fuels' - nieuwe techniek kan beschikbaar komen omdat de brandstof die er voor nodig is beschikbaar is.

V-Power is een internationale merknaam maar de specificatie wordt afgestemd per markt. Dat is zo omdat er in verschillende markten verschillende componenten nodig zijn en beschikbaar zijn om de producteigenschappen ‘betere prestaties’ waar te maken. Aan elke introductie gaat een onderzoek vooraf waarbij onder meer wordt gekeken naar vervuiling en slijtage in het wagenpark, rijomstandigheden, rijgedrag en de kwaliteit brandstof die in een markt beschikbaar is en daar komt een specificatie uit die voor die markt optimaal is. De specificatie wordt dus afgestemd per land.

In Duitsland kun je beter optimaliseren op lange afstanden en topsnelheid. In Nederland spelen andere zaken - bijvoorbeeld tussenacceleratie en vervuiling tegengaan. Er heeft in Nederland dus daadwerkelijk een mannetje met een boroscoop (soort camera waarmee je in de motor kunt kijken) in verschillende garages een paar weken naar vervuiling en slijtage in motoren zitten kijken.

Die kennis komt uit de formule 1. Dat is een sponsoring maar ook een technologische samenwerking. Autofabrikanten ontdekken er dingen die later in ‘echte’ auto’s terecht komen – en dat geldt dus ook voor andere maatschappijen die in de F1 actief zijn. Shell maakt 7 verschillende brandstoffen (en smeermiddelen) voor Ferrari per jaar. Circuit met lange rechte stukken optimaliseren op topsnelheid. Met veel bochten op acceleratie en met een lange pitstraat op verbruik. Er is zelfs een Shell lab in de Ferrari team truck waar 5 technologen gedurende een weekend voortdurend de olie en de benzine van het team controleren.

Buiten het circuit werkt een team van c.a. 60 mensen aan de brandstoffen voor Ferrari en dat team stelt ook de specificatie van V-Power vast in een markt. De eigenschappen van de brandstof zijn dus te sturen door verschillende componenten te kiezen en die te mengen in bepaalde verhoudingen. Volgens de regelgeving in de F1 moet de F1 brandstof voor 95% gelijk zijn aan ‘reguliere’ brandstof – en zo kun je dus veel leren en optimaliseren dat je weer in wegbrandstoffen kunt toepassen om tot de juiste specificatie voor een markt te komen.

Voor Nederland:

Zwavelvrij
Moderne direct ingespoten benzinemotoren met een hoge compressieverhouding en moderne nabehandelingsapparatuur (kat) hebben een combinatie nodig van zwavelvrij en een hoog octaangetal om de prestaties en het verbruik uit het boekje te leveren. Dat kan naaste het voor de hand liggende milieuvoordeel ook een brandstofbesparing opleveren. De kat hoeft niet te regenereren/ schoon te branden. V-Power is zwavelvrij - 98 en Euro niet. (Diesel wel)

Octaangetal 97
Van belang voor oudere en nieuwere auto’s. Door ouderdom, slijtage en met name vervuiling op de kleppen kan de octaanbehoefte van een motor toenemen. Octaangetal is niets anders dan de weerstand tegen zelfontbranding - en in oudere motoren kunnen op den duur gaan 'pingelen' - zeker wanneer er euro wordt getankt. Dat komt vaak door vervuiling op de kleppen en in de verbrandingskamer. De compressieverhouding is niet optimaal meer en de afzettingen kunnen gaan gloeien en een ontstekingsbron vormen. Zie het maar als schommelen. Je moet duwen op het juiste moment – als de schommel boven is – niet ervoor of erna.

Modernere Porsches hebben een nocksensor, die pingelen herkent en het vermogen zal terug regelen om het tegen te gaan. Hij gaat niet stuk op 95, maar je motor regelt je vermogen omlaag. In moderne auto’s is vervuiling zo mogelijk nog een groter probleem dan in oude auto’s omdat de techniek veel nauwkeuriger en dus gevoeliger is. Daarom zijn er tegenwoordig veel meer recalls dan vroeger.

Hogere verbrandingssnelheid
Verschillende componenten hebben verschillende verbrandingssnelheden en die snelheden zijn te sturen. Hoe sneller de verbrandingssnelheid - hoe harder de 'duw' van de brandstof aan de motor. Weer schommelen, maar dan hoe hard je duwt als je boven bent. Dit is met name te merken bij reactie op het gaspedaal en tussenacceleraties.

Reinigende werking
Nederland is een relatief 'vervuilde' markt door relatief langzame korte ritten waardoor de motor niet echt op bedrijfstemperatuur komt. Dat kan al voorkomen bij auto's die heel weinig gelopen hebben zoals het 993 voorbeeld in dit draadje illustreert. Na 5000 kilometer vanaf nieuw kan er door vervuiling al 3% prestatieverlies optreden.

V-Power heeft een hoge dosering additieven die de motor niet alleen schoon houden maar ook bestaande afzettingen kunnen verwijderen - schoon maken dus. Dit kan een heel groot verschil maken en kan van invloed zijn op het verbruik, het vermogen, stationair lopen en zelfs de compressieverhouding. Door het reinigen van een oudere motor kan bijvoorbeeld de octaanbehoefte weer afnemen, het verbruik afnemen en het vermogen toenemen. Daarnaast blijft de benzine langer ‘goed’ – bijvoorbeeld wanneer je een auto niet zo vaak gebruikt of voor langere tijd in de opslag hebt.

Verminderde wrijving
Daarnaast hebben de additieven een wrijvingsverminderende werking. Niet echt smeren maar meer het anti aanbakpan effect. Hierdoor kan er meer energie uit de benzine omgezet worden in mechanische energie. Voor het eerst toegepast in de F1 in 2005, en zit nu al gewoon in de wegbrandstof die je aan de pomp kan tanken.

Er is ook erkenning uit de Porsche wereld. Bij de introductie in Nederland in 2004 heeft Porsche NL een persbericht uitgestuurd waarin V-Power werd aangeraden. En Porsche (Wendelin Wiedeking) heeft in 2005 aan Shell de 'dr Ferdinant Porsche' prijs toegekend voor de ontwikkeling van synthetische brandstof zoals in V-Power Diesel wordt toegepast en door Audi sport is gebruikt om voor het eerst met een Diesel le mans te winnen.

http://media.vw.com/article_display.cfm?article_id=9600

Deze uiteenzetting doet vermoeden dat ik meer te maken heb gehad met V-Power dan dat ik alleen bij het bedrijf werk dat het verkoopt en dat is ook zo. Maar ik ben hier nadrukkelijk als privé persoon en niet om benzine te verkopen. Maar ik ben hier wel om iets toe te voegen.

Iedereen moet zijn eigen afweging maken, maar wel op basis van de juiste informatie. Euro is prima en daar doet je auto het op, maar in V-Power is de laatste technologie verwerkt. Daar kun je voor kiezen of niet.

Het is zeker ook een commercieel product dat meer kost aan de pomp – maar het is ook ècht een andere brandstof uit andere componenten. Onze Porsches zijn ons zéér lief, en we denken hier na over welke olie, met welke interval, bij welke specialist, originele onderdelen en ga zo maar door - maar wanneer het op tanken aankomt dan kan alles er in!?

V-Power is doorgaans goedkoper dan Superplus en het prijsverschil met euro is 3,5 euro per tank! Mijn 3.2 is mijn 7e klassieker in 5 jaar en ik peins er niet over om iets anders te tanken. Ik heb in al mijn eigen auto's (Classic Saabs turbo - 195 pk uit 2 liter) grote verschillen gemerkt en ben nu in de 3.2 aan mijn 2e tank (en ja – ik reken het zelf af).

Voor de nieuwsgierigen. Probeer eens 3 tanks. Octaangetal en verbrandingssnelheid werken vanaf de eerste tank maar de reiniging heeft tijd nodig afhankelijk van hoe hard en hoe veel afzettingen er zijn. Maak even wat langere ritten waarbij je flink wat toeren maakt zodat de additieven in staat zijn om de motor schoon te maken. Let onder meer op:

- verbruik (vergelijkbare ritten rijden)
- hoe soepel de motor loopt en hoe rustig
- (tussen) acceleratie

Of probeer het niet. Ik ben hier nadrukkelijk niet om benzine te verkopen, maar als Porsche liefhebber in hart en nieren met toevallig de nodige brandstofkennis!
_________________________________________
There is no try - just do or do not!


08 apr 2008 23:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 carrera coupe 1989 3.2 (G50)
Vlaardingen
Bericht 
@JorisLoet

Betekend dit, dat ik in mijn 3.2 uit 1989 waarbij in het benzine klepje staat dat er alleen 98 getankt mag worden dan toch de shell v-power tanken ondanks dat deze een lagere octaan gehalte heeft?


09 apr 2008 2:56
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.