Ik ben blij dat het positief wordt opgepakt. Was er een beetje bang voor dat het als een verkoopverhaal gezien zou worden en dat is niet zo. Hoort ook niet op een forum thuis!
Intersound
Ik tank het in mijn eigen 86 er 3.2 en hij loopt er heerlijk op. Daar staat ook minimaal 98 in het tankklepje. Het eerste wat ik gedaan heb toen ik hem zaterdag het gekocht is een volle tank V-Power erin - hij was 'gelukkig' leeg
De specificatie is natuurlijk minimaal 97 en niet 98 maar dat zou m.i. goed moeten komen. Een puntje verschil is heel weinig (en een raffinaderij is niet altijd even precies dus het is minimaal 97 maar vaak ook wel iets meer) en er zijn altijd veiligheidsmarges ingebouwd door de autofabrikant omdat de octaanbehoefte van een auto altijd met de jaren, slijtage en vervuiling zal toenemen. (Er is ooit in een TT 3% prestatieverlies gemeten na 5000 km van nieuw!) En dan is er ook nog zoiets als MON (Motor Octane Number) in plaats van RON (Research Octane Number) maar dan wordt het een héél technisch verhaal.
De combinatie van 97, schoonmaken en de verbrandingssnelheid geven mij het vertrouwen dat het de juiste brandstof is voor mijn 3.2.
Als je twijfelt kun je eerst een tank proberen en even luisteren en voelen - wanneer je niet op volle belasting rijdt kan er zowieso niets gebeuren - maar ik heb er veel vertrouwen in anders had ik het natuurlijk nóóit in mijn eigen auto gegooid waar ik al 25 jaar van droom en die ik zal liefhebben als ware het mijn eigen kind!
Ik stuur je anders t.z.t. wel even een PB tje met mijn ervaring (ik ben alles zeer nauwkeurig aan het bijhouden) wanneer ik aan mijn 5e tank ben of zo - dat moet niet al te lang duren want hij houdt bijna net zoveel van drankjes als zijn baasje
DeniS2
99% van het aantal benzineauto's dat in Nederland rondrijdt heeft een octaanspecificatie van 95. En je ontwerpt een brandstof altijd zo dat hij geschikt is voor de meeste automobilisten. Het zou vanuit commercieel oogpunt weinig zinvol zijn om een brandstof te introduceren die alleen maar verschil maakt in auto's met een octaanspecificatie van 98.
Ik ken de technische specificatie van een S2 niet en weet bijvoorbeeld niet wat voor (en of) er een nocksensor in zit - niewe nocksensoren kunnen meer met een hoog octaangetal dan oudere - maar de octaanbehoefte van je auto is waarschijnlijk wel toegenomen - en je moet je niet blindstaren op het octaangetal alleen - er is veel meer aan benzine en dat zijn de eigenschappen waar je met elke auto een verschil uit kunt halen.
Ik had vorig jaar nog een Saab 900 turbo waar een andere koppakking in moest - mijn garage had nog nooit zulke schone kleppen gezien en inmiddels is iedereen daar over.
Het effect verschilt van auto tot auto (slijtage, kilometerstand, hoe bereden, hoe hard zijn de afzettingen etc.) dus is niet te specificeren. Proberen dan maar hè? Maar zorg er voor dat je een aantal tanks neemt en wat langere ritten rijdt (af en toe flink doortrekken) zodat de brandstof 'zijn werk' kan doen!
Succes!