Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 12:17



Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Warmloopregeling SC 1980 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
911 SC 1980 (type 1981)
Ridderkerk
Bericht Warmloopregeling SC 1980
Hi,

Ik heb het vermoeden dat de warmloopregeling van mijn SC uit 1980 niet optimaal functioneert.

Na gestart te hebben (motor slaat bijna altijd direct aan) schommelt/zaagt het toerental voor circa 30 seconden tussen 500 en 1300 toeren. Dit is - als ik alle literatuur goed begrijp - de zogenaamde koudloopregeling.
Daarna gaat het stationaire toerental omhoog naar circa 1500 toeren (bij buitentemperaturen onder nul naar circa 2000 toeren) gedurende circa 10 minuten totdat de motor op goede bedrijfstemperatuur is. Dit is - wederom als ik alle literatuur goed begrijp - de zogenaamde warmloopregeling.
Het stationaire toerental is circa 900 als de motor op bedrijfstemperatuur is doch het toerental blijft lang 'hangen' als je het gaspendaal loslaat (; auto heeft dus de neiging om lang door te rijden).

Alvorens ik ga sleutelen om o.a. het hoge toerental tijdens de warmloopregeling te verhelpen, wil ik er zeker van zijn dat ik het motormanagement goed begrepen heb. Kan iemand mij het volgende vertellen:
1) klopt mijn uiteenzetting van de koudloop- en warmloopregeling?
2) heeft een SC standaard een verhoogd toerental tijdens warmloop? Zo ja, wat is dan het maximale verhoogde toerental?
3) in het Haynes workshop manual kan ik niets vinden om het 'hangende' toerental af te stellen. Heeft iemand een suggestie?

Bij voorbaat dank voor de reacties!


14 maart 2009 17:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
voor de terugloop van je toerental moet je eens aan de bediening van de gasklep kijken,er kan een schakelaar zitten die bij het loslaten van je gaspedaal wordt ingedrukt,en er voor zorgt dat het toerental terug loopt.


14 maart 2009 19:59
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Warmloopregeling SC 1980
Bogey123 schreef:
Hi,

Ik heb het vermoeden dat de warmloopregeling van mijn SC uit 1980 niet optimaal functioneert.



Vooralleer te beginnen te sleutelen ,moet je eerst het volledige injectiesysteem goed begrijpen .De werking van het bosch injectie systeem kunt wel terug vinden op het internet. Al de componenten van fuel en injectie worden stuk voor stuk uit gelegd en hoe je het moet controleren.
Het begint met brandstoftank ,de pompdruk (moet 5,5 bar zijn),de druk bij koude toestand en warme toestand van de warmupregelator (0,8 bar koud -3,2 bar warm),de opening van de luchtschuif ,...

Opmerking ,al de controlen moeten gedaan worden met de juiste opening van de bougie opening en klepafstelling.


14 maart 2009 22:55
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht Re: Warmloopregeling SC 1980
Bogey123 schreef:

1) klopt mijn uiteenzetting van de koudloop- en warmloopregeling?
Nee,


Bogey123 schreef:
2) heeft een SC standaard een verhoogd toerental tijdens warmloop? Zo ja, wat is dan het maximale verhoogde toerental?

Tijdens de warmloopfase zorgt de extra luchtschuif voor extra lucht langs de gasklep. Dit is de oorzaak van het hoge stationaire toerental bij een koude motor.


Bogey123 schreef:
3) in het Haynes workshop manual kan ik niets vinden om het 'hangende' toerental af te stellen. Heeft iemand een suggestie?

Na het loslaten van het gaspedaal vanaf een hoog toerental blijft de motor heel even op ongeveer 1800 omw/min hangen om vanaf dit toerental rustig terug te zakken naar het stationaire toerental.
Het toerental van 1800 omw/min is afstelbaar door met een steeksleutel 7 (of 8?)de verstelmogelijkheid te verdraaien na het losdraaien van de contramoer met sleutel 13.
_________________________________________
http://www.renntech.nl


15 maart 2009 13:22
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rookie
911 SC 1980 (type 1981)
Ridderkerk
Bericht Re: Warmloopregeling SC 1980
Hallo Renntech,

Bedankt voor je input. Ik heb al veel gelezen (o.a. op dit forum) over de koud- en warmloopregeling en heb kennelijk e.e.a. (nog steeds) niet goed begrepen.

Renntech schreef:
Bogey123 schreef:
1) klopt mijn uiteenzetting van de koudloop- en warmloopregeling?
Nee,


Kan je kort uitleggen wanneer de koudloopregeling begint en eindigt (; dezelfde vraag vanzelfsprekend ook voor de warmloopregeling)?

Renntech schreef:
Bogey123 schreef:
2) heeft een SC standaard een verhoogd toerental tijdens warmloop? Zo ja, wat is dan het maximale verhoogde toerental?

Tijdens de warmloopfase zorgt de extra luchtschuif voor extra lucht langs de gasklep. Dit is de oorzaak van het hoge stationaire toerental bij een koude motor.


Is 2000 toeren per minuut voor circa 10 minuten dan niet veel (motorschade?) als de buitentemperatuur onder nul is?


Renntech schreef:
Bogey123 schreef:
3) in het Haynes workshop manual kan ik niets vinden om het 'hangende' toerental af te stellen. Heeft iemand een suggestie?

Na het loslaten van het gaspedaal vanaf een hoog toerental blijft de motor heel even op ongeveer 1800 omw/min hangen om vanaf dit toerental rustig terug te zakken naar het stationaire toerental.
Het toerental van 1800 omw/min is afstelbaar door met een steeksleutel 7 (of 8?)de verstelmogelijkheid te verdraaien na het losdraaien van de contramoer met sleutel 13.


Kan je aangeven waar die moer en contramoer op het blok zijn gehuisvest?

Bij voorbaat dank voor je reactie!


16 maart 2009 14:14
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht Re: Warmloopregeling SC 1980
Omdat je al pb-de, sorry voor de late reactie, maar ik moest eerst wat motoren uitbouwen om een beetje geschikte foto's te kunnen maken.


Bogey123 schreef:
Kan je kort uitleggen wanneer de koudloopregeling begint en eindigt (; dezelfde vraag vanzelfsprekend ook voor de warmloopregeling)?

Ik kan niet aangeven wanneer de koudloopregeling begint oid, want ik ben niet op de hoogte van het bestaan van deze regeling. Hele grote kans zelfs dat dit niet eens bestaat. :lol:

Wel van de warmloop of warmdraairegeling.
Als een motor koud is heeft de motor voor een verbranding nagenoeg dezelfde verhouding lucht - benzine mengsel nodig als bij een warme motor. Toch moet je bij een koude motor er voor zorgen dat ( in dit geval) de injectie veel meer inspuit.
Meer benzine is nodig doordat een gedeelte van de benzine bij een koude motor tegen de cilinderwand aan condenseerd en dus niet meer meedoet in het verbrandingsproces zoals het bedoeld is. Oa. om deze reden moet er meer ingespoten worden.
Bij een constant aangezogen hoeveelheid lucht zoals bij stationair draaiende motor kan toch het mengsel verrijkt worden door door de stuurdruk te verlagen. Hoe dat met die stuurdruk zit zal ik je niet mee lastig vallen, wel is het belangrijk om te weten dat de warmdraairegelaar voor de verlaagde stuurdruk zorgt.
De warmdraairegelaar is temperatuur afhankelijk en verlaagt (ruime schatting) tot een eigen temeratuur van onder de 60 graden de stuurdruk.
Bij een koude motor, of dit nu heel koud is zoals in de winter , of bij een 'koude' start tijdens een warme zomer altijd beinvloed de warmdraairegelaar de ingespoten hoeveelheid benzine totdat de motor redelijk op temperatuur is.

Warmdraairegelaar:
Afbeelding



Bogey123 schreef:
Is 2000 toeren per minuut voor circa 10 minuten dan niet veel (motorschade?) als de buitentemperatuur onder nul is?


In de eerste plaats rij je na een koude start zo snel mogelijk weg om de motor zo snel mogelijk op temperatuur te laten komen. Tijdens het rijden maak je vrij snel al meer toeren dan die 2000 omw/min.
De extra luchtschuif zorg voor luchtverrijking bij koude motor om het stationair toerental tijdelijk wat hoger te laten zijn. Normaal is ongeveer 1400 -1800 omw/min en niet instelbaar.
Bijna altijd is dit toerental goed bij een goed afgestelde motor.

Extra luchtschuif:
Afbeelding

Bogey123 schreef:
Kan je aangeven waar die moer en contramoer op het blok zijn gehuisvest?


Hoe zeggen ze dat ook alweer, soms zegt een plaatje meer dan duizend woorden :roll:

Toerenterugvalklep:
Afbeelding

Trek het bovenste slangetje er maar af, dan zie je de contramoer en een platte kant op het pijpje dat te verstellen is met sleuteltje 7.
_________________________________________
http://www.renntech.nl


23 maart 2009 21:21
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rookie
911 SC 1980 (type 1981)
Ridderkerk
Bericht 
Hi Renntech,

Merci voor de heldere uitleg; hiermee kan ik uit de voeten.

Foto's zeggen inderdaad meer dan duizend woorden. Rekening houdende dat je die motoren eerst moest uitbouwen alvorens je de foto's voor mij kon maken, is je reactie toch best wel snel.

Nogmaals bedank! :D


24 maart 2009 9:36
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.