Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 0:48



Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Handleiding import auto uit een EU-land 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht Handleiding import auto uit een EU-land
HANDLEIDING IMPORT UIT EEN EU-LAND

Zoals voor de meesten bekend, ben ik de laatste maanden wat dieper in de materie van het invoeren van een auto uit een EU-land (in mijn geval twee keer Duitsland) gedoken. Wat me opviel, was dat er wel veel informatie op internet te vinden is, maar vaak nogal hap-snap en onvolledig. Of juist weer zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zag.

Aangezien ik alles toch al op papier had gezet, wil ik proberen hieronder een samenvatting van het importverhaal in één post te bundelen. Hiervoor heb ik hier en daar (ook uit eerdere draadjes van dit forum) informatie vandaan gehaald. Eventuele missende en nuttige info van forummers kan ik er later aan toevoegen. Hopelijk kan dit andere forummers in de toekomst helpen! En waar de info niet klopt, please correct me! Alle info trouwens zonder geweer, oftewel, ohne Gewähr.

Je hebt een auto gekocht in Duitsland en wilt deze naar NL halen. De volgende onderwerpen zijn dan van belang:


DOCUMENTEN VERKOPER

Van de verkoper moet je de volgende stukken ontvangen:

- Fahrzeugbrief: kentekenbewijs vergelijkbaar met overschrijvingsbewijs
- Fahrzeugschein: kentekenbewijs (staan gegevens auto op vermeld)
- aankoopbon/factuur (niet per se nodig voor invoer)
- keuringsbewijs (TÜV/AU) (niet per se nodig voor invoer)
- en liefst ook Übereinstimmungsbescheinigung (zie hieronder)

Übereinstimmungsbescheinigung: Dit is het CVO, Certificaat Van Overeenstemming, een soort geboortebewijs van de auto, met hierop een aantal specificaties als maten en gewicht e.d. Als er geen CVO aanwezig is, dan is er geen man overboord. In mijn geval nam de RDW zelf de maten en het gewicht van de Porsche op, en dan is het ook opgelost.


VERVOER NAAR NL

1) Op exportkenteken
Kenteken met rood ‘datumvlakje’. Je kunt in een ander Europees land een tijdelijk kenteken aanvragen. Ik heb dit twee keer aan de verkoper overgelaten om te regelen. Je kunt het ook zelf doen, samen met de verkoper, maar het kan behoorlijk hectisch, druk en een langdurige kwestie zijn bij het lokale Strassenverkehrsamt. Het 14-daagskenteken incl WA-verzekering kost volgens mij zo’n 130-150 euro.

Dit exportkenteken is ook in Nederland geldig, totdat de datum is verlopen. Het kenteken is (al dan niet automatisch) gekoppeld aan een WA-verzekering die ook in NL zou gelden. Op de groene kaart die je bij deze kentekenplaten krijgt staat dat het toegestaan is om met deze platen verzekerd in alle genoemde landen te rijden. NL staat daarbij. Desondanks bestaat er wel veel discussie over het al dan niet verzekerd zijn in het buitenland en in NL met een exportkenteken en het hieronder behandelde tijdelijk kenteken. Voor de zekerheid zou ik adviseren om, naast de rit van DL naar NL, verder niet met de auto te rijden tot de kentekenplaten in huis zijn. Verder kan je voor diverse geldigheidsperiodes deze platen kopen (1 dag, 5 dagen, 14, 30 dagen etc). Uiteraard voor verschillende prijzen.

2) Op een tijdelijk buitenlands (Kurzzeitkennzeichen Fahrzeugschein) en een NL eendagskenteken:
Kenteken met geel datum vlakje. Je kunt in het buitenland vaak ook een tijdelijk kenteken aanvragen. Dit kenteken is dan echter alleen geldig tot de grens, en vaak geldt de WA-verzekering ook maar tot aan de grens. Op de grens dien je dit tijdelijke kenteken om te ruilen voor een Nederlands ééndagskenteken. Dit eendagskenteken vraag je aan bij de RDW. Je moet op de dag dat je over de grens komt dan ook een afspraak te hebben bij de RDW. Je mag namelijk maar een dag rijden met dit kenteken en vaak is het bedoeld om naar het RDW-keuringsstation te gaan voor de keuring en aangifte BPM (belastingdienst). Dit is volgens mij dus alleen een optie als je op dezelfde dag van je rit naar NL, naar de RDW gaat. Vaak dus niet van toepassing.

Een suggestie van Horn: Omdat het gratis is, kan je ook een afspraak maken bij een RDW bij een grenspost (Duiven bijv) en met dat betreffende eendagskenteken van Duiven naar huis rijden. Je vraagt ook een eendagskenteken aan voor de dag dat je naar de RDW rijdt - kan zonder afspraak en met dát kenteken rij je die dag heen en terug naar de RDW. Witte papieren plaat met geschreven cijfers en letters voldoet. :idea:

3) Via een autoambulance, oplegger of transporteur:
Je rijdt dan dus niet in de auto, maar vervoert deze of laat deze vervoeren. Je hoeft de auto dan dus ook niet te verzekeren en je hoeft ook geen kenteken te hebben. Voor de meesten niet de meest goedkope en praktische oplossing, maar ik vermeld het toch maar even. Doe je het vervoer zelf, dan is het een goede tip om serieus te overwegen om de auto toch te verzekeren. Dit voor het geval dat er toch iets gebeurt bij het transport, bijvoorbeeld de auto lazert er om welke reden dan ook af.


KEURING EN BELASTINGDIENST

De auto moet in NL door de RDW gekeurd worden en er moet BPM worden afgedragen bij de belastingdienst (tot 1-1-2010 was dit de douane). De RDW en het aangiftepunt belastingdienst zitten in 1 pand.

Keuring RDW: er zijn een hoop verschillende RDW-locaties in Nederland waar je uit kunt kiezen, zie hier.

Als je een afspraak wilt maken dan ben je vaak pas weken later aan de beurt. Je kunt er ook zonder afspraak naartoe, elke werkdag tussen 8.00 uur en 12.00 uur ben je welkom, afhandeling op volgorde van binnenkomst. Ga er vroeg naar toe (bij populaire stations ben je om half 8 's ochtends vaak al te laat en kom je niet meer aan de beurt. Krantje mee en tussen 7 en 7.15u in de rij gaan staan. Om 7.45u gaan ze volgnummers uitdelen en pas om 8 uur beginnen ze) om er zeker van te zijn dat je (snel) aan de beurt komt, het kan soms druk zijn. Je bent trouwens al snel een paar uur kwijt.

De RDW kan de auto ook meteen APK keuren als wilt. Als de auto de APK-leeftijd heeft dan is het logisch én financieel interessant om dit meteen mee te nemen. Nadeel is wel dat eventuele mankementen natuurlijk niet ter plekke verholpen kunnen worden, je zult de auto dan daarna alsnog moeten laten repareren en bij een APK-garage moeten laten (her-) keuren.

Kosten RDW op dit moment inclusief APK: 125,50 euro.
Namelijk:
Opnamekosten € 50,00
Aanvraag Voertuigbewijs € 37,00
Aanvraag Tenaamstellingsbewijs € 9,00
APK keuring € 29,50

Belastingdienst:

Na keuring wordt je verwezen naar de belastingdienst voor aangifte BPM. Let op: voor sommige punten (volgens telefonische info Nieuwegein en Waddinxveen) is een afspraak verplicht, voor sommige niet. Verifieer dit vantevoren. Ook hiervoor geldt dat het soms dagen/weken kan duren voordat een afspraak gemaakt kan worden. Wat een oplossing kan zijn als je hier onverwacht op vastloopt is om ná de RDW keuring alsnog naar een ander RDW station te rijden om BPM aangifte te doen. :idea:

Bij de belastingdienst kun je NIET pinnen (voorheen bij douane wel) en niet betalen.

Quote van belastingdienst.nl:

'Na controle van de aangifte stuurt de Belastingdienst u het formulier 'Betaalbericht'. Op dit formulier staan onder meer het te betalen bedrag en het betalingskenmerk. Met deze gegevens kunt u de bpm betalen.

U kunt de bpm op twee manieren via uw bank betalen:

- via een ‘reguliere’ elektronische overboeking
- via een zogenaamde ‘spoedbetaling’

Voor een spoedbetaling rekent uw bank extra kosten. U moet deze kosten zelf betalen. De Belastingdienst verwerkt dagelijks alle spoedbetalingen die voor 15.00 uur zijn bijgeschreven op de rekening van de Belastingdienst.'

De BPM kun je vantevoren globaal uitrekenen door een van de volgende calculators te gebruiken:

Die van Autoweek en de wat meer gedetailleerde en up tot date bpmberekenen.com. Voor een snelle en wat meer globale berekening vond ik de eerste handiger. Voor de nieuwprijs van de auto heb ik deze site vaak geraadpleegd.

Er zijn verschillende manieren waarop je de BPM uiteindelijk kunt aangeven, met mogelijk verschillende uitkomsten. Het is toegestaan de goedkoopste optie gebruiken voor je aangifte. Over deze methodes is op internet genoeg informatie te vinden, dus zal ik het houden bij een korte uitleg:

1) De korting op de BPM kan worden bepaald via de afschrijvingstabel. Via deze tabel kunt je de korting op de BPM afleiden aan de hand van de leeftijd van de auto. Zie voor meer info van de belastingdienst op belastingdienst.nl.

2) Je kunt de korting ook bepalen aan de hand van een koerslijst. Dit is een lijst met de gemiddelde waarde van alle auto’s in Nederland. Meer info van de belastingdienst hierover, zie belastingdienst.nl (helaas werken deeplinkjes bij belastingdienst.nl niet lang, vandaar.

Sinds de uitspraak van de Hoge Raad op 10 juli 2009 dient niet de gemiddelde consumentenprijs maar de gemiddelde inkoop- of handelswaarde als uitgangspunt te worden genomen. Op autotelex.nl, het systeem dat ook door de Hoge Raad genoemd wordt als referentiepunt, kom je achter de handelswaarde. Dit scheelt honderden tot wel duizenden euro’s in de BPM-afdracht, met name bij duurdere auto’s met veel opties.

3) Ook kunt je de korting op de BPM bepalen aan de hand van een taxatierapport. Zo’n rapport moet je zelf laten opmaken en zal in de regel zo’n 150 euro kosten. Deze regeling kan gunstig zijn als je bijvoorbeeld een schadeauto importeert uit het buitenland. Of er is iets bijzonders met de auto aan de hand, bijvoorbeeld een hele afwijkende kleur of een hoge km-stand. Je kunt de auto dan laten taxeren door een erkende taxateur. Op basis van de feitelijke waarde van de auto wordt het BPM-restbedrag berekend. De belastingdienst hoeft het taxatierapport niet te accepteren. Als zij het vermoeden hebben dat er geen goede waarde aan de auto is toegekend, kan het zijn dat zij de taxatie laten overdoen.

Aangezien opties meewegen in de BPM-berekening, kun je overwegen om bepaalde opties tijdelijk van de auto te (laten) slopen. Dure velgen bijvoorbeeld. Natuurlijk alleen als dit financieel de moeite waard is. In de regel, en zeker voor een Porsche, zal dit geen realistische optie zijn. Voor mij in ieder geval niet.

Er zijn ook mensen die opties ‘vergeten’ te vermelden bij de BPM-aangifte. Je kunt geluk hebben dat het niet wordt ontdekt. Wel wordt er meestal een visuele check gedaan door een belastingdienst-medewerker, die dan mogelijk nog wat opties kan ontdekken die je zelf vergeten was. Dit heeft - zo ver ik heb kunnen ontdekken - in de praktijk verder geen consequenties in de zin van boetes ofzo.

Voor de BPM-aangifte kun je gratis een formulier downloaden via belastingdienst.nl, maar handiger vond ik het om dit via autotelex.nl te doen,zie hier. Kosten op dit moment (najaar 2009) 14,95 euro, wat mij betreft elke cent waard. Dit systeem wordt ook door de belastingdienst gehanteerd en geaccepteerd. Dit systeem toont automatisch de Nederlandse catalogusprijs van de betreffende auto, de standaarduitrusting, maar ook van de beschikbare opties. De standaarduitrusting en de aangevinkte opties kun je direct als bijlage printen. Handig!

Daarnaast geeft dit systeem ook aan wat het BPM-bedrag ogv handelswaarde is, waarbij je dus eenvoudig voor de goedkoopste optie kunt kiezen. In een bijlage wordt ook de handelswaarde-koerslijst vermeld. Normaal gesproken moet de belastingdienst deze handelswaarde-koerslijst accepteren. Je kunt Autotelex trouwens ook bellen met vragen (op dit moment a 40 cent per minuut) . Dit heb ik gedaan en ben keurig te woord gestaan.


EENDAGSKENTEKEN

Voor de rit van huis (of als je de auto uit het buitenland ophaalt: hier vandaan) naar de RDW kun je bij de RDW kosteloos een zogenaamd eendagskenteken aanvragen. Dit kan bij het maken van de afspraak met de RDW, of als je zonder afspraak erheen wilt, telefonisch zodra je weet op welke dag je naar welke RDW-locatie je gaat. Op grond van het chassisnummer (VIN) maken ze een kentekennummer aan. Binnen circa 3 werkdagen krijg je per post een kentekennummer toegestuurd, vervolgens dien je het nummer zelf op twee kartonnetjes te kalken (zwarte letters op witte ondergrond) en aan de auto te bevestigen. Het kenteken is alleen in Nederland van en naar de RDW-locatie geldig, en zoals de naam al vermoedt, slechts gedurende één dag.

Je kan een ééndagskenteken ook ophalen bij de RDW als je haast hebt. Krijg je gelijk de eendagskentekenpapieren mee. Er is geen koppeling van de systemen dus als je nog niet zeker weet wat je wilt, kan je zelfs voor verschillende dagen eendagskentekens aanvragen bij de verschillende RDW's.


VERZEKERINGEN

Zie voor de verzekering met het tijdelijke buitenlandse kenteken en het exportkenteken hierboven.

Dit punt wordt mijns inziens vaak behoorlijk onderbelicht en onderschat. Áls de auto al verzekerd is tijdens de rit naar Nederland, of van huis naar het RDW en terug, dan is het vaak alleen op basis van WA. Check dit dus goed!

Bij de ene verzekeraar kun je wel casco verzekeren, en wel voor de hele periode (vanaf de dag van de rit naar Nederland) en bij de ander helemaal niet. Mijn ervaring is dat de kans dat het lukt via een tussenpersoon stukken groter is. Bij de meeste verzekeraars kun je namelijk alleen maar een eendags-WA-verzekering krijgen die geldt op de dag van de keuring van en naar het keuringsstation. Dus niet casco en niet op de dag van de rit van DL naar NL. In alle gevallen geldt: aangezien er nog geen definitief kenteken is, wordt er verzekerd op grond van chassisnummer van de auto.

Vergeet niet dat het punt van verzekering ook relevant is als de auto in die tussenperiode ’s nachts op de openbare weg geparkeerd staat. Wat als een onverlaat tegen je auto aanrijdt? Best een behoorlijk risico dus, zeker als het een wat duurdere auto betreft. Als je de auto voor die tussenperiode tijdelijk ergens stalt wordt het risico in ieder geval beperkt.

Houd ook rekening met diefstalrisico. En wat is de eis die de verzekering stelt mbt het alarm? Vaak hebben Porsches uit DL een minder uitgebreid alarm als de NL-verzekeraar eist in NL. Is de Porsche dan wel casco tegen diefstal verzekerd zolang het betreffende SCM-alarm er nog niet in zit? Checken!


KENTEKENBEWIJS

Na RDW- en APK-keuring en aangifte BPM kun je naar huis, en na betaling van de BPM, circa 4 dagen - soms ruim een week later – krijg je het felbegeerde kentekenbewijs in de bus. Het is zaak de gegevens van de auto op het kentekenbewijs goed te checken, maar al te vaak worden hier fouten mee gemaakt.


KENTEKENPLATEN

Met het kentekenbewijs (en legitimatiebewijs) kun je bij een erkende zaak de gele kentekenplaten bestellen. Op RDW.nl vind je een lijst van winkels bij jou in de buurt, zie hier. Het hangt van het bedrijf af hoe lang het duurt en wat het kost, bij de winkel waar ik ben geweest kon je erop wachten. Idem voor de kosten. Ik was voor platen met opgelegde letters 30 euro ex BTW kwijt. Platen erop schroeven, en genieten maar!!! :drive:

Het is mijn bedoeling om deze post af en toe te updaten, bv als er regels veranderen of linkjes niet meer werken. Heb je zelf suggesties of aanvullingen, PB me dan!


Laatst bijgewerkt door MS964 op 22 feb 2010 18:25, in totaal 6 keer bewerkt.



22 okt 2009 16:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht Re: Handleiding import auto uit een EU-land
Beetje beknopt :mrgreen: , my god, had je een momentje over....

:thumleft:


22 okt 2009 18:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2C
Amersfoort
Bericht Re: Handleiding import auto uit een EU-land
Wow, was heel handig geweest als ik het al weer een jaar geleden zo overzichtelijk bij elkaar had gehad.... Ik vermoed dat deze pagina al snel in de hotlinks vanaf andere fora zal verschijnen, of dat je hele stukken tekst 1-op-1 geknipt aantreft op het Opel-Manta-forum :mrgreen:


22 okt 2009 20:05
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Handleiding import auto uit een EU-land
MS964 schreef:
3) Via een autoambulance, oplegger of transporteur:
Je rijdt dan dus niet in de auto, maar vervoert deze of laat deze vervoeren. Je hoeft de auto dan dus ook niet te verzekeren en je hoeft ook geen kenteken te hebben. Voor de meesten niet de meest goedkope en praktische oplossing, maar ik vermeld het toch maar even.

Let op: Als je het niet laat doen, maar zelf doet, zorg dan dat de auto verzekerd is!!!! Als hij van de wagen lazert of hij wordt gejat, ga je van harte wensen dat hij verzekerd was... En als je het laat doen, check dan ook even of de vervoerder niet eist dat je hem verzekerd hebt.

Verder top documentje Mischa. Ik denk dat - bijna - alle info her en der verspreid al te vinden was op dit forum, maar zo mooi en overzichtelijk bij elkaar zeker nog niet. Ik ga nog even verder lezen of ik wat tegenkom wat aangevuld of gecorrigeerd kan/moet worden. :wink:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


22 okt 2009 20:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Handleiding import auto uit een EU-land
Wat opmerkingen over de documenten:
- Fahrzeugbrief: kentekenbewijs vergelijkbaar met overschrijvingsbewijs
- Fahrzeugschein: kentekenbewijs (staan gegevens auto op vermeld)
Had alleen een kopie - origineel wordt net als in NL bij export ingeleverd - van het kentekenbewijs (Fahrzeugbrief?) en dat was voldoende. Wordt gebruikt voor vaststelling van de 1e tenaamstellingsdatum. Wordt vermeld in kentekenregister en uiteraard voor vaststelling BPM...

- aankoopbon/factuur
Relevant?
Had het uiteraard wel maar vraag me af wat RDW/Douane hier mee wil.

- keuringsbewijs (TÜV/AU)
Relevant? RDW keurt indien van toepassing volgens APK norm.

- en liefst ook Übereinstimmungsbescheinigung (zie hieronder)
CVO (Certificaat Van Overeenstemming) is zeker wel relevant want dan hoeft de P. niet typegekeurd te worden. Deze verklaring betekent dat de auto voldoet aan de Europese normen.
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


22 okt 2009 20:25
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Handleiding import auto uit een EU-land
Paul II schreef:
aankoopbon/factuur
Relevant?
Had het uiteraard wel maar vraag me af wat RDW/Douane hier mee wil.

Voor de BTW-afdracht bij een auto van buiten de EU... Zorg in dat geval dat je evt een tweede factuur met een zo laag mogelijk - reeel - bedrag krijgt. Of dat je met de verkoper regelt dat hij twee facturen maakt die samen het te betalen bedrag zijn, maar waarvan je er eentje niet aan de belastingdienst laat zien :idea:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


22 okt 2009 20:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Handleiding import auto uit een EU-land
Ok, maar ...
MS964 schreef:
Je hebt een auto gekocht in Duitsland en wilt deze naar NL halen.
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


22 okt 2009 21:00
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Handleiding import auto uit een EU-land
Had ik ook gezien. Was slechts een aanvulling. Bij een auto uit Duitsland kijken ze niet naar de aankoopbon.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


22 okt 2009 21:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht Re: Handleiding import auto uit een EU-land
Bedankt voor de reacties, sommige nuttig en sommige wat minder :twisted: :wink: ! Ik zal (straks) hier en daar wat opmerkingen in het stuk verwerken, zoals ook mijn bedoeling was! Ik kan natuurlijk niet alles weten.


Laatst bijgewerkt door MS964 op 22 okt 2009 21:21, in totaal 1 keer bewerkt.



22 okt 2009 21:18
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 C2 1992
Amstelveen
Bericht Re: Handleiding import auto uit een EU-land
Netjes hoor, zo hebben wij het deze winter ook gedaan met mijn huidige DD. Ik heb toen met een originele copie van de prijslijst de waarde handmatig geprobeerd te bepalen. De meneer van de douane vertelde toen grappig dat ik er een beetje naast zat, en of ik niet zijn (lagere) waarde wilde accepteren. Dus dat heb ik toen maar goed gevonden :wink:

Best een aardige belastingmeneer!
_________________________________________
"Il mattino ha l' oro in bocca"


22 okt 2009 21:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1989 911 Carrera 2 (964)
Baarn, NL
Bericht Re: Handleiding import auto uit een EU-land
duidelijk stuk, bedankt.

Wat mij echter nog steeds niet helemaal duidelijk hoe makkelijk de netto verkoopprijs te achterhalen, zeker bij auto's van een paar jaar oud. Waar vind je die info ergens?
_________________________________________
Life's too short to drive boring cars.....


22 okt 2009 21:54
Profiel WWW Facebook  Twitter 
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Handleiding import auto uit een EU-land
http://www.autoweek.nl/carbase.php
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


22 okt 2009 22:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1989 911 Carrera 2 (964)
Baarn, NL
Bericht Re: Handleiding import auto uit een EU-land
bedankt Horn, dat ik dat zelf nou niet gezien had :?
_________________________________________
Life's too short to drive boring cars.....


22 okt 2009 23:09
Profiel WWW Facebook  Twitter 
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Handleiding import auto uit een EU-land
UR welcome. Ieder heeft zo de dingen die hij weet te vinden. Als ik eens iets wil weten over een goede shampoo, vraag ik dat jou weer... :^:

Geintje, graag gedaan. :salut:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


22 okt 2009 23:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht Re: Handleiding import auto uit een EU-land
Hans, hij probeert toch alleen te helpen?

Eerste post is geupdate nav een aantal opmerkingen, met name van Horn. Dank daarvoor.


22 okt 2009 23:51
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
1986 C1
Friesland
Bericht Re: Handleiding import auto uit een EU-land
Duidelijk verhaal.

Hoe vaak zouden ze bij de Douane eigenlijk die visuele check tbv. de BPM-aangifte daadwerkelijk doen?
Ik heb de afgelopen 10-15 jaar een keer of 8 een auto uit D. gehaald/of iemand daarbij vergezeld. Leuk; die steeds veranderende regeltjes :roll:
1 keer gecontroleerd; een Golf 3 voor mijn zusje, boel gedoe over niet aangeven donkerblauwe metallic lak. Terwijl wij dat gare ding alleen in de regen hadden gezien.
Andere 7 keer, ook (veel) kostbaarder auto's dan een Golf 3; geen check.
Gewoon lekker bij de kachel blijven zitten of plakt de RDW een geel Post-It papiertje voor de Douane op je papieren, als je met die rode 996 deur aan komt kakken? :mrgreen:

Deze site vond ik de laatste keer ook wel nuttig en overzichtelijk: http://www.bpmberekenen.com/
_________________________________________
Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam.
[Walter Röhrl - über den 911 3.2]


Laatst bijgewerkt door Airhead op 23 okt 2009 10:05, in totaal 2 keer bewerkt.



23 okt 2009 9:37
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Handleiding import auto uit een EU-land
idd. bij de Jeep was het te warm en wilde ze niet weg bij de airco. "Is het een Sahara uitvoering?" "Huh, geen idee, volgens mij niet." Katsjieng... :lol:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


23 okt 2009 9:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 RS | 964 Cup | 996 Cup | 996 GT2 CS
Amsterdam
Bericht Re: Handleiding import auto uit een EU-land
Is snap er niets meer van: Mischien kan iemand me het nog een keer voorrekenen.

Wat is de 'nieuwe' BPM op basis van aankoopprijs voor bijvoorbeed een GT3 uit 08-2000. Nieuwprijs 132.731,-
Aankoopbedrag is 39.000,- euro. In het oude systeem op basis van nieuwwaarde zou dat 3735,- aan BPM zijn.


23 okt 2009 10:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht Re: Handleiding import auto uit een EU-land
Is denk ik nog steeds zo. Door de hogere leeftijd vd auto (en dus de relatief hoge kortingsstaffel waarin je terechtkomt, nl meer dan 85% BPM-korting), en gesteld dat het geen schadeauto is of er iets anders vreemds mee is, dan kom je denk ik niet snel toe aan de tegenbewijsregeling. Was met mijn turbo ook zo. Dus dan is het de reguliere afschrijvingstabel die je moet volgen. En dan kom je ongeveer op het door jou genoemde bedrag uit.


23 okt 2009 10:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht Re: Handleiding import auto uit een EU-land
Airhead schreef:
Duidelijk verhaal.

Hoe vaak zouden ze bij de Douane eigenlijk die visuele check tbv. de BPM-aangifte daadwerkelijk doen?
Ik heb de afgelopen 10-15 jaar een keer of 8 een auto uit D. gehaald/of iemand daarbij vergezeld. Leuk; die steeds veranderende regeltjes :roll:
1 keer gecontroleerd; een Golf 3 voor mijn zusje, boel gedoe over niet aangeven donkerblauwe metallic lak. Terwijl wij dat gare ding alleen in de regen hadden gezien.
Andere 7 keer, ook (veel) kostbaarder auto's dan een Golf 3; geen check.
Gewoon lekker bij de kachel blijven zitten of plakt de RDW een geel Post-It papiertje voor de Douane op je papieren, als je met die rode 996 deur aan komt kakken? :mrgreen:


Op zich inderdaad handig en interessant om te weten. Heb nu 2 auto's ingevoerd. Een jonge maar niet al te dure BMW: check. Turbo: geen check.


23 okt 2009 10:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 997 4S, ex 993 Targa, ex 964 Targa
Amstelveen
Bericht Re: Handleiding import auto uit een EU-land
Opties conservatief inschatten dus :wink: Mooie handleiding btw :thumleft:
_________________________________________
whatever you do, don't congratulate or berate yourself too much, your choices are half chance, so are everybody else's


23 okt 2009 11:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2S
010
Bericht Re: Handleiding import auto uit een EU-land
Goed verhaal en heel handig voor diegene die invoer plannen hebben. :cheers:
_________________________________________
That's thirty minutes away. I'll be there in ten.


23 okt 2009 12:57
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Handleiding import auto uit een EU-land
Als ze die invoer plannen dan ook maar uitvoeren... :wink:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


23 okt 2009 13:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Handleiding import auto uit een EU-land
Begreep dat bij de recentste auto's het zo is dat de Douane voor de BPM bepaling via een code de complete uitrusting af fabriek kan vaststellen.
Van achter het warme bureau dus.

Nog niet meegemaakt 8)
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


23 okt 2009 14:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht Re: Handleiding import auto uit een EU-land
Heb ik ook begrepen, maar dan moeten ze volgens mij wel verbinding maken met de computer van de importeur van het betreffende merk (of zoiets). En dat kost wat moeite en wellicht wat geld per aanvraag 0(?). Ik heb nog niemand gehoord die dit in de praktijk heeft meegemaakt.


23 okt 2009 15:01
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.