Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 19:19



Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
Inbouw cruise control in 996 en 986 is niet moeilijk 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
997 Carrera S cabriolet
Bericht Inbouw cruise control in 996 en 986 is niet moeilijk
Er is aardig wat terug te vinden op internet over het zelf inbouwen van cruise control in de Porsche 986 en 996 modellen, dus kom ik misschien voor een aantal mensen wat dat betreft niet echt met iets nieuws, maar omdat ik op dit forum juist berichten tegenkom dat het erg ingewikkeld zou zijn om in te bouwen (niets is minder waar), wil ik er graag een topic aan wagen.

In ieder geval wil ik mijn kennis en ervaring graag delen met anderen, zodat mensen die ook zelf cruise control willen (laten) inbouwen in hun Boxster of 996 hier hun voordeel mee kunnen doen.

Omdat mijn 996 Carrera 4 tiptronic cabriolet geen cruise control had en ik dat voor de lange ritten toch eigenlijk wel miste, heb ik het er op gewaagd deze zelf in te bouwen. Ik had hierover al wat gelezen op de Amerikaanse Porsche Forum site RennTech (www.renntech.org) en Pelican parts (www.pelicanparts.com). Het leek me dan al niet echt “rocket science”, maar het bleek in de praktijk toch wel heel erg eenvoudig. Nou ben ik zelf niet echt super technisch, dus iedereen (die in ieder geval ten minste wel een beetje handig is) zou dit net als ik ook zelf moeten kunnen doen.
Het inbouwen van een boordcomputer (OBC) is overigens ook niet zo moeilijk, maar die zat er al wel in mijn auto al in.

Voor de kosten hoef je het in ieder geval ook niet te laten, het heeft mij bij elkaar zo’n 110 euro gekost.

Voorwaarde voor een eenvoudige en voordelige inbouw is echter wel dat de auto een elektronisch gaspedaal (“drive by wire”, of ook wel e-gas) heeft. Dit zijn de Boxster- en 996 Carrera 2 modellen vanaf modeljaar 2000 en alle 996 Carrera 4 modellen.
Voor de modellen zonder elektronisch gaspedaal is het ook wel in te bouwen, maar toch wel minder eenvoudig, aangezien deze een servomotor aan het gaspedaal hebben en een aparte cruise control module. De kosten zijn dan ook aanzienlijk veel hoger.

Inbouwen (schematisch)
Het inbouwen van cruise control in de pre-face lift modellen 986 (modeljaar 2000-2002) en 996 (modeljaar 2000-2001) met elektronische gaspedaal komt neer op het aansluiten van de cruise control schakelaar op de DME, en wel op de volgende wijze:

Cruise Control stekker Pin 1 (blauw) Cruise control WA naar DME stekker IV (dat is de 40-polige stekker) - pin 27
Cruise Control stekker Pin 2 (zwart) naar Zekering B7 (zwart)
Cruise Control stekker Pin 3 (geel) Cruise control SET naar DME stekker IV - pin 25
Cruise Control stekker Pin 4 (bruin) Cruise control OFF naar DME stekker IV - pin 19

Voor Porsche 996 en Boxster 2.5 (2000-2002)
Kilometertellercluster stekker I (blauw), Pin 16 Lampje Cruise control naar DME stekker IV - pin 18

of voor Boxster S (2000-2002)
Kilometertellercluster stekker III (zwart) pin 17 Lampje Cruise control naar DME stekker IV - pin 18

Met het aansluiten van vijf kabels is de klus dus geklaard!

Het inbouwen van cruise control in de face lift modellen 986 (modeljaar 2003-2004) en 996 (modeljaar 2002-2004) is zelfs nog veel eenvoudiger. Hier wordt de cruise control schakelaar als volgt aangesloten op het kilometertellercluster:

Boxster 2003-04
Cruise Control stekker Pin 1 (blauw) Cruise control WA naar Kilometertellercluster stekker C (Grijs) - pin 17
Cruise Control stekker Pin 2 (zwart) naar Zekering B7 (zwart)
Cruise Control stekker Pin 3 (geel) Cruise control SET naar Kilometertellercluster stekker C (grijs) - pin 4
Cruise Control stekker Pin 4 (bruin) Cruise control OFF naar Kilometertellercluster stekker C (Grijs) - pin 1

Deze informatie heb ik overgenomen van de website van Pelican Parts. Voor wat betreft een eventuele onjuistheid en/of onvolledigheid ervan neem ik geen enkele aansprakelijkheid.
Voor ik zelf begon met het inbouwen heb ik voor de zekerheid de schema’s van mijn model nagelopen aan de hand van de Porsche 996 workshop manual. De informatie bleek voor wat betreft mijn model in ieder overeen te komen met de schema’s.


Activeren cruise control
Na het inbouwen moet de cruise control functie enkel nog worden geactiveerd door een Porsche garage met behulp van de PST-2 of PIWIS programmeer tool. Een ervaren monteur weet dat zowel de DME als het instrumentcluster moet worden geactiveerd voor de cruise control functie. Porsche Service Haaglanden (die mij altijd super goede service biedt) was er in ieder geval nog geen vijf minuten mee bezig. Klaar terwijl u wacht.


Wat heb je nodig?
Om cruise control te kunnen inbouwen heb je enkel een stuurkolomschakelaar nodig met geïntegreerde cruise control schakelaar en een (zelf te maken) kabelboom. Daarvoor heb je nodig:
- Stuurkolomschakelaar met cruise control (996.613.219.10);
- (afhankelijk van het type Porsche) een dashboardlampje.

Voor de kabelboom voor de pre facelift modellen is nodig:
- Stekker naar de Cruise Control schakelaar (999.652.972.40)*;
- Vier kabels van circa 4,5 meter in verschillende kleuren**;
- Zwarte kabel van circa 1,5 meter;
- Circa 4,5 meter krimpkous, breed (voor de kabelboom zelf);
- Circa 20 centimeter krimpkous smal (voor de stekkercontacten);
- 3 kabels met stekkercontacten (Volkswagen 000.979.010)***

* De nieuwprijs van een stuurkolomschakelaar met cruise control bedraagt bij de Porsche dealer ongeveer 230 euro, maar deze is tweede hands veel goedkoper te vinden. Ik heb er een gekocht op Ebay voor slechts 85 euro, maar een meer gangbare prijs is tussen de 100 en 150 euro.

** Voor wat betreft de kabelkleuren, kunnen alle kleuren natuurlijk voor de bekabeling, maar voor de herkenbaarheid bij de garage: Porsche gebruikt (in ieder geval voor de pre-face lift modellen) kabels met de kleuren blauw (naar pin 27), bruin/geel (naar pin 19), geel naar pin 25) en oranje/rood (naar pin 18). De lengte van de kabels kan iets verschillen, gezien de verschillende locaties van de DME in de Boxster, 996 Cabriolet en 996 coupe.

*** Je hebt 5 stekkercontacten nodig, maar aangezien aan 2 kanten van de kabel contacten zitten, heb je er maar 3 nodig.

Voor de kabelboom voor de facelift modellen is nodig:
- Stekker naar de Cruise Control schakelaar (999.652.972.40);
- Vier kabels van circa 75 centimeter in verschillende kleuren;
- Zwarte kabel van circa 1,5 meter;
- Circa 75 centimeter krimpkous;
- Circa 20 centimeter smal krimpkous (voor de stekkercontacten);
- 6 kabels met stekkercontacten (Volkswagen 000.979.010).


Inbouwen in de praktijk
Om te kunnen inbouwen bij de pre facelift modellen, zullen de kilometerteller, het stuur, de stuurkolomschakelaar en de zekeringenkast moeten worden losgemaakt. Ook de DME zal toegankelijk moeten worden gemaakt, deze hoeft (afhankelijk van het model) weliswaar niet los. Om de kabelboom weg te werken zal het tapijt deels moeten worden opgelicht.
Denk eraan om natuurlijk eerst de accu los te koppelen. Dat bespaart sowieso al een trip naar de Porsche dealer om de airbag te laten resetten.
Als je daarom vooraf een beetje begrijpt hoe e.e.a. los moet, dan kun je het snelst werken. Sla de daarom de "Porsche Workshop manual Boxster of 996" er op na (http://www.cannell.co.uk/Manuals.htm) om na te gaan hoe e.e.a. los gaat. Hoeveel tijd er voor nodig is om in te bouwen, hangt af van de ervaring met het los cq uit elkaar halen. Ik ben er alles bij elkaar een kleine zes uur mee bezig geweest, maar ik had er nog niet zo veel ervaring mee en heb ook de tijd genomen. Ik denk dat een ervaren monteur er niet langer dan drie uur voor nodig heeft.
Het is verstandig om eerst de kabelboom helemaal gereed te maken en vervolgens van voor (vanaf de cruisecontrolschakelaar) naar achter te werken. Ik heb de kabelboom gemaakt door de vijf draden (één naar de stekker van de kilometerteller en vier naar de stekker van de cruisecontrol) in de krimpkous te wringen. Vervolgens heb ik de cruisecontrolstekker op de draden aangesloten en de stekkercontacten vastgezet. De zwarte kabel naar de zekeringenkast B7 komt na circa een meter uit de krimpkous. Toen alles was aangesloten heb ik de krimpkous verwarmd en had ik een degelijke kant en klare kabelboom.
Met een kant en klare kabelboom kon ik deze inklikken op de stekker van de cruiscontrolschakelaar en kilometer teller. De zwarte kabel heb ik gesoldeerd op de kabel op een 3 centimeter afstand van het contactpunt. Vervolgens heb ik de aan één kant aangesloten kabelboom naar de DME unit geleid. De DME unit zit bij de Boxster en 996 cabriolet achterin. Als de stekker van de DME los is kan deze worden opengemaakt door de lipjes aan de zijkant voorzichtig iets op te wippen. De stekkerpunten kunnen nu eenvoudig op de aangegeven lege plekken in de stekker worden geschoven. De stekker weer in elkaar en aansluiten en alles kan weer dicht.


06 feb 2011 19:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: Inbouw cruise control in 996 en 986 is niet moeilijk
mooi stukje voor onderdeel naslagwerk..


06 feb 2011 19:22
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF # 136
Bericht Re: Inbouw cruise control in 996 en 986 is niet moeilijk
horn die in een eerder nuttig topic ook schreef:
prima topic voor 'naslagwerk' zodat het voor het nageslacht behouden blijft :idea: :thumleft:


:salut: --- maar daardoor alleen nog maar aan te vullen en te wijzigen door 'n moderator of beheerder ---
_________________________________________
"Just be yourself, there are plenty of others"


06 feb 2011 19:35
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF # 136
Bericht Re: Inbouw cruise control in 996 en 986 is niet moeilijk
Aanvulling van topicstarter:


Bij het plaatsen van mijn topic over het inbouwen van cruisecontrol in de porsche 986 en 996 heb ik twee foutjes gemaakt voor wat betreft benodigde artikelen voor de face lift modellen.

Ten eerste zijn er niet 4 kabels van circa 75 centimeter in verschillende kleuren nodig, maar slechts 3 kabels. Daarnaast zijn er niet 6 kabels met stekkercontacten (Volkswagen 000.979.010) nodig, maar slechts 2.






H: bedankt voor de aanvulling!
_________________________________________
"Just be yourself, there are plenty of others"


07 feb 2011 13:54
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen   [ 4 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.