Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 10:44



Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Vervangen tellerplaten in een 997 - korte beschrijving 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex. Boxster 997
Haarlem
Bericht Vervangen tellerplaten in een 997 - korte beschrijving
Mijn 997 is origineel een US Porsche en ik ontving hem dus met de US tellerplaten. Dat vond ik niet mooi dus heb besloten om deze platen te vervangen door gewone platen met Kilometers. Met de Boxster had ik dat al een keer gedaan dus wist dat het een eenvoudig klusje is echter het is altijd even zoeken hoe je heea netjes moet demonteren.
Op internet ben ik gaan zoeken naar een goede beschrijving voor de 997 echter kon daar niet veel over vinden (behalve dat het erg lastig zou zijn). Na wat informatie bij elkaar gesprokkeld te hebben ben ik aan de slag gegaan. Het blijkt idd een simpel klusje. Onderstaand treffen jullie een stap voor stap beschrijving aan van het proces. Hierbij heb ik een paar foto’s bijgesloten (sommige zijn overigens niet van mij zelf maar heb ik gejat van een andere site).

Ik hoop dat dit een handige bijdrage is voor mensen die ook hun tellerplaten willen vervangen.

1) Standen van de tellers vastleggen.
Het is belangrijk dat de tellers na demontage weer hetzelfde aanwijzen. Ik heb even een paar foto’s gemaakt met het contact erin. Alles staat op 0 behalve de benzine meter en de oliedruk komt iets omhoog. Straks na montage moeten ze weer hetzelfde aanwijzen.

Afbeelding

Demonteren van het cluster
Dit is hartstikke simpel. Je kan het stuur helemaal naar je toehalen en zover mogelijk naar beneden drukken. Boven het stuur bevindt zich een plastic afdekkap (met het zachte spul dat de stuurkolom afdekt). Deze kan je lostrekken. Je moet flink trekken (want hij zit geklemd).

Om hem goed los te halen is het handig om de knopjes voor de dagteller en de klok van het cluster af te trekken (dan kan je de afdekkap makkelijker een beetje draaien als hij los is). Zie foto (deze is overigens gemaakt tijdens het monteren).

Afbeelding

Op de foto zie je al een Torx schroef zitten. Hiervan zitten er twee die het cluster vasthouden. Links en rechts. Deze draai je los en nu kan je het cluster verwijderen.
Op internet las ik dat iemand ze met een magneet erbij loshaalt omdat hij bang was dat ze zouden vallen. Ik heb dat niet gedaan en inderdaad vielen ze. Geen probleem want ze rollen naar beneden en liggen gewoon op de mat.

Nu moet je het cluster er nog uit trekken. Hij zit geklemd en nog steeds muurvast. Ik heb mijn vingers eronder gewumd (tussen de torx schroeven – die al weg zijn). Ik moest echt heeeeel hard trekken voordat er beweging in kwam. Het lijkt of hij niet los wil komen maar na flink wat kracht en een paar keer proberen kwam hij netjes los. (dit is een punt waarop ik het wilde laten zitten omdat ik dacht dat hij echt stuk zou gaan).


3) Kabel los maken
Het cluster zit vast met 1 kabel. Deze kabel kan je er niet zomaar uittrekken want hij zit geborgd met een zwarte klip. Deze klip kan je loswippen en dan komt de stekker zo los. Zie geleende foto.

Afbeelding

4) Openmaken van cluster en wisselen platen
Het cluster is gemakkelijk open te maken. Aan de achterkant zitten een paar torx schroeven. Die eerst even losdraaien. Verder zit de voorkant vast met een paar clips die je kan opwippen en zo kan je de voorkant eraf halen. Een beetje pielen met de middelste klok (ik heb hier voorzichtig een platte schroevendraaier voor gebruikt).
Het ziet er dan alsvolgt uit:

Afbeelding

Dan komt het meest enge, namelijk het los maken van de wijzers. Op internet heb ik gelezen dat er mensen zijn die ze er met een draaiende beweging afhalen. Volgens mij moet je dat NIET DOEN. Je kan ze er gewoon voorzichtig aftrekken (vasthouden bij het zwarte midden) en zonder te draaien naar boven halen. Het gaat eigenlijk heel gemakkelijk. Je kan ze ook proberen te wippen met twee lepeltjes (ook gezien op Internet) heb ik bij 1 wijzer gedaan, maar heb de rest toch met hand gedaan. Dan heb je meer gevoel.

Als de wijzer eraf zijn dan kan je de platen eraf trekken. Ze zitten in het midden nog ‘vast met zwarte’ ringetjes. Deze kreeg ik er niet uit zonder ze stuk te maken dus ik heb ze gewoon laten zitten. En de platen eraf getrokken. Die ringetjes hebben natuurlijk wel een funtie om de platen vast te houden dus ik heb dat bij het terugzetten iets anders opgelost.
De nieuwe platen hebben op de plek van de ringetjes een gat. Deze gaten heb ik iets (een heel klein beetje) groter gemaakt met een klein schaartje. De platen vallen er zo weer precies in. Het probleem is nu echter dat ze in het midden niet meer worden vastgehouden. Geen groot probleem, want met een druppeltje kit (rondom de ring) druk je alles zo weer vast.
Nu de nieuwe platen er opzitten heb ik de wijzer weer gewoon opgedrukt. Niet helemaal (maar een heel klein stukje).
Het open cluster heb ik in de auto weer aan de kabel gehangen en het contact erop. Even kijken of alles weer net zo staat als op de eerste foto. Indien je nu nog een wijzer moet bijstellen zit hij eigenlijk vrij los en kan je dat zo doen.
Nu de wijzers aandrukken, Cluster weer in elkaar schroeven en voila hij kan weer terug. Kabel er weer aan, terugduwen op zijn plek Torx vast, plastic klepje vast en klaar.

Afbeelding


20 feb 2011 13:51
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Vervangen tellerplaten in een 997 - korte beschrijving
RobbertR schreef:
Ik hoop dat dit een handige bijdrage is voor mensen die ook hun tellerplaten willen vervangen.


:thumleft:

.. en daarmee verplaatst naar het sub-forum Naslagwerk :wink:


20 feb 2011 21:01
Profiel WWW Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 2 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.