Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 17:49



Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
993 S en 993 4S: verschil en overeenkomst! 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 993 S en 993 4S: verschil en overeenkomst!
Naar aanleiding van het onderwerp "sportonderstel" www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=3006 en de opmerkingen daarin over onderstellen van 993 modellen, ben ik wel haast verplicht om in het toetsenbord te klimmen. Dit speciaal na de vaststelling dat het onderstel van de 993 S overeenkomt met dat van een standaard 993 :x Jullie zullen vast allen begrip hebben voor mijn betrokkenheid in deze...., niet waar Erwin :?: :wink:
Ik zal mij concentreren op de S ( :idea: ) en 4S, maar ook de Turbo komt even voorbij. Ik baseer me op de "Reparaturleitfaden 911 Carrera (993) Band IV: Fahrwerk", "Service Informationen Technik '96 911 Carrera 4S", de handleiding van de 993(alle modellen) en www.stefan-kempf.de .

Zoals bekend zijn er enige verschillen tussen de 4S en de S, bijvoorbeeld de 4 inderdaad :lol: , maar ik begin met de aanzienlijke overeenkomsten.
Beide 8) zijn ze af fabriek en standaard uitgerust met het verlaagde onderstel M033. Als optie is voor beide leverbaar het sportonderstel M030 wat standaard wordt gemonteerd onder de Turbo :idea: We hebben het hier over de RdW uitvoering, Rest der Welt d.w.z. alles behalve de USA. Eventueel voor o.a. Maurice een volgende keer meer over de Ami uitvoering 8)
Bevestiging van deze, voor sommigen mogelijk verrassende, overeenkomst: uitlijngegevens ashoogte voor beide voor 144 mm(154 standaard) en achter 127 mm (147), wat weer klopt met de bekende verlaging van 10 voor en 20 mm achter. Ook de gemiddelde (tussen V en A) hoogte van de bolide past: 1285 mm t.o.v. 1300 voor de standaard. Verder nog enige interessante details van beide "dikke konten" :shock: stabi voor 20 mm en achter 18, dempers voor onderdeel 993.343.041/042.38 blau en veer 993.343.531.04 blau en achter hebben de dempers als nummer 993.333.051/052.37 blau en worden ze omgeven met veren 993.333.531.21 wit of LET OP 993.333.531.22 rood/lila afhankelijk van de uitrusting(airco, velgengrootte en uitvoering versnellingbak) :roll:

Nu komen we op bekender terrein: de verschillen :lol: Uiteraard de 4-wielaandrijving, de rode remklauwen van de Turbo achter de Turbovelgen, dus ook de 18" velgen voor de 4S. De S, het 2-wiel aangedreven model voor de echte mannen onder de Porsche rijders, en een enkele uitzondering :P..... , heeft standaard comfortabele 17" velgen en als optie het 18 duims Turbo lichtmetaal. De achterspoiler van de S is gedeeld en gespoten in de kleur van de Porsche, terwijl de 4S het moet doen met de standaard uitvoering in zwart kunststof. Het interieur van eerstgenoemde is voorzien van opvallende delen in staalgrijze lak: dorpels, handrem greep, versnellingspookknop en randen van alle klokken. De voorwielaandrijving zorgt voor een kleinere kofferruimte en een hoger gewicht van 1450 kg t.o.v. slechts 1400 voor de fraaie S. Door dezelfde motoren met 285 pk is de topsnelheid van beide 270 km/u, waar de standaard slanke 993 de 275 bereikt. Acceleratie 0-100 is 5,3 sec. voor de 4S en slechts 0,1 minder voor de S(? door betere 4-wiel tractie?), terwijl de belangrijke kilometer met staande start door de S wordt afgelegd in een flitsende 24,8 seconde. Wanneer de gelukkige bestuurder van dit prachtige 993 model al aan zijn 2e koffie begint komt de arme 4S bestuurder pas 200 duizendste van een HELE seconde later over de streep.

Maar ik moet ophouden want ik laat me meeslepen door mijn emotie :oops: :cry: :lol:


Laatst bijgewerkt door Paul II op 04 apr 2005 19:30, in totaal 1 keer bewerkt.



26 feb 2005 22:04
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: 993 S en 993 4S: verschil en overeenkomst!
Paul van Engelen schreef:
Het interieur van eerstgenoemde is voorzien van opvallende delen in staalgrijze lak: dorpels, handrem greep, versnellingspookknop en randen van alle klokken.


Dank Maitre Paul, voor deze uiteenzetting. Wist ik niet allemaal en daar een 993 S (of 4S) nog een droompje is vond ik het erg interessant. 8) Moet je vooral vaker doen!

Bovenstaande quote was mij even onduidelijk; die staalgrijze accenten: S of 4S? :roll:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


26 feb 2005 23:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Panamera Turbo
Rotterdam
Bericht Re: 993 S en 993 4S: verschil en overeenkomst!
horn schreef:
Bovenstaande quote was mij even onduidelijk; die staalgrijze accenten: S of 4S? :roll:

Volgens mij de 4S!


27 feb 2005 0:01
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Dank Harald, hoop dat ik af en toe kan bijdragen aan dit forum.

En het interieur van de eerstgenoemde S "voor echte kerels" moet je bij gelegenheid maar eens bekijken.

De reactie van Rob-met-die-rare-koplampen laat ik maar even voor wat hij is. Je moet niet overal op reageren, heb ik geleerd :lol: :roll: :P .....van hem :idea:

Zal me binnenkort ook eens voorstellen: al zo veel anderen, en niet de minste, en best wel verrassende :P , zijn me voor gegaan 8)


27 feb 2005 0:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
965 L
gemonde
Bericht 
ben jij hoogleraar in de porsche S-ologie
_________________________________________
duitse laagvlieger


27 feb 2005 9:38
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
robbie965 schreef:
ben jij hoogleraar in de porsche S-ologie


Hoogleraar en "Chauvinist pur sang":

Afbeelding


Snappie waarom.




Echter ter tijde van de genoemde foto, ging Paul (in zijn grote jongens auto :wink: ) eerder weg met de opdracht van Pascal, ik (met een mietjes auto :lol: :lol: ) ging een dikke 30 minuten later weg, en zat al aan het dessert toen Paul terug kwam. :lol:



Verder een strak verhaal.


27 feb 2005 9:58
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
hoop dat ik af en toe kan bijdragen aan dit forum.

Hoewel niet helemaal met je eens in de uitleg hierboven ;) ..... :thumleft:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


27 feb 2005 10:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
Beste Paul,

Heb sinds een maand een 993 2 S vesuvius van kleur met zilveren spiegels en spoiler.
Dit schijnt een jubileum model te zijn!, maar weet jij waarvoor?
En oja hij is van 1997.
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


05 maart 2005 22:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Dat is het speciale model met de gespoten velgen in "Fuchs" stijl, d.w.z. met de metaalkleurige velgranden :?:

Ik heb het antwoord niet en ook niet gevonden in de bijbel van Peter Morgan, waar wel een foto in staat, maar verder geen speciale beschrijving. Binnen de NPC ken ik wel iemand met dit model, zal eens navragen. 8)


06 maart 2005 1:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Westervoort
Bericht 
molen934 schreef:
Beste Paul,

Heb sinds een maand een 993 2 S vesuvius van kleur met zilveren spiegels en spoiler.
Dit schijnt een jubileum model te zijn!, maar weet jij waarvoor?
En oja hij is van 1997.

Wow, dat vind ik nu een geweldig mooie wagen, prachtige kleur/combinatie! Stond enige tijd geleden zo eentje bij Lammertink. in Enter ; we hebben het hier niet toevallig over jouw wagen??


06 maart 2005 4:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Vergane glorie: 993 2S Vesuvio
Zwijndrecht
Bericht 
molen934 schreef:
Beste Paul,

Heb sinds een maand een 993 2 S vesuvius van kleur met zilveren spiegels en spoiler.
Dit schijnt een jubileum model te zijn!, maar weet jij waarvoor?
En oja hij is van 1997.



Shit, was dat die mooie auto van Gaston?? Had contact gezocht, maar was mij net iemand voor! Nu weet ik waar hij is gebleven. Strakke prijs vroeg hij voor die auto.....

Mauk


06 maart 2005 10:27
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Voorlopig niet !
Friesland
Bericht 
Die bij Lammertink staat er nog steeds - PRACHTWAGEN !
Wel ERG stevig geprijsd, is het niet ? :roll:
_________________________________________
Steel niet !, onze overheid duldt géén concurrentie !


06 maart 2005 11:51
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Vergane glorie: 993 2S Vesuvio
Zwijndrecht
Bericht 
plh schreef:
Wel ERG stevig geprijsd, is het niet ? :roll:


stevig??? STEVIG!!!!!!!!
Was deze Vesuvio een aanbiedinkje bij! (in ieder geval de vraagprijs... :D )

Mauk


06 maart 2005 14:10
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
Inderdaad mannen hij was van Gaston, hij werkt samen met een kennis van mij maar vond de prijs stevig!
Op zeker moment liet hij de prijs (flink) zakken en een bod gedaan.
Was bezig met een handelaar maar ze deden zo moeilijk als je wat wilde inruilen.
Nu heb ik 2 Porsche's en beide naar mijn zin en zal van de zomer wel kijken of de 964 of de 993.
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


07 maart 2005 12:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
Nogmaals,
Heb zo'n 15 jaar geleden een SC gehad van 1981 met een handtekening van "Ferdinand" in de stoelen en een heel aparte bekleding.
Bruin leer en in de midden een rode strepen, en deze zaten ook in de deurbekleding.
De kleur van de auto was meteor metalic, ook dit was een jubileum model.
Heb de auto 8 jaar gehad en daarna aan een kennis in de buurt verkocht die hem nog steeds bezit.
Maken samen nog wel eens een tochtje.
Weet iemand waar deze jubileum voor was?
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


07 maart 2005 12:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Vergane glorie: 993 2S Vesuvio
Zwijndrecht
Bericht 
molen934: je hebt een PB....


Mauk


07 maart 2005 19:46
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Lijkt me ook typisch een vraag om per PB op te antwoorden. :roll: :wink:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


07 maart 2005 22:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Westervoort
Bericht 
..ja, stel je voor dat... :? :wink:


08 maart 2005 0:58
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
Enfin, voor degenen die geen toegang hebben tot Mauks PB-boxen:

Het was niet zozeer een jubileum model, alswel een speciale uitgave.

In 1981 werd het speciale 'Ferry Porsche' model uitgebracht van de 911 SC. DIt werd geleverd in de metallic kleur meteoor (grijs met een vleugje paars) en een interieur van donkerrood leer. de overige stoffering bestond uit een donkerrood grij gestreepte stof en donkerrode hoogpolige vloerbedekking. Deze wagens kregen een "Ferry Porsche" handtekening op de hoofdsteunen van de stoelen. Verder uitgebreide opties standaard als een achterruitenwisser, colourcoded Fuchs velgen, etc.
266 stuks van gebouwd.


Zie overal alleen vermeldingen van een bordeauxrood lederen interieur. Het interieur dat molen beschrijft (bruin met rode strepen) wordt nergens vermeld.

(bron - morganbijbel)
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


08 maart 2005 1:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Vergane glorie: 993 2S Vesuvio
Zwijndrecht
Bericht 
horn schreef:
Enfin, voor degenen die geen toegang hebben tot Mauks PB-boxen:

'

Horn weet beter....!

Mauk


08 maart 2005 8:31
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
Horn,

Bedankt voor het antwoord en inderdaad de kleur was bordeaux.
Alleen met de loop van de jaren was dit wat verkleurd.
Niemand bij de NPC kon dit type. en ook zat er een vleugje paars door de lak.
Dat er zo weinig van gemaakt zijn!

Gr Hans
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


08 maart 2005 9:23
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Speciale versie '81 SC is eerder hier en hier onderwerp van gesprek geweest. ;) :^:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


08 maart 2005 11:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Vergane glorie: 993 2S Vesuvio
Zwijndrecht
Bericht 
molen934: je PB staat nog open. Graag reactie.....
Afbeelding

Mauk


09 maart 2005 18:21
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 23 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.