Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 aug 2018 7:46



Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Omwisselen Airbagstuur voor Non Airbagstuur 964 & 993 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 C2 Géén schuifdak, géén airco, wel 'n RS vliegwiel, motorophanging & mapping.
't groene graf
Bericht Omwisselen Airbagstuur voor Non Airbagstuur 964 & 993
Naar aanleiding van Giulia's oproep wie er een Airbag weerstandje kon monteren, hierbij het beloofde verslag :D

Eerst de accupool (MINPOOL) eraf halen en een half uur a 3 kwartier iets anders gaan doen :!: Zorg ervoor dat je op voorhand eventuele radiocodes opgezocht hebt :!:
Afbeelding

Als je een half uur a 3 kwartier gewacht hebt kun je de airbag gaan demonteren. Deze zit vast met 2 Torx schroeven die je vanaf de achterzijde kunt loshalen. De schroeven zitten iets schuin waardoor je een normale lengte bithouder kan gebruiken.
Afbeelding

Als je de 2 Torx schroeven los hebt kun je de airbag iets naar je toe trekken en de airbag kantelen zodat je zicht hebt op de achterzijde van de airbag en claxon bedrading zichtbaar wordt. De rode airbag stekker kan je recht omhoog lostrekken van de airbag, de claxondraad dmv het bekende kabelschoentje loshalen.
Afbeelding Afbeelding

Het stuur zelf kan je nu loshalen (dop 24) en de 2 plastic kappen door de 4 schroeven aan de voorzijde los te draaien en 1 kleine schroef aan weerszijde van de kap. De bovenste plastic kap kan je direct verwijderen, de onderste is afhankelijk of je Cruise Control en/of een Boordcomputer in je auto hebt. Is dit laatste het geval dan kan de onderste kap pas verwijderd worden nadat je de unit waar de handels allemaal aan vast zitten hebt losgehaald. Zie verderop in dit verslag
Afbeelding Afbeelding

We gaan nu eerst de sleepring contact verwijderen van het oude Airbagstuur door de 2 schroeven los te draaien die rechtsboven en linksonder een beetje verscholen zitten achter het rubber. Naast het sleepcontact voor de claxon zit ook het contact mechanisme van de airbag bedrading in deze ring. Dit geheel hebben we niet meer nodig en gaan we dus ook NIET meer terug plaatsen. We gaan wel wat stekkers gebruiken om de weerstand netjes te kunnen monteren en ALLEEN de 993 eigenaren hebben van deze ring ook de claxon stekker nodig :!: Als je de ring eraf hebt (de dikke bruin/witte draad is de + claxondraad, de dunne bruin-witte draad en de dunne blauw-witte draad is de airbag bedrading) kun je ook de unit waar alle handles aan zitten los van de stuurkolom halen. Deze zit rechtsonder de stuurkolom met een soort slangklem constructie vast. 1 M10 boutje iets losdraaien en je kan de unit zo naar voren trekken over de stuurkolom naar je toe.
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Nu komt er even een belangrijk stukje waar vooral de 993 eigenaren even moeten opletten :D Omdat de 964 met en zonder airbag is geleverd, is hier bij de 964 al een stuk claxon bedrading aanwezig, die waarschijnlijk bij de 993 ontbreekt. Ik heb het hier over de bruin witte claxondraad bij m'n duim. Deze draad zal bij een 993 dus moeten worden aangelegd. Bij de 964 zit ie er al dus hoef je alleen een sleepcontact (aka Hornfinger, sorry Harald :mrgreen: 964 652 104 00 te monteren. Deze druk je zo in de unit met de handles (aan de voorzijde)
Afbeelding Afbeelding

Nu is het nog een kwestie van de weerstand erin krijgen. Je moet een weerstand gebruiken van rond de 3 Ohm. Deze zijn te krijgen o.a bij Conrad, maar een beetje elektronicawinkel heeft ze meestal ook wel. Ik heb de oranje airbag stekker ruim afgeknipt van de sleepring constructie en daartussen de weerstand gesoldeerd en netjes afgewerkt met een krimpkousje. Je kan nu de airbagstekker weer in de contrastekker in de auto pluggen en met een T-rip ergens nonder het dashboard wegwerken en vastzetten. De 993 eigenaren kunnen de claxon kabel nog gebruiken om de claxonbedrading aan te leggen zoals hierboven al aangegeven.
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Je kan nu in de omgekeerde volgorde de hele boel weer terug bouwen. Nu ik weet hoe en wat kan het in een uur tijd, maar reken op een paar uur werk. Zorg ervoor dat je in ieder geval de weerstand in huis hebt en het sleepcontact.

Succes
_________________________________________
Straights are for fast cars. Turns are for fast drivers


08 sep 2014 22:41
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
PF #140
Bericht Re: Omwisselen Airbagstuur voor Non Airbagstuur 964 & 993
WillemB verzocht me vriendelijk onderstaande twee foto's nog toe te voegen. :salut:

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


08 sep 2014 22:46
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 2 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.