Switch to full style
De boekenkast van PorscheForum.
Gesloten onderwerp

Aanschaf tips Porsche (lijstje van paSCal)

28 nov 2005 12:24

Omdat iedereen het ondertussen het "lijstje van paSCal" noemt, dit maar in het onderwerp gezet, zodat het eenvoudiger te vinden is. ;)

De beste tips met betrekking tot de aanschaf van een Porsche wil ik hier verzamelen.
Volgens mij is het belangrijkste dat je voor jezelf weet wat je wilt en dat je zo min mogelijk consessies maakt. Zoals door iedereen al eens gezegd, de auto die JIJ zoekt, rijdt rond!

Buiten het onderstaande lijstje, moet je ELKE auto uiteraard ALTIJD laten keuren. Door een Porsche specialist. De ANWB en DEKRA hebben niet genoeg verstand van de specifieke probleempjes van deze auto's!

Stel vantevoren je budget goed vast. Trek daar vervolgens ongeveer 5.000 Euro af, voor onvoorzien onderhoud !

Dan is natuurlijk de eerste vraag, wat voor type wil je gaan rijden.
1. De eerste vraag is natuurlijk de carroserie vorm. Coupe, cabrio, Targa, Roadster, Speedster ;)
2. Dan een handbak of een automaat
3. Achterwielaandrijving of vierwielaandrijving
4. Kilometer stand !!!
5. MOET de wagen schade/ongeval vrij zijn, of waar liggen je grenzen
6. Wil je perse een orgineel NL (BE) auto of mag een import uit Duitsland bijvoorbeeld ook?

Door je budget, en je ideaal, kom je vaak bij een bepaalde leeftijdsgroep van auto's terecht en dus bij een bepaald type.

Voor echt nuttige informatie over wat er wel en NIET aan een Porsche hoort te zitten, koop bijvoorbeeld:
- De Bijbel voor de 911: De Orginele 911 van Peter Morgan
- De bijbel voor de 924/944/968: De orginele 924/944/968 van Peter Morgan
- Peter Morgan's 993-bijbel: Porsche 911 Carrera, Rs And Turbo (993) (Peter Morgan)
- Het Porsche Redbook, met alle(rlei) nummers en uitvoeringen: Porsche 911 Red Book van Patrick Paternie
- En voor de 964 liefhebbers: Porsche 911's Enthusiast Companion van Adrian Streather
- Voor de 993-rijders een must: Porsche 993 - The Essential Companion van Adrian Streather
- De 996-variant van Adrian: Porsche 996 the Essential Companion (Adrian Streather)
- De Pictorial Guide voor 356's: Porsche 356 Defined, a Pictorial Guide (Brett Johnson)
- Restauratie Guide: Brett Johnson - Restorer's Guide to Authenticity
- Tips voor de 996/997/Boxster/Cayman/Cayenne opties zijn welkom!
(de links hierboven zijn gesponsorde links voor de PF-server!)

Hieronder staan nog tips per type/leeftijd, aanvulling altijd welkom:

Klassiek <73

Impact bumpers (2.7, 3.0, SC, 3.2)
- Wil je een 915 of een G50 bak (3.2!)
- Wil je wellicht een ombouw ( impact -> 964-look)
- Wel of geen vaste spoiler

964 - ....
- Cupspiegels of niet
- 3e remlicht ?
- C4 of C2 (in geval van de nieuwere wagens)

993 - De laatste luchtgekoelde

996 - De eerste waterkoelers
- Wil je een 3.4 of een 3.6 (welk bouwjaar dus vooral)
- parkeersensoren, die minder fraai zijn bij de eerste versies ;)

997 - Terug naar de historie
- Welke opties zijn een must (denk aan sportchrono, S, ...)
- schakeling: handbak of klassieke automaat (Tiptronic) of dynamische automaat (PDK) vanaf 2008
- uitvoering: standaard of S-pakket met meer pk’s en PASM
- Navigatie functie in PCM
- aandrijving: achterwiel of 4-wiel met bredere carrosserie achter, en rode verbindingsbalk tussen achterlichten vanaf 2008
- onderstel: standaard of PASM (keus tussen standaard of hard dmv schakelaar) of sportonderstel (hard)


Hieronder dan nog wat generieke tips. Ik ben dit "lijstje" aan het bijwerken, dus het even een stukje onoverzichterlijker.
- welk type wil je (klassiek, 2.7, SC, 3.2, 964, 993, 996, Boxster, KJN)
- ben je aanhanger van "orgineel" of mag hij aanpassingen hebben, let hier goed op.
- Exterieur kleur (evt. een paar)
- Interieur kleur (evt. een paar)
- Volleder of niet?
- Airco of niet?
- voorkeur voor welke velgen, of welke zeker niet ;)
- schuifdak ?
- Wel of geen achterwisser ?
- wel of geen (volledige) historie (waarbij zoals al eerder opgemerkt, de laatste jaren het boeiendst zijn!)

Mocht je erover denken om je auto uit het buitenland te halen, dan kun je met behulp van de BPM Calculator een indicatieve resterende BPM berekenen! Altijd handig toch?

Buiten de aanschaf is er ook vaak de vraag naar wat de kosten van een Porsche nu zijn. Buiten natuurlijk de normale onderhoudskosten (die flink uit de klauwen kunnen lopen, hou hier rekening mee!), heb je ook nog andere dingen. Het aanschaffen van de auto is 1, maar ermee blijven rijden is 2, dus hier het volgende onderdeel:
- Verzekering, KRIJG je de wagen wel verzekerd voor een normaal bedrag, hier zitten GROTE verschillen in de premies
- Brandstof, een Porsche rijdt niet 1:15, hou hier rekening mee!
- Onderhoud, owh, die had ik al gezegd he!
- Wegenbelasting/Houderschapsbelasting, is "maar" zo'n 400 Euro per jaar, maar toch...

Hou als laatste altijd rekening met allerlei vereisten zijn aan de auto en de stalling. Denk hierbij aan een garage waar je de auto 's-nachts zou moeten kunnen stallen en bijvoorbeeld een Klasse-3 alarm op de wagen zelf. Informeer hier goed naar bij de verzekeringen!

Aan iedereen de oproep, als je hier iets mist of iets extra's weet, laat het me dan weten, maar NIET in het topic, om het zo duidelijk te houden voor de mensen die zoeken, maar PB of mail me!

Bij deze uiteraard dank aan iedereen die geholpen heeft deze lijst zo goed mogelijk te maken!
Laatst bijgewerkt door Pascal op 20 okt 2008 21:22, in totaal 4 keer bewerkt.

29 nov 2005 16:57

Op aanraden van Marjon, wil ik hier nog een topic onder zetten, met punten waar je op moet letten als je naar auto's gaat kijken. Ook de inkoppertjes komen hierbij. Iedereen die me PB'tjes heeft gestuurd met tips, hartstikke bedankt... Hier komen de tips:

Bij een "specialist/garage" en particulier:
- Lakstaat, denk aan krassen en poetskrassen
- Staat van de rubbers (goed of uitgedroogd)
- Staat van de velgen
- Roestvorming op alle naden/rubbers (onderaan de zijruitjes en in de hoeken onderaan de voorruit, bij de koplampen!)
- Roestvorming bij de deuren, onderaan de opening, bij de lasnaad
- Check even de punten waar het water wegloopt. (Links + Rechts voorin.)
- Is het interieur orgineel, en/of past het bij de achterbank
- Kijk uiteraard naar duidelijke olievlekken, ondanks dat de motor snel schoongemaakt is, vergeet men vaak de oprit/garage
- Is alles orgineel porsche, of is het "aftermarket" replacement, en zoja, past dat allemaal wel goed
- Let op krassen, steenslag, dofheid van de voorruit
- Controleer uiteraard de naden bij de koffer- en motorklep, lopen deze scheef, dan is dit vaak (niet altijd!) een teken dat er schade is geweest. Om dit te kunnen beoordelen, moet je veel auto's zien ;)
- Check ook of de deuren "recht" dichtvallen, ofdat ze iets omhoog moeten bij sluiten (vaak schade)
- Bij uitgebouwde versies: Hoe is het onder het kunststof?
- Zijn er matching numbers, of klopt in elk geval de motor bij wat aangeboden wordt. Als dit niet zo is, waarom?

Bij een particulier: Let op hoe de persoon met de wagen omgaat, laat hij de kofferklep dicht vallen, of drukt hij hem dicht. Dit geeft vaak al aan hoe de persoon met zijn auto omgaat. Let echter wel op, dat je de wagen niet gaat lopen afkraken, om de prijs te drukken. Een echte liefhebber stoot je voor de borst en het kon wel eens andersom aflopen.

Om de markt eerlijk te houden, een Porsche is geen wagen waar je even naar gaat kijken, proefritje in gaat maken en alleen wat tegen de banden trappen. Dat is niet prettig voor de verkoper en jij als koper bent ook niet echt geloofwaardig!

Nog een hele nuttige als laatste: Neem een onafhankelijk iemand mee, liefst iemand met verstand van auto's, maar zonder (of weinig) liefde voor Porsche. Die persoon kan de emotie uitschakelen en is dus heel erg nuttig!

Let wel, dit 2e lijstje neemt absoluut de MUST voor een aankoopkeuring niet weg!

Tips voor dit lijstje zijn ook weer van harte welkom!
Gesloten onderwerp