Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

18 jan 2015 18:53

Lionhunter schreef:In het "PSC Events: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto" kwam een soortgelijke vraag Alfred. Daar heb ik zojuist het onderstaande in geschreven:

"Even onder voorbehoud, omdat ik verder geen betrokkenheid bij Auto Resto heb, maar ik heb begrepen dat de kosten voor het inbouwen van de modificatie(s) net onder de duizend euro incl. BTW zitten. Dan gaat het om het inbouwen in een "gezonde" motor. Wanneer blijkt dat (er al onderdelen van) de motor gereviseerd moeten worden, dan zullen de mensen van Auto resto je een exacte prijsindicatie kunnen geven."


Bedankt voor de info. Ik informeer verder bij Resto om een afspraak te maken.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

18 jan 2015 21:33

Angst is een slechte raadgever :scratch: , product wel goed in de markt gezet.
Resto zal het wel druk krijgen.
toch maar liever een luchtkoeler 300pk is ook genoeg

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

19 jan 2015 22:13

Zoals ook in het topic van het evenement zelf gemeld: hierbij een bericht speciaal voor de mensen die geïnteresseerd zijn om deel te nemen aan een tweede editie van een bedrijfsbezoek bij Auto Resto.

Na afloop van het bedrijfsbezoek bij Auto Resto afgelopen zaterdag, hebben wij veel positieve reacties gekregen. Dit samen met de inschrijvingen die wij al ontvangen hadden voor een tweede editie (deze mensen zijn reeds per e-mail op de hoogte gebracht), hebben Michel van de Putte en ik besloten dat "PSC Events: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto" op zondag 29 maart aanstaande herhaald wordt.

Het programma:
14.30 uur Ontvangst aan de Weurtseweg 90a, 6541 AZ in Nijmegen
15.00 uur Start programma
17.30 uur Einde evenement / vertrek naar het restaurant Le Figaro (optioneel)

Kosten: geen, behalve het diner dat voor eigen kosten is.

De groep voor zondag 29 maart zit inmiddels vol. Wanneer u zich alsnog inschrijft bent u in ieder geval verzekerd van een gereserveerde plaats voor een mogelijk 3e editie in de zomer of in het najaar van 2015. Voor het reserveren kunt u een e-mail sturen naar: inschrijven@psc-events.nl.
Vermeld hierin uw
- naam, voornaam en uw Forumnaam
- met hoeveel personen u komt
- of u mee gaat eten in Nijmegen

Wij hebben geconstateerd dat de groep het beste uit maximaal 25 deelnemers kan bestaan. Gezien het aantal voorinschrijvingen, zijn er op het moment van schrijven nog 15 plaatsen beschikbaar.

Edit: En de groep voor het tweede bedrijfsbezoek bij Auto Resto op 29 maart aanstaande zit al weer vol. De inschrijving is hierbij gesloten.

Indien er na het tweede bezoek nog steeds veel interesse in een bedrijfsbezoek bij Resto blijkt te zijn, gaan Michel en ik in overleg of er in de zomer of in het najaar nog een editie georganiseerd gaat worden. Wij willen nu graag alle deelnemers alvast bedanken voor hun enthousiasme (2x binnen 1,5 dag een volle groep) en hun interesse in dit bedrijf.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

20 jan 2015 16:15

Jaspa schreef:Angst is een slechte raadgever :scratch: , product wel goed in de markt gezet.
Resto zal het wel druk krijgen.
toch maar liever een luchtkoeler 300pk is ook genoeg


...nee, want die luchtkoelers gaan noooooit stuk. :lol:

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

21 jan 2015 20:52

Vandaag een afspraak gemaakt bij Resto. Mijn P krijgt op 3 maart de modificatie voor de koeling. Ik doe het preventief maar het geeft wel een beter gevoel!

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

21 jan 2015 23:46

denk wel dat je er goed aan doet

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

25 jan 2015 15:23

Ik heb de afspraak staan op 30-01 dus aankomende week. Motor is nog niet lang geleden volledig gereviseerd en heeft ook de extra sterke bussen erin gekregen. Verder ook alle nieuwe updates zoals de vernieuwde IMS!! Dus met deze modificatie erbij ben ik niet bang meer dat het blok helemaal in de soep gaat lopen. Kan niet wachten tot het vrijdag is! :ba:

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

25 jan 2015 18:15

Is economisch duidelijk een slimme investering geweest, dat open huis bij Auto Resto :idea: :thumbleft: :lol:

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

25 jan 2015 20:23

horn schreef:Is economisch duidelijk een slimme investering geweest, dat open huis bij Auto Resto :idea: :thumleft: :lol:


Is de donatie van hem aanhet forum al binnen? :wink:

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

25 jan 2015 20:37

ik denk dat het geen gebakken lucht is.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

25 jan 2015 22:10

dj.verhulst schreef:ik denk dat het geen gebakken lucht is.


meer gekookt water ? :lol:

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

25 jan 2015 23:41

En nu maar hopen dat de motor niet te koud blijft met koud weer. Ik heb zelf ook een waterkoker, maar om toch maar een kritische noot neer te leggen. Het is nog niet getest op de langere termijn. Natuurlijk wil ik zeker geen plof en triggert dit systeem mij wel, maar ik denk toch nog steeds dat een hoop gevoelige IMS Lager ook met de manier van gebruiken te maken hebben en met de mate van onderhoud. Ik zie nog steeds veel Porsches met onderhoud om de drie, vier jaar. Wie maakt de bak met bladeren dan bijvoorbeeld schoon voorin, wie kijkt er naar het vloeistof niveau in de motor, wie checkt het oliepeil ( behalve de meter op het dashboard ook de stok). Het rustig warm laten worden zal door de liefhebbers wel gebeuren, maar wie laat de auto ook rustig afkoelen tijdens de laatste km's. In ieder geval niet de eerste eigenaar, die er zakelijk 40K km per jaar zakelijk mee deed. Dus ik denk wel dat het systeem een goede bijdrage aan het beter koelen levert, maar dat dat een onderdeel is van hoe je in totaal met de auto omgaat. Mijn conclusie: De betere koeling garandeert niet dat het nooit meer gebeurt.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

26 jan 2015 0:07

Je hebt helemaal gelijk Jurgen. Wat jij schrijft zal er zeker voor zorgen dat het risico verminderd. Maar metingen hebben uitgewezen dat delen gewoon veel te heet worden ongeacht je er zo mee omgaat als jij beschrijft. Resto heeft vorig jaar het hele jaar getest en gemeten dus is het zeker goed onderbouwd. Ga maar eens kijken bij Resto en laat hij je het maar eens goed uitleggen. Ik had ook zoiets van mijn motor overkomt dat niet meer nu hij net gereviseerd is en extra sterke bussen heeft gekregen. Die gaan niet meer stuk maar de zuigers en de bussen kunnen elkaar nog steeds opvreten omdat simpelweg de olie te heet word en dan niet goed meer smeert. Dus is er nog steeds een kans op een kapot lopende motor. Om de risico's zo laag mogelijk te houden en mij ook het gevoel te laten geven dat het goed zit laat ik de modificatie uitvoeren. Het systeem wordt alleen maar verbeterd waardoor de temp niet meer boven de 100 graden komt. En ook belangrijk is dat nu beide banken dezelfde koelwater temperatuur krijgen waardoor zo dus ook even warm worden. Dit is nu ook niet het geval dus beide banken zetten nu niet hetzelfde uit.

Helemaal uitsluiten kun je niets maar ik ben er nu zeker van dat het risico nu op een normaal niveau zit zoals het hoort te zijn.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

26 jan 2015 5:35

Jij hebt echt goed opgelet tijdens de uitleg Ber. :mrgreen: :cheers:

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

26 jan 2015 14:29

Ik ben het helemaal met je eens Jurgen. Ook ik heb een waterboxer en heb enige werktuigbouwkundige (autotechniek) achtergrond. Ik begrijp de uitleg van Resto en het klinkt allemaal heel logisch maar lange termijn resultaten zijn er inderdaad nog niet. Porsche is echt niet over 1 nacht ijs gegaan bij de constructie van deze motor en dat geldt zeker niet voor de water (en warmte-) huishouding in de motor vooral vanwege het feit dat dit heel eenvoudig meetbaar en regelbaar is (in een ontwikkelingsfase). Tot mijn grote spijt kon ik de afgelopen keer niet bij de bijeenkomst van Resto zijn maar heb mij reeds ingeschreven voor de volgende sessie. Graag wil ik de uitleg en achtergrond van de voorgestelde aanpassingen horen om te bepalen of ik deze aanpassingen uit zou willen laten voeren.

Het oplossen van alle mogelijke problemen van deze motor met een modificatie aan het koelsysteem lijkt te eenvoudig (en lijkt op geloven.... Ik geloof het dus het is waar).

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

26 jan 2015 16:05

Laat het je eerst maart eens goed uitleggen dan zul je versteld staan. Ben benieuwd hoe je mening is na het bezoek bij resto.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

30 jan 2015 21:01

Ber schreef:Ik heb de afspraak staan op 30-01 dus aankomende week. Motor is nog niet lang geleden volledig gereviseerd en heeft ook de extra sterke bussen erin gekregen. Verder ook alle nieuwe updates zoals de vernieuwde IMS!! Dus met deze modificatie erbij ben ik niet bang meer dat het blok helemaal in de soep gaat lopen. Kan niet wachten tot het vrijdag is! :ba:



En hoe zijn de (eerste) ervaringen?

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

31 jan 2015 0:40

Zijn super.lees mijn nieuwe topic maar even.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

02 feb 2015 11:53

Bij deze ook een afspraak gemaakt....9 februari gaat ie binnen :-)

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

12 feb 2015 15:45

Zo'n 996/997 wordt qua aanschafprijs toch wel erg aantrekkelijk incl. de Resto-modificatie.
Heb me hier eens in verdiept echter naast het probleem van de slechte koeling speelt dus ook de zachte legering van de cilinderwanden een (grote) rol, en dit is alles behalve goedkoop op te lossen.

Met dank aan Robbe voor de info, lees onderstaand verhaal eens;

Erläuterung zu den Problem-Motoren ab Bj. 1998
Probleme Lokasil Laufbuchsen Porsche Boxster 2,5L- 2,7L- 3,2L- Carrera 996 3,4L- 3,6L sowie Carrera 997 3,6 - 3,8L

Problembeschreibung der originalen Lokasil beschichtete Zylinderlaufbahnen der ersten wassergekühlten Porsche Motoren, aus meiner Sicht und 40 jährige Porsche Berufserfahrung.
Von den genannten Motoren haben wir währen unserer Tätigkeit ca. 380 Stück wieder instandgesetzt, ca. 70% hatten Probleme mit den zu weichen Aluminium Lokasil Zylinderlaufbahnen, der Motorgehäuse. Defekte Motoren dieser Bauart hatten teilweise nur 21.000 abgelesene Km gelaufen, die Fahrzeuge waren aus erster Hand, die Km Angaben glaubhaft...

Trotz erneut ausgewechselter Zylinderlaufbahnen oder Motorgehäuse aus dem zu weichem Alu- Lokasil hatten diese Motoren „wieder keine hohe Lebenserwartung.“ Versuche mit nur Gleitbeschichtungen der Kolben, hat alles nichts gebracht. Garantien der Instand Setzer waren oft schon abgelaufen, der Kunde nach relativ kurzer Lebensdauer seines Motors „wieder“ der Verlierer. Diese alte Generation von Gehäusen werden in den neuen Porsche Modellen nicht mehr verbaut. Warum wohl ?? Schauen Sie einmal in die Foren was für Probleme diese ersten Wassergekühlten Modelle haben. Viele angebotenen Modelle der Baureihe 996/997 oder Boxster haben schon den 3ten oder 4ten Motor.

Mittler Weile sind kaum noch nicht verschlissene Motorgehäuse dieser Bauart gebraucht zu bekommen, schon so gut wie gar nicht mehr mit einem vorgegebenem Kolben Einbauspiel, von 0,04 mm.

Unsere langen (Schmerzlichen u. sehr Teuren) Erfahrungen haben ergeben, dass bereits bei einem überhöhtem Kolbenspiel von 0,02 bis 0,03mm ein Motor Klopf Geräusche macht, die Kolben kippen, die scharfen Kanten der Kolbenringe beschädigen die sehr weichen Zylinderlaufbahn aus Lokasil, und es kommt nach kurzer Zeit zu erneuten Kolbenfressern, Riefen und Rissen in den Zylindern. In den meisten Fällen sind dann auch durch die dadurch entstehenden Späne das Kurbellager –Gehäuse, die Kurbelwelle und die Lagerstellen der Nockenwellen im Zylinderkopf defekt, also eingelaufen. Neupreis der Kurbelwelle, Lagergehäuse über 6.400 Euro, Zylinderköpfe 4.700 Euro.

Solch eine Reparatur ist dann kaum noch kostenrelevant zu machen. Ein Werksaustauschmotor muss her. Die Kosten liegen bei ca. 18.000 Euro.
Hat aber wieder nur die anfälligen Aluminium Lokasil Zylinder…!


Wir kennen Fahrzeugbesitzer vom 996, oder Boxster, die haben schon den 4. Austauschmotor im Fahrzeug.

Selbst unter Werks- Anleitung und Hilfestellung des Herstellers Kolben Schmid, deren technischen Infos u. Ratschlägen ist es uns nicht gelungen wirklich standfeste u. langlebige Motoren mit Alu Lokasil Zylindern aufzuarbeiten.

( Wir reden von 250.000 KM u. mehr , so wie die ersten Luftgekühlten Motoren, die auch sehr lange Zeit Stahlzylinder im Alu Mantel hatten, viel höher drehten, die wir so in der Art nun heute auch wieder verwenden)Das waren Motoren mit denen Porsche auf allen Rennstrecken der Welt gesiegt hatte. Natürlich ist diese alt bewährte Aufarbeitung für die 987, 996, 997 Motoren für uns sehr teuer, aber auch sehr haltbar, der Preis ist nur machbar über die großen Stückzahlen die wir mittlerweile produzieren lassen.)

Selbst die originalen AT Aluminium Lokasil Motoren der ersten Baureihen halten nicht so wie erwartet. Von 10 erfahrenen Porsche Firmen machen 8 keine Wassergekühlten Problem Motoren mehr, auch wir waren kurz vom Aufgeben. Von 10 überarbeiteten Lokasil Motoren, 3 Garantien innerhalb 2 Jahren, das hält keiner aus. Dann bekamen wir den Rat Stahl Zylinder, wie im Rennsport zu versuchen.

Genau das, was Porsche früher bei den luftgekühlten Motoren erfolgreich jahrelang problemlos an Stahl Zylinder Buchsen gebaut hat!!!



( Zugegeben sehr aufwendig und
teuer für eine Serien Produktion )


OK. dachten wir, die letzten ( sehr teuren )Versuche. Nach mehreren Versuchen unter Anleitungen "zerschossen" wir auf dem Prüfstand nochmals mehrere Motoren, bis wir die richtige Zylinderlegierung, die richtige Gleitbeschichtung und das richtige Kolbenspiel usw. ermittelt u. auch erprobt hatten. Das Ergebnis, von den letzten 146 gebauten Motoren nicht ein Rückläufer !!!!! Das war dann für uns endlich, endlich der DURCHBRUCH !

Hat nach vielen Versuchen besser gehalten als Nickel, Chrom, Keramik, als alles andere. Wir reden hier immer von -Langlebigkeit-, nicht von kurzzeitigen hohen extremsten Höchstbelastungen der ersten 20.000 KM wie sie auch im Rennsport verwendet werden, aber nach jedem Einsatz dann erneuert werden.

WICHTIGE INFO:

Zylinder Beschichtungen gibt es Hunderte, auch Nickel o. Keramik, diese Beschichtungen sind etwa 0,05 mm bis ca. 0,10 mm stark und verstärken kaum die Zylinderlaufbahn der Alu Zylinder gegen hohe Drücke u. dadurch immer wieder auftretende Risse in den Alu Zylindern wie sie gerade bei den ersten Wasser gekühlten Motoren sehr häufig auftreten. Unsere seit Jahren bewährten Stahl Zylinder(Legierung) ist im oberen Zylinder Druck -Bereich (Zündbereich) ca.!! 7 mm stark!! also ca. 700 bis 1.400 Mal dicker als ein dünner, nur beschichteter Alu Zylinder und hält deshalb erfahrungsgemäß wesentlich besser hohen Drücken stand. UND gerade das ist Wichtig bei den Porsche 986, 987, 996, 997 usw. Motor.

Ich sage Ihnen, wenn Sie 15 Jahre am Porsche gearbeitet haben, 15 Jahre Rennsport gemacht haben, fangen Sie im 30sten Jahr mit den extrem tückischen Wasser gekühlten Motoren wieder ganz von vorne an!


Wir verbauen nur noch modifizierte Zwischenwellen, also andere Zwischenwellen als die originalen Zwischenwellen mit denen es immer wieder Probleme gibt.


Unsere Zwischenwellen sind wesentlich haltbarer!!
Ebenso haben wir die Öl Pumpen geändert!!
Gegen Aufpreis -Ölwannen-Erweiterung !


(Unserer Meinung nach, ist das ebenso wichtig wie die übrigen Motorverbesserungen, wenn nicht sogar wichtiger!)


Das Ergebnis, wir hatten mit den letzten 146 überholten Motoren keinen Motor mehr mit Zwischenwellen oder Kolbenfresser Schaden. Nach Rücksprache unserer Kunden auch nicht nach Leistungen von über 200.000 Km.


Aus diesem Grund hat sich die Firmenleitung entschieden ab sofort 3 Jahre 35.000 KM Garantie zu geben auf alles was vom Ölkreislauf geschmiert wird! Die gesetzliche Gewährleistung bleibt dabei unberührt.


Wir bieten Ihnen, ein komplett neu ausgebuchstes 3,4L , 3,6L oder. 3,8L auch Boxster Motorgehäuse, mit überarbeiteten Zylinder Köpfen, mit Kurbelwelle, ausgetauschten gleitbeschichtete Kolben mit unserem garantiertem neu geschliffenem Neumass zum Zylinder, mit Nockenwellen, also komplett zusammengebauten Motor Block, nach je Wunsch auf Anfrage an.

Mit „neuen Zylinderlaufbahnen“ der Art GT3. Diese Zylinderbüchsen haben keine Probleme mehr wie dessen Vorgängermodelle, die Technik und Erfahrung geht eben weiter.


>> Also Endlich KEINE weichen Aluminium
LOKASIL-Zylinder MEHR <<
Sondern Stahl-Zylinder wie in der Renn Version!!!

Motor Block komplett mit 6 neuen "Stahl Büchsen" neuer Generation, mit überarbeiteten Zylinderköpfen, neu gelagerter Kurbelwelle, getauschter modifizierter Ölpumpe u. Zwischenwelle Ketten usw., dazu 6 ausgewechselten neu angepassten u. gleitbeschichtete Mahle Kolben, Ketten, Nockenwellen, usw. im Tausch gegen Ihren def. Motor-Block.



Hier de website: http://www.theimann-motorengmbh.de/inde ... schreibung

Er komen al NL auto's zie ik;

Afbeelding

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

12 feb 2015 16:14

Zij hebben ook mijn motor gereviseerd. Er zitten nu extra sterke cilinderbussen in dus ik hoef mij daar geen zorgen meer over te maken. Ik had begrepen dat als je de temperatuur van de cilinders tot een acceptabel niveau kan laten zakken het probleem wat betreft de originele zachte cilinderwanden een stuk minder is omdat deze ook gaan vervormen als ze te heet worden. Dus de temperatuur blijft een belangrijke factor.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

12 feb 2015 16:26

Dan heb jij de beste oplossing Ber!

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

12 feb 2015 16:31

Zeker. Gereviseerde motor inclusief de sterke bussen. Dit in combi met de koel modificatie is voor mij voldoende en hoef ik niet meer bang te zijn. :-)

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

12 feb 2015 17:12

Goed verhaal van Theimann, maar vind het wel gek dat er geen woord over het koelsyteem staat. Terwijl dat toch minstens zo belangrijk is. Koelwater mod zou ik altijd doen.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

12 feb 2015 19:59

Ber schreef:Ik had begrepen dat als je de temperatuur van de cilinders tot een acceptabel niveau kan laten zakken het probleem wat betreft de originele zachte cilinderwanden een stuk minder is omdat deze ook gaan vervormen als ze te heet worden.


Wanneer vervorming door een hoge temperatuur een issue zou zijn, dan zou alles rondom de verbrandingskamers vervormen, want de temperatuur aldaar is vele malen hoger als de koelvloeistoftemperatuur en dat voorkom je dan niet door die koelvloeistoftemperatuur te verlagen.
Er is ook verder geen revisiebedrijf te vinden wat de schuld plaatst bij een te hoge temperatuur m.b.t. het ovaal worden en inscheuren van de cilinders bij de 3.4 motoren, ze hebben het allemaal over metaal stress qua oorzaak.

Cilinder scoring (schuurplekken) op de cilinderwanden is een ander verhaal, dat heeft wel met een verkeerde koeling en smering te maken.
Plaats een reactie