Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: Porsche 997 turbo rook bij opstarten

13 maart 2016 12:20

Ik snap zo'n discussie nooit zou goed. Ga je toch direct mee langs een Porsche specialist. Weet je direct wat er aan scheelt en kun je het laten maken. Nu zit je maar met geknepen billen :scratch: verder is een analyse via het forum altijd lastig. Niet langer dralen en Porsche advies gaan halen :mrgreen:

Re: Porsche 997 turbo rook bij opstarten

13 maart 2016 13:23

Die damp bij het starten vind ik persoonlijk geen enkel probleem is heel normaal. Maar het verbruik van koelvloeistof en olie is echt niet goed!
Ruik je bij de voorwielen geen zoete lucht? Koelers hebben niet het eeuwige leven en door die mooie grote luchthappers in je voorbumper komt veel rotzooi (bladeren en straatvuil) binnen die gaan zitten rotten tussen je koelers wat de lamellen aantast, ook opspattende steentjes ect kunnen lekkages geven aan de koelers.
Ander voorkomend probleem bij de 977tt zijn de koelslangen en plastic buisjes boven op de motor die na verloop van tijd verduren en gaan lekken of zelfs kapot klappen :cry: Helaas moet dan wel de motor eruit!
Betreffende de lekke krukaskeering, moet de versnellingsbak er onderuit. Motor kan blijven zitten. Zou dit wel snel vervangen daar je koppeling hier ook niet echt goed tegen kan, of heb je een automaat? Blok zelf staat als "bulletproof" bekend, maar bijv. de turbo's hebben ook weer niet het eeuwige leven.

Wil je niet nog meer ongerust maken, maar zou zsm naar de dealer/specialist gaan! Goed na laten kijken, als de turbo's gereviseerd moeten worden die dan gelijk omruilen voor "wat" grotere... 8)

Succes en laat even weten wat de oorzaken zijn! :wink:

Mocht je hem nou beu zijn en het is een handgeschakelde, stuur dan even een pb..... 8)

Re: Porsche 997 turbo rook bij opstarten

13 maart 2016 13:34

Rook ziet er op het eerste gezicht normaal uit gezien jaargetijde. Draait na enkele minuut mooi rond...voor de rest zsm afspraak bij dealer / specialist maken :wink:

Re: Porsche 997 turbo rook bij opstarten

13 maart 2016 13:40

Super bedankt voor de duidelijke uitleg.
Porsche heeft vorige maand naar de auto gekeken en de voorkant icl. radiators enz. was perfect. Geen zoete koelvloeistofgeur vooraan.
De oorzaak van mogelijk verlies van koelvloeistof wisten ze me nog niet te vertellen.
Maar ik zal inderdaad nog eens naar de garage gaan. De auto werd van een handelaar gekocht maar deze is niet echt meewerkend en zegt dat dit bij een auto van 9 jaar hoort. Maar dit is zeker niet het geval.

En het is een handgeschakelde, die optisch in nieuwstaat is :) Leuke wagen om mee te rijden, maar vergt moeite om snelheid ietwat te respecteren :wink:

Re: Porsche 997 turbo rook bij opstarten

13 maart 2016 13:47

Vergeet niet dat bij de wet zoiets als een 'meeneemprijs' oid niet rechtsgeldig is. Indien je van een autohandelaar/bedrijf een auto koopt dan mag je er van uit gaan dat er geen verborgen gebreken zijn. Mochten deze er wel zijn, dan zal hij ze moeten maken......

Je hebt een sterke zaak, althans als je de auto pas net in je bezit hebt.

Re: Porsche 997 turbo rook bij opstarten

13 maart 2016 14:42

Guy schreef:Call me stupid, maar waar staat BHG voor?


Blown Head Gasket :salut:

Re: Porsche 997 turbo rook bij opstarten

13 maart 2016 15:12

Maar blown zal deze niet zijn, maar misschien wel leaking..
Laatst bijgewerkt door Porschie op 18 maart 2016 14:29, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Porsche 997 turbo rook bij opstarten

18 maart 2016 13:43

Heren,

Bij een lekke koppakking komen er verbrandingsgassen in het koelsysteem.
Dit geeft een hogere druk in het expansievat en harde slangen.
De verbrandingsgassen (CO) in het koelsysteem zijn te meten.
Ga naar een willekeurige garage en vraag of ze de co-meter even boven het open expansievat willen houden.
Slaat de meter uit? Dan heb je lekkage.

Re: Porsche 997 turbo rook bij opstarten

18 maart 2016 14:33

Ik had ook gezien dat er zo'n test bestaat waarbij een blauwe vloeistof in geel verandert bij een lekke koppakking. Ik zal deze volgende week sowieso uitvoeren.
Weet er iemand of deze test 100% betrouwbaar is.
M.a.w. indien de vloeistof geel wordt men 100% zeker is van een kapotte koppaking en niet iets anders.
En wanneer de vloeistof blauw blijft er heel heel zeker geen lekke koppaaking aanwezig is..

Re: Porsche 997 turbo rook bij opstarten

18 maart 2016 14:37

Is wel een betrouwbare test, deden wij 20 jaar geleden al toen we nog een revisiebedrijf hadden.
Daarnaast kun je het systeem onder druk laten zetten en checken of het op druk blijft.

Re: Porsche 997 turbo rook bij opstarten

18 maart 2016 15:48

Dan zal ik het zeker doen en ik laat jullie op de hoogte.
Betreffende de druktest. Is dit gewoon druk die op de koelvloeistoftank wordt gedaan en deze druk een bepaalde tijd stabiel moet blijven. Hoe lang moet deze stabiel blijven?
Ik merk dat er steeds wat druk in mijn reservoir blijft bij een koude motor, zelfs na 1 week de auto niet gebruikt te hebben. Ik had gelezen dat de druk in principe moet verdwijnen of ben ik verkeerd?

Re: Porsche 997 turbo rook bij opstarten

20 maart 2016 10:49

Als je na een nacht rust nog steeds druk op je koelvloeistoftankje hebt dan heb je een lekke koppakking.

Re: Porsche 997 turbo rook bij opstarten

20 maart 2016 11:02

Expansievat en bubbels tijdens het draaien : lekke koppakking..

Re: Porsche 997 turbo rook bij opstarten

20 maart 2016 11:52

Bedankt voor de tips.

Ik heb zelf een co2 tester besteld en deze zou volgende week moeten aankomen. Ik zal deze dus volgend weekend uitproberen.

Er is inderdaad nog wat druk in het koelvloeistoftankje, zelfs na 1 week stilstaan. Dit is dus niet normaal :?

Er zijn geen belletjes te zien bij een open koelvloeistoftank en warm worden van de motor. Dit is positief :)

Er is geen witte smurrie te zien onder het oliedopje. Ook goed :)

Olie is bijna zwart van kleur en dus niet licht melkchocoladekleurig. Olie moet dus gewisseld worden, maar de kleur wijst dus niet op een lekke koppakking :)

Olie laten branden en totaal geen gekletter, dus waarschijnlijk geen water in olie :)

Geen olielaagje op koelvloeistof te zien :)

Geen rook eenmaal warme motor. Maar bij opstarten in gelijk welke omstandigheid toch 10 min witte rook. :) :(

Binnenramen zijn wat vettig :( Maar kan toeval zijn..

Snel druk op koelwaterreservoir na starten wagen :?

Nog steeds verlies van olie en koelwater. Wat oliedruppels te zien onder motorblok, maar geen plas. Nergens geen koelwaterlek te bespeuren :?:

Geen vermogensverlies :)

Aannemelijk zou zijn om olie te verliezen via de kleine lek (waarschijnlijk krukaskeerring) maar 1 liter op zo'n korte afstand??

Waar het koelwater zou kunnen verdwijnen is mij een raadsel. En de witte rook bij het opstarten, natuurlijk deels veroorzaakt door condens, vertrouw ik niet 100%. Ik heb ook de indruk dat deze ietwat zoet ruikt ofwel focus ik me teveel op :D

Re: Porsche 997 turbo rook bij opstarten

20 maart 2016 17:29

Volgens opgave mag je 1,5liter /1000km olie verbruiken.
Koelvloeistof geen idee. Als je nergens koelvloeistof tegenkomt zou ik niet direct de waterpomp verdenken. Dan verwacht je daar toch een plasje.

Re: Porsche 997 turbo rook bij opstarten

20 maart 2016 20:41

waarom ga je niet naar de specialist voor diagnose. Er is iets aan de hand (hoogstwaarschijnlijk lekke kopppakking) wat gemaakt moet worden. Dat moet toch ook na je eigen diagnose lijkt me.
Plaats een reactie