Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

26 apr 2015 15:29

Dag allemaal,

Ik ben bezig zelf wat onderhoud te plegen aan mijn SC uit 1983. Ik neem hier alle tijd voor. Daarbij wil ik een aantal dingen aanpakken om het lekken van olie te verminderen. Nu ik bezig ben heb ik gaandeweg een paar vragen:

- het vlakken van de klepdeksels op een glasplaat, is dit een beetje te doen? Ik kan me ook voosstellen dat men er mee naar een werkplaat gaat en dit laat frezen?
- Zijn de ‘standaard’ (groene) pakkingen van voldoende kwaliteit? Ik lees in het boek van Dempsey dat er ook siliconen alternatieven zijn. Ook heb ik gelezen over aan aanbrengen van extra vloeibare pakking (Dirko oid?). Wat is wijsheid? Mijn klepdeksels vertonen altijd een paar druppels.
- Bij het aftappen van de olie liep ik tegen wat metaaldeeltjes aan (foto). Deze zaten aan de magnetische olieplug van het blok zelf. Iemand een idee waar het vandaan komt? Zorgelijk?


Groeten, Gydo

64533

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

26 apr 2015 15:37

Hoop maar dat dit een grapje is :?:
Lijken wel tanden die er af zijn, zou eerst maar de deksels van de distributie er af halen :idea:
Klepdeksels gewoon vernieuwen.

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

26 apr 2015 15:44

Dit is zeer zorgelijk, dit zijn natuurlijk geen metaal DEELTJES
maar brokstukken en zo te zien zijn het inderdaad tanden.

Je kunt hier niet zomaar mee door rijden, stel je voor er zwerft nog een brokstuk rond en komt er tussen twee tandwielen in.

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

26 apr 2015 15:54

Nee, dit is serieus. Ik was gisteren ook verrast dit te zien. Deeltjes is misschien inderdaad een understatement, al lijkt het op de foto allemaal wat groter dan het is. Ik had ook het idee dat ik naar wat tandflankjes zit te kijken. Ik zal de deksels morgen ook gaan verwijderen, zo ver was ik nog niet.

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

27 apr 2015 10:51

Ik zit al te prakkezeren waar deze vorm tandjes vandaan komen...
Nokkenas tandwielen zijn t niet; iets uit de oliepomp ?

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

27 apr 2015 12:55

Antwoord op je vraag ivm. kleppendeksel:

Ik had hetzelfde probleem en heb een schuurplank gemaakt van 1 meter lang (schuurpapier (op rol) bevestigd op een vlakke meubelplank) en manueel geschuurd. Werkte perfect en lekt niet meer.
Voor de dichtingen hebben die met een silicone inzet inderdaad de voorkeur maar als je deksels echt vlak zijn volstaan de standaard pakkingen... (De silicone inzet compenseert wat ...)

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

27 apr 2015 13:17

Als je gaat vlakken draai dan het onderdeel na 5 halen een kwartslag.
Iets met de brommert :wink:

Ijzerdeeltjes zijn idd zorgelijk .....

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

27 apr 2015 14:19

Zeker niet doorrijden. Motor moet uit elkaar en oorzaak gevonden worden.

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

27 apr 2015 15:08

Zooooo, flinke stukken tanden...vd nokkenaskettingspanner?

Voor geen meter rijden en eerst de oorzaak vinden, anders ben je helemaal van huis als die ergens tussenkomen.

Succes ermee.

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

27 apr 2015 17:42

Het enige wat aan de plug mag zitten zijn hele dunne ijzerdeeltjes. Lijken een soort haartjes en zijn heeeel dun. De plug heeft z'n werk gedaan en ervoor gezorgd dat het nog niet echt fout is gegaan!

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

27 apr 2015 17:48

Dag heren,

Bedankt voor de reacties zover allemaal! Vlakken kan dus prima manueel, ik zat in dezelfde richting te denken met een meubelplaat of een glasplaat oid.

Wat betreft de deeltjes; Ik ga op onderzoek uit en kijken of ik achter de klepdeksels en de de kettingspanner meer kan vinden en/of de oorzaak. Blok uit elkaar trekken hiervoor was ik eigenlijk niet van plan... :shock:

Ik ben benieuwd of iemand de vorm van deze (mogelijk) tandjes herkend. Ik heb ook al zitten speuren in het werkplaatshandboek maar nog niets gevonden wat er op lijkt

Ik zal trouwens t.z.t. laten weten wanneer ik wat heb gevonden!

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

27 apr 2015 17:56

Eigenlijk heb je geen andere oplossing dan het blok splitsen.
De stukken zijn al in het longblok gekomen anders zaten ze niet aan je plug.
Je kunt nu nooit zeker zijn of alles eruit is zonder het blok te splitsen.

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

27 apr 2015 19:26

Zoiets.......

64542

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

27 apr 2015 22:54

Ik heb de fotos van mn eigen motorrevisie er nog eens bij gepakt: volgens mij zijn het toch tandjes van de tandwielen van de nokken as of kettingspanner, zie fotos, even clicken voor groter plaatje.... Je kunt ook goed zien hoe slechte krukas lagerschalen eruit zien (net op tijd destijds bij 220.000 km).

Door de betreffende deksels los te maken kun je het inspecteren zonder het hele blok open te maken.
Ik zou de fragmenten bewaren, met een magneet ook fragmenten uit de afgetapte olie verzamelen, oliefilter openen en ook evt deeltje verzamelen. Als je kunt nagaan of je daarmee al het onbrekende staal in handen hebt, kun je overwegen de beschadigde tandwielen te vervangen en de motor dicht te laten.

Ik heb bij mn BMW motorfiets ooit een verzameling naalden van een naaldlager gevonden op die manier.
Betreffende lager van de tuimelaar vervangen, olie paar keer gewisseld, nooit problemen gehad.....

Afbeelding

Afbeelding

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

28 apr 2015 9:56

lindemans schreef:Ik heb de fotos van mn eigen motorrevisie er nog eens bij gepakt: volgens mij zijn het toch tandjes van de tandwielen van de nokken as of kettingspanner ...
64543


Hoe komen die van daar in het olie-systeem :?:

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

28 apr 2015 10:04

De olie komt toch ook overal, die neemt die deeltjes toch gewoon mee :?:
Heb het al eens hier gemeld, maat van me vond de klem van de nokkenasketting aan de magneet :shock:
Die had toch alle geluk, kon bij wijze van spreken deze er zo weer opschuiven :oops:

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

28 apr 2015 15:34

Ja, die kettingen lopen van / naar tandwielen die op de krukas zitten, en die draait toch echt in het hart van het blok.

Grote stukken metaal komen niet door de zeef van de oliepomp weer het druk circuit in, zeker als een een type 3.2 hebt met die ronde plaat onderaan het blok die je los kunt schroeven, dan is de kans groot dat je achter de distributie deksels en onderin de drysump alle rommel wel bij elkaar verzameld krijgt.

Als je dat kunt matchen met de tanden die je mist op de tandwielen, dan zou ik een paar keer olie wisselen met goedkope olie, tussendoor kort rijden / laten draaien en bij het olie aftappen ook die ronde plaat onder de pompzwef loshalen. Dan nieuw filter en olie en lekker tuffen. Wel eerst repareren uiteraard, geen meter meer rijden nu ...

Als je echt nog stukken staal mist, moet hij wellicht toch maar uit elkaar...

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

28 apr 2015 15:40

molen934 schreef:De olie komt toch ook overal, die neemt die deeltjes toch gewoon mee :?:


Deeltjes :?: :shock:

Volgens mij moeten dit soort stukjes - als ze van de distibutie-tandwielen (nokkenas ketting) zijn - niet in dat (olie) gedeelte van het blok kunnen komen ...

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

28 apr 2015 15:56

Welk type pomp zit in deze motor?

Afbeelding

Bij een oud type pomp schermt het zeefje de complete deksel af en dan kunnen er geen grote stukken bij de plug komen. Bij de latere kan dat wel.

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

28 apr 2015 20:11

Olaf schreef:
molen934 schreef:De olie komt toch ook overal, die neemt die deeltjes toch gewoon mee :?:


Deeltjes :?: :shock:

Volgens mij moeten dit soort stukjes - als ze van de distibutie-tandwielen (nokkenas ketting) zijn - niet in dat (olie) gedeelte van het blok kunnen komen ...


Als je het plaatje ziet, zouden ze door/langs de ketting meegenomen moeten zijn, daar waar de ketting door het kettinghuis naar de krukas loopt. Geen idee hoe realistisch dat is, draait m.i. hard genoeg om bij het afbreken meegtrokken re worden door de ketting. Je zou ook kunnen verwachten dat tanden van die wielen in de ruimte onder de spanner terechtkomen.

Maar goed, de kettingen lopen over vergelijkbare tandwielen die op de krukas zitten, daar kunnen ze net zo goed vandaan komen, dan moet je blok sowieso helemaal open. Als de tanden om en nabij de nokkenas nog compleet zijn kom je toch daar terecht.
Echt balen zoiets.

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

28 apr 2015 21:48

Ontzettend bedankt voor de vele reacties en het meedenken van jullie allemaal! Ik heb gelukkig de verzamelde olie die inmiddels in jerrycans zit nog niet afgevoerd, evenals het vervangen oliefilter. Ik ga dan ook uitgebreid speuren naar meer metaal.

De voorgestelde aanpak van Lindemans spreekt mij wel aan door eerst goed te gaan kijken waar ik mogelijk schade heb aan de kettingwielen (als het hier vandaan komt) en dit proberen te matchen met wat ik heb gevonden. Verder lijkt het mij op een later moment, na reparatie, een goed idee om een paar keer olie af te tappen om er meer uit te krijgen als ik nog wat mis.

Een ding is mij wel duidelijk, deze zomer wordt het weinig toeren nog :(

Aan de andere kant ben ik blij hier nu tegen aan te lopen en zo door de wagen via de olie verteld te krijgen dat die niet helemaal lekker is om maar zo uit te drukken.

Ik zal binnenkort met jullie delen wat ik heb gevonden a.d.h.v. foto's en tekst. Ik zeg er wel gelijk bij dat het een poosje stil kan zijn aangezien ik alleen in weekenden aan het project werk en ook nog wel eens wat anders heb :wink:

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

03 mei 2015 10:10

Dag allemaal,

Gistermiddag samen met mijn vader het hele boek Porsche 911 SC Service Manual doorgelopen, langs alle plaatjes, om uit te vinden waar deze tandjes vandaan komen (Het zijn inderdaad vrijwel zeker tandjes, zie foto hieronder). Als je alles rondom de krukas, oliepomp, nokkenas en distributie bestudeerd is er niets te vinden wat er op lijkt.

Toen we even bij de motor van de auto stonden te kijken vroeg ik mij opeens hardop af: 'Hoe zit het eigenlijk met de aandrijving van de rotor?'. Deze ziet er namelijk ook uit alsof deze nog niet te lang geleden is vervangen.

Terug naar de Service Manuel en ja hoor. Dit zou inderdaad wel eens het onderdeel kunnen zijn waar deze tandjes vandaan komen. Het is in onze ogen tenminste een serieuze verdachte.

Info over de tandjes:

- 5 mm breed
- 3 - 3,5 mm hoog
- Heb nu in totaal in meer en mindere mate 9 tandjes (foto 8) Ik heb er nog één uit de afgetapte olie gevist

Heb ook het hele olie filter uit elkaar gehaald maar daar niets gevonden.

Wat een mogelijk scenario is, is dat de vorige eigenaar pech heeft gehad met de rotor. Mogelijk tijdens het rijden. Het is natuurlijk ondenkbaar dat een motor blijft lopen met deze tandjes ontbrekend. Vervolgens is na vervangen geen zorg meer gedragen voor de zichtbaar verdwenen tandjes. Deze zijn bij afbreken direct naar beneden het carter in gevallen.

Mijn plan is nu om klepdeksels en distributiedeksels te verwijderen om opzoek te gaan naar meer rommel. Ik denk dat vanaf de distributiezijde de motor ook makkelijker te spoelen is. Met olie?

Wat denken jullie ervan;

- Is dit een plausibel scenario?
- Kan iemand de afmetingen van deze tandjes bevestigen? Ik wel zelf nu de rotor en as niet verwijderen
- Wat is een goed spoelmiddel? kan dit eventueel met wasbenzine? Mij lijkt iets met lagere viscositeit handig.

Tandjes:

album/album_pic.php?pic_id=64594

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

03 mei 2015 10:35

De tanden van de verdeler staan schuin ten opzichte van de as. En in mijn beleving is dat tandwiel ongeveer een centimeter dik. Ik zou even het typenr. van de verdeler opzoeken en dan even googelen naar plaatjes om te vergelijken. Als je weet welk tandwieltje er op de verdeler hoort kun je die natuurlijk ook even opzoeken op internet. Meestal staan de afmetingen er wel bij. Succes met de speurtocht.
Laatst bijgewerkt door Heinz op 03 mei 2015 10:38, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

03 mei 2015 10:36

GWillemsen schreef:Mijn plan is nu om klepdeksels en distributiedeksels te verwijderen om opzoek te gaan naar meer rommel.


Vergeet die ontsteking even, en ga de uitlaatdemper, wat plaatwerk en dan de distributiedeksels en carterzeef verwijderen. Distributie repareren en motor eventueel spoelen.


Niet hier te veel scenario's bedenken, maar overall aan en sleutelen :mrgreen:


Geen probleem om met wasbenzine te spoelen, maar of het nodig is?

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

03 mei 2015 21:33

Dankjewel Erwin, Heinz,

Het lijkt inderdaad niet op de tanden van de verdeler. Die zijn zoals Heinz zegt inderdaad zo'n 10 mm breed. Ik heb het onderdeelnummer van de verdeler gegoogled (BOSCH 0 237 304 016). De bevestigingsflens op het motorblok in ongeveer net zo hoog als dit tandwiel zoals te zien in de afbeeldingen. Ik heb de flens even nagemeten en is dus zo'n 10 mm.

Ik ben vanavond ook op dit forum gestuit, welke ik eerder na veelvuldig zoeken met soortgelijke termen nog niet had gevonden:

http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... s-oil.html

Hier wordt ook eerst de verdeler verdacht maar later uitgesloten. Mogelijk toch iets van de distributie als heeft de persoon in kwestie in dit forum daar ook geen probleem gevonden.

Zoals Erwin al zegt inderdaad overall aan en deksels eraf en ook gaan kijken. Hiermee ben ik vandaag al begonnen maar gaat allemaal nog niet zo heel vlot als je er niet alle dagen mee bezig bent :o
Plaats een reactie