Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
24 mei 2015 8:26
Waar staat jullie niveau van de koelvloeistof bij een koude motor (min of max) ?
24 mei 2015 8:59
Iets onder max. Bij Resto besteden ze veel tijd, na modificatie, om het koelvloeistof niveau op het juiste pijl te krijgen.
24 mei 2015 9:20
Rond maximum.
24 mei 2015 9:27
Dat is inderdaad een hele klus om het op peil te krijgen als de vloeistof eraf is geweest, oa. zekeringen en relais verwijderen. En meerdere keren warm draaien en weer bijvullen.
Zal dat ook niet een van de oorzaken zijn dat er nogal wat 996-en stuk lopen, dat er gewoonweg koelvloeistof wordt afgelaten en weer bijgevuld wordt zodat er een hoop lucht in het systeem komt. Het is namelijk 2 pagina,s text hoe de koelvloeistof te verwijderen en weer te vullen.
24 mei 2015 9:33
Staat op MAX.
Klopt Bart. Resto zei dat veel garages afvullen en ontluchten en je laten gaan. In werkelijkheid kan er dan nog zo'n 1,5 liter bij na een tijdje rijden. Wanneer je dit niet weet of in de gaten hebt kan dit tot motorschade leiden. Maar een hele klus is het niet. Gewoon bijvullen vanuit oude colafles of zo en dan hoef je niets te verwijderen.
Laatst bijgewerkt door
Ivo 3.6 op 25 mei 2015 5:49, in totaal 1 keer bewerkt.
24 mei 2015 10:48
Hou zou je dat niet kunnen merken, dan? Voordat het niveau echt serieus gevaarlijk te laag is, is het lampje toch al lang gaan branden?
24 mei 2015 15:58
Precies. Maken ze weer een soort van geheime cult wetenschap van. Natuurlijk moet het vullen goed gebeurden, onder vacuüm, etcc. Wanneer echter het niveau te laag is gaat gewoon het lampje branden
24 mei 2015 22:16
midden tussen MAX en MIN.
Systeem moet onder vacuüm gevuld worden 22l. Het ventiel op het tankje handmatig open zetten door het metalen heveltje over te halen. Daarna warm draaien en vervolgens met stoten gas geven. De manier die Porsche voorschrijft.
Tot slot ontluchting ventiel sluiten.
Na een goede rit wederom controleren in koude toestand (= 1 nacht overstaan)
Het ventiel gaat overigens ook vanzelf open bij een goede stevige rit of file om lucht te laten ontsnappen.
Indien je na elke rit controleert zal je gaan zien dat de koude eindstand soms meer, en een dag later weer minder naar MAX is (verschillen van soms 1 cm op het peilglas)
En idd. lampje branden is te weinig. De sensor zit in de bodem van het tankje, d.w.z. nog redelijk onder MIN.
Dus bij MIN is er nog niets aan de hand, er zit immers ca. 22l in het systeem. Bij vullen altijd in koude toestand
Mark
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.