Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Motor 996 op ondertoeren komt lastig op gang - Tiptronic -

05 dec 2020 13:14

Hoi,

Ik heb sinds drie weken een Carrera 4 cabrio uit 2003, 135k op de teller. Mijn eerste Porsche :D

Wanneer de auto koud is trekt hij wat langer door in de versnellingen om de toeren wat hoger te houden en sneller warm te worden. Dat rijdt m.i. heel prettig, maar zal niet al te economisch zijn. Wordt de auto warm, treed een ander programma in werking. So far so good, want dit is normaal, heb ik begrepen.

Echter, als de auto warm is, zit ie snel in zijn 4 of 5. Regelmatig bij 50 of 60 kmpu. Vaak merk ik dat bij zo'n snelheid het toerental rond de 1700 schommelt. Zodra ik echter wat gas bij geef, merk ik dat de motor moeite heeft om iets te versnellen. Dus bijvoorbeeld wanneer het verkeer ineens van 50 naar 60 kmpu gaat. Je wilt dan volgen, maar rustig en gedoseerd. Het lijkt dan of ik een schakelauto rijd, die ik moet terugschakelen. De toeren schommelen een beetje en de motor maakt een geluid zoals bij een schakelauto het geval is.
Geef ik tamelijk wat gas bij, dan gaat het wel redelijk soepel. Ook als ik terugschakel gaat het prima.

Mijn idee is dat
-het gas niet erg "responsive" reageert bij een lichte "touch" van het gaspedaal
-de auto eigenlijk zou moeten terugschakelen naar de 4 of 3
-het lijkt alsof het schakelbrein niet de juiste mapping heeft, danwel zich niet aanpast. (???)

In de M mode rijdt de auto fantastisch, maar dan houd ik de toeren niet lager dan 2000 in zon situatie ( kies dan bijvoorbeeld voor de 4de ipv 5de versnelling)

Inmiddels stoort het me gewoon dat ik moet terugschakelen met de tiptronic. Ik lees wel vaker dan men graag in M rijdt, maar dan hoef je geen automaat te kopen, toch?

Is er iemand die een idee heeft of dit een normaal verschijnsel is?
Kan id de mapping beinvloeden?
Waar moet ik de oorzaak zoeken?

Ik kijk uit naar jullie tips!

Mvrgr

Patrick

Re: Motor op ondertoeren komt lastig op gang

05 dec 2020 13:19

Bak al laten spoelen? Daar zou ik mee beginnen

Re: Motor op ondertoeren komt lastig op gang

05 dec 2020 14:53

Ah .. een tiptronic :D .. geen idee hoe dat werkt :roll:

Versnellen vanuit minder dan 2500 toeren is sowieso niet fijn voor de motor :idea:

.. zal niet al te economisch zijn ..


:popcorn:


Enne ... Welkom :!:

Heb je ons sub-forum Even Voorstellen al gevonden :?:

Re: Motor 996 op ondertoeren komt lastig op gang - Tiptronic

05 dec 2020 17:37

@ Olaf
Nee, zal zeker. Daarom verwacht ik eigenlijk ook dat de bak automatisch terugschakelt.

:drive:

Re: Motor 996 op ondertoeren komt lastig op gang - Tiptronic

05 dec 2020 17:52

Een tiptronic is een klassieke automaat met koppelomvormer. Die schakelt door veranderende oliedruk in een oliegalerij. Vervuiling van de olie zorgt dat de kleppen niet op de juiste manier reageren en daarom schekelt de bak niet juist meer. Spoelen is wss al een hele stap voorwaarts.
Just my 2ct.

Re: Motor 996 op ondertoeren komt lastig op gang - Tiptronic

05 dec 2020 20:21

Eerst maar eens de adaptatiewaarden van de tip computer resetten. Kan met durametric of met Porsche tester. Anders een uurtje accu er af.

Ook e-gas calibratie eerst eens uitvoeren. Sleutel contact aan voor 1min. Contact uit 10-15 seconden. Daarna weer contact aan en even wachten.

De tiptronic is in zijn cruise-stand is gewoon redelijk lui. Je moet hem stevig op zijn staart trappen vooraleer hij wat in de sportievere mappings wil schakelen. Als je hem in ‘manueel’ zet zit hij standaard in zijn meest sportieve mapping qua shifts en aangrijpen van de lock-up koppeling in de koppelomvormer.

Ik zou sowieso qua onderhoud voor de bak de helft van onderhoudsinterval door Porsche aanhouden 70.000km ipv 140.000. Komt de levensduur ten goede. De Mercedes 722.2 bak die in de 996 mk2 zit is voor de rest redelijk problemenvrij.

Eens spoelen kan zeker geen kwaad. Of het je probleem van lui schakelen oplost weet ik niet. Denk dat je eerst maar eens die reset van de adaptatiewaarden moet proberen en dan leert de tip computer vanaf scratch weer aan hoe het best geschakeld wordt.

Ook het kleppenhuis eens demonteren en schoonmaken kan helpen. Het enige wat wel eens stuk wil gaan is de printplaat. Kan dan eventueel vervangen worden. Maar dat gaat meestal gepaard met foutmeldingen en echt niet meer schakelen.

Re: Motor 996 op ondertoeren komt lastig op gang - Tiptronic

06 dec 2020 17:23

GinnFizz schreef: Spoelen is wss al een hele stap voorwaarts.


Staat zeker op de planning komende periode.
Iemand enig idee van de kosten? Ik lees hier en daar vanaf 275 tot 595 Euro. Ruime marge :D

Kan ik dat overigens bij elk soort garage laten doen?

mvrgr

Patrick

Re: Motor 996 op ondertoeren komt lastig op gang - Tiptronic

06 dec 2020 17:31

Persoonlijk zou ik naar een Porsche-Specialist gaan ... of desnoods naar de Dealer ... maar als je toch naar een universele garage wilt :arrow: - KLIK - :arrowl:






.

Re: Motor 996 op ondertoeren komt lastig op gang - Tiptronic

06 dec 2020 18:06

PSTG is een aanrader, ze hebben daar veel ervaring. Kosten weet ik zo niet meer, dacht rond de 300

Re: Motor 996 op ondertoeren komt lastig op gang - Tiptronic

06 dec 2020 21:00

Dat zogenaamd traag reageren en slippen hoeft ook niet aan de bak te liggen. De tiptronic computer is een complexe regelinstelling die heel veel inputvatiabelen van de ECU meekrijgt om het schakelen aan te sturen. Ik heb een keer gehad dat door alleen maar een andere uitlaat spruitstukken te monterende tiptronic begon op te spelen. Het luistert erg nauw dus. Luchtmassameter ok. Meerwaardes op lambdasondes ok? Etc etc

Misschien goed om een keer te laten spoelen. En te kijkend dat helpt. Zoniet moet er verder gezocht worden. En dan dus niet enkel naar de bak zelf. Maar ook andere mogelijke oorzaken daarbuiten.

Voor complexe storingen is auto Resto ook een goed adres. Veel ervaring met de tiptronic en de problemen. Prijstechnisch ook altijd voordelig.

Re: Motor 996 op ondertoeren komt lastig op gang - Tiptronic

06 dec 2020 21:44

mark996 schreef:PSTG .... dacht rond de 300



Vanuit Zuid Limburg .....

.... dat zou een mogelijkheid zijn :cheesy:

Re: Motor 996 op ondertoeren komt lastig op gang - Tiptronic

06 dec 2020 22:48

Kheldar schreef:Dat zogenaamd traag reageren en slippen hoeft ook niet aan de bak te liggen. De tiptronic computer is een complexe regelinstelling die heel veel inputvatiabelen van de ECU meekrijgt om het schakelen aan te sturen. Ik heb een keer gehad dat door alleen maar een andere uitlaat spruitstukken te monterende tiptronic begon op te spelen. Het luistert erg nauw dus. Luchtmassameter ok. Meerwaardes op lambdasondes ok? Etc etc

Misschien goed om een keer te laten spoelen. En te kijkend dat helpt. Zoniet moet er verder gezocht worden. En dan dus niet enkel naar de bak zelf. Maar ook andere mogelijke oorzaken daarbuiten.

Voor complexe storingen is auto Resto ook een goed adres. Veel ervaring met de tiptronic en de problemen. Prijstechnisch ook altijd voordelig.


Dank allereerst voor je uitvoerige bericht en analyse.
Inmiddels heb ik een e-gas calibratie gedaan. Het pedaal is responsiver geworden en het rijden is ook prettiger geworden. Het heeft zeker effect gehad.
Het spoelen ga ik ook ergens inplannen.


Je opmerking betreffende het resetten van de adaptiewaarden van de tip computer ga ik morgen uitvoeren.
Gewoon loskoppelen, uurtje wachten en klaar? Ik begrijp dat daarna wellicht de radio en ramen even wat aandacht verdienen, maar dat dat kleinigheidjes zijn.

Ik woon in Zuid-Limburg en volgende situatie komt regelmatig voor:
Ik rijd op een rustige weg in de 5de versnelling, met 60 kmpu. Dan doemt er een hellingkje op. Om het tempo vast te houden, geef ik een beetje gas bij. Ik hoor dan dat de motor echt moet werken en het toerental schommelt licht (ook zichtbaar op de klok).
Nu vraag ik me af, als ik de accu het losgekoppeld, gaat de auto dan weer leren om anders te schakelen?
Is dat iets waar ik invloed op kan uitoefenen? Met andere woorden, kan ik de auto "leren" hoe ik het wil hebben, of is dat te simpel gedacht en werkt het niet zo?

Vast bedankt voor je gewaardeerde reactie.

Re: Motor 996 op ondertoeren komt lastig op gang - Tiptronic

06 dec 2020 23:07

Kijk hier even, heb de procedure al eens eerder gepost:

viewtopic.php?p=1299133#p1299133

Niveau bakolie zou ook gechecked moeten worden.

Re: Motor 996 op ondertoeren komt lastig op gang - Tiptronic

07 dec 2020 0:08

Ok super bedankt alvast. Ik ga ermee aan de slag.

mvrgr Patrick

Re: Motor 996 op ondertoeren komt lastig op gang - Tiptronic

07 dec 2020 0:56

Olaf schreef:
mark996 schreef:PSTG .... dacht rond de 300



Vanuit Zuid Limburg .....

.... dat zou een mogelijkheid zijn :cheesy:



:D :D :D 8)

Re: Motor 996 op ondertoeren komt lastig op gang - Tiptronic

07 dec 2020 1:03

Nog even terugkomend op het probleem dat je beschrijft.
Welke toerentallen zit je dan? De lock up in de koppelomvormer wordt pas gelocked ergens rond de 2000-2200 toeren. Dus wat jij hierboven beschrijft kan ook volkomen normaal zijn. Dat je aan die snelheid en aan die gasrespins bergop net op de zone zit waar je nog op zuivere vloeistofkoppeling rijdt. Dat zou idd het licht fluctuerende/slippende toerental knn verklaren.

Misschien is het gewoon tijd om een paar schakelflippers te installeren ;)

Re: Motor 996 op ondertoeren komt lastig op gang - Tiptronic

07 dec 2020 10:33

Kheldar schreef:Nog even terugkomend op het probleem dat je beschrijft.
Welke toerentallen zit je dan? De lock up in de koppelomvormer wordt pas gelocked ergens rond de 2000-2200 toeren. Dus wat jij hierboven beschrijft kan ook volkomen normaal zijn. Dat je aan die snelheid en aan die gasrespins bergop net op de zone zit waar je nog op zuivere vloeistofkoppeling rijdt. Dat zou idd het licht fluctuerende/slippende toerental knn verklaren.

Misschien is het gewoon tijd om een paar schakelflippers te installeren ;)



ik zit dan inderdaad onder de 2000 toeren. Vaak rond 1800, soms zelfs 1700.
Dat slippen is daarmee zeker verklaarbaar. Vraag me alleen af of dat schadelijk is en het voelt ook niet lekker.

Ik ga zometeen de accu loskoppelen en kijken wat er dan gebeurd na de reset. De e-gas calibratie heeft zeker al wat gedaan.
Auto heeft 135 k gelopen. Bakspoelen is wel aan de orde, begrijp ik?

Nu eerst nog de code van mijn PCM zoeken....

Mvrgr Patrick

Re: Motor 996 op ondertoeren komt lastig op gang - Tiptronic

07 dec 2020 20:13

Ja dus je zit dus wel in het gebied waar de lock up nog niet of net wel ingrijpt. Je gaat gewoon een beetje moeten leren spelen met het gaspedaal om dat op te vangen. Niet enkel hoe diep je het gaspedaal intrapt is van belang hierbij maar ook hoe snel. Of nog beter in zulke situaties even terugschakelen en wat hoger in de toeren met meer gaspedaalbeweging rijden.

Bij 140.000km staat volgens het boekje het onderhouds interval voor de automaat. Dat betekent dat ze de olie in de pan aftappen en filter wisselen. Hierbij blijft de olie die in koppelomvormer zit zitten. Er wordt zo maar de helft van de aanwezige bakolie gewisseld. Vaak wordt er dan kort daarna nog een keer gewisseld. Of idd de bak laten spoelen.

Re: Motor 996 op ondertoeren komt lastig op gang - Tiptronic

08 dec 2020 0:14

Inderdaad, de bak moet rond die km stand gespoeld worden, dat scheelt al wat. Maarr....de bak is een mercedes bak die ook in taxi’s werd geschroefd...begint pas goed te reageren als je wat aggressiever te werk gaat. Wat ik doe: ik rijd altijd in M, en houd toerental altijd boven 2000rpm. Dat werkt prima wat mij betreft. Schijnt trouwens ook dat er vergroot plofgevaar is als je te lage toeren draait.....

Re: Motor 996 op ondertoeren komt lastig op gang - Tiptronic

08 dec 2020 11:09

lagunamak schreef:Schijnt trouwens ook dat er vergroot plofgevaar is als je te lage toeren draait.....

Klopt helemaal, de krachten die nodig zijn om de kleppentrein op lage toeren rond te krijgen zijn groot (i.g.v. een flat six twee cilinderkoppen met telkens twee nokkenassen die 12 kleppen bedienen). Nokkenassen draaien daarbij nog eens aan de helft van het motortoerental. Bijgevolg wordt het IMS lager op lage toeren meer belast.

Re: Motor 996 op ondertoeren komt lastig op gang - Tiptronic

08 dec 2020 12:10

De tiptronic was extra gevoelig voor cilinderschrapers.
Op koppel rijden door lage toeren veroorzaakt extra krachten van zuigers op cilinderoppervlak. Wat het probleem van kantelende zuigers alleen maar vergroot.

De bak is dan we van Mercedes maar de mappings en aansturing zal heus wel getweaked zijn door Porsche. Desalniettemin heeft de tiptronic een slaapstand voor cruisen. Werd door iemand ook wel ‘Schwuchtelschaltung’ genoemd.

Re: Motor op ondertoeren komt lastig op gang

08 dec 2020 12:27

Ik die ergens hierboven in het topic schreef:Versnellen vanuit minder dan 2500 toeren is sowieso niet fijn voor de motor :idea:


En als de zuigers/cilinders er niet onder lijden, dan wel je drijfstanglagers :wink:

Re: Motor op ondertoeren komt lastig op gang

08 dec 2020 12:46

M.a.w. gaan met dat ding. Porsches zijn gemaakt om met de nodige "inspiratie" gereden te worden. :drive:

Re: Motor 996 op ondertoeren komt lastig op gang - Tiptronic

08 dec 2020 13:10

Porsche rijden is eigenlijk heel eenvoudig ... niet onder de 2500 toeren blijven hangen en bij koude motor niet boven de 3500 toeren laten gaan - als de boel (olie en evt. water) op temperatuur is .... just :drive: like you stole it :!:



.
Plaats een reactie