Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Zelf koelsysteem ontluchten (997.1)?

24 dec 2023 16:48

Ik loop al een tijdje rond met een aantal verbeterpuntjes aan mijn 997. Of misschien beter gezegd: perfectioneer-puntjes. :lol:
linkje-naar-997-topic

Een van de dingen die ik op het oog heb is een derde radiator in het midden. Montage technisch zie ik het allemaal wel zitten. Ik zie alleen een beetje op tegen het opnieuw aftoppen en ontluchten van het koelsysteem. Het is natuurlijk best een dingetje en het afbreukrisico is nogal groot :roll:
Ik lees verschillende dingen: motor laten stationair laten draaien met reservoir open maar ook dat je een speciale vacumeer-set moet hebben.

Welke ontlucht-set bv is aan te bevelen? Ik heb vorig jaar een remontluchtings-set gekocht, die ik na een middag uit frustratie maar in de kliko heb gegooid. Alles zat onder de remolie en de remmen waren uiteindelijk nog niet ontlucht :bang:
Zoiets wil ik niet weer hebben zeg maar. :roll:

Heeft iemand hier ervaring mee die mij gerust kan stellen en wellicht een tip kan geven?

Re: Zelf koelsysteem ontluchten (997.1)?

24 dec 2023 17:29

ik had deze zomer een kapotte plastic buis op mijn cayman s 987 met 3.4 wat ongeveer dezelfde motor is en daarbij heb ik gewoon de koelvloeistof in gegoten tot de nok en motor laten lopen tot hij warm was.
dan weer laten afkoelen en weer bijgevuld, bij mij was hij dan goed ontlucht bij een tourrit

bij de cayman zit er een ontluchtings nippeltje op waar ik kan aan trekken, dit zal misschien ook op de 997 zitten

voor de remmen had ik een oude fiets binnen band stuk gesneden, 1 kant een knoop in gelegd en andere kant over het vatje getrokken :D en vast gelegd met een stripje, zo kan je met een fietspomp druk opsteken (if it works it ain't stupid)

enkel opletten dat het vattje niet leeg komt

Re: Zelf koelsysteem ontluchten (997.1)?

26 dec 2023 0:13

Heb ooit eens de radiatoren van mn ex 997 tt vervangen. Na montage van alle delen en zoveel mogelijk koelvloeistof terug in het systeem gedaan, de auto van achteren gewoon omhoog gezet (mijn oprit loopt gelukkig nogal schuin af :mrgreen: ) afgevuld met koelvloeistof, motor gestart, tijdje laten draaien, af laten koelen en nog wat bijgevuld tot max. Daarna nooit meer bij hoeven te vullen en ook geen koeling issues gehad.
Dus zonder vacuüm pompje oid gewoon te doen.

Re: Zelf koelsysteem ontluchten (997.1)?

26 dec 2023 1:12

Vul altijd met vacuum. Je motor kan stuk gaan als hij warm word zonder koelvloeistof. Als het wel goed gaat heb je gewoon mazzel gehad.
Wat je aftapt moet er ook weer in voor je start.

Re: Zelf koelsysteem ontluchten (997.1)?

26 dec 2023 10:27

Klopt, ging idd net zoveel terug in als wat eruit kwam.
Zal wel mazzel gehad hebben dan. ;)

Re: Zelf koelsysteem ontluchten (997.1)?

26 dec 2023 12:01

Wat misschien wel zou kunnen doen als je het echt zonder vacuum wilt doen. De auto aan de voorkant omhoog zetten dan de de koelers er af halen en daar dan ook de koelvloeistof opvangen. Dus niet bij de motor aftappen. Als je gaat vullen zitten er achter je accu 2 slangen naar de kachel radiateur. Maak die los en vul hem daar weer af. Maar er zit ook dan nog wat lucht in maar dat zal niet zoveel meer zijn.

Re: Zelf koelsysteem ontluchten (997.1)?

27 dec 2023 11:43

Dank voor de antwoorden.

Het hoeft zeker niet per se zonder vacuum.

Maarja, ik heb geen professionele vacuumset (ook geen hobby-setje). Wil er best eentje kopen, maar welke dan?
Ik wil een miskoop voorkomen zeg maar. :roll:

Re: Zelf koelsysteem ontluchten (997.1)?

27 dec 2023 12:38

Ik heb deze:

Afbeelding

Afbeelding

gekocht via Ebay,

werkt goed, maar ik ga toch upgraden naar een professionelere want om deze te kunnen gebruiken
moet je koelsysteem eerst volledig leeg zijn, was handig bij de 991 want daar zat toch niets meer op.

Maar nu bij de 996 zit die nog de helft vol na het vervangen van de radiatoren en heb geen zin om hem volledig
op bokken te zetten en de leidingen vooraan/onderaan los te halen en de aftapplugs te lossen en nieuwe
ringen te halen.

Dus ga nu eentje kopen die niet enkel vacuum trekt zoals de Airlift II maar waar nog een extra leiding aanzit
die ook gelijk de koelvloestof eruit trekt.

Re: Zelf koelsysteem ontluchten (997.1)?

27 dec 2023 13:52

Ik heb een koffer van ks tools. Kun je bijna alle auto’s mee vullen en druktest doen voor je gaat vullen

Re: Zelf koelsysteem ontluchten (997.1)?

28 dec 2023 8:11

deze toevallig?

Re: Zelf koelsysteem ontluchten (997.1)?

28 dec 2023 10:04

Ja klopt die is het. Je hebt ook lucht nodig natuurlijk.

Re: Zelf koelsysteem ontluchten (997.1)?

28 dec 2023 11:44

Voor zo'n incidentele keer kan het echt wel goedkoper:

https://www.bol.com/nl/nl/p/vidaxl-18-d ... oductImage

Re: Zelf koelsysteem ontluchten (997.1)?

28 dec 2023 11:58

Da's enkel de druktest, kan je niet mee afvullen.

Als je vacuum niet wegvalt voor je begint te vullen kan je er ook wel zeker van zijn dat je systeem dicht is.

Re: Zelf koelsysteem ontluchten (997.1)?

28 dec 2023 12:10

Ik heb een paar jaar geleden de BGS-1773 gekocht. Kost ca 75 euro. Past prima (met enig puzzelen rondom de koelwatertank) op de afsluiting van mijn 996 en werkt prima om systeem op onderdruk te zetten en te vullen.

Re: Zelf koelsysteem ontluchten (997.1)?

04 jan 2024 10:35

Ik heb na even zoeken nu deze gekocht

Afbeelding

Is vrij compact omdat je maar 1 aansluiting hebt dus vermoed van wel voldoende plaats te hebben.
Met de andere moet je bv. bij 997 het expansievat losgooien omdat het anders niet past.

Hou jullie op de hoogte

Re: Zelf koelsysteem ontluchten (997.1)?

04 jan 2024 13:29

Ik hou het in de gaten :cheers:

Re: Zelf koelsysteem ontluchten (997.1)?

04 jan 2024 13:48

Waarom zou je niet met druk het systeem kunnen vullen? Waarom vacuüm? Als je druk zet op het expansievat en de ontluchting (hoogste punt) open dan druk je koelvloeistof er doorheen en eruit.
Als ik het zonder druk doe wil het vloeistof er niet goed in/uit. Truc van voorkant omhoog zetten is ook zo omslachtig.
Zo doe ik het met mijn 944. Is het bij een 911 anders?

Re: Zelf koelsysteem ontluchten (997.1)?

04 jan 2024 15:43

Vlaanderen schreef:Zo doe ik het met mijn 944. Is het bij een 911 anders?

Yep.. best wel, de motor bij een 944 zit voorin, bij de 911 achter en 987/981 in het midden en de radiatoren voorin. Voor het ontluchten maakt dat veel uit omdat je veel meer leidingen hebt waar airlocks in blijven zitten.

Re: Zelf koelsysteem ontluchten (997.1)?

04 jan 2024 16:12

Voor het ontluchten maakt dat veel uit omdat je veel meer leidingen hebt waar airlocks in blijven zitten.[/quote]

Wat is dan het verschil tussen een positieve druk of een negatieve druk? In beide gevallen lukt het niet om te ontluchten als er geen stroming is. Is er wel stroming dan maakt het toch niet uit aan welke kant je de (negatieve/ positieve) druk uitoefent? Ik wil het graag begrijpen, vandaar mijn vraag.

Re: Zelf koelsysteem ontluchten (997.1)?

04 jan 2024 16:35

Basic schreef:987/981 in het midden en de radiatoren voorin.


Misschien zit ik er helemaal naast, ik laat me dan graag corrigeren, maar bij een 981 zitten (volgens mij) vooraan alleen de radiatoren/condensatoren van de airco. De radiatoren voor de koeling zitten (volgens mij) achter de luchtinlaten aan de zijkant

Re: Zelf koelsysteem ontluchten (997.1)?

04 jan 2024 18:39

Vlaanderen schreef:Voor het ontluchten maakt dat veel uit omdat je veel meer leidingen hebt waar airlocks in blijven zitten.


Wat is dan het verschil tussen een positieve druk of een negatieve druk? In beide gevallen lukt het niet om te ontluchten als er geen stroming is. Is er wel stroming dan maakt het toch niet uit aan welke kant je de (negatieve/ positieve) druk uitoefent? Ik wil het graag begrijpen, vandaar mijn vraag.[/quote]

Ik reageerde op je verschil tussen een motor met een radiator ervoor of een middenmotor of een motor achterin. Bij een auto met de motor voorin heb je 2 slangen tussen motorblok en de radiator van zo'n 20-30cm. Bij de middenmotor en motor achterin is dit een aantal meters en die slangen/buizen lopen niet alleen in 1 rechte lijn, maar eerst naar het laagste punt en dan weer naar boven om aan te sluiten op de radiator of aan de andere kant op de waterpomp. Hierdoor ontstaat een soort sifonwerking en dus grote kans dat bij de stukken buis die hoger lopen, een grote luchtbel ontstaat.

@ Polydeukes: Bij de 987 heb ik 'm al een paar keer in m'n handen gehad (ik weet bijna zeker dat dit bij de 981 niet anders is) en ik heb van de week nog naar een filmpje over de 992 GT3 van Mat Armstrong gekeken, en ook daar worden 2 radiatoren (airco en water) achter elkaar gebruikt, Volgens mij is dit een standaard voor Porsche behalve met het blok voorin. Het kan zijn dat voor sommige modellen extra koelers worden gebruikt (intercooler of oliekoelers), maar dat is wat anders.

Re: Zelf koelsysteem ontluchten (997.1)?

04 jan 2024 22:30

Basic schreef:Bij de 987 heb ik 'm al een paar keer in m'n handen gehad (ik weet bijna zeker dat dit bij de 981 niet anders is) en ik heb van de week nog naar een filmpje over de 992 GT3 van Mat Armstrong gekeken, en ook daar worden 2 radiatoren (airco en water) achter elkaar gebruikt, Volgens mij is dit een standaard voor Porsche behalve met het blok voorin. Het kan zijn dat voor sommige modellen extra koelers worden gebruikt (intercooler of oliekoelers), maar dat is wat anders.

Dus de radiator voor de koeling zit achter de condensor van de airco? Weer wat geleerd.

Re: Zelf koelsysteem ontluchten (997.1)?

04 jan 2024 22:39

Nou jullie maken er nog al wat van, maar je koelsyteem vul je dus met vacuum. En dan zuigt hij de koelvloeistof zo naar binnen. Een auto scheef opkrikken moet je allemaal niet willen. Strak schiet hij van de krik of wat dan ook. Doe het gewoon zoals het hoort of doe het niet.

Re: Zelf koelsysteem ontluchten (997.1)?

04 jan 2024 23:08

82464
Hier het schema; links boven samengesteld en daaronder in losse onderdelen. Je ziet hier de condensor voor de radiator zitten. Het koelwater stroomt door de 1e en daarna naar de 2e radiator aan de andere kant van de auto, langs en over het stuurhuis, dus er zitten nogal wat bochtjes in.

Dat het niet altijd eenvoudig is om te onluchten maakt Mat Armstrong ook mee:
https://www.youtube.com/watch?v=jok_-0aSRcc&list=RDCMUCcLYOTz3ct6_lk9iLToxxAw&index=8

Re: Zelf koelsysteem ontluchten (997.1)?

18 feb 2024 15:24

Ff een update, past perfect en het reservoir moet niet losgehaald worden :cheers:

Afbeelding
Plaats een reactie