Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren

11 mei 2024 22:30

Hallo,

Ik heb mijn 987 nu 1,5 maand en ben er helemaal weg van. Afgelopen 3 dgn ben in met mijn oudste zoon naar Zuffenhausen geweest en een bezoek gebracht aan het Porsche museum. Een echte aanrader zoals velen van jullie weten.

Op de heen en terugweg op de autobahn natuurlijk even wat andere snelheden gereden en het viel mij op dat vanaf een 5000 - 5250 toeren de motor plots anders gaat klinken. Alsof er kleppen anders gaan staan zoals bv de Vtec van Honda of iets vergelijkbaars. Er komt dan ook in één keer veel meer vermogen los. Herkenbaar voor iemand? Vast wel :D

Vertel! :mrgreen:

82962

Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren

11 mei 2024 22:50

Ja, gezien mijn nick name hier… VTEC werkt bij Honda op de nokkenas en dus de kleplift. Tamme nokken en wilde nokken aangestuurd door hydrauliek.
Vermoedelijk vergelijkbaar met Varioram bij Porsche?

Wanneer VTEC erin komt (5000 toeren) wordt zelfs een brave zorgzame mama een echte hooligan / macha :lol:

Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren

12 mei 2024 1:29

Bijna goed.
VarioRam heeft te maken met een andere (langere) weg die de aangezogen lucht aflegt bij hogere toeren terwijl het bij VarioCam gaat om variabele nokken(assen). Dat laatste is volgens mij ook wat VTEC bij Honda doet.

Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren

12 mei 2024 10:07

Geen idee, maar wel leuk om te vernemen dat de 987 goed bevalt.
Dit aantal toeren is ook wel in de eerste versnellingen te halen, je hoeft hiervoor toch niet naar Duitsland?

Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren

12 mei 2024 10:10

bij mij is dat ook zo bij mijn 987 3.4 cayman
ook mooi te zien op de rollenbank
82963

Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren

12 mei 2024 10:17

rene leclerc schreef:Dit aantal toeren is ook wel in de eerste versnellingen te halen, je hoeft hiervoor toch niet naar Duitsland?


Inderdaad, scheelt een sloot benzine en uitstoot. Uitslover :P
Het extra vermogen is me nooit opgevallen.
Wel de enorme bak prettige herrie bij wat langere hogere snelheid en toeren.

Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren

12 mei 2024 10:20

Dus Reinout jij bent dus Heinz performance. :mrgreen:

Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren

12 mei 2024 10:23

Nederland is ook zo klein, voordat de motor goed warm is ben je het land al uit.

Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren

12 mei 2024 10:30

ik ben wel blij met wat ze gdn hebben bij heinz (bekende tuner in belgie! en niet ik :D )
kdenk dat ze niet veel tijd gestoken hebben met de gegevens in te vullen

Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren

12 mei 2024 18:58

Henk schreef:Bijna goed.
VarioRam heeft te maken met een andere (langere) weg die de aangezogen lucht aflegt bij hogere toeren terwijl het bij VarioCam gaat om variabele nokken(assen). Dat laatste is volgens mij ook wat VTEC bij Honda doet.

Het lijkt op elkaar, maar de werkwijze is niet helemaal hetzelfde. VTEC schakelt daadwerkelijk over naar een ander nokkenasprofiel. VarioCam past de timing aan (zoals VANOS bij BMW), VarioCam Plus daarnaast ook nog de kleplift via een klepstoter die van twee verschillende nokkenasprofielen gebruik kan maken.

Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren

12 mei 2024 22:05

@rene leclerc: Neen, kan alleen in Duitsland :mrgreen:

Hier in Friesland hebben we ook alle ruimte, misschien wel meer dan in de rest van NL, maar het viel mij vooral nu erg op. Wellicht dat de hogere snelheden (220+) hier aan bijdroegen. :drive:

Misschien lees ik het niet goed, maar volgens mij heeft nog niemand de echte vraag beantwoord; is het puur beleving of gebeurd er motorisch ook daadwerkelijk ook iets? Ik lees niet terug dat die VarioRam of VarioCam ed op mijn 987 zit?

Daar was dan wel benieuwd naar.

Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren

13 mei 2024 1:34

Het antwoord is ja, jouw 987 S heeft Variocam. VarioRam zoals in de 2e generatie 993 heeft de auto niet. Wel een gelijkend systeem:

Boxster S (987) – The distribution pipe flap is opened in the two rpm
ranges from 3500 to 4700 rpm and from 5400 to 7200 rpm.

Another source for the Cayman S states
The distribution pipe flap is opened in the two rpm
ranges from 3500 to 4900 rpm and from 5200 to 7300 rpm.
zie ook hier

en hier

VarioCam kan zorgen voor de extra vermogensbeleving hoger in de toeren, terwijl de variabele klep in de aanzuigbuis voor een ander aanzuiggeluid kan zorgen hoger in de toeren (ook beleving dus)

Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren

13 mei 2024 21:48

De klep in het inlaattraject zorgt niet alleen voor een ander geluid maar ook een betere vulling en dus meer vermogen bij hogere toerentallen.

Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren

13 mei 2024 22:44

Correct, hij voorkomt "ademnood".

Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren

14 mei 2024 21:52

Kijk, dan was mijn gevoel toch goed. Dank u wel heren voor de perfecte uitleg. :cheers:

Ik ga dit weekend met de jongste zoon naar Legoland, dus kunnen we er in Duitsland wederom van genieten.

Fijnen en veilige km's allemaal

Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren

15 mei 2024 15:07

Klinkt goed Ronald !

Op hogere toeren beginnen ze inderdaad te brullen - de oude 911 wordt ook een heel andere auto vanaf 4500-5000 rpm !

Mocht je nóg eens die kant op gaan is het Mercedes Museum ook de moeite waard moet ik zeggen ...
Merk met langere en bredere historie, een aparte verdieping per decennium en een vloer met ex-celebrity auto's (die witte Paus-Mobiel is echt geen pan...)

Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren

16 mei 2024 7:52

En ik maar denken dat TS naar Legoland in Denemarken gaat…want dan is het Mercedes museum echt de andere kant op.

Maar bij Ulm is er inderdaad een dependance :wink:

Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren

16 mei 2024 15:51

Met "nog eens die kant op" bedoelde ik de eerdere trip naar Stuttgart :-) ...

Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren

16 mei 2024 21:14

Haha. Maar goede tip. Ga volgende keer als ik die kant op ga ook naar het Mercedes museum.
Plaats een reactie