Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Stinkende koppeling

20 okt 2025 12:11

Goedemorgen,

Mijn 3.2 '88 had een redelijk stinkende koppeling en pakte niet helemaal meer lekker op bij vol optrekken in zn 1.
Auto heb ik weggebracht naar een porsche specialist en op advies van de monteur de koppeling laten vervangen.
Echter toen de motor eruit lag gaf de monteur aan dat er een zo goed als nieuwe koppeling in zat maar dat het vliegwiel wel wat "blauwe" vlekken vertoonde.
Gezien het blok er toch al uit lag heb ik maar direct alles laten vervangen.
Het rotte is nadat ik de auto opnieuw op heb gehaald ik nog steeds hetzelfde probleem ervaar. dus een stinkende koppeling bij vol gas vanuit 1 optrekken en het toch niet helemaal lekker oppakken bij een volle acceleratie. ik kan bv niet vol optrekken in zn 1 zonder dat ik het gevoel heb dat hij "slipt".
De monteur geeft alleen aan dat hij verder niets meer weet wat dit zou kunnen zijn.

Iemand nog suggesties?

Re: Stinkende koppeling

20 okt 2025 12:32

Domme vraag, maar zit het vliegwiel wel goed vlak op je koppelingsplaat en is alles goed schoon?

Re: Stinkende koppeling

20 okt 2025 13:09

s er gecontroleerd op juiste dikte vliegwiel, koppelings plaat en drukgroep??
Komt de koppeling wel volledig vrij?

Dit zijn zo de eerste dingen die in mij opkomen om te controleren bij zulke klachten. Ik ga er dan maar van uit dat de koppelingsplaten en het vliegwiel niet vetgeslagen zijn (lekkende kruk of price as keerring

Re: Stinkende koppeling

20 okt 2025 15:24

Heeft de monteur zelf niets gemerkt nadat hij je auto gerepareerd had? Lijkt me iets wat je meteen met een proefrit merkt.

Re: Stinkende koppeling

20 okt 2025 19:27

Kan het zijn dat je banden stinken? Ik ruik zelf iets als ik de noodstop oefen. Weet niet zeker of dat de banden of de remmen zijn.
Is maar een suggestie.

Re: Stinkende koppeling

20 okt 2025 20:01

Het lijkt wel duidelijk dat het probleem wat je ervaart dus niet de koppeling zelf is.

Een slippende koppeling merk je juist bij vollaadt in hogere versnelling, als de koppeling niet volledig contact maakt, krijg je slip in het systeem, wat je juist in de hogere versnellingen merkt.

Welk onderzoek heeft je specialist gedaan om tot het oordeel te komen dat het blok er uit moet om de koppeling te bekijken?

Re: Stinkende koppeling

21 okt 2025 12:55

Hij slipt dus niet als ik bv in zn 5 rij bij 60kmph en vol gas geeft.
Dan voel en ruik ik niets.
Het is echt puur in zn 1 bij vol optrekken.

De aanname vd montuer was idd de geur en dat volgens hem het opkomen vd koppeling helemaal aan het einde vh pedaal zat, dus je moet hem echt laten opkomen voordat hij hem oppakt. Hij gaf aan dat dat ook niet in te stellen was en dan voor hem icm de geur de aanname was voor de andere koppeling.

Gezien het een montuer is die mij prima heeft gehoplen en ook op het porsche forum goed bekend staat ga ik er ook wel vanuit de hij alle zaken weer goed heeft gemonteerd op bsis van zijn 30 jaar ervaring.

Re: Stinkende koppeling

21 okt 2025 21:05

avantwist schreef:Hij slipt dus niet als ik bv in zn 5 rij bij 60kmph en vol gas geeft.
Dat is bij ~1500 toeren. Het koppel is dan ongeveer de helft van het maximale koppel. Dus dat hij dan niet slipt is logisch.

Ik reed een tijd met een Opel Kadett :P met een slippende koppeling. Het werd steeds erger en ik moest steeds met minder gas optrekken. Op een gegeven moment kreeg ik een andere auto en heb ik de Kadett aan een vriend gegeven. Die reed er mee tot er helemaal niet meer mee te rijden viel en toen ging de Kadett naar de sloop :cry:
Plaats een reactie