Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: Olieverbruik luchtgekoelde 3,6 L motoren (993 en 964)

15 jun 2015 16:50

Mijn 964 C2 van 1989 (VIN 0721) heeft bij 130K een coulance motor gekregen (de eerste 964's lekten als een zeef)
en heeft nu 280k op de klok, olie verbruik 1 liter op de 5000 km (en dat is mijn jaar kilometrage)
Geen rook, wel veel lawaai :cheers: met de cup uitlaat....

Re: Olieverbruik luchtgekoelde 3,6 L motoren (993 en 964)

15 jun 2015 16:57

erwin964c4 schreef:ik zeg maar een maand of 3later om hem eens te starten en dan kwam me daar een blauwe rook uit die uitlaat
Niet een beetje maar de hele hal van plusminus 300m2 was blauw
En hij bleef dan roken
Zette ik hem uit en wachte ik een minuut of 5 dan was het over
Mij hebben ze wijsgemaakt dat dat een kleppenprobleem was
Dus daarom
Maar ondanks die zeer heftige rookvorming geen olieverbruik omdat het maar zeer kortdurig was
Als ik ermee reed en de auto met tussenpozen een paar dagen stilstond was er geen rook
En hij had wel wat olielekkage
Nu rookt hij dus niet meer als die een winter stilstaat
Drom heb ik hem helemaal aan laten pakken omdat ze toch al de kleppen moesten aanpakken
:salut:

Ooit hier gelezen dat bij lange stilstand olie naar plaatsen ging waar het niet moest blijven staan en dat dat die blauwe rook veroorzaakte bij starten na die periode. Weet het exacte er niet meer van, maar dat zullen de technici hier wel weten. Meen me te herinneren dat de door jou beschreven blauwe rook na lange stilstand goed verklaarbaar en geen drama was... :scratch:

Re: Olieverbruik luchtgekoelde 3,6 L motoren (993 en 964)

15 jun 2015 17:43

Wat jij bedoeld is dat er iets olie/lekt langs de zuigerveren ivm de plat liggende cilinders van een boxer bij lang stilstaan
Dat verbrand bij het starten en geeft idd een blauwe walm,maar waar ik het over had is vele malen erger dan dat
Heb geprobeerd het zo duidelijk mogelijk te typen......
Maar dat wat jij beschrijft was het dus niet ,want dan krijg je echt geen hele hal met een dikke blauwe walm
En zoals getypt bleef hij roken tot ik hem uitzette en als ik hem dan 5minuten later starte was er niks geen rook meer :salut:

Re: Olieverbruik luchtgekoelde 3,6 L motoren (993 en 964)

15 jun 2015 18:59

Past niet helemaal (of helemaal niet) in het topic, maar mijn 981S heeft de eerste 30000km 0,5ltr olie verbruikt en nu ook weer in de laatste 18000km bijna 0,3ltr :shock: . Ik :drive: de P altijd erg goed warm en zet na een rit nooit gelijk de motor af (dus misschien komt het daar wel door). Zijn er meer deze hoeveelheden olieverbruik en bijbehorende km's?

Re: Olieverbruik luchtgekoelde 3,6 L motoren (993 en 964)

15 jun 2015 19:25

Ik heb geen idee wat mijn 981S verbruikt aan olie. Ik rij max 7500 per jaar en elk jaar even een oliewissel. In die 7500 km zie ik geen verschil in olie pijl. Moet minder zijn dan circa 1l per 20.000 km.

Re: Olieverbruik luchtgekoelde 3,6 L motoren (993 en 964)

15 jun 2015 19:26

Het gaat hier toch over 993en 964 ?

Re: Olieverbruik luchtgekoelde 3,6 L motoren (993 en 964)

15 jun 2015 20:58

En daarom had ik al aangegeven:

Brulaap schreef:Past niet helemaal (of helemaal niet) in het topic ...,
:D :wink:

Re: Olieverbruik luchtgekoelde 3,6 L motoren (993 en 964)

16 jun 2015 8:26

Moet er olie in? Hij is toch luchtgekoeld?












:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Olieverbruik luchtgekoelde 3,6 L motoren (993 en 964)

16 jun 2015 20:06

Zou de olie maar gauw controleren en bijvullen..

Afbeelding

Re: Olieverbruik luchtgekoelde 3,6 L motoren (993 en 964)

16 jun 2015 22:53

Nu met de 993 in Frankrijk. Opvallend dat bij het rijden van bergpassen en veel binnendoor het olieverbruik hoger is dan wanneer met normale snelheid de Autoroute wordt gereden. Volgens de specialist inderdaad een kwestie van het het aanzuigen van de olie langs de klepstelen bij bijvoorbeeld bij het veel op de motor afremmen tijdens afdalingen. Dan stijgt (beetje raar gezegd natuurlijk) het olieverbruik opvallend. In ons eigen landje een verbruik van c.a. 1 liter op 5000 km (150.000 km)
Plaats een reactie