Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 24 apr 2024 14:54



Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Accu 993 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Accu 993
Merk, gewoon een andere want elke merk gaat kapot of zeker op den duur kapot. Je kunt ook pech hebben en gelijk al stuk....

Mijn moll accu is al 6 jaar oud , gaat elke jaar in de winter aan de Optimate en uiteraard om de weken ofzo toertochten ermee.... :drive:
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


18 jan 2020 16:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
aircraft engineer
gemeente zuidplas
Bericht Re: Accu 993
mijn accu Bosch silver heeft het net geen 10 jaar volgehouden altijd aan de ctek lader gestaan na een ritje was het ineens over met de accu hij ontladen zichzelf bijna net zo snel als hij laden met als gevolg dat de ctek lader zich zelf uitschakelde omdat hij de accu niet goed genoeg vond om nog te laden uit zelfbescherming :pale: weer een verse erin gezet wel met wel twee fout boodschappen pasm fout en nog eentje :scratch: volgens google zouden deze zich wissen na een ritje en ja hoor ik was de straat nog net uit en weg waren allebei :ba: :drive:
_________________________________________
bullen zijn top !


19 jan 2020 22:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Accu 993
update: na een paar dagen aan de lader groen licht. 13.45 volt. nu eerst maar eens kijken hoe lang hij dat zelf vasthoudt.
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


22 jan 2020 8:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: Accu 993
Houd de accu wel goed in de gaten :!:

Ik heb het vorig jaar juni ook gehad, accu toch opgeladen gekregen na een (te) diepe ontlading, Maar tijdens een ritje een paar weken later
toch de accu aan de kook :evil:

Heb er nog een best klusje aan gehad alles in de kofferbak weer schoon te krijgen.


22 jan 2020 9:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Accu 993
Zelf heb ik heel veel vage klachten en telkens gezeik met die Bosch accu's gehad (3x autos'). Accu's die soms met 1 of 2 jaar al naar de klote waren. Eerst ging ik nog ruilen binnen 2 jaar. Maaaaaar, laatse 3 jaar overal Varta;s ingegooid en alles staat en blijft nu stabiel, ofwel, beter Varta dan Bosch, voor mij dan. Maar als je accu niet 100% is, kun je de meest vage klachten krijgen. Eigenlijk mooi, want voor 125 a 175 euries ben je van een hoop tramalant af. Ik laat nu om de 3 weken een dagje op, en dat gaat helemaal goed. Nu sta ik met een platte band linksachter, hahaha, maar dat heeft nix met de accu te maken toch ... nog snel spoedig 2x velgjes in de revisie ... en daarna kan het seizoen wel weer beginnen zo'n beetje denk ik ... :drive: :ba:

Maar waarom haal je niet gewoon de hele winterperiode je accu eruit, afgesloten en zonder accu zullen ze er ook niet zo heel rap met je bolide vandoor gaan toch?

Of is dat slecht voor de auto, maar waarom dan eigenlijk? Waarom moet een Elf eigenlijk op spanning blijven als ie een aantal maanden stil staat? Ik hou um ook op spanning, de accu verbruikt wat en dat schijnt dan weer goed te zijn voor de accu?

Wie weet hoe dat zit, wat is flauwekul, wat is waar en wat is wijsheid? :scratch: :popcorn:
_________________________________________
'Life is what you make it!'


22 jan 2020 9:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Accu 993
Targa Floriaan schreef:
update: na een paar dagen aan de lader groen licht. 13.45 volt. nu eerst maar eens kijken hoe lang hij dat zelf vasthoudt.

Groene lamp is leuk maar test hem eerst eens met starten. Als je startmotor lekker ronddraait en de motor zonder pijn start dan zou ik redelijk vertrouwen in hebben. Anders gooi een nieuwe accu erin want tis een hoop gedoe als je ergens staat en hij wil niet meer starten vanwege een halve gare accu... :salut:
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


22 jan 2020 12:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Accu 993
@Mart: ik wil in de winter wel eens rijden, en normaal staat hij aan de lader en is t dus geen probleem. nu een weekje niet en meteen dood.

@Dial en Willem: je hebt gelijk, beter voorkomen dan genezen. Ga wel voor de Varta (Blue of Silver).
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


22 jan 2020 16:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Accu 993
Nog even een technisch vraagje: spanning liep in 2 dagen terug van 13.45 naar 13.08 volt (losstaand, dus niet gemonteerd). Is dat normaal?
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


23 jan 2020 20:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Accu 993
Zie kolom 1, je accu is nog steeds 100% vol op spanning, maar onder belasting kan hij zo dood zijn als een pier. Interne weerstand is zo hoog dat de klemspanning in elkaar zakt onder belasting. Kortom, met een accutester bij de garage onder belasting beoordelen.
Volledig vol (100%’): 12,78V
Bijna leeg (10%) 11,50V
76224
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


23 jan 2020 21:49
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Accu 993
Targa Floriaan schreef:
spanning liep in 2 dagen terug van 13.45 naar 13.08 volt (losstaand, dus niet gemonteerd). Is dat normaal?
Dat is normaal.
Niet normaal is dat je na een week nog maar 6,6 volt hebt. Dat kan echt niet.
Heb je al eens gemeten hoeveel stroom de wagen uit de accu trekt als je hem weg zet?
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


24 jan 2020 2:33
Profiel
Bericht Re: Accu 993
Dial_888 schreef:
Zie kolom 1, je accu is nog steeds 100% vol op spanning, maar onder belasting kan hij zo dood zijn als een pier. Interne weerstand is zo hoog dat de klemspanning in elkaar zakt onder belasting. Kortom, met een accutester bij de garage onder belasting beoordelen.
Volledig vol (100%’): 12,78V
Bijna leeg (10%) 11,50V
76224


Ik heb begrijp wat interne weerstand is, echter wat je bedoelt met dat deze hoog is begrijp ik niet. Suggereert dat deze variabel is. Graag uitleggen?
Dank


24 jan 2020 7:57
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Accu 993
Varta E44, 77Ah Silver Dynamic accu, 780A, 12V :thumleft:
_________________________________________
'Life is what you make it!'


24 jan 2020 10:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Accu 993
Ik heb het idee dat afgesloten vooral het alarm veel stroom verbruikt. Accu nooit te ver leeg laten lopen, en dan met ontladen accu starten, daar gaan ze heel snel stuk van. Maar als ze altijd vol staan voor het starten, en nooit tot de bodem leeg gaan, willen ze nog welles een lange levensduur hebben.
_________________________________________
'Life is what you make it!'


24 jan 2020 10:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Accu 993
Ik ken deze website verder niet, maar ze hebben wel een aardige weekaanbieding nu!!

https://www.accudeal.nl/p/varta-e44-77a ... 577400078/

En voor de boot, die nog minder vaart dan de Elf rijdt, heb ik deze keer een dikke shockproof optima aangeschaft, die schijnen helemaal geweldig te zijn. :mrgreen:

Ja toch, die relatief enkele keren dat we dan gaan rijden of varen is het wel heel erg klote als het spul niet wil starten ... :scratch: :scratch: :scratch:
_________________________________________
'Life is what you make it!'


24 jan 2020 10:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Accu 993
Kappi2907 schreef:

Ik heb begrijp wat interne weerstand is, echter wat je bedoelt met dat deze hoog is begrijp ik niet. Suggereert dat deze variabel is. Graag uitleggen?
Dank

Lijkt me een mooie uitdaging voor jou als techneut om te gaan googlen op vervangingsschema van een accu ( Thévenin equivalent) en de wet van Ohm, en een spreadsheet... :thumleft:
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


24 jan 2020 11:25
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Accu 993
Heb 11 maanden geleden een nieuwe Bosch accu in de S6 gegooid (toen ik hem kocht). In de kerstvakantie accu overleden. Mooi klote. Nieuwe (Varta) accu moeten kopen voor de hoofdprijs, moest tenslotte rijden met de kerst. Na de vakantie terug naar de Bosch dealer dat ik dat toch wel snel vond. Moesten ze een week of 3 over nadenken, maar krijg net een belletje dat ik een nieuwe Bosch accu krijg. Wil mijn geld terug. Dat kon niet. Ook niet na een hoop zeuren. Enfin, ga zo die nieuwe accu dan maar ophalen. Als ik hem heb zal ik hier wel ff posten wat het er voor eenjte is, wellicht kan ik er iemand gelukkig mee maken voor minder dan de winkelprijs.

Mzzl :salut:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


24 jan 2020 12:24
Profiel
Bericht Re: Accu 993
Dial_888 schreef:
Kappi2907 schreef:

Ik heb begrijp wat interne weerstand is, echter wat je bedoelt met dat deze hoog is begrijp ik niet. Suggereert dat deze variabel is. Graag uitleggen?
Dank

Lijkt me een mooie uitdaging voor jou als techneut om te gaan googlen op vervangingsschema van een accu ( Thévenin equivalent) en de wet van Ohm, en een spreadsheet... :thumleft:

Ik denk dat je de wet van Kirchoff bedoelt. Interne weerstand van accu is niet meer dan 0,02ohm en constant (laag en varieert niet). Kracht van een accu is door belasting te meten en daar komt de wet van Ohm. De relatie van het vervangingsschema van een accu met Thévenin begrijp ik niet aangezien tijd geen variable is binnen deze theorie en zodoende ook niet te vangen in een spreadsheet waaruit het vervanging van een accu kan worden bepaald. Je kunt hoogstens het aantal laadcycli bepalen wat dan weer aan tijd kan worden gekoppeld........


24 jan 2020 14:48
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Accu 993
horn schreef:
Heb 11 maanden geleden een nieuwe Bosch accu in de S6 gegooid (toen ik hem kocht). In de kerstvakantie accu overleden. Mooi klote. Nieuwe (Varta) accu moeten kopen voor de hoofdprijs, moest tenslotte rijden met de kerst. Na de vakantie terug naar de Bosch dealer dat ik dat toch wel snel vond. Moesten ze een week of 3 over nadenken, maar krijg net een belletje dat ik een nieuwe Bosch accu krijg. Wil mijn geld terug. Dat kon niet. Ook niet na een hoop zeuren. Enfin, ga zo die nieuwe accu dan maar ophalen. Als ik hem heb zal ik hier wel ff posten wat het er voor eenjte is, wellicht kan ik er iemand gelukkig mee maken voor minder dan de winkelprijs.

Mzzl :salut:

Bosch S5 013
Specificaties
Productnummer 0 092 S50 130
Verkort productnummer S5 013
Afmetingen 353 x 175 x 190 mm
12 Volt
100 Ah
Startcapaciteit 830A EN
Poolvolgorde + pool rechts

Roep maar als je interesse hebt
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


24 jan 2020 21:39
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Accu 993
Het logischte lijkt mij dat de stroom minder wordt door sulfatering?
De oppervlakte wordt dan steeds kleiner denk ik.
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


25 jan 2020 0:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 turbo S 993 4S
Boekelo
Bericht Re: Accu 993
Kappi2907 schreef:
Dial_888 schreef:
Kappi2907 schreef:

Ik heb begrijp wat interne weerstand is, echter wat je bedoelt met dat deze hoog is begrijp ik niet. Suggereert dat deze variabel is. Graag uitleggen?
Dank

Lijkt me een mooie uitdaging voor jou als techneut om te gaan googlen op vervangingsschema van een accu ( Thévenin equivalent) en de wet van Ohm, en een spreadsheet... :thumleft:

Ik denk dat je de wet van Kirchoff bedoelt. Interne weerstand van accu is niet meer dan 0,02ohm en constant (laag en varieert niet). Kracht van een accu is door belasting te meten en daar komt de wet van Ohm. De relatie van het vervangingsschema van een accu met Thévenin begrijp ik niet aangezien tijd geen variable is binnen deze theorie en zodoende ook niet te vangen in een spreadsheet waaruit het vervanging van een accu kan worden bepaald. Je kunt hoogstens het aantal laadcycli bepalen wat dan weer aan tijd kan worden gekoppeld........


Interne weerstand van een spanningsbron openbaart zich als een spanningsval proportioneel met de afgenomen stroom (in vak term Ri= Delta U/Delta I)
Een accu heeft een interne weerstand die (let op Kappi2907) zeer zeker niet stabiel is en o.a. afhankelijk is van de accu temperatuur, leeftijd en laadtoestand.

Wat Wil (is Dial_888) bedoelt (denk ik) is dat je van een accu (of andere spanningsbron) met zijn interne weerstand en de externe weerstanden in de auto (kabels, contact overgangen) een vervangings schema kunt maken met één spanningsbron en één interne weerstand. Dit staat bekend als het theorema van Thevenin.

Kirchoff beschrijft (som v/d stromen in een knooppunt is nul en som v/d spanningen in een gesloten los is nul) en is uiteraard van toepassing in onze auto's.

Zo, wel weer genoeg theoretisch gedoe voor vandaag :salut:

Gr Hans


25 jan 2020 8:54
Profiel
Bericht Re: Accu 993
Hoi Hans,
Ik kan de interne weerstand van accu meten en deze is onder alle omstandigheden constant. Moment dat de accu (variabel) wordt belast komt deze weerstand in het circuit, maar heeft door zijn lage waarde geen of nauwelijks invloed en als je het totaal als variabel ziet dan begrijp ik je reactie. My 2 cents


25 jan 2020 9:08
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Accu 993
Ik snap er geen zaccu van.
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


25 jan 2020 14:34
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Accu 993
Mart WTL schreef:
Ik ken deze website verder niet, maar ze hebben wel een aardige weekaanbieding nu!!

https://www.accudeal.nl/p/varta-e44-77a ... 577400078/


Bedankt voor de tip. Ik heb er net eentje gehaald. Het is een groot magazijn met een balie voor de winkelverkoop. Ziet er netjes uit.

Hoe laad je een accu eigenlijk op met een druppellader buiten de auto? Zet je de zwarte klem dan gewoon op de negatieve pool van de accu? In de gebruiksaanwijzing van de lader staat namelijk dat je deze op het chassis van de auto moet zetten.


25 jan 2020 15:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Accu 993
Zo doe ik t altijd (op de polen, ook in de auto).
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


25 jan 2020 15:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Accu 993
Update: vandaag accu weer geïnstalleerd.
Alarm begon meteen te loeien, met ab uitgezet.
Toen viel me op dat de lichtzoemer afging.
Lichtknop stond inderdaad nog aan.
Zou dus betekenen dat accu daardoor is leeggetrokken.
Snap alleen niet dat me dat bij het wegzetten niet is opgevallen. Had t toch moeten zien of horen.
Zou kunnen dat ik pas aan de lichtknop heb gedraaid toen ik merkte dat de accu leeg was, maar dan had ik m wschl wel weer uitgezet.
Of is er een mogelijkheid dat de zoemer niet afgaat als t licht aanstaat en de sleutel wordt verwijderd?
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


26 jan 2020 21:55
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: smartbart


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.