Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 17:24



Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Porsche 924 wil maar niet lopen, ik kom er niet uit. 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Porsche 924 wil maar niet lopen, ik kom er niet uit.
Mijn porsche 924 uit 1981 2.0 wil maar niet lopen. Het probleem: Hij loopt maar een paar seconden daarna valt ie uit. (meer detail hieronder)

Wat heb ik tot nu toe gedaan:
Nieuwe benzinepomp
Nieuw benzinepomp relais
Nieuw contactslot (witte blokje)
Benzinetoevoer is goed, het komt aan bij het k-jet systeem, de injectoren ga ik deze week testen.
Benzine ziet er goed uit, weet eerlijk gezegd niet precies hoe oud het is, maar jonger dan 1,5 jaar. heb er 5 liter nieuwe bij gedaan.
Er zat een scheur in een slang van het blok richting het luchtfilterhuis (ik denk carterventilatie), deze heb ik zo goed mogelijk dicht geplakt met duct tape, ik moet nog een nieuwe vinden. Voor de rest alles goed qua vacuum.
Distributie staat 100% goed, 3x gecheckt: Dus nokkenastandwiel met kleppendekselmarkering, oliepomp markering staat ook goed, en vliegwiel markering ook goed. wat dus betekend dat cil. 1 op BDP staat met beiden kleppen gesloten.

Ontsteking, stond eerst niet precies goed, rotor wees niet precies naar het streepje op de behuizing, rotor stond een paar graden naast het streepje met de klok mee.
Nu heb ik de ontsteking weer goed gezet, dus de rotor precies naar het streepje gericht (en natuurlijk terwijl cil.1 op BDP staat.)
Nadat ik dat had gedaan liep hij juist slechter, en viel nog steeds uit na een paar seconden.
Bougiekabels zitten ook goed. en zijn relatief nieuw, rotor kap is ook relatief nieuw.

Toen ik de bougie van cil. 1 eruit had gehaald om te kijken of de zuiger boven stond, zag ik dat de bougie een beetje zwart was, ook was hij nat en rook naar benzine. (geen vonk?, lijkt me sterk aangezien motor wel aanslaat)

Ik heb ook geprobeerd te starten met het bezinepomprelais overbrugd zodat de pomp altijd loopt. Dat werkte ook niet.


30 jan 2023 15:13
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Porsche 924 wil maar niet lopen, ik kom er niet uit.
Heb je de bezine drukken (systeem en regel) gemeten? Verzopen bougies klinkt als een kapotte/Verstopte WUR i.e. hij is veels te rijk. Weet je of de instelling op je spin goed is?

Hoewel je onstekking op TDC een goed start is moet je wel naar -10 TDC, maar dat is detail.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


30 jan 2023 23:14
Profiel
PorscheForum Rakker
996 c4 2002
Omg. Venlo
Bericht Re: Porsche 924 wil maar niet lopen, ik kom er niet uit.
1,5jaar benzine... e10?
krijg je er wel gestart met remmenreiniger oid via lucht filter?

ben verder niet bekend met deze auto...

ken je iemand met een scope? zitten er cam en crank sensors op?
hebben deze machines uitlees mogelijkheden?


30 jan 2023 23:25
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Porsche 924 wil maar niet lopen, ik kom er niet uit.
1,5 jaar oude benzine is prima om op te starten.

De enige sensoren op een 2.0 is oliedruk, volt meter, koelvloeistof temperatuur, en bezine niveau. :mrgreen:
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


30 jan 2023 23:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: Porsche 924 wil maar niet lopen, ik kom er niet uit.
Welkom! :mrgreen:
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


31 jan 2023 8:02
Profiel
PorscheForum Rakker
996 c4 2002
Omg. Venlo
Bericht Re: Porsche 924 wil maar niet lopen, ik kom er niet uit.
gezien TS niet weet wat de benzine leeftijd is. en zeker niet weet wat er in is gegaan door voorganger. is het een valide argument om hieraan te twijfelen (zeker Als je weet dat hij brandstof,vonk en compressie krijgt en niet wil starten)

je zegt 5 liter? op hoeveel liter? kun je er een beetje uithalen? steek het eens in brand. (nu zegt dat ook niet alles maar is een indicatie.)

als het e10 is...ik lees dat de houdbaarheid enkele maanden is...
(een grasmaaier motor wil ik niet vergelijken...maar die krijg ik na x maanden niet gestart met e10)

enfin succes met oplossen.


31 jan 2023 10:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Porsche 924 wil maar niet lopen, ik kom er niet uit.
Ik ga er nieuwe benzine in doen, heb dit een tijdje uitgesteld maar het is toch het beste, anders zit ik gewoon mijn tijd te verspillen door hem op slechte benzine te laten lopen.

Ik zal binnenkort wel een update plaatsen


31 jan 2023 16:15
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Porsche 924 wil maar niet lopen, ik kom er niet uit.
Oude benzine er uit … Aspen er in - om ‘m goed aan de gang te krijgen ;)


31 jan 2023 16:33
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: Porsche 924 wil maar niet lopen, ik kom er niet uit.
Denk je dat je al veel weet van/over oto's komt die Olaf aanzetten met Aspen, nog nooit van gehoord :scratch:

HIER een linkje
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


31 jan 2023 18:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Porsche 924 wil maar niet lopen, ik kom er niet uit.
In het linkje staat:
Weet je niet zeker of jouw motor een viertaktmotor is of misschien een tweetakt? Kijk of je ergens de motorolie kunt bijvullen of checken. Gevonden? Dan heb je een viertaktmotor!
Bij een 2 tact moet je toch ook olie bijvullen? :shock: . Dat is dan om mengsmering te krijgen. De denkfout is door een leek snel gemaakt met alle gevolgen van dien.


31 jan 2023 21:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Porsche 924 wil maar niet lopen, ik kom er niet uit.
Bij de meeste tweetakt moto’s van na 1980 (RD, NSR, RGV…) niet Brulaap, maar bij kettingzagen en bosmaaiers (en oude 50cc brommers) moet je het wel zelf mengen.

Aspen 4 is hier standaard voor de zaken die een winterslaap houden zoals de generator en de grasmaaier. Prima spul maar aan de prijs.
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


31 jan 2023 22:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Porsche 924 wil maar niet lopen, ik kom er niet uit.
2.2VTEC schreef:
...moet je het wel zelf mengen.....


En daar kan het dus fout gaan; zelf olie bijvullen wil dus niet zeggen dat het een 4-tact is :D :thumleft:
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


31 jan 2023 22:35
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Porsche 924 wil maar niet lopen, ik kom er niet uit.
Als je auto aanslaan, is de kwaliteit van je benzine niet de oorzaak. Het kan natuurlijk geen kwaad verse benzine er in te doen, maar zoals ik al eerder schreef; Het probleem zit bijna altijd in een WUR die verstopt is of buiten spec is.

Heb je een CIS druk meter?
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


01 feb 2023 10:31
Profiel
PorscheForum Rakker
996 c4 2002
Omg. Venlo
Bericht Re: Porsche 924 wil maar niet lopen, ik kom er niet uit.
Wat Johann hierboven opmerkt (na wat inlezen/youtube) is ook volkomen goed argument, gezien het feit dat die ook wil starten voor paar seconden. (Wil ook absoluut niet het tegendeel bewijzen...laat dat even duidelijk zijn.)

Ps. ik ben meer van de iets moderne motoren, K-Jet heb ik me nog nooit echt in verdiept. Buiten dat het eigenlijk een mooie techniek is/was!
Voor topic starter probeer bij diagnose altijd de dingen die voor de hand liggen en ga van makkelijk naar moeilijk MET de middelen die je hebt. Maar gezien je achtergrond en andere berichten heb ik het idee dat je dit al doet.


WBT
Aspen....ja..dat was wat toen dat werd geïntroduceerd in mijn werkzame carrière bij een verhuurbedrijf...totdat mensen er water in gingen doen om de kosten te besparen na het inleveren van de extra meegeven flessen (die niet verzegeld waren) of aan de tank die vol was meegeleverd.

Die aspen brandstof stinkt ook minder bij verbranding/uitlaat...(waarmee ook werd geadverteerd)


01 feb 2023 11:53
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Porsche 924 wil maar niet lopen, ik kom er niet uit.
@TS kijk even onderstaande filmpjes totdat het het volledig begrijp. K-Jet is een systeem die totaal in balans moeten zijn. De kleinste vacuum lekkage of onbalans tussen componenten kan vrij heftige gevolgen hebben voor hoe je blok loopt.




:salut:
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


01 feb 2023 15:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Porsche 924 wil maar niet lopen, ik kom er niet uit.
Johann schreef:
Als je auto aanslaan, is de kwaliteit van je benzine niet de oorzaak. Het kan natuurlijk geen kwaad verse benzine er in te doen, maar zoals ik al eerder schreef; Het probleem zit bijna altijd in een WUR die verstopt is of buiten spec is.

Heb je een CIS druk meter?


Nee, ik heb jammergenoeg geen druk meter


02 feb 2023 0:51
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Porsche 924 wil maar niet lopen, ik kom er niet uit.
Dan wil ik je deze aanraden.

Afbeelding

Een niet lopende 924 diagnoseren zonder een benzinedruk tester is een onbegonnen taak.

De hanleiding van Heynes is ook al dertig jaar mijn vaste referentie voor de 924. Er zit best veel fouten in die boek, maar toch gebruik ik hem heel vaak.

Uiteraard is de fabriekshandlieingen het best, maar die is best omslachtig, maar ook daar is een hele mooie beknopte referentie van in de vorm van de Clymer handeleiding, ze worden helaas niet meer gedrukt, maar ze komen met regelmaat langs als gebruikte boeken op ebay
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


02 feb 2023 9:23
Profiel
PorscheForum Rakker
996 c4 2002
Omg. Venlo
Bericht Re: Porsche 924 wil maar niet lopen, ik kom er niet uit.
op amazon is iets gemakkelijker om er nog aan te komen.

Porsche 924 https://amzn.eu/d/60YaDhK

Ik heb wel wat aan informatie zie ik nu...ooit een keer aantal gb op www gevonden

(volgens mij orginele workshopmanual)

stuur maar een pb als je interesse hebt.


02 feb 2023 10:28
Profiel
PorscheForum Rakker
'77 924 Weltmeister (3x), '87 924 S, '87 944 S, '89 944 S2 Cabriolet, '93 968, '93 968 Cabriolet, '93 968 Club Sport, '94 968 Club Sport M030, ‘13 981 Boxster '21 982 GT4
Bericht Re: Porsche 924 wil maar niet lopen, ik kom er niet uit.
Johann heeft het over het boek van Clymer. Die is vooral voor eigenaren van de eerste 924 modellen (t/m modeljaar 78) erg interessant.

Haynes kun je overal vinden want die wordt nog gedrukt.


02 feb 2023 13:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Porsche 924 wil maar niet lopen, ik kom er niet uit.
Haynes handleiding heb ik al, is inderdaad handig om te hebben gebruik hem best veel.

Over die drukmeter, waarom zitten er zo veel adapters bij, kan je die dan ook voor andere auto's/benzinesystemen gebruiken? Ik zag laatst deze: https://www.missingparts.de/products/me ... ure-tester maar die is niet zo uitgebreid.

Benzine heb ik er inmiddels uit gehaald, deze week verwacht ik nog nieuwe er in te doen en injectoren te testen. Als ie daarna nog niet loopt ga ik zeker een drukmeter kopen om verder te zoeken naar het probleem.


02 feb 2023 13:58
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Porsche 924 wil maar niet lopen, ik kom er niet uit.
Je wilt een drukmeter met "Moeren" en geen banjo's want dan kan je hem heel eenvoudig aansluiten, maar opzicht kan je met de eenvoudige tester ook overweg. Ik heb de mijne jaren geleden zelf gemaakt met de hulp van deze instructies
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


02 feb 2023 15:20
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2T 997 C2
Bericht Re: Porsche 924 wil maar niet lopen, ik kom er niet uit.
Andere optie : aanhanger huren en op naar Erwin van Rebell….(één van de laatste K-Jetronic goeroes in NL…)


02 feb 2023 17:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Porsche 924 wil maar niet lopen, ik kom er niet uit.
Het schiet niet echt op. Ik heb inmiddels de benzine eruit gehaald en een paar liter 98 er in gedaan. Alleen toen ik de benzinepomp net zoals ik altijd heb gedaan weer aanzette (om de injectoren te testen en oude benzine uit leidingen te spoelen) door het relais te overbruggen, ging hij 15 seconden aan en deed daarna niks meer. Daarna rechtstreeks 12v op gezet maar deed ook niks.

Gelukkig had ik nog een reserve benzinepomp liggen, die erin gezet. Deze deed het ook maar heel even. Ook met 12v rechtstreeks doet die het niet.

Bij allebei de pompen lijkt het wel alsof ze willen bewegen als je er stroom opzet, als je je hand er tegen houd voel je wel iets bewegen op het moment dat de stroom er op gaat.

Nu ben ik dus ruim een week verder en er is nog steeds geen vooruitgang.

Hoe krijg ik die pompen weer aan de praat? lijkt net alsof ze vastgelopen zijn. Ik zou het raar vinden als ze dat zijn, want alle benzine die in de tank zat was wel redelijk oud, maar wel heel schoon. Ook heb ik er goed op gelet dat er geen vuil in de leidingen is gekomen.

Kan het ook zijn de beide benzinepompen zijn doorgebrand? Het relais overbruggen heb ik vaak voorbij zien komen in forums en handleidingen, en heb het ook nodig om dus bijvoorbeeld injetoren te testen, maar kan het zijn dat dit niet goed is voor de pomp?


09 feb 2023 22:27
Profiel
PorscheForum Rakker
991.1 GT3
Utrecht eo
Bericht Re: Porsche 924 wil maar niet lopen, ik kom er niet uit.
RVA schreef:
Het schiet niet echt op.


Ik denk dat ik het eerder heb opgelost dan hier te posten... ik zocht zeker 5 min om te antwoorden ... pffff

Ik heb redelijk wat ervaring met K-jetronic en heb er ook zeker 10 jaar les op gegeven aan de Wegenwacht.
Waar woon je? Als het te doen is kom ik graag een keertje meekijken met je. Ik heb alle (meet) gereedschappen .

(ik kom uit Driebergen, lekker centraal)


10 feb 2023 0:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S
Bericht Re: Porsche 924 wil maar niet lopen, ik kom er niet uit.
@GT33 :res: :salut: :cheers:

Dit natuurlijk ook voor ieder ander welke al hulp/tips heeft gegeven.
_________________________________________
Mvg,

René


10 feb 2023 10:17
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.