Auteur |
Bericht |
Ronaldhoekstra
987 Cayman S 3.4Heerenveen
|
987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren
Hallo, Ik heb mijn 987 nu 1,5 maand en ben er helemaal weg van. Afgelopen 3 dgn ben in met mijn oudste zoon naar Zuffenhausen geweest en een bezoek gebracht aan het Porsche museum. Een echte aanrader zoals velen van jullie weten. Op de heen en terugweg op de autobahn natuurlijk even wat andere snelheden gereden en het viel mij op dat vanaf een 5000 - 5250 toeren de motor plots anders gaat klinken. Alsof er kleppen anders gaan staan zoals bv de Vtec van Honda of iets vergelijkbaars. Er komt dan ook in één keer veel meer vermogen los. Herkenbaar voor iemand? Vast wel Vertel!
_________________________________________ Mannen blijven jongens alleen het speelgoed wordt steeds duurder!
https://www.instagram.com/987_lifestyle/
|
11 mei 2024 22:30 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren
Ja, gezien mijn nick name hier… VTEC werkt bij Honda op de nokkenas en dus de kleplift. Tamme nokken en wilde nokken aangestuurd door hydrauliek. Vermoedelijk vergelijkbaar met Varioram bij Porsche? Wanneer VTEC erin komt (5000 toeren) wordt zelfs een brave zorgzame mama een echte hooligan / macha
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
11 mei 2024 22:50 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren
Bijna goed. VarioRam heeft te maken met een andere (langere) weg die de aangezogen lucht aflegt bij hogere toeren terwijl het bij VarioCam gaat om variabele nokken(assen). Dat laatste is volgens mij ook wat VTEC bij Honda doet.
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
12 mei 2024 1:29 |
|
|
rene leclerc
718 cayman
|
Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren
Geen idee, maar wel leuk om te vernemen dat de 987 goed bevalt. Dit aantal toeren is ook wel in de eerste versnellingen te halen, je hoeft hiervoor toch niet naar Duitsland?
|
12 mei 2024 10:07 |
|
|
Reinout
cayman s 987Zingem
|
Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren
bij mij is dat ook zo bij mijn 987 3.4 cayman ook mooi te zien op de rollenbank
|
12 mei 2024 10:10 |
|
|
meganiek
997Friesland
|
Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren
Inderdaad, scheelt een sloot benzine en uitstoot. Uitslover Het extra vermogen is me nooit opgevallen. Wel de enorme bak prettige herrie bij wat langere hogere snelheid en toeren.
|
12 mei 2024 10:17 |
|
|
rene leclerc
718 cayman
|
Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren
Dus Reinout jij bent dus Heinz performance.
|
12 mei 2024 10:20 |
|
|
rene leclerc
718 cayman
|
Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren
Nederland is ook zo klein, voordat de motor goed warm is ben je het land al uit.
|
12 mei 2024 10:23 |
|
|
Reinout
cayman s 987Zingem
|
Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren
ik ben wel blij met wat ze gdn hebben bij heinz (bekende tuner in belgie! en niet ik ) kdenk dat ze niet veel tijd gestoken hebben met de gegevens in te vullen
|
12 mei 2024 10:30 |
|
|
Toby
997.1 CarreraMRDH
|
Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren
Het lijkt op elkaar, maar de werkwijze is niet helemaal hetzelfde. VTEC schakelt daadwerkelijk over naar een ander nokkenasprofiel. VarioCam past de timing aan (zoals VANOS bij BMW), VarioCam Plus daarnaast ook nog de kleplift via een klepstoter die van twee verschillende nokkenasprofielen gebruik kan maken.
|
12 mei 2024 18:58 |
|
|
Ronaldhoekstra
987 Cayman S 3.4Heerenveen
|
Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren
@rene leclerc: Neen, kan alleen in Duitsland Hier in Friesland hebben we ook alle ruimte, misschien wel meer dan in de rest van NL, maar het viel mij vooral nu erg op. Wellicht dat de hogere snelheden (220+) hier aan bijdroegen. Misschien lees ik het niet goed, maar volgens mij heeft nog niemand de echte vraag beantwoord; is het puur beleving of gebeurd er motorisch ook daadwerkelijk ook iets? Ik lees niet terug dat die VarioRam of VarioCam ed op mijn 987 zit? Daar was dan wel benieuwd naar.
_________________________________________ Mannen blijven jongens alleen het speelgoed wordt steeds duurder!
https://www.instagram.com/987_lifestyle/
|
12 mei 2024 22:05 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren
Het antwoord is ja, jouw 987 S heeft Variocam. VarioRam zoals in de 2e generatie 993 heeft de auto niet. Wel een gelijkend systeem: zie ook hier en hierVarioCam kan zorgen voor de extra vermogensbeleving hoger in de toeren, terwijl de variabele klep in de aanzuigbuis voor een ander aanzuiggeluid kan zorgen hoger in de toeren (ook beleving dus)
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
13 mei 2024 1:34 |
|
|
Toby
997.1 CarreraMRDH
|
Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren
De klep in het inlaattraject zorgt niet alleen voor een ander geluid maar ook een betere vulling en dus meer vermogen bij hogere toerentallen.
|
13 mei 2024 21:48 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren
Correct, hij voorkomt "ademnood".
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
13 mei 2024 22:44 |
|
|
Ronaldhoekstra
987 Cayman S 3.4Heerenveen
|
Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren
Kijk, dan was mijn gevoel toch goed. Dank u wel heren voor de perfecte uitleg. Ik ga dit weekend met de jongste zoon naar Legoland, dus kunnen we er in Duitsland wederom van genieten. Fijnen en veilige km's allemaal
_________________________________________ Mannen blijven jongens alleen het speelgoed wordt steeds duurder!
https://www.instagram.com/987_lifestyle/
|
14 mei 2024 21:52 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren
Klinkt goed Ronald !
Op hogere toeren beginnen ze inderdaad te brullen - de oude 911 wordt ook een heel andere auto vanaf 4500-5000 rpm !
Mocht je nóg eens die kant op gaan is het Mercedes Museum ook de moeite waard moet ik zeggen ... Merk met langere en bredere historie, een aparte verdieping per decennium en een vloer met ex-celebrity auto's (die witte Paus-Mobiel is echt geen pan...)
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
15 mei 2024 15:07 |
|
|
dirty gertie
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
|
Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren
En ik maar denken dat TS naar Legoland in Denemarken gaat…want dan is het Mercedes museum echt de andere kant op. Maar bij Ulm is er inderdaad een dependance
|
16 mei 2024 7:52 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren
Met "nog eens die kant op" bedoelde ik de eerdere trip naar Stuttgart ...
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
16 mei 2024 15:51 |
|
|
dirty gertie
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
|
Re: 987 komt echt los bij 5000 - 5250 toeren
Haha. Maar goede tip. Ga volgende keer als ik die kant op ga ook naar het Mercedes museum.
|
16 mei 2024 21:14 |
|
|