Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 jan 2026 22:47

Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
991.1 Storing koelsysteem 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
ex. '77 911S US Targa _ex. '07 Cayenne 957_ ex. ’07 997.1 C2S X51 ____'96 993 C4S____ _’12 991.1 C2S X51_ _’10 LP560-4 Spyder_
Nederland
Bericht 991.1 Storing koelsysteem
Er is bij Rennlist meer over geschreven dan hier, maar wellicht is hier ook wat aanvullende kennis over, of tenminste tips.
https://rennlist.com/forums/991/1181635-fault-cooling-system-visit-repair-shop.html
Momenteel rijdende in een 991.1 C2S X51, welke inmiddels een nogal hardnekkige storing geeft.
"Storing koelsysteem - Zoek werkplaats op". Doorgaans is dit een gevolg van een vacuüm probleem weet ik inmiddels.
Tot dusver de PSE (sportuitlaat) kleppen getest, geen lekpunt.
Blok eruit, en alle vacuümkleppen (COV oftewel Change Over Valve) vervangen, uit m'n hoofd 7 of 8. (Ik dacht, vervang de hele zooi maar, het blok ligt er nu toch uit.)
Alle twijfelachtige vacuümslangen vervangen.
AOS vervangen.
Het plenum van de X51 wil nog wel eens een vacuümlek krijgen op de aansluiting met de kleppen -> klopt, er lekte er een, vervangen (gelukkig los leverbaar), meteen de hele inlaat nagelopen en gereinigd.
Geen temperatuurproblemen, motor blijft op de gewenste waarden (=getest). De rempomp vertoont geen vacuümproblemen. Sensoren werken.
Enfin. Al een hele riedel aan gedoe getest en vervangen, en nog steeds popt op willekeurige momenten tijdens het rijden (dus niet persé bij remmen of activeren PSE) de storing weer op.
Begin er zowat wel zat van te worden. Iemand nog een idee waar te zoeken?
Aangezien het vaker voorkomt bij de 991, las ik op Rennlist, hier maar eens een topcicje aan besteed.
Benieuwd naar ervaringen, tips, etc. Thanks vast!

14 jan 2026 13:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: 991.1 Storing koelsysteem
Ik heb eens een storing in mijn bijna nieuwe Panamera gehad; de P-dealer kwam er, ondanks flink zoekwerk, niet uit en heeft toen de fabriek ingeschakeld; ik moest een document ondertekenen dat de fabriek ALLE data op afstand mocht uitlezen (dus die kunnen dan meer zien dan de dealer). Na een dag data-analyse hadden ze het probleem gevonden en is vervolgens aan de dealer aangegeven welk onderdeel foutief/defect was. Na vervanging nooit meer problemen met gehad. Wellicht heb je iets aan deze tip. Succes :thumleft:

14 jan 2026 16:54
Profiel
991.1 gts
tholen
Welke storing komt hij in de obd mee?
Met de obd kun je ook de van’s aansturen om ze te tetesten. Daar zou ik mee beginnen.

14 jan 2026 17:03
Profiel
Forum Admin
981 GT4, 718 Cayman, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Wat een toeval, ik kreeg vanmorgen ook ineens precies deze melding op mijn 718 Cayman.

Afbeelding

Met vriendelijke groet vanuit Porsche Centrum Twente, waar ik inmiddels rustig aan een bakje koffie zit terwijl zij aan het diagnosticeren zijn :D

15 jan 2026 13:54
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
ex. '77 911S US Targa _ex. '07 Cayenne 957_ ex. ’07 997.1 C2S X51 ____'96 993 C4S____ _’12 991.1 C2S X51_ _’10 LP560-4 Spyder_
Nederland
Succes! Ben me zelf stevig aan het inlezen. Mijne staat (al paar keer) bij Joeri. Doet goed werk maar blijft soms toch zoekplaatje. De ene keer red je het met vervagen van een COV, de andere keer blijkt het na 3x terug komen toch iets anders. Hier een dezer dagen weer aan de computer…

15 jan 2026 14:39
Profiel
991.1 gts
tholen
Ben toch wel benieuwd wat er is uit gekomen.

15 jan 2026 21:34
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 6 berichten ]