Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
02 apr 2010 14:49
Vervelend draadje voor de eigenaar, maar als lezer erg interessant, en aan Bert928, super helder verhaal iedere keer! Blijven dit zeker volgen...
02 apr 2010 14:54
+1. Heb je foto's? En met name van die flexplaat? Ben wel benieuwd eigenlijk...
02 apr 2010 17:21
Inderdaad een goed en helder verhaal Bert. En zeker leerzaam voor velen denk ik (met name natuurlijk de 928 eigenaren)
02 apr 2010 19:36
Mee eens, wordt komende week dan ook samen met het "verhogen" gelijk nageken en ontspannen indien nodig.
02 apr 2010 19:42
Verhitten lijkt me de beste optie om de lagerschalen los te krijgen, zou moeten werken.
02 apr 2010 19:57
Een waardeloze situatie voor Fabian (Sheila3) natuurlijk.
Wat iedereen die hier meeleest en niet zo technisch is, er van kan opsteken: oliedruk is de belangrijkste zaak in een motor en dus zeker in een P.
Als die gemeld wordt als te laag: motor DIRECT uit
Sleutel niet verwijderen voor stilstand (stuurslot!).
Overleg met een echte specialist...
Indien oliepeil (=hoeveelheid) ok, kan toch de druk te laag zijn.
Bijvoorbeeld doordat een lager compleet versleten is waardoor de oliepomp geen/niet voldoende snel druk kan opbouwen.
04 apr 2010 15:44
Bert, lijkt het een beetje hierop?
Ook een handige link voor iedereen die wil weten waar en wat de flexplaat nou eigenlijk is.
http://members.rennlist.com/v1uhoh/928T ... icleTH.pdfverhitten lijkt mij ook de beste optie om lagerschalen los te krijgen, alhoewel ik mij afvraag of je van dit blok niet beter een tafel kan gaan maken. Ik zou persoonlijk hier niet veel meer van durven te hergebruiken.....
gr
04 apr 2010 16:04

Begrijp het nu!
04 apr 2010 17:37
Hallo allemaal,
de link naar de flexplaat is uitstekend, ik heb zelf al geprobeerd wat foto's op het forum te zetten , maar dat is niet gelukt. Op het Duitse forum heb ik wel vele foto's kunnen zetten en daar is dan ook veel commentaar gekomen. Het geweld op de krukas is dermate groot geweest dat er bij dit blok zelfs een scheur ontstaan is bij het middenlager, ook is het carter door de axiale druk op vele plaatsen afgefraisd net zoals op de link te zien is. Door de vuilresten in het carter is het oliekanaal naar de Big-ends 1 en 5 verstopt geraakt en is ook daar de boel vastgelopen Van dit blok zijn alleen nog de cylinderkoppen verkoopbaar, jammer maar helaas. Op het PFF is alles te lezen met foto's onder de vraag : wat voor blok heb ik hier?
Iedereen met een 928 automaat kan ik alleen maar op het hart drukken, dat de flexplaat, elke keer als de auto opgebokt, is ontspannen moet worden. Beter nog is er een andere klem op te zetten, dan ontstat er helemaal geen axiale druk meer op de krukas. Dit heeft al voor menig 928 automaat een onnodig vroegtijdig einde betekend.
Groet Bert928GT
05 apr 2010 19:12
Hoi,
Het is in inderdaad niet echt leuk om als eigenaar van deze auto deze kapot gelopen motor en de reacties en tips daarvan te moeten lezen, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2.De pijn is gelukkig deels verzacht ( kost wat maar dan heb je ook wat , andere motor

.Kapotte motor er dus uit en door Bert helemaal uit elkaar gehaald en hier bekend wat er uitgekomen is.Andere motor is er inmiddels ingezet en gelukkig heb ik daar alweer een kleine 500 km mee gereden deze dagen en alles loopt perfect.Meteen motorsteunen vervangen + de nodige dingen zoals distr. riem, nieuwe olie, koelvloeistof, andere waterpomp, bougied + airco weer bijgevuld en auto loopt meer dan prima.Het heeft wat gekost maar ik kan weer rijden en misschien kan ik inderdaad wat onderdelen die nog goed zijn verkopen, even afwachten maar.
Oftewel mijn Porsche 928 loopt weer en hopen dat ik voorlopig probleemloos kan rijden en geen hoge kosten meer hoef te maken.
gr.
Sheila3/Fabian
05 apr 2010 19:34
Veel geluk ermee Fabian ,
hoop het van harte !
en niet te vergeten veel

plezier
gr Diablo
06 apr 2010 21:48
Fabian,
Top dat je weer kunt rijden

. Inderdaad een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus hopelijk schudt dit verhaal een boel 928 eigenaren wakker en voorkomt dit een hoop ellende voor anderen.
Bert, bedankt voor alle updates, en petje af voor alle moeite
Mijn flexplaatje is ondertussen ook weer ontspannen (was overigens nauwelijks nodig), naast de nodige kleine onderhoudspuntjes.
Om nou niet iedereen de stuipen op het lijf te jagen aangaande het rijden/kopen van een 928:
Laten we niet vergeten dat bij regelmatig en goed standaard onderhoud de 928 een zeer betrouwbare auto is, die met zeer hoge km standen nog steeds zonder moeite de gemiddelde moderne auto het nakijken geeft De mijne heeft ondertussen 260.000 km gelopen zonder enige revisie, en loopt nog steeds als een zonnetje. Dat kan niet van alle sportwagens met een top van om en nabij de 270 km/h worden gezegd
06 apr 2010 22:33
De 928 is echt heel betrouwbaar. De Flexplaat is gewoon een aandachtspunt dat wel bij elke beurt bij een automaat meegenomen moet worden. Als dan ook nog het oliepeil bij voorkeur in de buurt van het maximum gehouden wordt kan er weinig meer mis gaan en dat dan vele honderdduizenden KM.
Als mijn bijdrage een paar mensen heeft wakkergeschud en de flexplaat nu regelmatig ontspannen dan zijn er weer een paar 928's gered en is mijn missie geslaagd.
Groet Bert928GT
07 apr 2010 6:40
Als mijn bijdrage een paar mensen heeft wakkergeschud en de flexplaat nu regelmatig ontspannen dan zijn er weer een paar 928's gered en is mijn missie geslaagd.
07 apr 2010 8:45
Niet bepaald een sprookje, maar vooralsnog wel een mooi einde van dit verhaal. Fabian, fijn dat je weer kunt genieten van je P
07 apr 2010 9:40

voor Bert die hiermee heel veel mensen een zeer inzichtelijk stuk kennis heeft bijgebracht.
En Fabian, gewoon weer lekker rijden en genieten.
07 apr 2010 9:57
Was ik ook nog een keer vergeten, +1 voor Bert
07 apr 2010 20:37
Bert is the King!
07 apr 2010 22:27
ik word er zowaar verlegen van
groet Bert928GT
07 apr 2010 22:53
Mooie story zo Bert ! Leuk om te volgen en weer wat bijgeleerd over 928 techniek.
17 mei 2010 15:57
hallo,
ik ben ook zoekende naar een 928 s, en het is maar goed dat ik hier nu
achterkom, zeker het conroleren waard bij een AKK.
apart inderdaad dat porsche zelf destijds niet met een oplossing is
gekomen voor die flexplaat!!
groeten Tommy
17 mei 2010 21:35
Hallo Tommie,
Porsche weet er al zeker 15 a 20 jaar van en heeft er nooit iets aan gedaan, onbegrijpelijk. Een aantal anderen hebben wel een betere klem ontworpen en gemaakt. Dat is gewoon de enige oplossing.
Groet Bert928GT
17 mei 2010 21:37
Welkom Tommy!
Top plan.
Zeker voor gaan, als je nog op zoek bent naar tips, laat maar weten. We hebben er hier nog wel een paar!
Maar laat naast alle verstandige tips, AKK's etc. ook je gevoel meespreken. Ga in zoveel mogelijk 928's proefrijden, als de juiste voorbij komt, weet je het vanzelf. En laat daarna maar de AKK erop los.
Ik was zelf nogal verbaast het verschil te voelen tussen alle 928's die ik heb proefgereden. Allemaal zeer spectaculair om in te rijden, maar degene die ik uiteindelijk heb gekocht stak er met kop en schouders bovenuit, ondanks het feit dat hij als een gek naar rechts trok....
anyway, veel succes en hou ons op de hoogte
17 mei 2010 22:38
Even over dat naar rechts trekken:
Was de sporing niet goed of had de V8 steeds zin om te stoppen bij de pomp aan de rechterzijde?
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.