Auteur |
Bericht |
hkrant
|
911 3.0 SC kopbout gebroken....
ik heb een 911 3.0 SC. Die heeft een gebroken kopbout.
ik heb nu 4 opties: A) 1 kopbout vervangen en wachten tot de anderen eventueel gaan B) alle kopbouten rechts vervangen, links laten zitten C) alle kopbouten vervangen D) motor laten reviseren E) revisiemotor kopen
je snapt dat het steeds duurder is. optie B is bv 1000 euro.
Ik vind het niet heel belangrijk dat hij perfect is. Ik probeer een beetje low/medium-budget te genieten van het heerlijke rijden. Ga ik voor optie E dan moet ik hem ook laten spuiten en de stoelen vervangen.
Wie helpt me met deze lastige beslissing ?
|
25 nov 2009 18:17 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
mi heb je 2 opties; 1. voorlopig doorrijden 2. alle kopbouten vervangen
_________________________________________ oud is beter
|
25 nov 2009 18:24 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
Ik zou toch minimaal ALLE kopbouten vervangen. Als er een gaat is de kans reeel dat er meer gaan. Dus aangezien de motor er toch uit moet en je de motor toch weer opnieuw op tijd moet zetten, etc, zijn de kosten van de overige kopbouten qua prijs te verwaarlozen. Kopbout (Niet origineel porsche) kost je ongeveer 15 a 20 euro. Kost je wel wat, maar minder dan dat je na een tijdje een andere kan gaan vervangen. Arbeidsloon betaal je toch.
Als je dan toch de koppen eraf hebt, kunnen ze meteen even kijken of daat alles nog in orde is. Als de motor verder ok liep, kun je het longblock laten zitten.
Een P rijden en onderhouden kost geld en soms veel geld. Maar probeer wel zo efficient mogelijk te zijn qua kosten.
Andere optie. Ik weet niet hoe handig je zelf bent, maar er bestaan boeken die je stap voor stap door een (deel) revisie van een 911 motor heen leiden ("how to rebuild a porsche 911 engine" van Wayne Dempsey) Hiermee in de hand heb ik mijn motor volledig gereviseerd. Ik weet zeker als je een beetje handig bent je hiermee zelf je kopbouten kunt vervangen. Maar nogmaals, moet je wel kunnen/willen....
My 2 cents.
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
25 nov 2009 18:33 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
Mee eens en in het geval van optie 2 bekijken wat verstandig is om nog meer te vervangen nu je toch al zover bent.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
25 nov 2009 18:41 |
|
|
924carreragt
911 SC(VERKOCHT); 924 turbo; 944 turbo 220pk(verkocht); 944 turbo S silver rose!!! (helaas verkocht...)Stekene; België
|
Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
De zure appel doorbijten en ervoor gaan... Anders zou je in de toekomst 2x dezelfde kosten maken. Zoals eerder aangehaald, Porsche rijden is niet goedkoop...
_________________________________________ Robbie
RP Carrepair www.rpcarrepair.be voor alle onderhoud aan uw Porsche
|
25 nov 2009 19:34 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
In dat geval 4 of niets Is 'n optie - maar MI verkeerde zuinigheid als je deze 911 zelf nog lange(re) tijd wilt blijven rijden Afhankelijk van de algehele staat van de motor - en de bijbehorende Km-stand Je eigen motor reviseren kost MI hetzelfde als 'n gereviseerde motor kopen ... met je eigen blok weet je dan exact wat je hebt Of heb je het over 'n ruil motor ? ergo: 'n gebruikte motor ? Als je geen woeste rijder bent - zou ik voorlopig gewoon blijven door tuffen ... er rijden legio 911jes met gebroken draadeinden in het blok, waarvan de eigenaar geen weet heeft
|
25 nov 2009 19:41 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
ik zou eens een goede specialist raadplegen en je wensen icm je budget op tafel leggen. Dan krijg je de verschillende voor- en nadelen van de opties wel te horen.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
25 nov 2009 19:45 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
weet wel wat een specialist gaat zeggen in deze zware tijden....
_________________________________________ oud is beter
|
25 nov 2009 19:49 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
... dat 'ie er geen tijd voor heeft
|
25 nov 2009 19:49 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
Tja, dan maar beter 24 verschillende oplossingen van evenzovele stuurlui hier...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
25 nov 2009 19:51 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
hij wil advies, happy to oblige. naar de pro kun je altijd. nou ja als je bank accoord gaat.
_________________________________________ oud is beter
|
25 nov 2009 20:06 |
|
|
hkrant
|
Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
kunnen jullie me uitleggen waarom je in 1 keer alle bouten moet vervangen ? Natuurlijk snap ik dat je qua kosten het in/uitbouwen dan niet meer hebt.
ik vraag me alleen af wat de kans is dat het opnieuw gebeurt. Is het bv metaalmoeheid ? Is omdat er nu één gebroken is, de andere extra geleden hebben, of iets dergelijks ? of omdat er dan 1 nieuwe tussenzit er een soort onbalans qua sterkte ontstaat ?
Is eventueel één kant (3 cilinders) vervangen een mogelijkheid ?
Ik ben benieuwd !
|
25 nov 2009 23:18 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
Is (helaas) een bekend zwak punt. Het beste is (helaas) om ze allemaal te laten vervangen door verbeterde exemplaren van de 993.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
25 nov 2009 23:41 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
Ze worden 'op moment' vast gezet ... dit is eigenlijk eenmalig MI: als je iets gaat vervangen - dan zeker alle bouten op 1 cilinder (4) - maar of je daar (goed) bij kunt zonder de andere 2 cilinders los te halen Alle (kop)bouten die je los haalt - zou je moeten vervangen ...1 zijde zou je kunnen overwegen - dat beinvloed de andere zijde MI niet - bedenk echter dat het wss maar 'n klein beetje meer kost om beide zijden te laten doen - in plaats van 1 .. de motor is er dan toch al uit
|
25 nov 2009 23:46 |
|
|
cabrio wim
|
Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
Maar dan zal het niet alleen bij de bouten blijven denk ik. Want als je de rest dan niet controleert en eventuele gebreken dan niet maakt of vervangt, ben je m.i wel verkeerd bezig. En goedkoop is dan meestal ................ verkeerde zuinigheid..
|
26 nov 2009 0:02 |
|
|
spike
Boxster 987 NPC 1687Amsterdam
|
Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
Ik weet niet hoe het bij Porsche zit, heb de kopbouten nog niet bekeken. Ik heb 12 jaar bij Opel gewerkt als monteur. Daar brak ook wel eens een kopbout, hier hadden we een simpele oplossing voor. Gebroken bout omhoog trekken, de ring die om de bout zit eraf halen, bout weer terug in cilinderkop. Nu de bout op het afgebroken^stuk plaatsen. Omdat de ring er tussenuit is kan je het draadeind welke gebroken is los draaien. Als draad eind los is, bout er weer uit trekken. Nu een klein magneetje aan een lasdraadje in het boutgat laten zakken...even vissen en je pakt het gebroken stukje schroefdraad er zou uit. jaja opel is geen Porsche maar het werkte wel! Nieuwe bout erin en weer doorrijden. Suc6
_________________________________________ Rij nooit harder dan je engelbewaarder kan vliegen!
www.verkeersschooltrilling.nl
|
26 nov 2009 0:26 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
Weet niet of ik het bovenstaande goed volg, maar het zit bij een porsche (911) toch echt anders. De kopbouten zijn zo'n 30cm lang en gaan in z'n geheel vanuit het longblock door de cylinders, koppen en nokkenashuis. De "las een stuk metaal op de bout en draai hem eruit" techniek is bijna niet te doen (of eigenlijk helemaal niet) met de koppen nog op z'n plaats. De kopbouten veranderen van structuur door konstant opwarmen en afkoelen en de krachten die erop komen. Kans is dus erg groot dat de andere hetzelfde euvel hebben en binnenkort ook gaan. 1 vervangen of 1 kant is dus mijn inziens echt "false economy" gezien de meeste kosten in het arbeidsloon zit voor uitbouwen motor en demontage/montage. Ik zou echt zeggen alles of niets. Niet waard om meer schade te creeren als er meer gaan OF dubbele kosten neer te tellen. Daarnaast is een 3.0 SC het waard! stijgt alleen maar in waarde..... Om deze reden zou ik ook proberen de huidige motor te behouden i.p.v een revisie motor te gebruiken. Maar ja, ieder zijn mening.
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
26 nov 2009 9:41 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
26 nov 2009 10:40 |
|
|
cabrio wim
|
Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
Is goed dat we op dezelfde lijn zitten. was wel eens anders.
|
26 nov 2009 13:44 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
tja, eea toch afh verdere staat auto, budget, aantal km/j, toekomstplannen enzo. zeg dat je nu alles doet a 8?K. dan nog wat roestissues a 8K... heb je een mooie sc, 3-4K meer waard
_________________________________________ oud is beter
|
26 nov 2009 14:39 |
|
|
hkrant
|
Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
Het motortje is ondertussen uitgebouwd. Dat moest toch...
De bout is net boven de cilinder afgebroken. Echt fijn. Het is inderdaad een onderbout, die krijgen dus het meeste te verwerken. Ik zal ze dus gaan vervangen door boven staal en onder dilavar 993.
De andere bouten zitten trouwens muurvast.
Iemand een tip om ze eraf te krijgen zonder ze te breken ? Dat geldt ook voor het stompje van de afgebroken bout ?
|
26 nov 2009 20:46 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
WD 40 en warmstoken? Tricky klusje overigens....
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
26 nov 2009 20:47 |
|
|
924carreragt
911 SC(VERKOCHT); 924 turbo; 944 turbo 220pk(verkocht); 944 turbo S silver rose!!! (helaas verkocht...)Stekene; België
|
Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
Ik zou boven en onder 993 dilavars aanraden... Losmaken rustig doen. Moeren eventueel op de draadeind lassen en erna als de draadeind nog warm is die uitdraaien. Het is steeds listig maar er is geen andere manier als ze vastzitten. Niet het blok opstoken. Hoe kort is het afgebroken stuk?
_________________________________________ Robbie
RP Carrepair www.rpcarrepair.be voor alle onderhoud aan uw Porsche
|
26 nov 2009 20:54 |
|
|
hkrant
|
Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
zo kort dat er niets op te lassen is. Echt randje cilinder...
|
26 nov 2009 21:02 |
|
|
924carreragt
911 SC(VERKOCHT); 924 turbo; 944 turbo 220pk(verkocht); 944 turbo S silver rose!!! (helaas verkocht...)Stekene; België
|
Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
dan vrees ik dat je de grote middelen zult moeten gebruiken...uitboren en timesert plaatsen. Soort van buisje met schroefdraad dat je in de plaats van het beschadigde gat plaatst.
_________________________________________ Robbie
RP Carrepair www.rpcarrepair.be voor alle onderhoud aan uw Porsche
|
26 nov 2009 21:05 |
|
|