Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Gesloten onderwerp

22 jun 2007 22:35

cabrio wim schreef:
Maar waarom hebben de Europeanen dan dit allemaal overgenomen ??


Emissie-eisen bijvoorbeeld. Of om gewoon MEER vermogen te krijgen (denk aan de GTI-16V varianten.

23 jun 2007 0:46

Devils son schreef:
michael schreef:
Multikleppen techniek, dubbelnokkers, om maar een paar voorbeelden te noemen, en dat ook nog eens betrouwbaar [3 jaar garantie, voor meer dan 20 jaar terug al]. Zulke techniek vond je bij Europese merken nauwelijks terug, hooguit op de dure uitvoeringen, en zelfs dat nog niet eens altijd.


Was indertijd niet nodig, want uit dezelfde cilinderinhoud kregen de Europeanen gewoon meer koppel dan de Jappen, waardoor de 8 kleps Europa variant iha geen spat minder presteerde dan de Japanse multiklepper.


Net eens even het autotest jaarboek uit 1987 erbij gepakt. Heb daar de bekende 1600 twincam 16 valve motor van toyota vergeleken met de 1600 cc motoren van de bekende europese merken. Het is toch echt de toyotamotor die zowel de meeste pk's als het koppel heeft.

Ik denk dat je bedoeld dat de europeanen meer koppel onderin hadden. Dat klopt. Die multikleppers moest je goed op toeren houden. Wel lachen dat ik destijds [1991] met mijn gloednieuwe toyota starlet SI, 75 pk, 101 NM :lol: , een nieuwe golf 3 GTI eruittrok bij het stoplichtsprintje 8) . Dat waren nog eens tijden... :wink: .

24 jun 2007 22:59

Ik vind die revisie van die 3.2 eigenlijk veel interressanter dan al dat gehannes over Japans blik...
Nog vorderingen gemaakt Henny?

25 jun 2007 14:06

Vind ik eigenlijk ook.

25 jun 2007 16:27

En daarvoor zitten we ook juist in DIT forum.

25 jun 2007 20:17

Vol verwachting klopt ons hart :popcorn:

25 jun 2007 22:50

Wederom leerzame bijdrage elven... :thumright:

25 jun 2007 23:12

Klopt het dat de drijfstangen van een 3.2 minder zwaar gedimensioneerd zijn als van een SC en gevoeliger voor te hoog toerental?

26 jun 2007 0:28

Hmmm, ziet er idd wel naar uit, dat je Elfje flink op z'n kl*ten gehad heeft!
Jammer dat je nog niet aan de drijfstangen toe bent gekomen, ben benieuwd naar de lagers.
Heb je buiten de slijtage op de lagers geen last van slijtagesporen op de "dure" onderdelen?

26 jun 2007 9:15

Altijd gedacht dat je Nikasil/Alusil enz. cylindervoeringen niet kon bewerken?

26 jun 2007 21:48

Elven schreef:
Red Cabriolet schreef:Altijd gedacht dat je Nikasil/Alusil enz. cylindervoeringen niet kon bewerken?
8)


Nou nou nou, :bounce: ?

26 jun 2007 22:36

Elven schreef:89-er 3.2 drijfstanglagers zijn veel groter. Blijkbaar zijn de drijfstanglagers voor de 89-er 3.2 hetzelfde als die van de 3.6 (964) Dat wist ik niet...



:shock: Ik weet niet anders dan dat de drijfstanglagers van een SC, 3.2, 3.3 en 964 gelijk zijn, ongeacht modeljaar.

27 jun 2007 0:50

Elven schreef:
Red Cabriolet schreef:Altijd gedacht dat je Nikasil/Alusil enz. cylindervoeringen niet kon bewerken?
8)


Nikasil wel; Alusil niet.
Zover ik weet loop je met een originele EU motor geen risico dat er Alusil cilinders in zitten.

27 jun 2007 20:28

Ik denk dat je drijfstanglagers hebt gekregen van de 3.0, die hebben een diameter van 56 mm ipv 58 mm. De breedte is wel gelijk, 22 mm.

28 jun 2007 0:45

Elven schreef:
Renntech schreef:
Elven schreef:89-er 3.2 drijfstanglagers zijn veel groter. Blijkbaar zijn de drijfstanglagers voor de 89-er 3.2 hetzelfde als die van de 3.6 (964) Dat wist ik niet...



:shock: Ik weet niet anders dan dat de drijfstanglagers van een SC, 3.2, 3.3 en 964 gelijk zijn, ongeacht modeljaar.


De grote vraag is: wat heb ik dan in mijn motor...of heb ik dat weer?: Erwin, de krukas is toch echt standaard maar de lagers die ik gekregen heb 'verzuipen' in mijn drijfstangen....?
Op het Glyco-doosje staat duidelijk 3.0/3.2 tot 8/88. Wat komt daarna.....

dit zoeken we uit en posten het hier :wink:


Drijfstanglagers voor 2.4 t/m 3.0 SC zijn gelijk (1972 - 1983); die voor de 3.2 inderdaad 2mm groter in diameter.

Als ze "zwemmen" in de drijfstang, dan krijg je ze niet rond om de kruk van de krukas; ze zijn te klein. Info op doosje klopt dus niet met wat er in zit ...

06 jul 2007 19:54

hee Elven,

ik dacht al dat het project een beetje stagneerde 8)
succes met opbouwen!!!!

06 jul 2007 20:34

Elven schreef:maar nu even tijd om weer gas op het project te zetten...het kriebelt zo Porsche-loos.


kan ik me voorstellen Henny en beter weer gas op het project zetten dan het project op gas zetten :wink: :D

(damn, ik lijk Horn wel) :wink:
(al gaat die nooit off-topic) :wink: :wink:

07 jul 2007 19:01

Elven schreef:Ik bedoel: Erwin heeft iets met 412-jes, Peter (van P&P) komt ook uit de VW-wereld...oude liefdes zijn echte liefdes.... :P


Hoe weet jij dat? :lol:

09 jul 2007 20:13

:shock: dat is gewoon een nieuwe motor geworden
tsjemig wat gaaf als je dat kan :thumleft: :thumleft: :thumleft:

09 jul 2007 20:19

gaaf, doe meer foto's en uitleg please. wat is de functie van de tussenas?

09 jul 2007 20:32

Kijk is goed naar de foto, zie je wat hij doet :wink:

09 jul 2007 21:06

ketting?

09 jul 2007 21:44

Lijkt me meer de aandrijving voor de olie pomp.

@ Henny: Ziet er top uit! :lol:

10 jul 2007 13:04

wolf schreef:ketting?

Afbeelding

Krukas drijft tussenas tandwiel aan, op de tussenas zitten de tandwielen voor de nokkenassen aan te drijven en as loopt naar oliepomp. deze pompt daardoor de olie rond in motor.

10 jul 2007 20:21

Als je straks een pistonpen kwijt bent...............je vindt hem terug als je de motor uit de steun haalt :mrgreen:

( ook al denk ik dat die pistonpen van een kever is)
Gesloten onderwerp