Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
08 apr 2010 14:05
Vanmiddag telefonisch contact met PZ Düsseldorf.):
Mijn vraag aan Becker:
Herr Becker (Van PZ Düsseldorf),
Bleibt mir noch eine Frage in bezug zum 996
Sie haben mir gestern mit geteilt das das Probleem mit dem Olfangring sich nicht ereignen wurde vorausgesetzt das man die ständige Wartungen verrichten last
Aber die Vorbezitzer von der 996 haben laut das Scheckheft nomale Wartungen machen lassen. Der Wagen war ja doch scheckheftgeplegt
Trozt dem ist es Ihnen nicht gelungen das Olverlust und die daraus fortfliessende Schaden zu vermeidem / vorkommen.
Wie reimt sich das mit Ihren Rat?
Offensichtlich sind regelmäsige Wartungen nicht aussreichend um den Olverlust zu vermeiden?
Reactie Becker: ik kan niet meer achterhalen waarom de motor vervangen is, dat kan het gevolg geweest zijn van een kapotte oliekeerring maar ook van een afgebroken cilinderwand usw. Maar ik sta in voor de kwaliteit van de door ons aangeboden wagens: als ze hier weg gaan zijn ze technisch en optisch in orde
Ik: Leider muss Ich auf grund Ihren Auskünfte auf dem Kauf verzichten. Ich werde abwarten bis den passenden wagen angeboten wird, vorzugsweise den 996, 3.6 liter
Inmiddels twee ritten naar Düsseldorf en bovendien een rit naar Porsche Centrum in Brussel (voor een 996 , 3.6. niet gedaan want verkoop i.o.v. klant) verder. Ik krijg hier de zenuwen van. Ik koester al geruime tijd, af en aan, (sinds 1989) de wens een P. te bezitten en te rijden maar begin me ondertussen af te vragen waar in godsnaam de reputatie van deze auto op is gebaseerd: zo’n beetje elke serie heeft zijn gebreken de 964 C2 ging voor mij al niet door vanwege de welbekende problemen met de ‘dual mass flywheel’, de 996 deugt kennelijk ook van geen kant. Volgens mij waren alleen de tot 1989 gebouwde 3,2 carrera en de 993 redelijk bullitproof (en misschien ook wel de porsche 3.0 SC)
08 apr 2010 14:09
uit porsche blog :
Echter is er een punt van de 996 dat veel kritiek heeft opgeleverd in de afgelopen jaren. Eigenaren zouden problemen hebben met gescheurde cilinderwanden waardoor de motor zou ‘gevoelige IMS Lager’, de 996 zou grote betrouwbaarheidsproblemen hebben, het zou een rijdende tijdbom zijn die op ieder moment af zou kunnen gaan… Nou ken ik aardig wat 996-eigenaren en ben zelf in het bezit geweest van het model dat we nu testen, en geen van de mensen, inclusief ikzelf, hebben ooit problemen gehad met de motor. Het is zelfs een keer nagevraagd bij het hoofdkwartier van Porsche in Duitsland en zij wisten te vertellen dat over alle gebouwde 996 exemplaren slechts 4% met dit probleem kampt.
08 apr 2010 15:44
Je zult maar 1 van die 4% wagens hebben. Ben je mooi in de aap gelogeerd.
@luchtgekoeld elke auto heeft wel een specifiek probleem. Bij Porsche is het 996 3,4 probleem groter omdat als het gebeurt, de financiële gevolgen veel groter zijn dan bij de andere probleempjes. Ga dan voor een 3,6 of toch maar een Boxster S

. Ik heb ook geen 2,7 Boxster gekozen omdat daar ook duurdere problemen kunnen voorkomen. En waarom is je nickname Luchtgekoeld als je een waterkoker wilt kopen?
09 apr 2010 10:48
@gast zit dit ook al niet in de prijzen van de Mk1 ingebouwd?
En +1. voor je laatste opmerking.
09 apr 2010 12:56
ga voor 'n Cayman S (met sportuitlaat

). +- 300 pk dus rechtdoor gaat 't vlot zat en het is een ultieme auto als het gaat om handling in de bochten
...okok ik ben misschien bevooroordeeld
een ander voordeel (wat voor mij ook doorslaggevend was tov 996) is het uptodate interieur en (veel?) mooiere koplampen...afschrijving is wel hoger ivm jongere leeftijd.
En ja, het is de m97 motor (update van m96). Ook hier zijn wat verhalen over te vinden maar de enige waarvan ik weet dat ze kapot zijn gegaan was bij stevig/veel gebruik op het circuit. Bij afsluiten p garantie bleek dat er bij deze motor wel gekeken wordt naar toeren overschrijdingen, het advies is om te schakelen bij max 6k (hij kan tot 7250 max koppel al bij 4750 meen ik me zo even te herinneren).
09 apr 2010 17:18
zo zie je maar, andere mensen andere wensen
als ik minder kilometers ga maken met de P en er (op z'n tijd) kindjes komen dan zie ik het ook wel zitten om op 'n 997 (tujbow? GTx? ) over te stappen... maar tot die tijd volop van deze genieten he !
10 apr 2010 14:42
GT3 valt af die heeft geen achterzitjes...
19 jun 2010 12:50
Zojuist dit verhaal eens doorgespit. Machtig interessant leesvoer! Ik kwam vervolgens een advertentie van MH Peize tegen op marktplaats. Mag bij wijze van "database" hier wel bij, vind ik. Het is immers een van de oplossingen en er staan prijzen bij.
*klik* MH Peize advertentie over watergekoelde revisie motorenWij hebben heel veel gebruikte PORSCHE motoren.
.
Bel eerst eens als u een andere motor zoekt.
.
Wij repareren en reviseren uw eigen motor !!
- behoud van matching-numbers.
- goedkoper dan een nieuwe motor.
- vaak nog goedkoper dan een gebruikte motor, maar nu MET garantie.
.
Ook hebben wij gereviseerde / gemodificeerde 996 3.4 onderblokken op voorraad.
(zie deze advertentie) :
Prijs:
4900,- incl btw (4150,- ex btw) en inruil oude !!
Dat is met:
- nieuwe krukaslagers
- nieuwe drijfstanglagers
- nieuwe oliesproeiers
- modificatie vd tussenas
- modificatie vd krukas
- nieuwe ketting / geleiders
- nieuwe pakkingen / keeringen
Voor 500,- extra monteren wij uw cil.koppen. (incl pakkingen en timing vd kettingen etc)
.
Ter vergelijk:
Een nieuwe motor af fabriek: 31.0 00,- euro ex btw
Een nieuwe ruil motor: 12.500,- ex btw en inruil oude motor verplicht
Een gebruikte motor: 7.000 euro (vaak geen garantie)
Wij zijn geheel specialiseert in reparatie en revisie vd watergekoelde motoren (97 - 09)
Alle gereedschap en kennis in huis.
Wij hebben gereviseerde onderblokken klaar staan:
- 986 2.5
- 986 2.7
- 986 3.2
- 996 3.4
- 987 2.7
- 987 3.2
- 997 3.6
U kunt ons verhaal “watergekoelde beter dan de luchtgekoelde” lezen op onze site.
Ook hebben wij vele GEBRUIKTE motor-delen op voorraad.
Met deze delen (oa krukas/cilinders/koppen) kunnen wij uw motor weer repareren.
Wij hebben diverse donor-motoren:
- 6x 986 2.5
- 2x 986 2.7
- 4x 986 3.2
- 1x 987 2.7
- 2x 987 3.2
- 4x 996 3.4
- 1x 996 3.6
- 1x 996 3.6 Turbo
- 2x 997 3.6
- 1x 997 3.8
- 3x 955 4.5
- 7x 944 2.5
- 2x 944 turbo
- 3x 924S 2.5
- 7x 924 2.0
- 2x 924 Turbo
- 8x 928 V8, diverse
- 1x 964 3.6 1989
- 1x 911 3.3 Turbo 1985
- 3x 911 3.2 1985 , type 930/20
- 1x 911 3.0 1980
- 1x 911 2.7S Carrera !! 1975 (rode kap), type 911/43
- 1x 911 2.7 k-jetr 1975, type 911/46
- 1x 911 2.4E 1973 (groene kap)
- 1x 911 2.4 carburatueur, 1973 (zwarte kap)
- 1x 911 2.2 T 1969, type 901/13
Let op:
- Alleen losse delen verkoop, in combinatie met montage in onze werkplaats !!
- Wij verkopen losse delen, mail/bel dus niet voor een gebruikte complete motor.
- Vragen en/of reactie's graag per email.
MH PORSCHE SPECIALIST PEIZE
27 jun 2010 14:15
Klopt, MH is hierin gespecialiseerd. Heb mijn geplofte 996 daar ook laten reviseren. Super gedaan, veel beter dan een "oude" ruilmotor. Heb nu een blok met alle revisies en alles vervangen dat aan slijtage onderhevig is
27 jun 2010 14:31
doubleb schreef:Super gedaan, veel beter dan een "oude" ruilmotor. Heb nu een blok met alle revisies en alles vervangen dat aan slijtage onderhevig is

zie ander actueel topic hier. ik mag hopen dat je gelijk hebt....
viewtopic.php?p=748441#p748441
28 jun 2010 22:35
Vraagje: zijn de gereviseerde 3.4 motoren gewijzigd / gemodificeerd zodat ze minder snel "gevoelige IMS Lager"?
Er worden namelijk nogal wat 996-en aangeboden met nieuw / gereviseerd blok.... ben benieuwd of je dan van het plofrisico af bent....
28 jun 2010 22:49
Om te voorkomen dat er hier mensen ontploffen zou ik even de zoekfunctie raadplegen. Suggesties: 996/gevoelige IMS Lager/RMS/gevoelige IMS Lager.
26 dec 2010 10:47
Hoor af en toe ook een ratelend geluid bij stationair toerental van mn 996 cabrio uit 1999. Lijkt echter meer op een trillende einddemper in de uitlaat.
Moet ik me erge zorgen gaan maken
mvgr
26 dec 2010 12:30
weet niet of hij hier al voorbij is gekomen
heb er wel naar gezocht kon hem niet vinden
maar dacht beter een keer extra geplaatst dan niet
vinden de lucht gekoelde jongens vast niet erg
http://www.total911.com/news/996-engine-failure-should-you-be-worried/prettige feestdagen
26 dec 2010 12:58
Drie stukjes eruit gelicht:
First, it’s important to point out that it is the early 3.4-litre engines, made from 1998 to 2000, that are most susceptible to major failure. The later 3.6-litre engine is pretty much-problem free. Also, Porsche made many changes to the 3.4-litre unit over its production life, so the last of the last of these smaller-capacity engines – made in 2001 – tend to be more reliable.
That said, he and Steve say that, if your engine’s going to fail, there’s not much you can do to prevent it. Although Nick has his own pet theory: “Jonathan Palmer Motorsport has several 3.4-litre cars which are driven hard on the track every day,” he says. “These engines are running fine, whereas those that have been driven more sedately seem to suffer problems!”
So, should early 996s be avoided? Nick and Steve each admit that they wouldn’t themselves buy one, but are keen to point out that the problems they’ve discussed probably affect five to ten percent of early 996 engines. In other words, there are plenty out there that are running fine. Of course, though, no one knows what will happen in the future.
26 dec 2010 13:00
Weer wat kolen op het vuur gegooid
26 dec 2010 13:04
Weer wat informatieverstrekking - in het draadje dat erover gaat - van mensen die er
echt wat vanaf lijken te weten.
26 dec 2010 14:32
MS964 schreef:So, should early 996s be avoided? Nick and Steve each admit that they wouldn’t themselves buy one, but are keen to point out that the problems they’ve discussed probably affect five to ten percent of early 996 engines.
Als 5 tot 10 procent ploft, dan vind ik dat dus een ongelooflijk slechte prestatie van Porsche.
26 dec 2010 15:10
Omdat die niet gevoelige IMS Lager.
26 dec 2010 17:00
MS964 schreef:Weer wat informatieverstrekking - in het draadje dat erover gaat - van mensen die er
echt wat vanaf lijken te weten.

Ook dat is gekleurd, hoe zouden zij aan de 5-10% komen? Is ook maar een schatting want ook zij zien niet alle probleemgevallen niet voorbij komen. En de mensen zonder problemen zullen niet bij ze aankloppen. In dat licht bekeken zouden ze zelfs kunnen stellen dat alle 996'en die ze gezien hebben problemen vertonen.
Vergeet ook niet dat het aantal gevoelige IMS Lager in de UK en VS een heel stuk hoger ligt. Hetgeen doet vermoeden dat ook de gebruikte brandstof er toe doet.
Daarnaast hecht ik op dit moment het meeste waarde aan de engineer van Porsche die ik een tijd geleden gesproken heb en tot in een redelijk detail over de problematiek sprak. Is aangetrokken om de problemen met 996 en 997 te onderzoeken en was redelijk reëel in de aantallen en wat er aan schorte. Hij mocht geen aantallen noemen maar gaf wel aan dat het onder de 5% lag.
Zo en nu weer lekker rijden.
26 dec 2010 22:04
maurice schreef:Ook dat is gekleurd, hoe zouden zij aan de 5-10% komen? Is ook maar een schatting want ook zij zien niet alle probleemgevallen niet voorbij komen.
Vergeet ook niet dat het aantal gevoelige IMS Lager in de UK en VS een heel stuk hoger ligt. Hetgeen doet vermoeden dat ook de gebruikte brandstof er toe doet.
Dat laatste weet jij dan weer wel zeker
26 dec 2010 22:13
911cabrio schreef:Hoor af en toe ook een ratelend geluid bij stationair toerental van mn 996 cabrio uit 1999. Lijkt echter meer op een trillende einddemper in de uitlaat.
Moet ik me erge zorgen gaan maken
mvgr
Kom maar een keer langs met de 996, Frank.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.