Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

26 dec 2010 23:54

Kan ook een loszittend hitteschild zijn. :idea:

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

12 okt 2011 11:11

hallo, wat ik even vragen wou is of men een 3.6 makkelijk in een 996 3.4 kan leggen zonder veel ombouw
mvg rené

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

12 okt 2011 11:34

De topicstarter heeft hier destijds ook voor gekozen en volgens mij is ergens in dit 44 pagina's tellend topic ook te lezen wat daar zoal bij kwam kijken.
In ieder geval computer en (deel van) de kabelboom.

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

13 okt 2011 16:11

@ Renee, als je blok kapot gelopen is, of aan revisie toe is, kun je beter je blok laten reviseren bij Resto.
Die stuurt de onderblokken op naar Hartech in england waar ze de cilinders modificeren (bussen er om heen zetten). verder krijgt hij alle modificaties die nodig zijn.
Je blok is dan beter als een ruilblok of een 3.6 blok.
Zelf heb ik het ook zo gedaan en ben zéér tevreden.
Mn 996 heeft nog nooit zo mooi gelopen.
Groetjes, Hartwiek

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

14 okt 2011 12:28

Op het moment dat de lucht/olie gekoelde blokken verdwenen met de komst van de 996 is er veel leed geleden.
Porsche monteurs fluisteren in je oor dat de luchtgekoelde 911's betrouwbaarder zijn, er zijn er met 400K op de teller !
Maar ja, die tijd komt nooit meer terug......

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

14 okt 2011 12:43

Hi,

Met een luchtgekoelde zit je op een gegeven moment ook op een blok revisie. Wat ik zo lees zit je dan toch ook wel snel op 7500 euro en meer indien je het goed doet.
De kosten voor een blokrevisie voor watergekoeld (zoals bijvoorbeeld via Resto en Hartech in UK) zitten zolangzamerhand ook op 7500 euro - 9000 euro.

Luchtgekoeld of watergekoeld, op een gegeven moment zal er een blok revisie plaats moeten vinden. Oorzaak verschilt tussen water en lucht. Kosten voor water en lucht revisie zijn ongeveer gelijk. Na revisie durf ik te zeggen dat je met lucht en water weer net zo lang voorruit kan.

Wat mij betreft is dit dan ook de eindconclusie en kan de betrouwbaarheid, kosten issue etc, in kwestie lucht & water afgesloten worden.

Ergo, met lucht en water ben je beide een keer aan de beurt. Kosten ongeveer gelijk. Daarna kan je er weer net zo lang tegen aan.

Groeten,

Boxi

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

20 okt 2011 13:00

Zo, na 44 pagina's ben ook ik hier aangekomen. Hoe?
Tijdens Rufie's Tour Des Bulles sprak ik Wouter, sinds enige tijd eigenaar van een 3.4 996. En ja hoor, met geplofte motor. Vervangen onder garantie.
Aangezien ik sinds kort met een half oog naar de 996 zit te loeren dacht ik " ik zal maar eens kijken op het forum"!
Zodoende.

Kort en goed.......
Nooit een 996 behalve de turbo of GT3 (die laatste is niks voor mij, dus die ook niet).
Wat een desillusie :cry:

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

20 okt 2011 13:44

@ Sarsrich....
Wat een onzin.....nooit een 996......
Porsche rijden kost geld....maakt niet uit welke of wat.....Porsche rijden is fantastisch!! Het was mn grote jongensdroom, nu is het mn hobby, ik werk 90 uur in de week, ik heb voor de rest bijna nergens geen tijd voor en dan mag ik mezelf ook wel een beetje verwennen....ik leef maar 1 keer......dussssss....gas erop!!!!!!!!
En ja, een ruilmotor bij een 996 die niet gemodificeerd is, dan blijf je idd altijd russische roullete spelen......ik zou m gewoon laten reviseren met de nodige modificaties, dan weet je tenminste bijna zeker dat ie langer heel blijft....En het is stukken goedkoper dan een ruilmotor.....en....je behoud je matching numbers....
En trouwens......die boxster van je heeft dezelfde kwalen als de 996....
Gegroet,
Hartwiek
Laatst bijgewerkt door Hartwiek op 20 okt 2011 13:46, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

20 okt 2011 13:45

sarsrich schreef:Nooit een 996...

...maar wel een Boxster :?: :scratch:

Hartwiek schreef:...en....je behoud je matching numbers...

matching numbers... bji een 996 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

20 okt 2011 13:54

nou Jeroen, kan je hem over een jaar of 10 voor veul aan het Porsche museum verkopen als de laatste 996 met matching numbers... :^:

Geintje, waterkokers, geintje....

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

20 okt 2011 13:58

Betwijfel ik. Als het een originele, ongemodificeerde is daarentegen ..... :lol:

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

20 okt 2011 14:11

Hartwiek schreef:..............., ik werk 90 uur in de week, ik heb voor de rest bijna nergens geen tijd voor ..........................................ik leef maar 1 keer......



:thumleft:

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

20 okt 2011 14:17

:lol: Als dát geen contradictio in terminis is, weet ik 't niet meer.

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

20 okt 2011 14:24

@Hartwiek,
Misschien had ik duidelijker moeten zijn. Voor mij blijft het rijden van mijn Boxster iedere keer een groot plezier. Dat is waarschijnlijk voor jou (en vele anderen Porsche rijders) ook zo. Het blijven fantastische auto's.
Maar voor mij zit de desillusie na het lezen van de links in dit topic, in twee dingen. Mijn onbevangen en onbezorgde manier van het kijken naar de 996 is weg. Ook de reactie van Porsche valt me tegen.
Voor mij is het mogelijke keuze gebied nu beperkt tot de 996 turbo cabrio. In totaal 8 stuks op mobile-DE. Weinig!
@Jeroen
Ja, wel een Boxster. Volgens de links zou het probleem ook bij de Boxster voorkomen. Maar daar hoor je ( bijna) niets van. Hopelijk is dat omdat de oudere types geen 3.4 motor hebben.

Maar nogmaals, ik geniet iedere dag en kilometer van mijn "bakkie"!

Groet
Richard

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

20 okt 2011 14:33

Ik weet dat dit artikel hier al meerdere malen gepost is, maar toch nog eens het linkje:

Met de titel : Exploding Myths
http://www.autofarm.co.uk/pdf/Total911_July06.pdf

Vooral de conclusie is top:
However, the key thing for us is the five to ten percent figure. That means that around 90 to 95 percent of early 996s out there are likely to be free of major trouble. And that, we reckon, is a gamble worth taking.


Mijn eigen conclusie, met een 996 waarvan je weet dat er een nieuwe ruilmotor (AT in het motornummer) in zit doe je een koopje gezien de huidige marktwaarde.

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

20 okt 2011 14:48

Een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest. De 996 turbo zou zo betrouwbaar zijn, lees ik. Welnu, laat ik een tijdje geleden hebben gelezen over een 996 turbo die bij 110.000km toe was een versnellingsbakrevisie :? Een paar jaar geleden liep ik tegen een bij een BMW dealer aangeboden 996 turbo aan. In de advertentie werd triomfantelijk vermeld dat de auto een complete revisie had gehad ter waarde van EUR 25.000 :scratch: :popcorn: Angst is een slechte raadgever. Je zult net zien dat je, bevreesd voor een bepaald type auto, kiest voor het "veilige alternatief" en juist dán veel kosten krijgt. Aan mijn 996 heb ik bijzonder weinig kosten, elke 20.000km een beurt voor zo'n 900-1.000 euro (bij de Porsche dealer). Verder mankeert er nooit wat aan. Inmiddels 56.000km gereden in anderhalf jaar. Volg vooral je gevoel, maar vreest niet voor dingen die nooit gaan komen. :wink:

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

20 okt 2011 15:19

erwin996 schreef:De 996 turbo zou zo betrouwbaar zijn, lees ik. Welnu, laat ik een tijdje geleden hebben gelezen over een 996 turbo die bij 110.000km toe was een versnellingsbakrevisie :?


Ik vind het al knap dat een autofabrikant een versnellingsbak kan maken die zo fijn schakelt en toch zomaar 100.000 km lang die gigantische krachten aan kan.

Ik heb ooit bijvoorbeeld een GT3 bak ( straatauto) gereviseerd die nog geen 40.000 km gedraaid had en waarbij het kroonwiel en pignonwiel helemaal aan gruzzelementen stuk was gelopen.
Ook bij Turbo bakken wel eens lagers vervangen omdat de schuine tandwielen zulke grote axiale krachten geven op het vierpuntlager dat dit lager de kogels door de oliefim heendrukt. Dit wordt waarneembaar voor de bestuurder door een rauw geluid uit de bak tijdens rustig accelereren.

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

20 okt 2011 15:29

Merken met panne
Land Rover staat ook met stip bovenaan als het gaat om merken met de meeste reparatieproblemen. Alle modellen bij elkaar opgeteld, komt deze automaker er het slechtst vanaf.

Ook Jeep, die andere producent van terreinwagens, komt er met een één-na-laatste plek niet goed vanaf, en de logge terreinwagens worden gevolgd door de luxe bolides van Alfa Romeo en Porsche

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

20 okt 2011 19:19

sarsrich schreef: Volgens de links zou het probleem ook bij de Boxster voorkomen. Maar daar hoor je ( bijna) niets van.



Ik kan het me niet voorstellen. De cilinderinhoud is wel kleiner, maar ik denk toch dat je die ook goed hoort gevoelige IMS Lager hoor. :) :) :) :)

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

20 okt 2011 19:28

Geloof me maar....boxsters gevoelige IMS Lager ook...mn eerste P was een boxster met een nieuwe motor....de oude was ook vroegtijdig toe aan een revisie....het was een 2.5.

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

20 okt 2011 20:56

die van mij heeft ook een 2de motor voordat ik 'm kocht...vlg mij na 20 dkm al...

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

20 okt 2011 21:05

Kan resto bevestigen dat een Boxster motor dezelfde problemen heeft als een 996 (3.4) motor?

@Hartwiek, knalpotprutser en Frits77: niet te hard zeggen, want dan is de onbevangen en onbezorgde manier van kijken van sarsrich naar zijn Boxster ook weg :cheesy:

Erwin schreef:
erwin996 schreef:De 996 turbo zou zo betrouwbaar zijn, lees ik. Welnu, laat ik een tijdje geleden hebben gelezen over een 996 turbo die bij 110.000km toe was een versnellingsbakrevisie :?


Ik vind het al knap dat een autofabrikant een versnellingsbak kan maken die zo fijn schakelt en toch zomaar 100.000 km lang die gigantische krachten aan kan


Als je zo gaat redeneren, kun je ook wel goed praten dat een Boxster motor of 996 motor na 120.000km ploft (in 1 op de 20 gevallen). Een Ferrari of Maserati motor gaat minder lang mee :popcorn:

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

20 okt 2011 21:41

ok Erwin, ik wil hier idd niemand van een Boxster afhouden. Die dingen zijn oerdegelijk (echt!) en zoals met alle spulluh gaat er wel eens iets stuk. Dat lees je dan op dit soort fora vooral.

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

20 okt 2011 23:20

Helaas gaan ook boxters stuk en de problemen zijn op wat minder cilinderschade na dezelfde als bij de 996.
De boxter motor is dezelfde motor maar met meestal een kleinere cilinderinhoud.

Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

20 okt 2011 23:25

Daar gaat de onbevangen en onbezorgde manier van kijken van sarsrich naar zijn Boxster :cry: Maar er is een pluspunt, de 996 is dus even goed als jouw Boxster :wink:
Plaats een reactie