Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Gas is voor kachels, niet voor Porsches

mee eens, voor mij geen optie
57
61%
Het is wel errug goedkoop
37
39%
 
Totaal aantal stemmen : 94

28 jun 2007 12:47

Devilson wil erop duiden (en zal je nog wel merken) dat ALLES hier bediscussieeerd wordt. Met of zonder reden :wink:

No Probel hoor

28 jun 2007 12:52

Iedereen in zijn waarde laten en zelf laten uitvinden.

Alleen sommige dingen hebben zich al bewezen.....dat bedoel ik ermee.
daar kun je fel tegen verzetten maar....je snapt hem wel.

Het hele probleem hier is dat menig Porsche rijder zich niet kan verenigen met LPG...of het nu goed of fout is.

Er rijden ook Ferraries rond met LPG...
Tja, die wagens koop je voor een prikkie maar benzine tanken, das een ander verhaal...dus LPG erin en rijden maar, zonder problemen en met veel plezier.

Ethisch verantwoord is een compleet ander verhaal, maar wel slim...

Re: Heel erg Slim LPG laten inbouwen !

28 jun 2007 13:04

Devils son schreef:
Dutchamerican schreef:is bezwezen dus valt weinig over te discusieren !!


Jij bent nieuw hier begrijp ik? :twisted:



Volgens mij verval je in Herhaling ??

28 jun 2007 13:04

Nou kom maar eens met bewijs dan.... mijn garage van de leasewagen -op LPG- geeft aan dat een koprevisie met 150k wel nodig is,....met benzine niet dus...gemeten verbrandingstemperaturen tot wel 300 K hoger dan benzine...thermische belasting is dus hoger en dat komt de levensduur niet ten goede.

Trouwens zoals al gepost in dit topic...bij 30 k moest er een speciaal geprepareerde kop op...van 7 collega's met gelijke motoren -allemaal tussen de 25 en 35 k - hetzelfde gehoord. Dus het betreffende standaard blok kan er niet tegen...
Laatst bijgewerkt door Roi op 28 jun 2007 13:07, in totaal 1 keer bewerkt.

LPG

28 jun 2007 13:07

Roi schreef:Nou kom maar eens met bewijs dan.... mijn garage van de leasewagen -op LPG- geeft aan dat een koprevisie met 150k wel nodig is,....met benzine niet dus...gemeten verbrandingstemperaturen tot wel 300 K hoger dan benzine...thermische belasting is dus hoger en dat komt de levensduur niet ten goede.

Trouwens zoals al gepost in dit topic...bij 30 K moest er een speciaal geprepareerde kop op...van 7 collega's met gelijke motoren -allemaal tussen de 25 en 35 k - hetzelfde gehoord. Dus het betreffende standaard blok kan er niet tegen...


Ik rij nu alweer 247.000 km op LPG zonder koprevisie.
Zeer schone olie, geen lekkages, olieverbruik is compleet te verwaarlozen, 1 liter op 10 tot 15.000 km !!!!
Vorige auto heb ik weggedaan bij 245.000 km op LPG zonder problemen
en zo kan ik nog wel even doorgaan.

28 jun 2007 13:08

Dus jouw ervaring is meer waard dan die van iemand anders... :roll:

28 jun 2007 13:10

Roi schreef:Dus jou ervaring is meer waard dan die van iemand anders... :roll:


Nee hoor,

maar ik ben echt niet de enig, ik heb ook wel eens problem gehad met een LPG auto, bleek slecht onderhoud te zin.

EN natuurlijk niet elke fabrikant zijn mototblok is standaard geschikt voor LPG.
Lease auto's zijn over het algemee allemaal geschikt of gecshikt gemaakt omdat dit de grootste lease inhoud, LPG dan.

Re: Heel erg Slim LPG laten inbouwen !

28 jun 2007 13:15

Dutchamerican schreef:dat kunnen anderen niet zeggen want die rijden niet zoveel omdat dat veel te duur is...hahah, wie lacht nu het hardst en het langst !! :ba:

:puker:
Dutchamerican schreef:Succes, er gaan nog vele Porsche rijders volgen als ze slim zijn en veel gebruik willen maken van hun Porsche, daar is hij immers voor gekocht....om veel in te rijden ipv en leuke stalling of garage ergens en af en toe eens daglicht te zien of mooi te wezen op een carport.
:pukel: :puker:

Re: Heel erg Slim LPG laten inbouwen !

28 jun 2007 13:20

Nicolò schreef:
Dutchamerican schreef:dat kunnen anderen niet zeggen want die rijden niet zoveel omdat dat veel te duur is...hahah, wie lacht nu het hardst en het langst !! :ba:

:puker:
Dutchamerican schreef:Succes, er gaan nog vele Porsche rijders volgen als ze slim zijn en veel gebruik willen maken van hun Porsche, daar is hij immers voor gekocht....om veel in te rijden ipv en leuke stalling of garage ergens en af en toe eens daglicht te zien of mooi te wezen op een carport.
:pukel: :puker:


Slecht gegeten of kun je niet tegen de waarheid ! :ass:

28 jun 2007 13:20

OK,

dat is ook wat ik ermee wil zeggen, je moet niet "blindelings" ombouwen & vertrouwen op LPG installaties...voor de rest rijdt het wel aardig, maar -mijn ervaring- bij deze ene auto is dat hij op benzine mooier loopt, soepeler oppakt en minder stoterig reageert op gaspedaalstandwisselingen.

Moet trouwens zeggen dat er onder leasewagens niet heel veel keuze was (is?) in LPG/LPI uitvoeringen....zegt toch ook wel wat of niet :?:

Trouwens welkom hier....hoe meer zielen hoe meer discussies :wink:
Laatst bijgewerkt door Roi op 28 jun 2007 13:22, in totaal 1 keer bewerkt.

28 jun 2007 13:22

Dutchamerican schreef:EN natuurlijk niet elke fabrikant zijn mototblok is standaard geschikt voor LPG.
Lease auto's zijn over het algemee allemaal geschikt of gecshikt gemaakt omdat dit de grootste lease inhoud, LPG dan.


Nu praat je jezelf even tegen

Dutchamerican die in een ander draadje schreef:Boeit voor geen meter of het een Porsche, Audi, Maserati of BMW is.

In mijn 911 3.0 word daar binnenkort ook LPG ingebouwd

28 jun 2007 13:29

Wat voor mij ook wel een vraag is, is in hoeverre de luchtgekoelde motoren van Porsche geschikt zijn voor LPG. Mede ook nu de 959 vloeistofkoeling kreeg voor de koppen en in warme landen de plaat onder de motor wel eens wordt weggelaten omdat de cilinderkop het kennelijk te warm krijgt als er geen rijwind onderdoor gaat.

Gewoon een vraag... En liever niet twee keer quoten, ik val niet graag in herhaling. :wink:

28 jun 2007 13:35

Devils son schreef:Wat voor mij ook wel een vraag is, is in hoeverre de luchtgekoelde motoren van Porsche geschikt zijn voor LPG. Mede ook nu de 959 vloeistofkoeling kreeg voor de koppen en in warme landen de plaat onder de motor wel eens wordt weggelaten omdat de cilinderkop het kennelijk te warm krijgt als er geen rijwind onderdoor gaat.

Gewoon een vraag... En liever niet twee keer quoten, ik val niet graag in herhaling. :wink:


De vraag over het rijden met LPG in een luchtgekoelde moter heeft mij ook even beziggehouden, echter na wat research en contact met Holland Auto Techniek alwaar ze zelf helemaal gek zijn met Porsche (911) en deze ook inbouwen ben ik over.
Het vergt een aanpassing ivm het verwarmen vd LPG maar dat kan door een omleiding. Verder ben je wel wat PK's kwijt maar daar is goed mee te leven, je kan hier in NL toch bijna geen aanspraak op alle PK's maken.

Re: Heel erg Slim LPG laten inbouwen !

28 jun 2007 13:37

Dutchamerican schreef:
MichM3 schreef:
Dutchamerican schreef:..., lagere levensduur van je motor,...


Inderdaad, dat schrijf je goed!

:lol: :lol: ...succes met je LPG in je Porsche, maar mij overtuig je niet...ben benieuwd naar je bevindingen over een jaartje ofzo...keep us posted :wink:


Even aangepast, LANGERE levensduur...is bezwezen dus valt weinig over te discusieren !!


Langere levensduur bewezen??? laat me niet lachen...ik ken genoeg tegenbewijzen van mensen met veel LPG "kop"-zorgen (zowel lichamelijk als mechanisch :lol: )

28 jun 2007 15:06

Dutchamerican schreef:De vraag over het rijden met LPG in een luchtgekoelde moter heeft mij ook even beziggehouden, echter na wat research en contact met Holland Auto Techniek alwaar ze zelf helemaal gek zijn met Porsche (911) en deze ook inbouwen ben ik over.
Het vergt een aanpassing ivm het verwarmen vd LPG maar dat kan door een omleiding. Verder ben je wel wat PK's kwijt maar daar is goed mee te leven, je kan hier in NL toch bijna geen aanspraak op alle PK's maken.


Ik heb het vooral over het te warm worden van de kop en daarmee gepaard gaande (extra) slijtage. Waardoor een koprevisie (nog) sneller aan de orde zou zijn.

28 jun 2007 15:31

Heerlijke discussie om te lezen, Ik heb geen LPG ervaring dus kan alleen maar lezen en lig helemaal in de stuip :lol:

Ga zo door en laat mij lachen :thumleft:

hartelijk dank :!:

29 jun 2007 9:09

Devils son schreef:
Dutchamerican schreef:De vraag over het rijden met LPG in een luchtgekoelde moter heeft mij ook even beziggehouden, echter na wat research en contact met Holland Auto Techniek alwaar ze zelf helemaal gek zijn met Porsche (911) en deze ook inbouwen ben ik over.
Het vergt een aanpassing ivm het verwarmen vd LPG maar dat kan door een omleiding. Verder ben je wel wat PK's kwijt maar daar is goed mee te leven, je kan hier in NL toch bijna geen aanspraak op alle PK's maken.


Ik heb het vooral over het te warm worden van de kop en daarmee gepaard gaande (extra) slijtage. Waardoor een koprevisie (nog) sneller aan de orde zou zijn.


Ja dat vraag ik me ook af. Zelfs bij watergekoelde oldtimers is het beter om de kop te laten aanpassen met hardere klepzetels om deze reden. Maar misschien moet je straks gewoon héél rustig rijden met je Porsche en files vermijden, dan komt het vast wel goed! :wink:

29 jun 2007 14:31

Is Porsche rijden dan nog leuk :?:

29 jun 2007 18:47

Ha, die Harry;

"Zelfs bij watergekoelde oldtimers is het beter om de kop te laten aanpassen met hardere klepzetels om deze reden. "

Deze aanpassing is heel vaak dezelfde als die wordt gedaan om op loodvrije benzine te kunnen rijden. Aangezien Porsches al in een zeer vroeg stadium vanwege de export naar de Joe Naait't Steeds op loodvrij waren berekend zou dat geen probleem hoeven te zijn. Natuurlijk verbrandt LPG een stuk heter dan benzine, maar gezien de vermogens die er met geblazen platte boxers kunnen worden behaald lijken me de koeling en smering geen belemmering. Is gewoon een persoonlijke afweging tussen kosten en baten en als die afweging voor iemand het rijden in een Porsche wèl mogelijk maakt, waarom niet?

29 jun 2007 20:10

Hansv schreef:Ha, die Harry;

"Zelfs bij watergekoelde oldtimers is het beter om de kop te laten aanpassen met hardere klepzetels om deze reden. "

Deze aanpassing is heel vaak dezelfde als die wordt gedaan om op loodvrije benzine te kunnen rijden. Aangezien Porsches al in een zeer vroeg stadium vanwege de export naar de Joe Naait't Steeds op loodvrij waren berekend zou dat geen probleem hoeven te zijn. Natuurlijk verbrandt LPG een stuk heter dan benzine, maar gezien de vermogens die er met geblazen platte boxers kunnen worden behaald lijken me de koeling en smering geen belemmering. Is gewoon een persoonlijke afweging tussen kosten en baten en als die afweging voor iemand het rijden in een Porsche wèl mogelijk maakt, waarom niet?


Hoi Hans,

Ik veroordeel het ook zeker niet. Iedereen moet gewoon doen wat die zelf wil. Ik trek alleen het voordeel van de kosten/bate analyse sterk in twijfel, mede door de ellende die ik zelf heb gehad met auto's op lpg. Twee keer een lekke koppakking. Had ik altijd op mijn gemakje gereden dan was dat vast niet gebeurd. Maar dat doe je natuurlijk niet! En al helemaal niet in een Porsche.

De relatie tussen het vermogen van een boxermotor en koeling/smering begrijp ik trouwens ook niet :?: :roll:

29 jun 2007 23:04

Ha, die Harry;

Ik betwijfel ook of je de beslissing om te rijden in een Porsche zo van de brandstofkosten moet laten afhangen, maar dat is inderdaad een persoonlijke keuze.
Ik doel niet op de boxer als concept, maar op het feit dat Porsche de nodige hoogbelaste (turbo-)motoren met luchtkoeling heeft gebouwd en dat die volgens mij thermisch ook redelijk zwaar belast zijn. Daaruit zou je misschien mogen concluderen dat bijvoorbeeld een 3,2 nog wel de nodige reserves heeft om de extra warmtelast van LPG te kunnen verwerken.

30 jun 2007 20:28

thermische belasting is één punt en daar zie ik niet echt het probleem...maar LPG is ook "droger" dan benzine hetgeenslechter is voor al je dichtingen en rubbers in de motor.

30 jun 2007 20:59

een strosek op lpg :roll: :mrgreen:

ach ieder zijn meug...

01 jul 2007 2:46

Ha, die MichM3;

Daarom wordt LPG-rijders altijd aangeraden om zo af en toe een paar kilometer op benzine te rijden. Bij de nieuwste installaties bestaat dat probleem inmiddels niet meer, omdat die altijd al op benzine starten en pas later op gas overschakelen.

01 jul 2007 13:27

Dutchamerican schreef:....Verder ben je wel wat PK's kwijt maar daar is goed mee te leven, je kan hier in NL toch bijna geen aanspraak op alle PK's maken.


:shock:

Dat zou voor mij de grootste tegenvaller zijn, nog niet te spreken over hoe ver je op een teankje LPG komt, ik moet nu al met 80 liter tank iedere 500 km tanken, met LPG (waar bouw je dat ding weg? in de kofferbak? (plek zat! :wink: ) denk ik dat je iedere 300 km aan de beurt bent, dus met een beetje doorrijden sta je iedere twee uur aan de pomp! :?

Zou niks voor mij zijn, maar ik gebruik mijn elfje dan ook niet als Daily driver.
Plaats een reactie