Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

14 feb 2015 18:51

Hallo, ik ben nog niet zolang op het forum en zal mijzelf binnenkort eens voorstellen ;-)

Met veel interesse lees ik met regelmaat over de plof problemen zoals ook hier, toch mis ik in de discussies vaak een naar mijn idee belangrijk punt.
De motoren zijn ontwikkeld voor super ron 98 benzine en helaas is dat op veel plaatsen zeker langs de snelwegen niet te verkrijgen.
De motor past zichzelf weliswaar aan bij gebruik van ron 95, echter ron 98 geeft het minste risico op kloppen/pingelen van de motor. Kloppen of detoneren is slecht voor de cilinders en dat effect is nog wat groter bij liggende zuigers in een boxermotor. Tevens is de functieconditie van de klopsensoren en het daarbij behorende aanhaalmoment van belang om het kloppen te herkennen en bij te kunnen regelen door het motormanagement.

Tevens zijn bij zeer veel auto's van het type 996, 986 etc de weerstanden van de koelventilatoren achter de radiator defect waardoor de ventilator te laat inkomt en ook alleen maar op de hoogste koelsnelheid draait.
Het onderhouden van de radiatoren door ze schoon te maken is als vaak vermeld van groot belang maar toch zeker ook het functioneren van de ventilatoren in de eerste fase voordat hij naar maximale koelsnelheid gaat.
Er zijn naar mijn idee een aantal eenvoudige punten die het risico op een gevoelige IMS Lager minimaliseren?, ik ben zeer benieuwd of jullie er ook zo over denken.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

14 feb 2015 18:54

welkom. waar baseer je deze beweringen op? (niet vervelend bedoeld, gewoon nieuwsgierig. Ervaring? Werk?)

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

21 feb 2015 17:14

Zo, vandaag de 996 opgehaald, met een Resto-koelmodificatie :cheers:

De modificatie is door Marcel uitgevoerd, alsook nog wat schookmaakwerk aan het blok, controle IMS-lager, en herstel van het vacuumsysteem van de "klappenauspuf". De IMS-lager bleek nog 100 procent te zijn, en is dan ook niet vervangen, maar wel van zijn vet-keerkring ontdaan, zodat ie nu voor de rest van de tijd door olie gesmeerd en gekoeld wordt. We zijn in ieder geval gerustgesteld, ook door het feit dat ie al gewoon slijtvrij was ( nu 129.500 km op de teller ).

Tijdens het intake-gesprek hadden we een prijs afgesproken voor onderhoud, vervanging IMS-lager en de koelmodificatie....kwam na telefoontje nog wat dingetjes bij. Michel is als zaakvoerder zo vriendelijk geweest van de "extra dingetjes" er gewoon bij te doen voor de prijs die was afgesproken.

Nadat bleek dat het IMS-lager enkel van zijn keerring ontdaan moest worden, bleek de rekening 500 euro goedkoper dan we hadden afgesproken. :res: voor de eerlijkheid van Michel, hij had er ook gewoon een nieuw lager in kunnen duwen, of "zeggen" dat er een nieuw lager in is gestoken ( aangezien de oude nog goed was )... maar dat deed ie niet, en dat kan ik erg waarderen en dat mag als een dikke pluim op zijn hoed komen te staan.

:cheers: :cheers: :cheers:

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

26 feb 2015 15:26

Mijn 997S gaat donderdag erheen. Ik heb geen problemen, maar "Baat het niet dan schaadt het niet" zullen we maar zeggen. En het lijkt mij een pré bij verkoop als je kunt aantonen dat deze wagen de modificatie ondergaan heeft. 15.000 km terug heeft PCH de motor gereviseerd, nu de Resto-mod. Dus ik kan er als het goed is weer langere tijd tegenaan.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

26 feb 2015 16:06

Zelfde hier Marc.
Mijne is 24k terug gereviseerd en nu ook de Resto Mod. Geeft me toch een goed gevoel. Zeker als je ziet wat de gemeten temp waarden voor een na de mod zijn.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

27 feb 2015 8:57

@Oscar: kijk dat is nou eens goede reclame voor een bedrijf, hulde! :thumleft:

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

27 feb 2015 11:57

Als het goed is, mag het ook gezegd worden, he :-) :thumleft:

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

27 feb 2015 13:36

Dat vind ik ook. En hij leverd goed werk. Maar dat heb ik al eerder aangegeven in mijn topics.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

27 feb 2015 13:38

ow Ber,heb jij het ook laten doen ?



:D :D :D :D :D :D :D

kan niet anders zeggen dat Michel enorme nazorg geeft en echt hart voor de Porsche heeft :res:

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

27 feb 2015 13:41

Hahaha. Kon je niet weten natuurlijk Richard. :-)

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

02 maart 2015 8:37

Nog één nachtje slapen! Morgen gaat mijn 996 3.6 naar Resto voor de modificatie.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

02 maart 2015 10:10

Hopen dattie het zo lang vol houdt :mrgreen:

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

02 maart 2015 10:53

Enigszins, maar niet helemaal, off topic.

Hoe zit het met de boxster en de cayman wat koeling- en IMS issues betreft?
En als die problemen zich ook daar voordoen, welke model(jaren) betreft het en worden daar ook modificaties op uitgevoerd?

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

02 maart 2015 17:19

Alfred996MKII schreef:Nog één nachtje slapen! Morgen gaat mijn 996 3.6 naar Resto voor de modificatie.


Dan kan ie mooi naast de mijne slapen, heb 'm er vanmiddag alvast neergezet :-)

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

03 maart 2015 20:27

Vandaag met mijn 996 3.6 naar Resto geweest voor de modificatie van het koelsysteem.

Eerst even gekeken of mijn idee klopte dat de motor nog 'goed' was. De uitlaatmonden waren schoon en ook de bougie van de beruchte zesde cilinder was mooi schoon. Dat lijkt dus OK te zijn.

64096

Daarna ben ik weg gegaan en hebben ze de klus geklaard. Relaxte mensen daar bij Resto. Er wordt uitgebreid mee gereden om het koelsysteem te ontluchten en het koelvloeistof op niveau te krijgen. Alle vragen die je hebt worden beantwoord.

Ze zijn er de hele dag mee bezig en de factuur is zo als afgesproken. Top service, mijn complimenten.

Op de terugweg zie ik dat de koelvloeistof temperatuurmeter nauwelijks hoger komt dan 80C.

De modificatie is preventief en geeft een betrouwbaar gevoel. Een aanrader dus!

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

03 maart 2015 20:40

Klopt. Helemaal top

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

04 maart 2015 19:41

maar eh, is 80C niet te koud? De motor hoort toch 90C te worden??

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

04 maart 2015 20:54

Dat is het koelwater wat hij meet. de motor temp zit rond de 90/95 bij normaal gebruik na de modificatie.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

10 maart 2015 19:14

Inmiddels mijn 997S weer een paar dagen terug van Resto. Wat een verschil. Bij warme motor en normale snelwegritjes komt de olietemp. op 90 graden celsius (was altijd 100 graden C) en de oliedruk warm stationair is net geen 2 bar (was 1,3 bar). Ik heb er wel vertrouwen in. Enige storende vind ik dat de koelfans wel vaker inslaan, als je rijdt merk je daar niks van, maar als je bij je stilstaande auto staat dan moet je de stem verheffen om boven de loeiende ventilators uit te komen. Maar olie- en watertemperaturen zijn mooi constant.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

10 maart 2015 20:42

Mooi dat je tevreden bent Marc!

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

10 maart 2015 20:46

En weer een tevreden en vooral verstandige klant. ;-)

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

10 maart 2015 21:47

Heeft de 997 een olietemperatuur-meter ? Ik wou dat ik dat in mijn 996 ook had... nu is't " zou ie warm genoeg zijn ? ".

Na de Resto-mod duurt het bij mijn toch wel tot 18 minuten eer de watertemp op 80 graden staat. Ik weet dus niet wanneer de olie warm genoeg is :scratch:

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

11 maart 2015 1:05

Kun je aan je oliedruk zien. Ik rij altijd minimaal 25km warm. Blijf dan onder de 3000 toeren. Dan weet ik zeker dat hij goed warm is na 25km.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

11 maart 2015 1:23

Ik heb in de 3.4 een tijdje met een olietemp meter gereden. Duurt inderdaad zeker wel een kwartier of 25 a 30km voor de olie echt stabiel op temperatuur is. Buitentemperatuur heeft niet zo heel veel invloed (tenzij het -10 is :wink: )
En zoals Ber zegt, de eerste 25 km niet te gek doen en max 3000-4000 toeren aanhouden. Daarna kun je gewoon los gaan.

(ik werd altijd als gek versleten hier als ik zei dat het zo lang duurde voor alles op temperatuur is. Maar na de Resto mod wordt het duidelijk dat het geen fabeltje was dat ik verkondigde :mrgreen: )

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

11 maart 2015 4:36

Nochtans zou ie na de mod eerder warm moeten zijn, maar er is maar 1 manier om het te weten, en dat is meten...

en hoe moet ik dat aan de oliedruk zien ? Die is bij mij altijd 5 bar, zakt misschien iets naar 4,5 eens op snelheid...maar lager eigenlijk nooit. ( tenzij stationair als ie echt warm is...dan naar 2,5 ). Normale waardes ?
Plaats een reactie