Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

15 jun 2008 20:49

Paul van Engelen schreef:
Erwin C2 schreef:Van welk bouwjaar is jouw porsche want als je Mobil 1 gebruikt schrijven ze: Volsynthetische 0W40 motorolie voor motoren met hydraulische klepstoters. Vanaf modeljaar 1993 gebruikt Porsche alleen nog maar volsynthetische motorolie in de motoren.

En mijn porsche is van 1989....(sorry van mijn ontwetenheid)

Heb mijn instructieboekje er eens op na geslagen, maar je moet je realiseren dat de techniek niet stilstaat.

Opgave voor mijn 993 van '97 (informatie boekje van begin van de serie?...)
onder de -20 gr. (erg koude streken dus): 5W30, 5W40 of 5W50
boven de -20 gr. (onze omgeving dus): 10W30, 10W40 of 10W50.

Duidelijk dus het verschil voor de 'W': in koudere gebieden dunner bij (zeer) lage temperaturen, omdat het bij ons warmer is dus niet nodig.
Bij opgewarmde motor is (was) dus alles goed van 30 - 50.

Nu het voortschrijdende inzicht: gebruik zelf DE Mobil 1 0W40. De kwaliteit van de olie is zo goed geworden dat 'overal' bij lage temp. 0 (nul) gebruikt kan worden.

Zover de 'diktes'.
De vraag vol- <-> semi-syntheet is een andere. Mijn voorkeur is semi-syn voor een oudere motor die niet (altijd) met vol-syntheet heeft gereden. Gebruik de zoekfunctie :idea:


Top Paul je zet me op de goede spoor :wink:

15 jun 2008 21:10

Leuk om te horen Erwin :D

(Let even op gebruik van knop 'Quote' of 'Nieuw antwoord', het laatste als het bericht er net boven staat :wink: . )
Plaats een reactie