Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: Afslaan 911E na tijdje rijden

01 sep 2009 20:22

Mayonaise,

Duidelijk. Ga op onderzoek kom op forum wel terug met nieuws

Hartelijk dank en gr

Re: Afslaan 911E na tijdje rijden

01 sep 2009 20:52

Michiel schreef:..ik heb ook een probleem met mijn MFI. Staat te rijk afgesteld. Maar even een vraagje, weet mayonaise waarom men de 'barometic cell' met twee ringen eronder zou willen monteren (waardoor de barometic cell hoger komt te liggen)?



EDIT !! net nog opgezocht in mijn foto archief
Normaal gezien moet daar 1 enkele (redelijk dikke) ring tussen zitten.

2 lijkt me niet normaal, zelfs als het 2 ringen zijn die even dik zijn als normaal 1 dikke... Waarom dan niet meteen de juiste ring ipv 2 die te dun zijn.
Net als een fijne zwitserse klok, je gebruikt geen 2 smalle tandwieltjes op zelfde asje, om 1 dik tandwieltje te vervangen.. Ok het kan werken, maar het hoort zo niet.

Afbeelding



Mogelijks heeft iemand zitten knoeien, en kregen ze de pomp niet afgesteld middels de normale afstellings knoppen.. Dan maar de barometer gebruikt om de pomp beter in spec te krijgen....

Zowel de barometer als de pomp moeten worden uitgemeten om 100% uitsluitsel te geven
Enige manier om daar verder mee te geraken, is bij iemand met een MFI testbank.. bv Koller.de


Ik weet niet vanbuiten hoe de barometrische cell werkt, of ie iets induwt bij lagere lucht druk, of niet intrekt bij lage druk.

Als mijn vermoeden over geknoei juist is, dan zou ie intrekken bij lage druk
En dan simuleer je lage lucht druk door ringentjes te monteren, en zo maak je dat de pomp armer afgestelt staat via een handigheidje, ipv de pomp te laten reviseren/calibreren.
Maar dat is ook maar giswerk..

Te rijk lopen is overigens een typisch symptoom van een pomp die revisie nodig heeft , bv door lange tijd droog/stil te staan, en te gummen met benzine afzettingen.
(er van uit gaande dat al de rest volgens het boekje is gedaan , zoals de exacte lengte van het stangetje aan de pomp, 14.3 mm als ik me goed herinner)
Laatst bijgewerkt door mayonaise op 01 sep 2009 21:34, in totaal 4 keer bewerkt.

Re: Afslaan 911E na tijdje rijden

01 sep 2009 20:58

aher schreef:Mijn mfi pomp staat ook een beetje te rijk .Maar daar integen loopt hij perfect stationair, stottert niet tussen de 2000 en 3000 toeren.Ik denk zelf als de pomp goed loopt mooi afblijven.Ze hebben wel ooit 2 plunjers in de pomp vervangen omdat ze vastzaten.(eric hendriks) Sinsdien loopt hij perfect.



MFI staat altijd "rijk" als je het vergelijkt met andere vormen van injectie. Het is de aard van het beestje.
Bovendien zul je nooit een homegeen mengsel krijgen over al je toeren... Het is niet electronisch , het is geen closed-loop injectie systeem.

Als je met test metingen richting de perfecte 14.7:1 mengsel zit te tunen, dan zal je MFI motor naar alle waarschijnlijkheid niet lekker lopen.


Dus de vraag is, wat bedoel je met "een beetje rijk" ? 11:1 of 13.5:1 ?
Dat laatste zal wel nog redelijk normaal zijn, het eerst is veel te rijk.

hier en daar 13.5:1 bij betaalde toeren, zoals bv waar je koppel en pk curve lekker trekt, das gewoon prima
11:1 dan is er werk aan de mfi winkel. ( en merk je het wel aan de benzine pomp, dan geraak je echt nie ver op een tank)

Re: Afslaan 911E na tijdje rijden

01 sep 2009 21:14

Michiel schreef:ok, klinkt goed. nu mijn motor volledig gereviseerd is, blijkt mijn MFI veel te rijk afgesteld. hij roet bij gasgeven en pluimt licht bij stationair. als de motor warm wordt loopt het stationair toerental op richting 2000 rpm.



Werkt je thermostaat wel goed?
is ie
A aangesloten op je warmtewisselaars (voel je effectief warme lucht uitkomen)
B beweegt ie wel


Is je handgas bediening niet defect?
Komt je pedaal wel mooi helemaal terug naar boven?
Gaan de gaskleppen wel mooi op de stop als je gas los laat?
Haperen de uiteinden van de stangetjes niet op de bol waar op ze vast zijn geklikt?

Waarschijnlijk is er werk aan de winkel om alle gaskleppen en stangetjes juist te synchroniseren... En dan de pomp ook te proberen bij te stellen.
Het gaat om de hele mikmak zoals beschreven in "check, measure, Adjust"

In exacte volgorde :

1 lucht filter
2 compressie verlies meten (leak down test, zou ok moeten zijn op rebuild motor)
3 bougies ( de juiste?!, kabels?! )
4 distributor , dwell angle
5 ontstekings timing (ook vervroeging, vacuum op distributor, verstopte vacuum poorten op gaskleppen)
6 Benzine druk
7 injectors
7 injectie timing
9 Correlation ( stangetjes, individuele gaskleppen )
10 gas test meting,
a belast
b stationair

Das best een secuur klusje, hoekjes aflopen en willekeurig dingen proberen maakt het meestal nog erger...

Re: Afslaan 911E na tijdje rijden

01 sep 2009 22:56

Ik heb ook een keer gehad dat het tandwieltje op de pomp versleten was en dat het riempje een paar tandjes versprongen was.Nieuwe tandwieltje en nieuw riempje en even opnieuw op tijd gezet.Gevolg hij ging van 1:6 naar 1:8 lopen wat dan toch meegenomen is.

Re: Afslaan 911E na tijdje rijden

02 sep 2009 7:33

http://www.scatliff.mb.ca/pelican/MFI_C ... Adjust.pdf

Re: Afslaan 911E na tijdje rijden

06 sep 2009 15:47

Mayonaise,

Geconstateerd met de specialist (en dhr Kraan aan de telefoon) dat auto te rijk staat. Aangezien het slechts marginaal is, besloten pas na de rally iets af te stellen. Verwacht dat met een paar dagen flink rijden e.e.a. weer anders/beter loopt. Het afstellen is nogal een klus naar ik begrepen heb, en komt zich erg nauw. Auto rijdt nu met voet op het gas geweldig zonder veel rookontwikkeling etc.

Ik kan je link niet openen, hoe kom ik erop?

Ander vraagje, is het wijs injector cleaner te gebruiken om e.e.a. sneller schoon te krijgen. Ik krijg steeds meer de indruk dat mijn motor een tijdje stil heeft gestaan. Hij loopt met de rit beter. In het verleden wel eens gehoord dat hard residu door de cleaner pasta kan worden in de cilinderkamers en tot problemen kan leiden en soms zelfs vastlopers (?).

Gr

Re: Afslaan 911E na tijdje rijden

06 sep 2009 16:03

de huidige benzine zit vol additieven, en bewaart heel slecht.
Stil staan gumt de boel op, en zeker mfi is daar heel gevoelig aan.

Geregeld rijden dus.

Ik heb eerlijk gezegd niet veel info over injector cleaner in combinatie met MFI. Daar moet ik je het antwoord een beetje schuldig blijven.


De link , rechts klikken, save as
Het is een pdf document, je zal ofwel adobe reader, of foxit reader nodig hebben (die laatste is minder zwaar op de pc qua memory verbruik)

Marginaal te rijk, dat is waarschijnlijk wel prima voor mfi, beter iets te rijk, dan iets te arm.
Als ie maar lekker aanvoelt op het pedaal, zoals je aangaf..

Re: Afslaan 911E na tijdje rijden

06 sep 2009 17:30

Nogmaals dank overigens voor de goed info.

Denk dat ik eens voorzichtig wat spul bijmeng op de 2e of 3e dag. Over 2 weken meer info.

Krijg de link overigens met geen geweld geopend. Hij logt steeds half door naar pelicanparts. Ook daar is ie niet te vinden.

Gr

Re: Afslaan 911E na tijdje rijden

06 sep 2009 17:43

http://www.pelicanparts.com/techarticle ... TipMFI.htm

Re: Afslaan 911E na tijdje rijden

06 sep 2009 19:04

Prima,

Walhalla voor MFI by the way

Thanks

Re: Afslaan 911E na tijdje rijden

06 sep 2009 19:12

told you so... En nog veel meer op 't forum zelf, in de vorm van de mensen die al meer vergeten zijn van MFI, dan ik er totnogtoe van onthouden heb.

Re: Afslaan 911E na tijdje rijden

06 sep 2009 20:07

[quote="mayonaiseIn exacte volgorde :

1 lucht filter
2 compressie verlies meten (leak down test, zou ok moeten zijn op rebuild motor)
3 bougies ( de juiste?!, kabels?! )
4 distributor , dwell angle
5 ontstekings timing (ook vervroeging, vacuum op distributor, verstopte vacuum poorten op gaskleppen)
6 Benzine druk
7 injectors
7 injectie timing
9 Correlation ( stangetjes, individuele gaskleppen )
10 gas test meting,
a belast
b stationair

Das best een secuur klusje, hoekjes aflopen en willekeurig dingen proberen maakt het meestal nog erger...[/quote]

Hi Mayonaise,
nou, bij mij gaat t ook verder en beter. CO meting was opvallend genoeg ok. iets te rijk, maar niet veel te rijk. De rook was wss inloop olie vanwege de revisie. Het roeten misschien opgehoopte roet in de uitlaat van voor de revisie??

Maar nu is er nog iets met het stationair lopen... Soms komt het toerental keurig terug op +/-800rpm maar soms ook niet minder dan 1300 rpm. Enig idee waar dit door komt? Ontstekingsvervoeger is al nagelopen. Valse lucht?

Thanks alvast,
Michiel

Re: Afslaan 911E na tijdje rijden

06 sep 2009 20:43

ik had net hetzelfde op de mijne, en kon aan mijn pedaal merken, dat er iets bleef hangen.
het pedaal kwam net niet volledig terug omhoog...

Het is uiteindelijk wel een heel lang mechanisch traject tussen pedaal, en de 6 gaskleppen.

Eens met de hand het pedaal omhoog proberen te trekken als het nog eens voorvalt.
En ook eens kijken of de gaskleppen op hun stop's staan of niet.

Je kan ook even het pedaal loskoppelen achteraan op de stang die pomp en gaskleppen aanstuurt..
Dan even met de hand een paar keer toeren maken, en kijken of ie dan ook op hogere toeren hangt.

Zoja > Check, Measure Adjust... dan zal het in de stangetjes zitten... En dat kan soms echt van dittem :bang: zijn

Re: Afslaan 911E na tijdje rijden

07 sep 2009 20:57

hmm.. the story continues.. blijkt nu een verkeerde ontsteking in te zitten (van een T of L). Dus eerst maar een ontsteking voor een E vinden. Daarna hopen dat het terugvallen van rpm op stationair na gas geven weer goed is...

Re: Afslaan 911E na tijdje rijden

07 sep 2009 21:12

wat bedoel je met verkeerde onsteking?
de distributor?

Re: Afslaan 911E na tijdje rijden

07 sep 2009 21:18

mijn specialist vertelde dat er een verkeerde ontsteking is (het nummer van de ontsteking komt niet overeen met het nummer van de motor). hij kwam erachter na het meten, waarna bleek dat bij hoger toerental de ontsteking het niet meer kon bijbenen...

Re: Afslaan 911E na tijdje rijden

07 sep 2009 21:30

Michiel schreef:mijn specialist vertelde dat er een verkeerde ontsteking is (het nummer van de ontsteking komt niet overeen met het nummer van de motor). hij kwam erachter na het meten, waarna bleek dat bij hoger toerental de ontsteking het niet meer kon bijbenen...



Maar wat bedoelt hij met de onsteking?
Dat is geen specifiek onderdeel, de onsteking is een verzameling componenten met als uiteindelijk resultaat dat je vonken krijgt op je bougies.

De onstekings versterker?
de spoel?
de distributor?

Ik zou denken dat het de distributor is, de verdeler, want die heeft voor T, E en S een andere vervroegings curve.
Als je een T dizzy hebt in een E, dan zal je vervroeging inderdaad niet kloppen op hogere toeren..

Re: Afslaan 911E na tijdje rijden

07 sep 2009 21:33

eens, het is de distributor. Hij gaf aan dat de vervroegingscurve niet juist is/was. Als er idd een verkeerde distributor in zat, denk je dan dat dat het terugzakken van het stationair toerental verklaart kan worden?

Re: Afslaan 911E na tijdje rijden

07 sep 2009 21:52

ik denk bijna van niet, want op stationair heb je geen vervroeging nodig, daar staat je onsteking op tijd volgens wat je zelf hebt ingesteld...

Re: Afslaan 911E na tijdje rijden

15 sep 2009 14:20

ok, we zijn weer een stukje verder. de 'E' ontsteking is geplaatst en de motor loopt goed en komt mooi terug op stationair. Waar ik kan ik nu vinden hoe het mengsel van de MFI pomp behoort te zijn. Ik lees verschillende waarden, maar welke waarde is de juiste als het gaat over de CO-meting?

Re: Afslaan 911E na tijdje rijden

15 sep 2009 15:55

mayonaise schreef:http://www.pelicanparts.com/techarticles/911_MFI/TipMFI.htm


daar vind je deze:
http://www.pelicanparts.com/techarticle ... adjust.zip



10:1 is veel te rijk


14.7:1 is het ideale mengsel , algemeen dan.
Dat zou dan te arm zijn om een lekker lopende MFI te hebben...
13:1 zal waarschijnlijk beter zijn met MFI... maar het is niet zo abstract te beschrijven..

Je moet gans de check, measure adjust doorlopen, en dan nog een beetje feeling hebben voor wat je aan het doen bent.
Zelf aanvoelen , en meten, en interpreteren...
Je mikt ergens rond de 14:1, en als je voelt dat ie niet lekker loopt, of ploft, ietspietsie rijker zetten, tot het wel lekker aanvoelt....

Maar je moet meten op load en part load.. niet op stationair.. stationaire meting is totaal niet representatief.


En vooral niet met je mengsel knoeien tot al de rest, systematisch is doorlopen.

Re: Afslaan 911E na tijdje rijden

16 sep 2009 13:34

welke eigenaar van Porsche met MFI heeft ervaring met het bedrijf Keizer Motorenrevisie uit Doetinchem? Ze doen hoofdzakelijk brandstofpompen voor Mercedes Benz maar hebben ook enkele Porsche's gedaan. Ik zou graag eens met een (oud) Porsche eigenaar spreken die ervaring heeft met dit bedrijf.

Michiel

Re: Afslaan 911E na tijdje rijden

20 sep 2009 19:59

Even een update na de rally.

4 dagen lekker doorgereden (14 h per dag) en een middag op het circuit.
Auto rijdt erg goed, zowel op circuit als de paadjes en wegen in Wales (aanrader overigens). Stilvallen (start van de topic) is niet voorgekomen. Wel echter zo nu en dan nog een flinke plof uit de pijp. Andere deelnemers waren erg onder de indruk van de mooie vlam die er bij hoort (en ikzelf helaas niet kan zien :D )

Denk dat het "simpelweg" afstellen wordt, iets wat ik niet aangedurft heb voor de rally ivm wellicht slechter lopen. Wordt binnenkort gedaan.

Re: Afslaan 911E na tijdje rijden

20 sep 2009 20:11

Waar ga je de auto laten afstellen (neem aan dat je dit niet zelf gaat doen)? Ikzelf zit ook met wat 'kuren' van de MFI pomp zoals je hebt kunnen volgen.
Plaats een reactie