Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
29 maart 2010 19:07
Even een tip/aanrader.
Als je toch bezig bent, iets wat niks kost en veel scheelt, is de modificatie van de luchtschotten die tussen de cylinders zitten. (Als deze nog niet gedaan zijn)Heb ik gedaan en mijn motor blijft mooi onder de 80 graden, ook bij hard rijden.
Dit zorgt ervoor dat de lucht wel langes de cylinders wordt geleid, maar efficienter, dus betere koeling. Kost helemaal niets en scheelt enorm. Kun je gemakkelijk zelf en hoef je de specialist niet voor te betalen.
Even de link naar het boek waarin staat hoe dit te doen
30 maart 2010 10:15
Bedankt Hessel, mooie link trouwens, die kende ik nog niet....
Ik zal komend weekend ook eens even wat foto's schieten voor ik aanvang met het "project"......
30 maart 2010 16:08
Mijn 2.7 is van midden 77 (één der laatsten), zou dus die modificatie moeten hebben (sinds aug 76). Temperatuur is alleen bij het warm rijden onder de 80. Daarna tussen de 90 en 100, tenzij het er stevig aan toe gaat.
30 maart 2010 16:12
Ik ga die plaatjes wel even aanpassen denk ik.... inderdaad een kleine moeite.... ik heb de temperatuur toch regelmatig rond de 100°C gezien....
Alles een beetje optimaliseren zeg maar....
04 apr 2010 1:53
Afgelopen middag mijn 2700cc blok uit elkaar gehaald.
Was nog best een klus....
Maar alles is heel gebleven en netjes gesorteerd en opgeborgen.
Het blok heb ik ook nog een klein beetje schoon gemaakt....
De plaatjes staan in mijn album.... nog niet gekeken hoe ik ze in mijn bericht kan zetten...... geheid dat iemand daarmee wil assisteren....
04 apr 2010 9:01

Kijk maar even hoe ik dat gedaan heb, kun je het nu zelf.
in ieder geval mooi werk als je dit zelf doet.
04 apr 2010 9:27
Goed werk! Jouw air baffles zijn nog niet gemodificeerd, dus kun je mooi doen
05 apr 2010 1:16
Impressive na een middagje werk.
Blijf komen met foto's en bevindingen !!
06 apr 2010 11:26
Ja, als je het betaalbaar wilt houden zul je af en toe zelf de armen uit de mouwen moeten steken.... daar komt bij dat ik het leuk en interessant vind.....
Het viel me op dat voornamelijk één cilinder olie lekt. Ik ga er ook vanuit dat niet alle draaideinden los zitten maar slechts een enkeling.....
Het blok gaat morgenmiddag naar de expert. Moet ik hem uiterlijk binnen twee weken terug hebben want ik moet ermee naar Italië..... krap krap......
06 apr 2010 11:36
Wees wel voorzichtig met een vernieuwd blok. Ik zou eerst even een paar keer in de buurt gaan toeren voor je naar Italie rijd. Er hoeven geen zaken ingelopen te worden (Naast de zuigerveren), maar afstelling carburatie en het goed op tijd zetten van de motor neemt wat tijd in beslag. Ook zou ik in het begin minimaal 1 keer extra de olie verversen om alle sealants uit het systeem te krijgen.
06 apr 2010 14:16
Dat klopt. Daar heb je helemaal gelijk in.
Ik zat erover te denken om hem een weekje mee te nemen naar mijn werk.
Dan heb ik er gelijk 500km op zitten...... dan moet je wel een aardig goed gevoel hebben gekregen......
Ik heb het K-jetronic systeem in één deel gedmonteerd. Zodat je geen gezeur krijgt met de afstelling. Alleen de ontsteking is een ander verhaal. Die moet even weer netjes op tijd worden gezet......
06 apr 2010 17:08
De groffe timing (nokkenassen t.o.v. krukas)gebeurd door degene die je motor gaat doen, de fijn afstelling (Onstekingstijstip) moet later na inlopen van je motor. Hierbij moet hij namelijk op 6000 TPM draaien en dat wil je niet als er net nieuwe zuigerveren en seals inzitten.
Dus of even flink kilometers maken in NL of met een wellicht niet optimaal lopende 911 naar Italia.
06 apr 2010 17:20
hoezo met 6000 rpm stel je dat niet met stationair af
06 apr 2010 17:38
Even gecheckt, maar vanaf 72 is het inderdaad op stationair (900 TPM 5 graden ATDC). Tot 72 was het op die hoge toeren om de vertraging te testen (voor mijn 2.2 is het 35 graden BTDC op 6000 TPM)
Vanaf 72 hebben de verdelers een vertraging op een vacuum en hoeft dit dus niet meer daadwerkelijk op toeren getimed te worden.
Voor een 2.7 (met K jettronic) is het 5 graden ATDC. (After top dead center) MFI is weer anders.
07 apr 2010 0:26
wist ik,
niet
07 apr 2010 11:51
Bedankt voor de informatie, ik heb thuis een stobe light dus die afstelling komt goed....
Kwam er gisteren achter dat ik eigenlijk ook de bak wil laten inspecteren. De vijfde versnelling klinkt wat rauw, evenals de achteruit..... misschien is dat relatief goedkoop te verhelpen. Dus de bak ligt ook achterin de auto.....

Komend weekend ga ik de motordelen een beetje netjes maken.
Pakkingen etc. ga ik denk ik bij Erpa bestellen..... die zijn wel goedkoop en altijd even behulpzaam....
07 apr 2010 13:29
Met de bak. 1e versnelling is relatief makkelijk, rest is lastiger en daardoor duurder.
Qua onderdelen, kijk ook even op Ebay.de. Je kunt bij bijvoobeeld 911teile erg veel besparen voor exact dezelfde onderdelen. Erpa is ok en erg behulpzaam, maar niet altijd goedkoper. Voorbeeld, ik heb een rubber voor een zijraampje achter nodig. Bij Erpa 90 euro, in DL 49 euro. Zelfde rubber.
Even shoppen dus....
21 apr 2010 15:10
Ik ben weer wat wijzer.
De motor had slechts één draadeind dat los zat. Dit draadeind was met draad en al uit het carter getrokken..... Blok is deze week weer klaar.....
De bak had slechts een versleten vijfde versnellings lager.... De bak wordt opnieuw verpakt enh zal ook deze week weer gereed zijn.....
Kan de motor er volgende week weer in..... ik zal kijken of ik dit weekend foto's heb.....
21 apr 2010 17:55
Ik hoop wel dat je zo verstandig bent geweest om alle draadeinden aan te pakken en niet alleen die ene. Anders kan wellicht zo meteen weer beginnen......
22 apr 2010 11:05
Geld investeren in een 2700cc is sowieso niet echt verstandig....
Daarom wordt de motor niet voorzien van allemaal nieuwe draadeinden....
Parallel aan deze reparatie koop ik een 2.7 blok waarvan de draadeinden reeds vervangen zijn..... is uiteindelijk een stuk goedkoper....
11 mei 2010 10:56
Mijn hemel..!!
Dit is echt een samenkomst van vervelend nieuws geworden.
Na het opnieuw inbouwen van de herstelde motor en bak moest ik het volgende concluderen:
- De bak is door de expert niet goed in elkaar gezet. De bak stond vast in de achteruit en kon er niet uit. Met de versnelling in "een vooruit" sloeg de motor af..... ??? De bak kan dus terug..... geen idee hoe dat nu kan....
- De motor liep echt als een zonnetje.... totdat ik erachter kwam dat er een olielekkage zat achter het huis waar de linker distributie ketting de nokkenas aandrijft..... dat is zo één twee drie niet te verhelpen.....
Conclusie: motor en bak kunnen er weer uit......
Beetje jammer..... de motor en bak zijn naar gerenormeerde bedrijven gegaan om juist dit soort dingen te voorkomen......
P.S. nog geen foto's....
18 mei 2010 11:04
Even een update:
De bak ligt weer bij de expert en de motor ligt weer bij mij thuis.
De "expert" mag de bak weer demonteren en dit keer graag weer goed in elkaar zetten..... ik merkte dat de bak zelfs olie lekte..... sjonge jonge.....
De motor zal ik zelf weer uit elkaar moeten halen want de motor heb ik kaal aangeleverd..... de motor zal dus vandaag of morgen teruggaan naar de andere "expert"...... sjonge jonge 2......
Jammer dat het zo moeizaam gaat......
18 mei 2010 16:35
vraagje, waarom niet gewoon alles bij 1 bedrijf laten doen?
18 mei 2010 16:42
Dat kon simpelweg niet.....
Het bedrijf dat de bak repareert doet selchts versnellingsbakken.
Het bedrijf dat motoren reviseert doet slechts motorrevisie.
Was wel mooi geweest anders....
19 mei 2010 7:17
En zijn die specialisten Porschespecialisten of motor en versnellingsbak specialisten?
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.